• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zmodernizowane wagony 112A Lux

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#1
Temat modernizacji wagonów pasażerskich standardu Y, w tym przypadku akurat - jak sądzę - wagonów 112A Lux, których kilka wykonanych zostało przez ZNTK Ostrów Wlkp. (jeszcze przed przekształceniem w ZNTK w FW Ostrów !), to również zupełnie inny temat i absolutnie niepasujący do "nowości PKP 2015"...
Zgodnie z obietnicą, aby nie zaśmiecać innych wątków, przedstawiam krótki opis zmodernizowanych przez ZNTK w Ostrowie Wielkopolskim wagonów 112Ag „LUX”.
Pierwszy tak zmodernizowany wagon, firma wykonała w 1996 roku. Gruntownej modernizacji poddano 15-to letni wagon 1 klasy 112Ag. Modernizacja była wykonana przy współpracy CBK PKP w Poznaniu, CNTK oraz ASP z Warszawy. Rozwiązania konstrukcyjne oraz zastosowane materiały uwzględniały wymagania DG PKP określające zakres modernizacji wagonów na wersję „lux” oraz bezpośredniego użytkownika wagonu – Pomorskiej Dyrekcji Okręgowej PKP w Szczecinie.

Poza rutynową modernizacją i zakresem prac przewidzianych podczas naprawy głównej, w wagonie „lux” wprowadzono n/w rozwiązania:
- zamontowano prądnicę prądu przemiennego typu GTUBj6,
- zastosowano okna nowego typu o większej szczelności,
- zastąpiono ogrzewanie konwekcyjne ogrzewaniem nawiewnym,
- zastosowano ergonomiczne siedzenia nowej generacji firmy POL-COMPIN,
- do wykończenia wnętrz zastosowano laminaty firmy PERSTORP (Szwecja) oraz kauczukowe wykładziny podłogowe firmy NORA (Niemcy),
- zmodernizowano szafę elektryczną do wymagań UIC,
- w celu poprawy estetyki - zmieniono w znacznym zakresie wszelkie maskownice, listwy, obudowy oświetlenia i popielniczki.

Ponadto w wagonie zmodernizowano:
- centralne zamykanie drzwi z ich blokadą podczas jazdy,
- zabudowano ognioodporne drzwi czołowe z urządzeniem wspomagającym ich zamykanie i otwieranie,
- zamontowano kabiny WC nowego typu oraz zastosowano elektrozawory uruchamiane przekaźnikiem czasowym,
- zamontowano gaśnice w obudowach przeciwwłamaniowych,
- zamontowano grodzie przeciwpożarowe oraz okna bezpieczeństwa,
- zamontowano zderzaki elastomerowe KX-ZP,
- zamontowano urządzenie sterujące AWO-2,
- zastosowano nowe izolacje cieplno – akustyczne oraz farby o przedłużonej trwałości.

Wszystkie zastosowane materiały posiadały atesty CNTK oraz spełniały wymagania norm branżowych i Karty UIC 564-2.
W wyniku gruntownej modernizacji – otrzymano wagon o zupełnie innym, nowoczesnym wystroju wnętrza. Dodam jeszcze, że w wagonie w „tradycyjnym” malowaniu czerwono/kremowym – pozostawiono wózki 4Anc.

Na koniec (tradycyjnie ;)) – parę fotek.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#2
I kolejny wagon zmodernizowany w Ostrowie w lipcu 1997 roku – Adnu o numerze inwentarzowym 70 416-8 (st. mac. Szczecin). Tu przebudowie poddany został wagon z 1981 roku zbudowany przez HCP.

Zakres modernizacji w stosunku do poprzedniego wagonu (tego z 1996 roku) - uległ zwiększeniu. Oprócz zastosowanych i sprawdzonych wcześniej rozwiązań – wykonano kolejne. I tak:
- zmieniono wózki wagonowe na 25An z hamulcami tarczowymi,
- całkowicie zmieniono toalety oraz zastosowano zbiorniki próżniowe umieszczone w przedniej części wagonu,
- zastosowano pneumatyczny system wspomagania otwierania i zamykania drzwi czołowych,
- poprawiono estetykę wystroju przedziałów (nowe półki bagażowe z wypełnieniem z płyt poliwęglanowych, nowy panel sterownia temperaturą z wyświetlaczem oraz zegar, zabudowano przestrzeń pod siedzeniami oraz zamontowano nowe stoliki dla pasażerów),
- na korytarzu od strony okien zamontowano uchwyt ,
- zmodernizowano wyposażenie szafy elektrycznej.

Wagon otrzymał nowe, nietypowe "malowanie" stosowane do wagonów klasy drugiej. Dlaczego ?

Ze względu na zakres modernizacji - wagon otrzymał nową, stosowną tabliczkę firmową (ostatnia fotka).
Jak prezentował się wagon po modernizacji – można obejrzeć na załączonych fotkach.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#3
I ostatnia część, to kolejny zmodernizowany wagon - Adnu 70 419-2 (st.mac. Kraków). Zawsze myślałem, że "nietypową jedynkę" wykonano w jednym egzemplarzu. Jakie było moje zdziwienie, gdy podczas przeglądania fotek okazało się, że była i druga. Pierwsza "zielona jedynka" wyjechała z firmy w lipcu, druga w październiku 1997 roku.

Zakres modernizacji był taki sam jak wagonu "lipcowego", więc nie ma sensu dublowania powyższego opisu.

Ciągle jednak "męczy" mnie pytanie - dlaczego wagony pierwszej klasy pomalowano w zielono/kremowe kolory ? Ponieważ na to pytanie, nie umiał odpowiedzieć nawet kierownik projektu odpowiedzialny za modernizację - wymyśliłem swoją, "szatańską teorię" ;) Być może, PKP nosiło się z zamiarem przemalowania (przy okazji napraw głównych) wszystkich "jedynek" na zarezerwowany dotychczas dla "dwójek" zielono/kremowy kolor - to celem ujednolicenia kolorystyki swoich wagonów ? Tak przecież było kiedyś - "jedynkę" wyróżniał tylko żółty pasek nad oknami.

I tym optymistycznym akcentem - kończymy :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#5
Super opracowanie Krzychu! Proszę o więcej :)

Jak wiadomo modernizacje 12 wagonów typu 112Ag do standardu 112ALux przeprowadziły równolegle ZNTK Ostrów i ZNTK Nowy Sącz. Ciekawostką może być fakt, że modernizacji poddano także co najmniej jeden wagon typu 112Ag starszej odmiany, tj. wyposażony tylko w 2 stopnie wejściowe w drzwiach. Tu jego zdjęcie: http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=8727&mode=search
Większość tych wagonów jeszcze jest w ruchu, ale oczywiście nie wyróżniają się odmiennym malowaniem, bo wszystkie noszą barwy firmowe PKP-IC.
W latach 90. ubiegłego stulecia 2 lub 3 takie wagony prosto po modernizacji trafiły do wagonowni w Gdyni. Pamiętam, że jeden z nich był regularnie włączany do pociągu pospiesznego relacji Gdynia - Berlin (bez nazwy) kursującego w godzinach obecnego Albatrosa.
Szczecińskie wagony można było spotkać oidp w Portowcu, wówczas kursującym chyba jako Expres.

Do opisu technicznego warto chyba dodać, że wagony wyposażono po raz pierwszy na PKP w segmentowe tarcze hamulcowe, co miało ułatwiać ich wymianę, gdyż nie wymagało wywiązywania kół z wózków, a później z osi. Pamiętam, że z tego powodu podczas hamowania odczuwalne były delikatne (ale jednak) wibracje. Po kilku latach wagony wyposażono w klasyczne, jednolite tarcze hamulcowe, więc chyba nowatorskie rozwiązanie nie sprawdziło się, albo było zbyt jednostkowe i przez to droższe.
Na tle innych jedynek wagony 112ALux wyróżniały się na duży plus estetyką wnętrza i ciszą podczas jazdy (głównie dzięki nowym wózkom). Nowe fotele też generalnie były wygodne, ale mi osobiście nie odpowiadało połączenie oparcia z zagłówkiem. W moim odczuciu nie było zbyt ergonomiczne i uciskało mnie w kark. Okna także były dużym skokiem na przód, ale w porównaniu do spotykanych wówczas w kursującym do Gdyni IR Mare Balticum, zestawionym ze zmodernizowanych wagonów DB typu Aimz i Bimz (zbudowanych we wczesnych latach 70.) nie robiły już tak dobrego wrażenia - estetycznego i przede wszystkim funkcjonalnego. W niemieckich wagonach okna miały ramy okien wewnątrz elegancko wpuszczone pod panele ścienne i były idealnie szczelne. O tych polskich już się tego powiedzieć niestety nie dało.
Szkoda że na tych kilkunastu sztukach modernizacja wagonów się praktycznie skończyła. Późniejsze modernizacje mimo wielu dobrych rozwiązań nie wpłynęły już tak znacząco na poprawę komfortu podróży przez to, że zaniechano wymiany wózków na typ 25AN. A to moim zdaniem jeden z kluczowych elementów wagonów, wpływający na jakość podróży.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#7
I te białe obręcze... :)
To tylko efekt obtoczonej krawędzi zestawu kołowego (nowego). Chociaż mogło być i tak, że ta zewnętrzna krawędź była zabezpieczona jakimś bezbarwnym środkiem antykorozyjnym - stąd złudzenie białych "bandaży" (można porównać na załączonej, pierwszej fotce).

Super opracowanie Krzychu! Proszę o więcej :)
... Do opisu technicznego warto chyba dodać, że wagony wyposażono po raz pierwszy na PKP w segmentowe tarcze hamulcowe, co miało ułatwiać ich wymianę, gdyż nie wymagało wywiązywania kół z wózków, a później z osi. Pamiętam, że z tego powodu podczas hamowania odczuwalne były delikatne (ale jednak) wibracje. Po kilku latach wagony wyposażono w klasyczne, jednolite tarcze hamulcowe, więc chyba nowatorskie rozwiązanie nie sprawdziło się, albo było zbyt jednostkowe i przez to droższe...
Dziękuję !
Z tymi tarczami hamulcowymi, to tak jak piszesz - widoczne na fotkach.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
266 1 1
#8
To tylko efekt obtoczonej krawędzi zestawu kołowego (nowego). Chociaż mogło być i tak, że ta zewnętrzna krawędź była zabezpieczona jakimś bezbarwnym środkiem antykorozyjnym - stąd złudzenie białych "bandaży" (można porównać na załączonej, pierwszej fotce).
Jak dla mnie są białe... nawet na zdjęciach wózków to widać. Ale mniejsza o to.
 

Filozof

Użytkownik
Reakcje
198 0 0
#10

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
97 2 0
#13
Ten 112Alux w przetargu od dłuższego czasu stał w niezbyt ciekawym stanie na wagonówce Grochów, widać go z pociągu do Otwocka.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#14
Czy Kolega dysponuje szerszym opisem modernizacji wyposażenia tej szafy? Na jednym ze zdjęć widać jej wnętrze. Co to za biały moduł u dołu pod częścią tablicy z woltomierzem i amperomierzem?
W opisie dołączonym do albumu z fotkami jest krótka wzmianka na ten temat:
" zastosowano zmodernizowaną szafę elektryczną spełniającą wymagania UIC z : sygnalizacją zwarcia bieguna + i - baterii akumulatora do masy diodami LED o podwyższonej jaskrawości, licznikiem kilometrów, miernikiem V i A w tablicy".
I to niestety wszystko.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#15
W opisie dołączonym do albumu z fotkami jest krótka wzmianka na ten temat:
" zastosowano zmodernizowaną szafę elektryczną spełniającą wymagania UIC z : sygnalizacją zwarcia bieguna + i - baterii akumulatora do masy diodami LED o podwyższonej jaskrawości, licznikiem kilometrów, miernikiem V i A w tablicy".
I to niestety wszystko.
Rozumiem. Czyli niewiele.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 21
Koleje w Polsce 0
Ł
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 15
Koleje w Polsce 4

Podobne wątki