• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ZNTK Bytom

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Nie wszystkie podstawione na boczny tor węglarki pojadą na północ Polski. Dwie dwuosiowe, wypełnione po brzegi odkryte wagony typu 9W pojechały na południe. Węgiel do magazynu GS gdzieś w Beskidach zamówił jego wieloletni dyrektor Heniek_Star. Wagony dojechały do składu opałowego GS bez przeszkód i teraz oczekują na rozładunek na GS-owej bocznicy. Za kadencji obecnego Dyrektora obiekt przeżywa wspaniały rozkwit. Rozbudowują się magazyny, przybywa sprzętu, a i towarów w bród. Okoliczni rolnicy mają w czym wybierać. Oby tak dalej Towarzyszu Dyrektorze.
Towarzyszu MISIONT, spółdzielcy są dumni zarówno z pracy kolejarzy jak i przodowników Kopalni Bytom. Dzięki dostawom węgla, założenia ostatniego roku pięciolatki, zostaną zrealizowane ponad plan ;)
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Znany użytkownik
GGM
Towarzyszu MISIONT, spółdzielcy są dumni zarówno z pracy kolejarzy jak i przodowników Kopalni Bytom. Dzięki dostawom węgla, założenia ostatniego roku pięciolatki, zostaną zrealizowane ponad plan ;)
I tak trzymać Towarzyszu Dyrektorze. Niech zawartość cukru w cukrze rośnie w siłę, a nam dzięki temu niech żyje się piękniej.
 

Hoart

Znany użytkownik
- obecnie stosowane sposoby przeciągania wagonów w tym również z zastosowaniem zaczepu przeciągarki za hak na krawędzi czołownicy http://baunet.pl/ad27040954940_UT1_UT2_UT3_UT6.html, a to z dawnych lat budka obsługi takiej przeciągarki na terenie byłych ZNTK Gdańsk
( foto forum dawny Gdańsk), -na pierwszym planie polery do liny , którą to linę zakończoną hakiem zaczepiano o takie trójkątne "oko" na krawędzi czołownicy wagonu takim jak na wyżej wklejonym zdjęciu
-a to moje foty kiedyś wykonane na zapomianym miejscu - byłym zasieku węglowym dawnej parowozowni na Brochowie , na których widać już tylko takie polery

 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Znany użytkownik
GGM
Właśnie zauważyłem, że model wagonu pokazany pokazany na zdjęciach powyżej nie posiada, no właśnie czego nie posiada? Otóż nie posiada tego czegoś co widać na poniższej fotografii.
Zobacz załącznik 373893
Nie jest problemem dorobienie tego elementu do modelu wagonu. Mam drucik, a i jakieś fototrawionki też by się znalazły.
Nie wiem jednak jak ten element fachowo się nazywa. W nowszych wagonach stosuje się haki holownicze i mają one jednoznaczną nazwę. Jak nazwać ten element? Ucho holownicze, oczko holownicze? Może ktoś wie.
Wiemy już jak wyglądają, wiemy do czego służą, ale dalej nie wiemy jak się fachowo nazywają. Dla uproszczenia, dopóki ktoś jednoznacznie nie określi ich nazwy będę je nazywał ucha holownicze.:)
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Znany użytkownik
GGM
Jeden z pracowników torowych, który mieszka kilka kilometrów od stacji dojechał do pracy rowerem. Ponieważ ekipa remontuje właśnie bocznicę w pobliżu jego miejsca zamieszkania, wrzucił rower na wagon, żeby po pracy wrócić nim do domu. Oparł rower o skrzynię, ale rower źle oparty przewrócił się i leży teraz na ładunku tłucznia.
Model roweru pochodzi z zestawu Fallera nr 180901. Zestaw dość słaby. Najważniejszą jego wadą jest to, że rowery mają zębatki i łańcuch po lewej, a nie po prawej stronie roweru. Nigdy nie widziałem tak skonstruowanego współczesnego roweru.
Halle 06.jpg
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Znany użytkownik
GGM
Do formowanego składu podczepiono kolejny wagon. Czteroosiowy, kryty i bardzo podobny do naszego popularnego wagonu Gags. Nie jest to jednak polska konstrukcja. To wagon kolei DR czyli dawnej NRD. Jednak to nie nasi zachodni sąsiedzi wyprodukowali tą serię wagonów. W połowie lat 60-tych zostały one zamówione w Rumuńskiej fabryce wagonów Arad. Od wagonów Gags polskiej produkcji różniły się przede wszystkim tym, że cała ich konstrukcja była stalowa, łącznie z poszyciem ścian. Jest jeszcze jedna znacząca różnica pomiędzy tymi wagonami. To umieszczenie otworów drzwiowych. Po otwarciu drzwi w wagonie kolei DR tworzył się otwór o szerokości 4 m co znakomicie ułatwiało załadunek długich przedmiotów. Wagon został włączony do wspólnego parku wagonów OPW. Pojedzie do Szczecina, a stamtąd do najbliższego kolejowego przejścia granicznego, ponieważ zbliża się już termin jego zwrotu na kolej macierzystą. Wagon ten otrzymał oznaczenie serii Gagrs-v GGhms oraz numer 11 50 199 2 280-2
Model wagonu wykonała Brawa. Numer katalogowy: 48383. Bardzo ładnie wykonany wagon, z dużą ilością finezyjnych detali. Posiada doskonałe właściwości jezdne. W wagonie wymieniłem tylko zderzaki na sprężynujące firmy Weinert i zamontowałem sprzęg śrubowy firmy Kluba. Patynę wykonał kolega Zepfot.

Gagrs-v GGhms 11 50 199 2 280-2 01.jpg

Gagrs-v GGhms 11 50 199 2 280-2 02.jpg

Gagrs-v GGhms 11 50 199 2 280-2 03.jpg

Gagrs-v GGhms 11 50 199 2 280-2 04.jpg

Gagrs-v GGhms 11 50 199 2 280-2 05.jpg

Gagrs-v GGhms 11 50 199 2 280-2 06.jpg
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Znany użytkownik
GGM
Następny ciekawy wagon zagościł na bocznym torze naszej stacji. To wagon kubłowy przeznaczony do przewozu materiałów sypkich. Konstrukcja zbiorników w odróżnieniu od klasycznych wagonów wapniarek umożliwiała automatyczny rozładunek przy pomocy urządzeń dźwigowych na przykład na placach ładunkowych. Jednocześnie zamykane klapy chronią ładunek przed wpływami atmosferycznymi. Ten wagon PKP "odziedziczyły" po kolejach niemieckich po II WŚ. Służy do przewozu wapna palonego. Jego stacja macierzysta to Chorzów Batory i jako tzw. wagon prywatny stanowi własność Zakładów Azotowych im. Pawła Findera w Chorzowie. Wapno pojedzie do magazynów GS, któremu "dyrektoruje" Heniek_Star. Wieś ciągle się rozbudowuje i rolnicy czekają na wapno do produkcji zaprawy murarskiej. Nie wiemy, czy GS posiada doły do gaszenia wapna, czy też małe porcje będą gasili rolnicy bezpośrednio na budowach.
Model to Tillig nr 501079. Jak już zaznaczałem w innym wątku ten model nie prezentuje powalająco wysokiego poziomu wykonania. W przypadku mojego wagonu ratuje go znakomita patyna kolegi Zepfot. Zdecydowałem się pokazać ten model już teraz, pomimo że zamierzam jeszcze troszkę go zwaloryzować. Toporne uchwyty klap zamykających zbiorniki zostaną wymienione na finezyjne trawione zaprojektowane przez kolegę Zbigniewa Gałczyńskiego. Zostaną dodane tablice przestawcze hamulca. Model posiada sprzęg śrubowy firmy Kluba, sprzęgi powietrzne Roco, zderzaki sprężynujące Weinert oraz uchylne kratki do nalepek od kolegi WM-MODEL.

.T (Sdwh) 20 51 051 0 028-8 08.jpg
.T (Sdwh) 20 51 051 0 028-8 01.jpg
.T (Sdwh) 20 51 051 0 028-8 02.jpg
.T (Sdwh) 20 51 051 0 028-8 03.jpg
.T (Sdwh) 20 51 051 0 028-8 05.jpg
.T (Sdwh) 20 51 051 0 028-8 06.jpg
.T (Sdwh) 20 51 051 0 028-8 07.jpg
.T (Sdwh) 20 51 051 0 028-8 04.jpg
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Znany użytkownik
GGM
Z Warszawy przyjechał wagon gospodarczy z narzędziami i częściami do remontu torów kolejowych. Został doczepiony do 3 innych wagonów z szutrem i krótkimi odcinkami szyn i cały skład gospodarczy pojechał do beskidzkiego GS. Tam junacy z Organizacji Młodzieżowej w czynie społecznym naprawiali tor na bocznicy magazynów GS. Zdjęcie wagonu na bocznicy GS wykonał jeden z junaków aparatem Druh Synchro.

Xk 851 898 + platformy 04.jpg


Wagon magazyn to poniemiecki wagon grupy Bremen

Xk 851 898 03.jpg
Xk 851 898 01.jpg
Xk 851 898 02.jpg


Jak zawsze wymieniłem stopnie na te od Kluby, sprzęgi hamulcowe są z firmy Roco, Kratka do nalepek pochodzi z firmy Mod-art. Zderzaki sprężynujące firmy Weinert. Sprzęg śrubowy Kluba.
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Znany użytkownik
GGM
Na boczny tor stacyjny, na którym od dłuższego czasu stoją gotowe do wysyłki wagony podstawiono parowóz serii Ty2 nr 915.
To poniemiecki parowóz BR 521585 tzw lokomotywa wojenna wyprodukowana w 1944r. Posiada ciekawy tender 30D42 (niemiecka seria K4T30). Zestawy kołowe osadzone były w nim nie po 2 w wózkach, lecz wszystkie 4 w jednej sztywnej ramie.
Jego macierzysta parowozownia to Malbork, dlatego też pociągnie oczekujący skład nad morze.

Ty2 915 01.jpg
Ty2 915 02.jpg
Ty2 915 03.jpg
Ty2 915 06.jpg
Ty2 915 09.jpg


Podstawa modelu to BR 52 firmy Gützold. Starsza wersja z trójpolowym silnikiem.

Tender 30D42 19.jpg


Tender 30D42 05.jpg


Tender jest dość ciężki i ma napędzane wszystkie 4 osie. pomimo silnika starszej generacji jeździ pięknie.
Parowóz poddał konwersji i subtelnemu patynowaniu kolega @FENIX . Wielkie mu za to dzięki, bo parowóz piękny jest.
Posiada podświetlone pomosty, oświetlenie budki i kilka rodzajów świateł, w tym manewrowe. Ma sprężynujące zderzaki i sprężynujące haki cięgłowe firmy Weinert. Kolega @FENIX dodał także piękny ołtarzyk i mnóstwo innych części, których nie sposób nawet tu wymienić bo tyle ich jest.
Dekoder dźwiękowy kolega @Elvis . Jemu też składam podziękowania za piękny dźwięk.
Zdjęcia parowozu wykonał @FENIX .
 
MODEL CUDNY !
JANUSZOWI JAK ZAWSZE GRATULACJE ZA KUNSZT MODELARSKI (y)

Tobie natomiast Jacku zazdraszczam tak pięknego parowozu ;)
Mieć tak pięknie zrobiony model - bezcenne :love:

Pozdrawiam serdecznie
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Znany użytkownik
GGM
MODEL CUDNY !
JANUSZOWI JAK ZAWSZE GRATULACJE ZA KUNSZT MODELARSKI (y)

Tobie natomiast Jacku zazdraszczam tak pięknego parowozu ;)
Mieć tak pięknie zrobiony model - bezcenne :love:

Pozdrawiam serdecznie
Wielkie dzięki Zbyszku. Żałuję tylko, że niewielka w tym pięknie moja zasługa. Ufam, że w każdym następnym modelu mój wkład będzie coraz większy, a planuję jeszcze co najmniej 2 Ty2 każdy z innym tendrem.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
W sensie szczegółów i detali popieram kolegów, którzy chwalą model. Ale przyglądając się już drugi raz ma jedną wątpliwość co do malowania i patyny - być może wynika to z oświetlenia ale ... mam wrażenia jakby na nowym, prosto z fabryki czy też ZNTK parowozie miejscami pojawiły się mocne ślady eksploatacji a reszta pozostała "jak spod igły". Może za bardzo się świeci, może to co innego. To takie estetyczne doznanie. Jeszcze raz podkreślam, że może to być kwestia oświetlenia.
Modelu gratuluję.
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Znany użytkownik
GGM
W sensie szczegółów i detali popieram kolegów, którzy chwalą model. Ale przyglądając się już drugi raz ma jedną wątpliwość co do malowania i patyny - być może wynika to z oświetlenia ale ... mam wrażenia jakby na nowym, prosto z fabryki czy też ZNTK parowozie miejscami pojawiły się mocne ślady eksploatacji a reszta pozostała "jak spod igły". Może za bardzo się świeci, może to co innego. To takie estetyczne doznanie. Jeszcze raz podkreślam, że może to być kwestia oświetlenia.
Modelu gratuluję.
To chyba wina oświetlenia. W rzeczywistości rdza nie rzuca się tak w oczy. Poza tym kocioł jest świeżo wyropowany i ogólnie maszyna zadbana i czyszczona. Drużyny parowozowe dbały wtedy o swój sprzęt.
 

Hoart

Znany użytkownik
- te rdzawe lub białawe smugi malowane aerografem ( cały kocioł i budka) hmm ? - nie rozumiem ich pochodzenia ,- sprawia to wrażenie (wg mnie) takiego jakiegoś rytmu maskujących barw - czegoś w rodzaju kamuflażu - ale to przecież nie o to chodzi -więc Fenixie : smugi-nie , - też lubię rdzę i zawsze mnie ta korozja prawdziwa lub jej imitacja przykuwała szczególną uwagę obserwując loki w realu i w modelach , po prostu to mnie kręci ,że hej .. - ale nigdy nie widziałem czegoś podobnego na prawdziwych ciuchciach ,Kolego Fenixie , - no nic nie widzę tylko te smugi i smugi- mama mija ! , .. -i to nie jest wina oświetlenia czy aparatu ..
-Kolego Fenixie,- jeszcze dwie sprawy , pierwsza to zbyt cienka rura pary odlotowej(Metcalf)- ta rura musi być o odpowiednio dużej średnicy ponieważ -wiadomo dlaczego..
- i druga sprawa to piasty na kolach dowiązanych i tocznych- w kołach napędnych zbyt wielka szpara po między osią a piastą koła- nie ma czegoś takiego ,
-a powinien być natomiast wyrażny otwór stożkowy w centrum osi , no i jeszcze te koła toczne - wygląda to tak jak by była przewiercona oś - przepraszam Ciebie Fenixie za te uwagi na te detale ,-ale one( te które wymieniłem wyżej ) zawsze przeszkadzają mi w przyjemności oglądania Twoich świetnych waloryzacji
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Znany użytkownik
GGM
Na bocznicy pobliskich Zakładów Mięsnych zagościł wagon lodownia typu 202Lc. Do wagonu zostaną załadowane tusze wieprzowe, których nie jest w stanie przerobić będący właśnie w rozbudowie zakład przetwórczy. Tusze pojadą do Zakładów Mięsnych w Ostródzie, które to zakłady mają wolne moce przerobowe. Wagon ma 256 haków do zawieszenia mięsa.
Wagon lodownia 202Lc, których wyprodukowano prawie 6000 szt. to wagon izotermiczny chłodzony lodem wodnym lub "suchym" czyli zestalonym dwutlenkiem węgla. Dwutlenek węgla sublimuje w temp. -78,5 stopnia Celsjusza. Ponieważ w magazynie suchego lodu w Zakładach Mięsnych zabrakło właśnie tego czynnika chłodzącego, komórka zaopatrzenia zakładów zamówiła cały wagon kostek suchego lodu. A jakie wagony służyły do jego przewozu dowiemy się w następnym odcinku.

Wagon 202 Lc 01.jpg


Wagon 202 Lc 02.jpg


Wagon 202 Lc 03.jpg


Wagon wykonałem z blaszek fototrawionych, kół i części żywicznych takich jak gniazda sprzęgów ogrzewania parowego i elektrycznego, zbiorniki w układzie hamulcowym od kolegi @jan-kol . Kalki również od @jan-kol . Zderzaki firmy Weinert. Sprzęgi śrubowe z firny Kluba. Przewody sprzęgów powietrznych firma EFC-loko.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Konstrukcyjnie wagon wygląda bardzo fajnie (choć nie znam się na tyle by powiedzieć czy ma wszystko co mieć powinien i we właściwym miejscu). Bardzo fajnie wyglądają przestrzenne zawiasy i wajcha do zamykania drzwi. Mam jednak wątpliwości co do pewnych elementów malowania. Po pierwsze - haki holownicze raczej są żółte a nie czerwone. Po drugie: brudzenie - mam wrażenie że wagon został "przykurzony" czymś szarym - w rzeczywistości jak popatrzy się na dostępne kolorowe zdjęcia to widać, że eksploatowane wagony raczej mają rdzawe zacieki jako dominujące elementy zabrudzenia.
 
A jakie wagony służyły do jego przewozu
Zgaduję;) 201 L ?
Wagon 202 Lc -piękny:love: Gratulacje Jacku
A możesz dać zdjęcia typowo ścian czołowych ?
Zastanawia mnie dlaczego tylko z jednej strony jest wtyczka ogrzewania elektrycznego ?(n) Czy tak było w oryginałach ?
No i czekam na fotki 201L:)
Po pierwsze - haki holownicze raczej są żółte a nie czerwone.
Nie ma tu żadnego błędu ponieważ w tych wagonach te haki były malowane na kolor żółty jak też czerwony :)
Jednak nie umiem wytłumaczyć od czego to zależało(n)
Pozdrawiam serdecznie
Zbigniew
 

Podobne wątki