• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zmodernizowane wagony 112A Lux

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.210 8 0
#61
Na podstawie daty naprawy głównej i typu udało mi się ustalić numer wagonu.
Jest to 51 51 19-70 394-7, nr. fab. 17261 HCP, przed naprawą główną miał numer 51 51 19-80 566-8
A ja znalazłem fotkę ... Tyle tylko, że numer wagonu po powiększeniu odczytałem inny: 51 51 19 - 70 254 - 7. Sądzę jednak, że podany przez Kolegę Grosiszcze numer jest bardziej wiarygodny, z racji niezbyt wyraźnej fotki po powiększeniu.
 
Reakcje
3.345 16 0
#62
A ja znalazłem fotkę ... Tyle tylko, że numer wagonu po powiększeniu odczytałem inny: 51 51 19 - 70 254 - 7. Sądzę jednak, że podany przez Kolegę Grosiszcze numer jest bardziej wiarygodny, z racji niezbyt wyraźnej fotki po powiększeniu.
Patrząc na cyfrę samokontroli x = 7, pasuje ona do numeru 51 51 19-70 394-x, który podał grosiszcze
W przypadku numeru 51 51 19 - 70 254 -x, który podał pan Krzysztof Młodzikowski, cyfra samokontroli wynosi x=3, stąd prawidłowy numer w przypadku sekwencji cyfr podanych przez pana Krzysztofa to 51 51 19-70 254-3. Wydaje się więc, że to jednak - tak jak zauważył sam autor wpisu - efekt niezbyt wyraźnej fotografii.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
119 1 0
#64
Wagony 112Alux miały być przeznaczone na nieco niższy standard połączeń ekspresowych i dla odmiany wymyślono, że ich składy będą jednolicie zielone. Nie pamiętam już jednak nazwy tych pociągów, która miał się pojawić. Cały czas podstawia mi się w umyśle InterRegio, ale jak wiadomo może to być sugestia od zupełnie innego produktu powstałego dużo później.
Wydaje mi się, że chodziło po prostu o pociągi kategorii "ekspres", ale głowy nie dam.
Zeus na form SSC wrzucił artykuł ze Świata Kolei z 1999 roku poświęcony modernizacjom planowanym przez PKP. Może dwa fragmenty zacytuję, bo jednak InterRegio jak widzę nie było moim wymysłem i pozostało w którymś roweczku mózgowym z tamtych czasów.

Świat Kolei nr. 4 z 1999 roku
kolej w Polsce

Modernizacja taboru PKP

W poprzednim numerze ŚK przedstawiliśmy informacje o bieżących i planowanych zakupach nowego taboru dla PKP. Dzisiaj - w oparciu o materiały otrzymane z Dyrekcji Trakcji i Zaplecza Warsztatowego - publikujemy więcej szczegółów na temat polityki zakupowej i modernizacyjnej w zakresie taboru w perspektywie najbliższych 10 lat.
Jak wspomniano poprzednio, zakupy nowego taboru trakcyjnego są przewidziane tylko dla kwalifikowanych przewozów pasażerskich. Wymaganych w tych przewozach parametrów technicznych m. in. w zakresie prędkości maksymalnych i niezawodności oraz kosztów eksploatacji nie da się osiągnąć przez modernizację istniejących lokomotyw i zespołów trakcyjnych. Do roku 2000 planowany jest zakup 8 lokomotyw EU43, 24 EU11 i jednego pociągu Pendolino. Pozostałe 18 lokomotyw EU11 i 15 zespołów Pendolino miałoby być dostarczone w latach 2001-2005. Na lata 2006-2010 przewidziany jest zakup 10 klasycznych zespołów trakcyjnych dla ruchu ekspresowego. Niewiadoma pozostaje sprawa zakupu 200 autobusów szynowych. Wprawdzie plany perspektywiczne przewidują dostawę 40 szt. do roku 2000, 80 w latach 2001-2005 (w tym 20 do ruchu InterRegio) i 80 w latach 2006-2010, ale prawdopodobnie PKP nie będą już zainteresowane finansowaniem tego przedsięwzięcia ze względu na planowane przekazanie linii lokalnych w gestię samorządów. [...]
Do ruchu InterRegio miałyby być przesunięte również wszystkie lokomotywy EP09 (47 szt.). Do roku 2005 wszystkie maszyny tej serii winny być ujednolicone [...]


a w zakresie wagonów:

W ostatnich latach PKP nabywały - co prawda w niewystarczającej liczbie - nowe wagony typu Z do obsługi pociągów kwalifikowanych (IC, EC). Od osiągniętego standardu wyraźnie zaczęty odbiegać wagony restauracyjne, sypialne i z miejscami do leżenia, toteż od roku 2001 przewiduje się znaczące zwiększenie ich zakupu, jak pokazano w tabeli. Przewidywany wzrost oferty w przewozach kwalifikowanych będzie wymagać również zakupu nowych wagonów 1 i 2 klasy. Zamieszczone w tabeli liczby mogą ulec modyfikacji w zależności od realizacji kontraktu na dostawę pociągów zespolonych Pendolino, które w znacznym stopniu umożliwią przesunięcie posiadanych wagonów z ciągu E65 do innych relacji. Wobec trudności finansowych PKP priorytet będzie przyznany zakupom wagonów serii WL i WR. Brakujący tabor powinien być uzupełniany poprzez modernizację przestarzałych i stosunkowo mało komfortowych wagonów przedziałowych typu 111A i 112A na wersję "lux".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#65
InterRegio jak widzę nie było moim wymysłem i pozostało w którymś roweczku mózgowym z tamtych czasów
I stwierdzenie (z tamtych czasów" ma tu kluczowe znaczenie. Ja pisałem o przełomie lat 80. i 90. XX wieku, kiedy wprowadzano pierwsze wagony standardu Z, jeszcze budowy niemieckiej. Koncepcja pociągów Interregio powstała parę lat później i o tym właśnie jest mowa w artykule. Tak że moje słowa, zacytowane przez kolegę @DarekP nie stoją w sprzeczności ani z artykułem, ani z tezami kolegi Darka.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
119 1 0
#66
Zacytowałem kolegę @Andrzej Harassek, gdyż taka była oryginalna dyskusja, tzn. odpowiedź padła na moją koncepcję przedstawioną wyżej.
Pewności tej koncepcji nie jestem w stanie obronić, ale powstanie wagonów 112Alux w kolorze zielonym z pasem zbiegało się w czasie z wprowadzeniem do użytku lokomotyw EU11 i EU43, których kolory miały nawiązywać do kolorów zastosowanych na wagonach Z1A/Z1B i 152A/154A, czyli tzw. papugi. Wagony te wyraźnie miały stanowić nowy trzon połączeń kwalifikowanych, o którym mowa w artykule powyżej.
Stąd już tylko krok do tych wspomnianych InterRegio prowadzonych lokomotywami EP09 i zawierających wagony 111Alux i 112Alux, a stąd kolejny krok prowadzi do stwierdzenia, że skoro zrobiono zielony wagon 1 klasy, to może jednak taki miał być standard tych InterRegio. Ja przynajmniej taką logikę kojarzę z tego okresu. Należy różnież zwrócić uwagę, że wspomniano, że "Brakujący tabor powinien być uzupełniany poprzez modernizację" a więc można się domyślać, że podstawą tej nowej marki miały stanowić wagony niemieckie i polskie standardu Z o prędkości 160 km/h.
W tym czasie wiśniowe barwy z przełomu lat 80/90 stosowane na wagonach InterCity przechodziły już coraz liczniej w klasyczne kolory zielone i czerwone z pasem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#67
Ależ ja nie neguję twierdzeń kolegi @DarekP, napisałem tylko, że zacytowana maja wypowiedź dotyczyła wcześniejszych lat i dlatego uważam, że przeciwstawianie sobie tych dwóch twierdzeń nie ma sensu - a tak właśnie odebrałem ten cytat w kontekście dalszej wypowiedzi kolegi Darka.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 21
Koleje w Polsce 0
Ł
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 15
Koleje w Polsce 4

Podobne wątki