• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK ZNTK Bytom

OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
#21
Skąd te błędne wnioski? Nie napisałem, że podwójne zestawy sprzęgów hamulcowych są obowiązkowe.
Czyli instalując w moich modelach ( nie w dumpcarach, czy innych zmechanizowanych wagonach)po 1 sprzęgu hamulcowym na czołownicy nie popełniam błędu. Tak samo montując w innych po 2.
Uff. Chyba mi ulżyło.
 

hjugytf

Aktywny użytkownik
Reakcje
458 47 4
#22
Możliwe, że nie, ale 100% pewności da Ci tylko odwzorowanie się na konkretnych zdjęciach wagonu. bywa , że tego samego typu wagonu mają dwa kurki powietrzna na stronie (hamulcowe) a taki sam wagon obok tylko jeden. Często tak jest przy wagonach np. Tdds. Jedne maja dwa kurki powietrza a taki sam obok np. tylko po jednym na stronie.
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
#23
Możliwe, że nie, ale 100% pewności da Ci tylko odwzorowanie się na konkretnych zdjęciach wagonu. bywa , że tego samego typu wagonu mają dwa kurki powietrzna na stronie (hamulcowe) a taki sam wagon obok tylko jeden. Często tak jest przy wagonach np. Tdds. Jedne maja dwa kurki powietrza a taki sam obok np. tylko po jednym na stronie.
Masz rację, ale w ten sposób można bezbłędnie odwzorować tylko tabor, do którego mamy dostęp, czyli tabor najnowszy. Bardzo rzadkie są zdjęcia taboru z mojej epoki czyli IVa zrobione dodatkowo z 4 stron jednocześnie uwzględniające szczegóły techniczne, numerację, daty rewizji itp. Odwzorowanie taboru ze starszych epok prawie zawsze będzie odwzorowaniem przybliżonym. Należy tylko dążyć do zbliżenia się do ideału. I stąd ta bardzo pouczająca dyskusja.
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
#24
Wszystkim użytkownikom tego Forum życzę wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Bożego Narodzenia, pięknych prezentów oraz wiele szczęścia w życiu modelarskim i osobistym.
Jacek
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
#25
- chyba ,że te kurki są zamontowane jeszcze bliżej sprzęgów jak to widać na tym zdjęciu kurek końcowy jest blisko sprzęgu a więc nie tak jak to jest w w pracach Kolegi ,że kurek jest w połowie od sprzęgu do zderzaka
Kto więc wie w jakiej odległości od haka cięgłowego umieszczony jest kurek sprzęgu hamulcowego? Bliżej haka czy w połowie odległości pomiędzy hakiem, a zderzakiem? To bardzo ważna dla mnie informacja. Bardzo proszę o odzew.
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
443 0 1
#28
Tak. Wreszcie się zdecydowałem. To, że te wagony wyglądają fajnie to przecież także Twoja zasługa Adamie. Patyna, którą zrobiłeś jest genialna.
Czasami moja chęć posiadania taboru zgodnego z pierwowzorem podsuwa pomysły rodem ze znanej książki Mary Shelley. Brankard na poniższym zdjęciu to Buda z Tilliga z doczepionym podwoziem rocowskiego wagonu Bremen zarządu DR z zestawu Roco 44169. Enerdowski wagon nie nadawał się do użytku bo miał skopane przez Roco oznaczenia. Tillig natomiast miał skopane podwozie.
I tak narodził się ....
Zobacz załącznik 349156
Mam jeszcze kilka takich "himer". Postaram się je tu niedługo zaprezentować.
Dzięki Jacek ,tylko że ja wiem ile pracy wkładasz w waloryzacje swoich modeli i z mojego punktu widzenia to Twoja robota jest głównym aspektem przyczyniającym się do atrakcyjności Twojego taboru. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia :)
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
#29
Jest przy tym trochę pracy, to fakt. Na przykład sprzęg śrubowy składa się z 9 elementów, z których 4 trzeba zlutować, w 2 wywiercić otworki o średnicy 0,6 mm, 3 należy spęczyć tak, żeby łubki i pałąk mogły się swobodnie poruszać. A w wagonie są 2 takie sprzęgi. Poza tym jego umocowanie w modelu to też nie lada wyzwanie.Każdy model jest inny i ma inaczej rozplanowaną część KKK po drugiej stronie czołownicy. Sprzęg trzeba zamontować tak, żeby mógł wychylać się na boki. Do tego jeszcze dochodzi wypiłowanie otworu prowadnicy haka cięgłowego. Producenci taboru zamiast trzymać się obowiązujących ich norm ( NEM 370 ?) umieszczają w tym miejscu z reguły bardzo nieudane atrapy sprzęgów śrubowych, często odlane razem z podwoziem. To tylko tak na marginesie o części trudności jakie czekają modelarza waloryzującego swoje modele. Ale kto powiedział, że będzie łatwo.
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
#30
Długość obydwu przewodów wydaje mi się ,że by była drastycznie niewystarczająca - dla przykładu wg mnie problematycznej sytuacji połączenia przewodów hamulcowych na przemian znajdujących się kurków jest pokazane na jednym ujęciu pracy Kolegi - pozwoliłem sobie zacytować to zdjęcie Kolegi
Też mi się w tym momencie zaczęło tak wydawać, ale na szczęście znalazłem zdjęcie sprzedanego niedawno modelu wagonu węglarki spatynowanej na zardzewiały zakwalifikowany na złom egzemplarz. Najważniejsze że wagon ten posiada taki sam jak w wagonie, którego dotyczy wpis kolegi Hoart-a sprzęg hamulcowy odczepiony od mocowania i lekko wyprostowany. Okazuje się, że jest jednak wystarczającej długości, aby połączył się z drugim takim samym po skosie pod sprzęgiem. Załączam to zdjęcie.
Węglarka 9W 01.jpg
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
#32
Według dokumentacji E6ACT Dragon odległość od osi sprzęgu śrubowego do osi kurka sprzęgu hamulca zespolonego wynosi 370 mm, a do kurka sprzęgu powietrznego 520 mm. Położenie obu jest symetryczne względem osi podłużnej lokomotywy.
Bardzo dziękuję za tą cenną informację. Mam nadzieję, że te odległości nie zmieniały się na przestrzeni epok kolejowych. Trzeba będzie pomierzyć to co mam i ewentualnie dokonać poprawek.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#33
Według dokumentacji E6ACT Dragon odległość od osi sprzęgu śrubowego do osi kurka sprzęgu hamulca zespolonego wynosi 370 mm, a do kurka sprzęgu powietrznego 520 mm. Położenie obu jest symetryczne względem osi podłużnej lokomotywy.
Bardzo dziękuję za tą cenną informację. Mam nadzieję, że te odległości nie zmieniały się na przestrzeni epok kolejowych. Trzeba będzie pomierzyć to co mam i ewentualnie dokonać poprawek.
Ja nie mam dostępu do dokumentacji fabrycznej, za to przejrzałem kilkadziesiąt zdjęć i kilka książek o budowie taboru. W żadnej z książek nie znalazłem informacji o położeniu kurków hamulcowych na czołownicy, a z przeglądu zdjęć wynika, że było i jest bardzo różnie. Można jednak zauważyć pewną prawidłowość, zresztą dość oczywistą: jeżeli jest jeden kurek, jest on umieszczony jak najbardziej centralnie, blisko sprzęgu śrubowego. Jeżeli kurki są dwa, montowane są dalej od sprzęgu, zwykle mniej więcej w połowie odległości między sprzęgiem a zderzakami. Ale i tu nie reguły, w jednych pojazdach jest bliżej, w innych dalej od zderzaków. Także wysokość umieszczenia kurka bywa różna. Wygląda więc na to, że nie ma sztywnych reguł i panowała i panuje w tym zakresie spora dowolność. Niżej kilka fotek taboru z różnych czasów i krajów, obrazujących wspomnianą rozmaitość rozwiązań. Tak, że nie przywiązywałbym zbytniej wagi do konkretnych wymiarów konkretnego typu pojazdu...

Ostanie dwie fotografie pochodzą z książek "Od Warsztatów Przetwórczych di ALSTOM KONSTAL S.A." i "Węzeł kolejowy Tarnowskie Góry", a czarnobiałe zdjęcie wagonu pasażerskiego z mojej kolekcji, pozostałe zdjęcia są mojego autorstwa.

IMG_0323.JPG
IMG_0718.JPG
IMG_0728.JPG
IMG_2991.JPG
IMG_6825.JPG
IMG_6972.JPG
IMG_9543.JPG
img022.jpg
img513.jpg
img515.jpg
skan 2a.jpeg
Skan_20151226.jpg
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
#34
Ja nie mam dostępu do dokumentacji fabrycznej, za to przejrzałem kilkadziesiąt zdjęć i kilka książek o budowie taboru. W żadnej z książek nie znalazłem informacji o położeniu kurków hamulcowych na czołownicy, a z przeglądu zdjęć wynika, że było i jest bardzo różnie. Można jednak zauważyć pewną prawidłowość, zresztą dość oczywistą: jeżeli jest jeden kurek, jest on umieszczony jak najbardziej centralnie, blisko sprzęgu śrubowego. Jeżeli kurki są dwa, montowane są dalej od sprzęgu, zwykle mniej więcej w połowie odległości między sprzęgiem a zderzakami. Ale i tu nie reguły, w jednych pojazdach jest bliżej, w innych dalej od zderzaków. Także wysokość umieszczenia kurka bywa różna. Wygląda więc na to, że nie ma sztywnych reguł i panowała i panuje w tym zakresie spora dowolność. Niżej kilka fotek taboru z różnych czasów i krajów, obrazujących wspomnianą rozmaitość rozwiązań. Tak, że nie przywiązywałbym zbytniej wagi do konkretnych wymiarów konkretnego typu pojazdu...

Ostanie dwie fotografie pochodzą z książek "Od Warsztatów Przetwórczych di ALSTOM KONSTAL S.A." i "Węzeł kolejowy Tarnowskie Góry", a czarnobiałe zdjęcie wagonu pasażerskiego z mojej kolekcji, pozostałe zdjęcia są mojego autorstwa.
Bardzo dziękuję za tą wypowiedź. Uspokoiła mnie bardzo. Jednak zdążyłem sprawdzić mój tabor przy pomocy prostego wzornika z płytki z polistyrenu. Okazało się, że 90% moich wagonów ma te sprzęgi tam gdzie powinny być wg kolegi Meggido. Tylko w kilku wagonach muszę dokonać drobnej kosmetyki położenia kurków końcowych ze sprzęgami. Wypowiedź kolegi Andrzeja Harasska (mam nadzieję, że dobrze odmieniłem, jeżeli nie to przepraszam) utwierdziła mnie, że drobne odchyłki od tych wymiarów, które podał Meggido są jak najbardziej dopuszczalne.
Jak fajnie, że tu na forum można liczyć na życzliwą pomoc kolegów, a krytyka jeżeli jest to najczęściej jest konstruktywna.
pozdrawiam świątecznie
Jacek
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#35
Cieszę się, że moje informacje się przydały (nazwisko odmienione prawidłowo, dzięki, "e" znika w innych przypadkach niż mianownik). Byłbym jednak ostrożny z uznaniem, że jeśli odległość jest zgodna z wymiarem podanym przez kolegę Meggido, to już jest OK. To jest prawda, jeżeli są dwa kurki na czołownicy, po obu stronach sprzęgu śrubowego. Jeżeli kurek jest tylko jeden, to powinien być blisko haka.

Edit: Dla uściślenia, miałem na myśli, że jeżeli jest tylko jeden kurek, to nie powinien być na środku między hakiem a zderzakiem, tylko jak najbliżej haka. Nie sprawdzałem jednak (nie mam takiej możliwości) jak to wygląda przy odległości kurka od haka podanej przez kolegę Meggido.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
#37
Następny wagon w mojej kolekcji to wagon "świniarka". To poniemiecki wagon gattungsbezirk Altona/Hamburg. W epoce IVa nosił oznaczenie serii .Hek (Sn). Model produkcji Tillig nr katalogowy 76166.
Model został wyposażony w sprężynujące zderzaki firmy Weinert, działające imitacje sprzęgów śrubowych firmy Kluba, stopnie manewrowych tej samej firmy, sprzęgi hamulcowe Firmy Roco oraz kratki do nalepek firmy MOD-ART. Dodałem poręcze i uchwyty z drucików grubości 0,3 mm oraz wkleiłem drugą podłogę. Mam zamiar wyposażyć model w ładunek. Być może wyposażę go w dekoder generujący kwiczenie i inne odgłosy trzody chlewnej podczas jazdy i postoju. To jednak na razie pozostaje w sferze planów. Patynka jak zawsze kolega Zepfot.
Świniarka Altona 05.jpg
Świniarka Altona 01.jpg
Świniarka Altona 02.jpg
Świniarka Altona 04.jpg
 
OP
OP
MISIONT

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
#39
Podejrzewam że we wczesnych latach 70 te wagony były już bardzo wielką rzadkością. Ale tu natychmiast rodzi się pytanie: Czy można wierzyć firmie Tillig szczególnie jeżeli chodzi o oznaczenia i daty rewizji. Mam nadzieję, że przynajmniej częściowo tak.
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
443 0 1
#40
Jak się zaczniecie zagłębiać czy ten wagon ma prawidłowe oznaczenia to za chwile będzie do przemalowania :D
Tak na poważnie to może Jacku wrzucisz jakąś relacje z Twoich prac ?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 281
Tabor 2
Tabor 3
Tabor 9
Tabor 9

Podobne wątki