• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Znormalizowany profil przejściowy dla makiet w podziałce H0e

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
304 10 1
#1
Witam Szanownych Forumowiczów.


Ponieważ nie został jeszcze stworzony zunifikowany profil przejściowy dla makiet budowanych w podziałce H0e, czas najwyższy, aby to uczynić. Wszystkie osoby i nie tylko, które budują lub mają zamiar budować makietę modułową wąskich szlaków proszone są tutaj o komentarze, swoje sugestie i przemyślenia. Wiem, że to może wydać się swego rodzaju wyważaniem otwartych drzwi, ponieważ do tej pory była mowa o profilu przejściowym LL250 lub 500 na segmentach H0e, ale uważam, iż owe profile niestety nie pasują wymiarowo a co za tym idzie wizualnie pod model toru w podziałce H0e. Wiem, że jest bardzo niewiele osób, które interesują się tematem wąskotorówek na makiecie, ale mimo to chciałbym wraz z chętnymi osobami WSPÓLNIE stworzyć konkretne normy, najpierw dla profilu przejściowego, nazwijmy to, Polskiej Makiety Modułowej w podziałce H0e, a później dla segmentów przejściowych.

Tylko ciekawi mnie teraz jak to będzie…. Forumowicze z FM, którzy przypuśćmy również tworzą segmenty w H0e, będą np. montować swoje profile wg. uznania i swoich norm. Chodzi mi o to, aby wprowadzić JEDNAKOWY I JEDYNY wzór profilu przejściowego dla makiet w H0e. Jeśli tacy modelarze zebraliby się w jednym miejscu (np. takim forum), omówili tę kwestię i ustalili pewne rzeczy być może by coś z tego wyszło.. Mimo to wystawiam ten temat i niech się dzieje wola niebios. Dziś na podstawie wzoru profilu LL250 wyrysowałem próbnie w programie graficznym profil przejściowy, który ja proponuję ze swojej strony….być może nie jest on zbyt dobry/odpowiedni…ale myślę, że razem z osobami zainteresowanymi tematem, będzie można po odpowiednich konsultacjach wprowadzić korekty i zmiany.

Pamiętajmy, że profil taki powinien być możliwie wąski, ponieważ należy się liczyć z tym, że po obu stronach toru musimy jeszcze odtworzyć zieleń, na którą ewentualnie też ustalilibyśmy normy. Przekrój przejściowy powinien posiadać minimalną ilość szczegółów. Zaproponowałem tor (per analogiam jak przy torze normalnym i profilu LL), który położony będzie na niewielkim nasypie. Można zaproponować jeszcze profil przejściowy, gdzie torowisko będzie znajdować się na poziomie terenu, ale wówczas musielibyśmy wykonać dodatkowo rowy boczne wzdłuż toru (norma Fremo dla H0e właśnie tak wygląda). Myślę jednak, że tor na niewielkim nasypie będzie w sam raz. Skoro przyjęło się to na modułowych makietach w podziałce H0, to myślę, że poszedłem w dobrym kierunku. Oczywiście należy jeszcze ustalić pozostałe warunki dotyczące już segmentów przejściowych, ale to ewentualnie później, jeśli znajdą się osoby, które uważają, że dla polskiego modelarstwa kolejowego w podziałce H0e należy cokolwiek zrobić i podzielają moje zdanie. To tyle na razie ode mnie, zamieszczam mój wcześniej wspomniany pomysł na przekrój przejściowy.

Proszę w tym miejscu raz jeszcze osoby ZAINTERESOWANE tematem makiety w podziałce H0e o ewentualne komentarze mojego pomysłu, swoje poglądy i spostrzeżenia odnośnie tego projektu.



Pozdrawiam, Kamil K.
 

Załączniki

Tomasz Wojczyk

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
5 0 0
#2
A po co wyważac drzwi które są otwarte?

Leszek Lewiński napisał(a):
No właśnie... Gdzieś już to pisałem. W związku z tym, że nie ustalaliśmy normy dla H0e, H0m itd to zaproponowałem aby przyjąć typowego "LL'a" również dla torów wąskich. Fakt, korona torowiska będzie trochę za szeroka, ale przecież wąskotorówki były najczęściej jedną wielką prowizorką, zatem takie miejscowe poszerzenie korpusu ziemnego (przy przekroju przejściowym) nada wręcz realizmu makiecie.
Pozdrawiam.
Tomek.
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#3
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
304 10 1
#10
Dziękuję bardzo, tylko, że poruszany temat opracowania normy dla profilu skończył się na gdybaniach i pomysłach. Niczym konkretnym temat tamten się nie kończy... szkoda. :mad:
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#11
A nie może być profil w kształcie zwykłego prostokąta, na tym tor?
Ewentualnie 2mm podsypki, ale to już duża ekstrawagancja.
Niemniej sprawę powinni uzgodnić modelarze budujący H0e
(LL, Andrzej S., LKMK, Cichutka, jacekk i inni o których nie wiem)
a nie tylko wciąż gadający o tym.
 
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
304 10 1
#12
ciekma napisał(a):
A nie może być profil w kształcie zwykłego prostokąta, na tym tor?
Ewentualnie 2mm podsypki, ale to już duża ekstrawagancja.
Chodzi zapewne o coś takiego jak w moim załączniku....

ciekma napisał(a):
Niemniej sprawę powinni uzgodnić modelarze budujący H0e
(LL, Andrzej S., LKMK, Cichutka, jacekk i inni o których nie wiem)
Wiem, że Pan LL chce stworzyć NOWĄ normę dla przekroju przejściowego, ale co z pozostałymi? Cisza. Pan Andrzej Sadłowski raczej nie sądzę, że będzie ingerował w stworzenie normy, ponieważ nie łączy z nikim swojej makiety.

ciekma napisał(a):
a nie tylko wciąż gadający o tym.
Tutaj jeszcze nikt niczego nie uzgodnił. Nieważne czy ktoś coś robi czy gada, ważne, żeby ktoś wkońcu wyłożył kawę na ławę, aby wspólnie z pozostałymi nad tematem pomyśleć.


PS: przekrój przejściowy bez żadnego nasypu (taki jak na załączniku) na płaskim terenie nie wchodzi w grę. Chyba, że z rowami wzdłuż toru, tak jak to ma miejsce wg. norm Fremo.
 

Załączniki

Reakcje
0 0 0
#13
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
304 10 1
#14
Paweł Basiński napisał(a):
Pozostań więc przy Fremo - większość ma rację
Tylko co na to ludzie, którzy posiadają, bądź są w trakcie budowy makiety....? Nie bez powodu profil LL 500 jest niby przyjęty dla wąskotorówek. Tutaj potrzeba polskiej normy, nie zagranicznej. Rzucę w diabły te apele o stworzenie jednego konkretnego, odpowiadającego granicom wizualnym profilu i zakończę makietę profilem LL250 :roll:
 
Reakcje
0 0 0
#15
Kamil Kopera napisał(a):
Tylko co na to ludzie, którzy posiadają, bądź są w trakcie budowy makiety....? Nie bez powodu profil LL 500 jest niby przyjęty dla wąskotorówek. Tutaj potrzeba polskiej normy, nie zagranicznej. Rzucę w diabły te apele o stworzenie jednego konkretnego, odpowiadającego granicom wizualnym profilu i zakończę makietę profilem LL250 :roll:
No widzisz jakie tłumy odpowiedziały ci na Twój problem :)

Tak podpatruję sobie skalę N - tam się nie patrzą kto w Polsce zrobi normę ( oczywiście tylko i wyłącznie polską normę :D ) tylko robią Fremo i maja rację!
Jak pisałem - większość się nie myli - pojechali do Czech i byli zadowoleni :)

pozdrawiam
Paweł Basiński
 
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
304 10 1
#16
Skoro zainteresowania tematem osób, które budują w H0e nie widać, zastosuję profil Fremo, ostatecznie LL250 lub 500 :devil: trudno się mówi. Nie ma zresztą co rozpaczać i robić swoje. Dziękuję Panie Pawle za komentarze.
 

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#17
Kamil Kopera napisał(a):
Skoro zainteresowania tematem osób, które budują w H0e nie widać, zastosuję profil Fremo, ostatecznie LL250 lub 500 :devil: trudno się mówi. Nie ma zresztą co rozpaczać i robić swoje. Dziękuję Panie Pawle za komentarze.
Co się tak bulwersujesz? Założyłeś temat niecałe 20 godzin temu. Napisałeś go po 4 rano więc od tych 20 godzin odlicz jeszcze kilka bo ludzie śpią i nie myśl że każdy czeka aż napiszesz posta żeby ci od razu odpisać. Weź pod uwagę kilka czynników:
-jest weekend
- ludzie mogą pracować
-mogą mieć utrudniony dostęp do internetu (czyt. Nie korzystają z niego na co dzień a np w domu go nie posiadają)
PS.
Czas krótszy niż straciłeś na napisanie powyższego postu mogłeś wykorzystać do poszukiwań wpisując w google "tory wąskotorowe układanie"
Drugi link jaki mi znalazło to "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ... " z którego wyczytasz o ułożeniu toru na podtorzu, jakie są odległości z sąsiednimi torami,skrajnia i wiele innych ciekawych rzeczy. Wszystko podziel sobie przez skalę i droga otwarta do projektowania normy dla H0e.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#18
A właściwie to po co standardowy profil dla wąskotorówek?
Zamierzasz przyłączyć GKW do kolejek żuławskich czy do kujawskich kolei cukrowniczych?
 
OP
OP
14D40

14D40

Ostrzeżony
Producent
Reakcje
304 10 1
#20
xendx napisał(a):
Co się tak bulwersujesz?
Nie nazwałbym tego bulwersem..tylko poprostu widzę to niestety w czarnych kolorach..W Niemczech jakoś sobie z tym poradzili, a my Polacy między sobą nawet na forum koty drzeć lubimy...na forum to trzeba uważać...co nie? Napiszesz parę słów o stworzeniu czegoś dla modelartwa, to zaraz się znajdą osoby, czasem nader mądre...nader za mądre...nader przemądrzałe..., które muszą wcisnąć swoje 3 grosze tam gdzie nie trzeba.
Brak wzajemnego szacunku na tym forum widzę! ot tyle co o tym myślę.
xendx napisał(a):
i nie myśl że każdy czeka aż napiszesz posta żeby ci od razu odpisać.
Jeśli kolega tak myśli to przepraszam bardzo....przy komputerze nie siedzę 24h na dobę I NIE CZEKAM AŻ KTOŚ MI ODPISZE...także proszę mi tu nie wmawiać jakichś swoich dziwnych wymysłów.
ciekma napisał(a):
A właściwie to po co standardowy profil dla wąskotorówek?
To jak połączy się np. dwie makiety modułowe różnych autorów, skoro będą mieć inne profile przejściowe? Musi być jakiś standardowy przekrój przejściowy.
 

Podobne wątki