• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zmodernizowane wagony 112A Lux

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
119 1 0
#42
Z tego, co pamiętam to trend była następujący - wagony Bautzen Z2B, które były dostarczane dla PKP były pierwszymi wagonami, które pomalowano w schemat wiśniowo-kremowy? Dlaczego? Tu odpowiedź jest dość prosta - były to pierwsze wagony wyposażone standardowo w 6 miejsc w przedziale. W tamtym czasie powstawała marka InterCity dla szybkich połączeń pomiędzy największymi miastami w Polsce i przedziały 6 miejscowe w wagonach 2 klasy miały być jedną z cech tej nowej marki. Co ciekawe pamiętam też, że zwracano też uwagę na wiele innych szczegółów zestawienia składów, w tym np. to, że korytarze miały być w całym składzie po jednej stronie.
A teraz druga część, ta trudniejsza, bo luki w pamięci już większe. Wagony 112Alux miały być przeznaczone na nieco niższy standard połączeń ekspresowych i dla odmiany wymyślono, że ich składy będą jednolicie zielone. Nie pamiętam już jednak nazwy tych pociągów, która miał się pojawić. Cały czas podstawia mi się w umyśle InterRegio, ale jak wiadomo może to być sugestia od zupełnie innego produktu powstałego dużo później.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#43
Na przełomie lat 1980. i 90. partię wagonów, przeznaczonych do ekspresów na CMK, jadących z prędkością 160 km/h przemalowano, dodając do standardowego oliwkowego koloru, kremowy pas pod oknami, zarówno na wagonach 1, jak i 2 klasy (patrz sąsiedni wątek). W pierwszych latach 1990. wprowadzono nową kategorię pociągów, Intercity, w których jeździły wagony 2 klasy z 6 miejscami w przedziale. I te wagony pomalowano na czerwono-kremowe, jak wspomniał wyżej kolega @DarekP. Ale w tym samym czasie wprowadzono nowy schemat malowania, w którym wagony 1 klasy były kremowo-czerwone, a wagony 2 klasy - kremowo-(jasno)zielone. Malowanie wagonów 2 klasy na czerwono odbiegały od tej zasady i chyba z tego zrezygnowano. Tu również moja pamięć trochę zawodzi, ale wydaje mi się, że kolejne dostawy wagonów 2 klasy typu Z, już z polskich fabryk, miały barwę kremowo-zieloną, mimo, iż miały po 6 miejsc w przedziale. Projekt modernizacji "lux", omawiany w tym wątku przez kolegę @Młodzikowski, miał miejsce chyba parę lat później, ale zagadką pozostaje, dlaczego wagony 1 klasy otrzymały kolor kremowo-zielony, skoro już było w eksploatacji sporo niezmodernizowanych wagonów 1 klasy w nowym, kremowo-czerwonym kolorze. Również kolega @Młodzikowski nie był w stanie tej zagadki wyjaśnić, o czym pisał wcześniej w tym wątku.
Wagony 112Alux miały być przeznaczone na nieco niższy standard połączeń ekspresowych i dla odmiany wymyślono, że ich składy będą jednolicie zielone. Nie pamiętam już jednak nazwy tych pociągów, która miał się pojawić.
Wydaje mi się, że chodziło po prostu o pociągi kategorii "ekspres", ale głowy nie dam.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
119 1 0
#44
Tak, miały to być połączenia ekspresowe, ale pamiętam, że jakaś konkretna nazwa się pojawiała.
Napisałem, że wagony Z2B były wiśniowe, bo taki mam obraz przed oczami, ale z drugiej strony znalazłem jakieś zdjęcie takiego wagonu chyba właśnie z 1992 roku i był on czerwony. Być może kolorystykę zmieniono w czasie dostaw, bo trudno mi wyobrazić sobie przemalowywanie wagonów po roku eksploatacji.
Jedyny dowód istnienia barwy wiśniowej mam na tym zdjęciu z lipca 1992. Jak się dobrze przyjrzeć, to na lewo od wagonu 139A widać kawałek Z2, który ma kolor nieco ciemniejszy.
1615764050173.png

Ale przypominam sobie jeszcze jeden ciekawy fakt - pierwsze wagony 111A w malowaniu zielono-kremowym (tym jaśniejszym, które przetrwało wiele lat) widziałem w czasie wizyty ICE i TGV w Warszawie na Grochowie w październiku 1991 roku. Dostarczane nieco wcześniej wagony XB miały, o ile pamiętam, kolor zielony nieco ciemniejszy.
1615763635581.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#45
Napisałem, że wagony Z2B były wiśniowe, bo taki mam obraz przed oczami, ale z drugiej strony znalazłem jakieś zdjęcie takiego wagonu chyba właśnie z 1992 roku i był on czerwony. Być może kolorystykę zmieniono w czasie dostaw, bo trudno mi wyobrazić sobie przemalowywanie wagonów po roku eksploatacji.
pierwsze wagony 111A w malowaniu zielono-kremowym (tym jaśniejszym, które przetrwało wiele lat) widziałem w czasie wizyty ICE i TGV w Warszawie na Grochowie w październiku 1991 roku. Dostarczane nieco wcześniej wagony XB miały, o ile pamiętam, kolor zielony nieco ciemniejszy.
Sprawa jest banalnie prosta: wagony produkcji niemieckiej były ciemniejsze, zarówno te zielone 2 klasy z pierwszej dostawy, z roku bodajże 1988 lub 89, jak i te z drugiej dostawy, czerwone 1 i 2 klasy. Wagony budowane w Polsce i te przemalowywane w ramach napraw starsze Y, były jaśniejsze, zarówno czerwone, jak i zielone. Nawiasem mówiąc, ciemniejszy odcień wagonów niemieckich bardziej mi odpowiadał.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#47
Tak, miały to być połączenia ekspresowe, ale pamiętam, że jakaś konkretna nazwa się pojawiała.
Napisałem, że wagony Z2B były wiśniowe, bo taki mam obraz przed oczami, ale z drugiej strony znalazłem jakieś zdjęcie takiego wagonu chyba właśnie z 1992 roku i był on czerwony. Być może kolorystykę zmieniono w czasie dostaw, bo trudno mi wyobrazić sobie przemalowywanie wagonów po roku eksploatacji.
Jedyny dowód istnienia barwy wiśniowej mam na tym zdjęciu z lipca 1992. Jak się dobrze przyjrzeć, to na lewo od wagonu 139A widać kawałek Z2, który ma kolor nieco ciemniejszy.
Zobacz załącznik 800567
Ale przypominam sobie jeszcze jeden ciekawy fakt - pierwsze wagony 111A w malowaniu zielono-kremowym (tym jaśniejszym, które przetrwało wiele lat) widziałem w czasie wizyty ICE i TGV w Warszawie na Grochowie w październiku 1991 roku. Dostarczane nieco wcześniej wagony XB miały, o ile pamiętam, kolor zielony nieco ciemniejszy.
Zobacz załącznik 800566
Wagony XB ? :niepewny: A nie przypadkiem YB ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#48
Wagony XB ? :niepewny: A nie przypadkiem YB ?
Nie, koledze @DarekP chodzi o wagony o długości 26,40 m (pierwsze takie seryjnie zbudowane dla PKP, poza dwoma prototypami z Pafawagu) dostarczone przez zakłady w Görlitz w roku 1990. Wagony określano jako typ XB, ale nie spełniały one wymagań, określonych przez UIC ani dla typu X (12 przedziałów po 6 miejsc), ani typu Z (11 przedziałów po 6 miejsc). Wagony miały 11 przedziałów, ale z 8 miejscami w każdym. Właśnie te wagony miały taki ciemniejszy, zielony kolor.
 
Ostatnio edytowane:

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
#50
Wagony Gorlitz90 co ciekawe nie były do końca wagonami typu Z. Dopiero po przebudowie przedziałów na 6 miejscowe takowymi się stały. Do tego momentu typ tego wagonu określano jako XB.
Wagon typu Z miał długość 26 400 mm, Y - 24 500 mm, a wprowadzenie pociągów określanych jako "intercity" stawiało dla PKP m.in. wymóg sześciu miejsc w wagonach 2. klasy...
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#51
Standardy Y, X, Z to były międzynarodowe określenie. Aby zakwalifikować wagon do danej grupy musiał spełniać pewne kryteria. Na PKP mogli sobie tak wymyślić, że do pociągów "intercity" przedziały miały mieć po 6 miejsc, ale to nie ma znaczenia. Tak jak napisałem, wagony G90 dopiero po przebudowie przedziałów na 6 miejscowe w 2 klasie stały się regulaminowymi wagonami typu Z.
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
#52
Standardy Y, X, Z to były międzynarodowe określenie. Aby zakwalifikować wagon do danej grupy musiał spełniać pewne kryteria. Na PKP mogli sobie tak wymyślić, że do pociągów "intercity" przedziały miały mieć po 6 miejsc, ale to nie ma znaczenia. Tak jak napisałem, wagony G90 dopiero po przebudowie przedziałów na 6 miejscowe w 2 klasie stały się regulaminowymi wagonami typu Z.
Co to jest "wagon regulaminowy" - nie znam pojęcia...Albo piszemy o kategorii pociągów albo o typie wagonów...Parametry wagonu Z są ściśle określone w kartach UIC i OSŻD.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#53
W największym skrócie:
X - 26,40 m, 10 przedziałów 1 klasy lub 12 przedziałów 2 klasy, wszędzie po 6 miejsc w przedziale,
Y - 24,50 m, 9 przedziałów 1 klasy po 6 miejsc lub 10 przedziałów 2 klasy po 8 miejsc w przedziale,
Z - 26,40 m, 9 przedziałów 1 klasy lub 11 przedziałów 2 klasy, wszędzie po 6 miejsc w przedziale.
Są też dodatkowe wymagania, a w typie Z rozróżnia się jeszcze podtyp Z1 i Z2, zależnie od dopuszczalnej prędkości (Z1 - 200 km/h, Z2 - 160 km/h), z czego wynikają pewne różnice w wymaganiach.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#54
Dlatego wagony typu G90 (w wersji fabrycznej) ciężko zakwalifikować do danego typu, bo miały 11 przedziałów z 8 miejscami. Właściwie był to typ X/Z?;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#55
Właściwie był to typ X/Z?
Nie ma czegoś takiego, podobnie zresztą, jak XB. Ani w X, ani w Z nie są dopuszczalne 8-osobowe przedziały, więc żadna nazwa nie jest prawidłowa. Nazwano te wagony umownie XB poza oficjalną klasyfikacją wg UIC i chyba nie ma sensu dalej nad tym dywagować.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#57
OK, zmęczony trochę dzisiaj jestem. Ale może nie warto rozmydlać tematu i mnożyć postów? Proponuję usunięcie tych trzech postów i tego oczywiście też.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
119 1 0
#58
XB to najogólniej rzecz ujmując polskie określenie długiego wagonu 2 klasy, stąd B. Nie można ich było zaliczyć do wagonów Z, więc wstawiono to X, alem jak wspomniano poprzednio niezbyt poprawnie.
Analogicznie w późniejszych dostawach - już wagonów Z, stosowano oznaczenie Z2A i Z2B oraz Z1A i Z1B. I te oznaczenie są i poprawne i nie zawierają zbędnych kombinacji.
Ale u nas pomysłowość jest duża, więc zaczęto modyfikować te oznaczenia i pojawiły się XBrow, XBN, Z2ABC, Z1AWR. My mamy na prawdę duży potencjał do wymyślania czego spontanicznego i brzydzimy się standardami. Jakoś Niemcy, Czesi mają mnóstwo odmian wagonów i takich kombinacji nie stosują. Dodają do oznaczenia wagonu numer np. B249 i wszystko jest jasne. A u nas to samo oznaczenie oznacza wagony czasem tylko zbliżone do siebie, a ostatnio doszliśmy już do takich bzdur jak 305Ad, jako typ wagonu restauracyjnego.
 

fixall

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#59
Zgodnie z obietnicą, aby nie zaśmiecać innych wątków, przedstawiam krótki opis zmodernizowanych przez ZNTK w Ostrowie Wielkopolskim wagonów 112Ag „LUX”.
Pierwszy tak zmodernizowany wagon, firma wykonała w 1996 roku. Gruntownej modernizacji poddano 15-to letni wagon 1 klasy 112Ag.
A wiadomo co się stało z tym pierwszym wagonem? Wszystkie 12 sztuk powstało w 1997 roku.
 

grosiszcze

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.100 186 2
#60
Zgodnie z obietnicą, aby nie zaśmiecać innych wątków, przedstawiam krótki opis zmodernizowanych przez ZNTK w Ostrowie Wielkopolskim wagonów 112Ag „LUX”.
Pierwszy tak zmodernizowany wagon, firma wykonała w 1996 roku. Gruntownej modernizacji poddano 15-to letni wagon 1 klasy 112Ag.
Na podstawie daty naprawy głównej i typu udało mi się ustalić numer wagonu.
Jest to 51 51 19-70 394-7, nr. fab. 17261 HCP, przed naprawą główną miał numer 51 51 19-80 566-8
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 21
Koleje w Polsce 0
Ł
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 15
Koleje w Polsce 4

Podobne wątki