• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zm po mojemu

#1
Chcę stworzyć działającą kolejkę w skali Zm, o rozstawie 4,5mm. Moje poczynania będę zamieszczał w tym wątku.

Prototyp #1
IMG_20201020_214011035.jpg


Wygląda jak TTf/Ne, a nie porządny tor Zm, ale cóż...

Wnioski z budowy tego prototypu: najpierw trzeba przyklejać podkład, a potem docinać go na długość. Te po lewej były robione odwrotnie - dlatego są krzywo i rozstrzelone. Zapałki niezbyt nadają się na podkłady, pół biedy, że są za duże jak na tę skalę, ale najgorsze jest to, że nie trzymają wymiarów. Może płytki chodnikowe 50cm w skali 0 od Hugwy lub płyty betonowe 150x300 w skali Z po pocięciu się nadadzą na podkłady betonowe. @hugwa co o tym myślisz?

Laminat do płytek do lutowania torów już kupiony, ale jeszcze nic przy nim nie robiłem. Bez gauge checkera (jak to się po polsku nazywa?) będzie ciekawie, prototyp #1 jest robiony od suwmiarki.
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
#4
Jeśli chcesz zbudować działającą ZeteMkę to musisz zastosować efektywne i precyzyjne rozwiązania. Ja też kiedyś myślałem że wystarczy klej i drewno. Klęska. Potem zrobiłem tor z dwóch połówek fleksa Microtrains. Nawet ładne to było, ale nie mogło działać. Potem było jeszcze kilka szalonych prób, które dowiodły, że nie są stosowane przez ręcznierobiącychtory nie dlatego, że nie wpadli na takie zajebiste pomysły, tylko dlatego że nie działają.
Możesz wierzyć lub nie, ale pewne rozwiązanie to frezowany laminat, precyzyjne szablony i wściekle dużo cierpliwości. No i sporo kasy, ale to jedyne co w tym zestawie nie daje szczęścia
 
OP
OP
Jaco3011
#5
Jeśli chcesz zbudować działającą ZeteMkę to musisz zastosować efektywne i precyzyjne rozwiązania. Ja też kiedyś myślałem że wystarczy klej i drewno. Klęska. Potem zrobiłem tor z dwóch połówek fleksa Microtrains. Nawet ładne to było, ale nie mogło działać. Potem było jeszcze kilka szalonych prób, które dowiodły, że nie są stosowane przez ręcznierobiącychtory nie dlatego, że nie wpadli na takie zajebiste pomysły, tylko dlatego że nie działają.
Możesz wierzyć lub nie, ale pewne rozwiązanie to frezowany laminat, precyzyjne szablony i wściekle dużo cierpliwości. No i sporo kasy, ale to jedyne co w tym zestawie nie daje szczęścia
Próbowałeś wydrukować podkłady w 3D (jako flex), a potem odlewać ze wzorca? Taki pomysł może przejść.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#8
No porwałeś się na bardzo mały rozstaw torów. Trzymam kciuki.... ale jak sam napisałeś bez pewnych narzędzi i zegarmistrzowskiej precyzji niewiele się uda osiągnąć.
 

Magic

Znany użytkownik
#11
A co to za drewienko? Ostatnio kupiłem sobie ser Camembert pleśniowy i one są pakowane w takie delikatne pudełeczko z listewki na oko cieńszej niż 1mm. Może właśnie taka filigranowa listewka miałaby użycie w skali kolegi?
Z pozdrowieniami.
Maciek "Magic"
 

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
#16
Na szybko cobyś drogi Kolego nie pomyślał że stary pierdziel tylko umie gadać, dodatkowo zdjęcie robił kolega smarkfonem i nie wyszły mu trochę.
Podkłady odrobinę za krótkie to jest wymiar dla szerokości toru 750 mm, dla 1000 mm będą trochę dłuższe, no i zamiast szyny kawałek mosiężnej blachy.

IMG_3228-crop.jpg


IMG_3229-crop.jpg
 
OP
OP
Jaco3011
#19
IMG_20201101_180540765.jpg

Prototyp #2

Rozstaw wyszedł 4,7mm, aczkolwiek nie bałbym się puścić po takim rozstawie pociągu. Podkłady z patyczka do lodów, grube na 2mm, szerokie "na oko". Według mojej suwmiarki patyczki do lodów mają równo 2mm, a płytka do trawienia ma 2,54mm (1/10"). Mam pomysł na krajalnicę do podkładów z ostrza do nożyka do tapet. We wtorek pójdę kupić śrubki i nakrętki M2,3 - ich łby mają 4,5mm od ścianki do ścianki. W załączniku porównanie obydwu prototypów - wyraźna poprawa podkładów.

Jak tu dokładnie wyciąć ze sklejki 4mm prostokąt 20mm x 100mm? Laser robi "stożek", a mi zależy na równoległości płaszczyzn czołowych, więc zostaje CNC.
 

Załączniki