• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja ZKMK on tour

OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#61
Krótka, około 20 minutowa przerwa, podczas której lokomotywa zrobiła oblot składu, a my trochę pozwiedzaliśmy.
IMG_1308AA.jpg


Pogoda nam dopisała. Szkoda, że mieliśmy tak mało czasu żeby z niej skorzystać. No cóż plan wycieczki był napięty i nie był to ostatni cel, jaki planowaliśmy osiągnąć w tym dniu.
IMG_1310AA.jpg


IMG_1311AA.jpg


IMG_1314AA.jpg


Na plaży postawiono wagon, w którym zaraz zaczął działać bar. Świetny pomysł (y).
IMG_1309AA.jpg


Ponadto zwiedziliśmy pobliski sklep spożywczy, zdjęć wam z tego miejsca oszczędzę ;) oraz centrum Rosnowa. Pomnik upamiętniający żołnierzy i pracowników pobliskiej jednostki lotniczej w Zegrzu Pomorskim.
IMG_1317AA.jpg


Skład gotowy do jazdy powrotnej.
IMG_1321AA.jpg


I ruszyliśmy...
IMG_1344AA.jpg


Stadion Leśnika Manowo.
IMG_1350AA.jpg


IMG_1360AA.jpg


IMG_1370AA.jpg


IMG_1379AA.jpg


IMG_1388AA.jpg


IMG_1391AA.jpg


IMG_1392AA.jpg


IMG_1393AA.jpg

To jeszcze nie koniec ;). Ciąg dalszy nastąpi.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#62
Po powrocie mieliśmy trochę czasu na zwiedzenie pomieszczenia, w którym zorganizowana jest wystawa eksponatów i zdjęć Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Parę "smaczków" można było tam zobaczyć. :)
IMG_1032AA.jpg


IMG_1401AA.jpg


IMG_1403AA.jpg


IMG_1404AA.jpg


IMG_1406AA.jpg


IMG_1407AA.jpg


IMG_1421AA.jpg


IMG_1430AA.jpg

Ten cel wycieczki został zrealizowany.
Jaka ocena? Oczywiście 5+ (y)(y)(y)(y)(y). Bardzo ładna, malownicza trasa o długości 20km. Piękne widoki - cóż można chcieć więcej?
No może zabrakło czynnego parowozu ;).
Wydaje mi się, że długość trasy dla przeciętnego "Kowalskiego" jest w sam raz. Trasa nie jest za krótka, ani za długa. Jeżeli ktoś się wybiera z dziećmi nie musi się martwić, że będą się nudzić i zaczną marudzić (nie zdążą). Jeżeli ktoś to połączy z wypoczynkiem nad jeziorem - to może miło spędzić weekend. Naprawdę warto - polecam!

Z Koszalina pojechaliśmy do Białogardu, który ze względu na ograniczenia czasowe wypadł nam rano z planu. Tam mieliśmy dwa cele do realizacji.
Pierwszym była stacja Białogard (i szybki obiad w jej pobliżu) :).
IMG_1441AA.jpg


IMG_1431AA.jpg


IMG_1432AA.jpg


IMG_1433AA.jpg


Polregio R87442 Kołobrzeg - Poznań Główny.
IMG_1439AA.jpg


Drugim celem była dawna kolej wąskotorowa w Białogardzie.
Stacja Białogard Wąskotorowy.
IMG_1449AA.jpg


IMG_1454AA.jpg


Śladów po kolei nie zostało zbyt wiele.
IMG_1451AA.jpg

C.d.n.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#63
Mała mapa obrazująca kolejny etap naszej wycieczki. W sumie to powinienem umieści ją chwilę wcześniej. Zapomniałem - trzeba nadrobić zaległości. :)
Białogard Wąskotorowy.jpg

Legenda:
żółty - istniejące linie normalnotorowe
czerwony - nieistniejące linie wąskotorowe
niebieski - łącznica Białogard Wąskotorowy Przystanek - Dębczyno

1. Stacja Białogard Wąskotorowy
2. Most na Parsęcie
3. Most na kanale - linia do Świetlina
4. Most na kanale - linia do Sławoborza

Po obejrzeniu pozostałości po Białogardzie Wąskotorowym pojechaliśmy zobaczyć pkt. 2 - most na Parsęcie.
Ja przeszedłem przez ulicę Kołobrzeską na jej drugą stronę w celu zrobienia zdjęć. Chłopaki postanowili przeprawić się na most bliżej centrum.
Okazało się, że w miejscu, w którym robiłem zdjęcie jest wydeptana ścieżka do mostu (pkt. 2), chłopaki poszli do drugiego mostu (pkt. 4). Rozdzieliliśmy się :).

Tak ten most wygląda obecnie 2018r...
IMG_1462AA.jpg


a tak wyglądał w 1982 roku.
IMG_1045AA.jpg

Ze zbiorów Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej.

IMG_1466AA.jpg


IMG_1468AA.jpg


IMG_1472AA.jpg


Z mostu roztaczały się takie widoki...
IMG_1491AA.jpg


... oraz takie ;). Miałem szczęście złapać EP07-1068 prowadząca pociąg TLK28102 KOCHANOWSKI z Lublina - Kołobrzegu.
IMG_1483AA.jpg


Po kilku minutach chłopaki dotarli do mnie. Peter coś wypatrzył, ale nie mam pojęcia co. Może kiedyś uchyli rąbka tajemnicy ;).
IMG_1497AA.jpg


Z mostu udaliśmy się do 3 punktu (na mapie). Wypatrzyłem ten most przeglądając zdjęcia satelitarne. Są to pozostałości mostu na linii do Świetlina.
IMG_1505BB.jpg


IMG_1506AA.jpg


IMG_1507AA.jpg


IMG_1508AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#64
Mi pozostał do obejrzenia ostatni most (pkt. 4), który chłopaki już widzieli.
Nasypem do celu. ;)
IMG_1514AA.jpg


IMG_1518AA.jpg


IMG_1523AA.jpg


Wracając do domu padło hasło, żeby jeszcze pojechać do Karlina. Robiło się już późno, jednak nie odpuściliśmy :D
IMG_1530AA.jpg


IMG_1526AA.jpg


Widok w kierunku Kołobrzegu.
IMG_1527AA.jpg


IMG_1532AA.jpg
\

IMG_1533AA.jpg


IMG_1542AA.jpg


IMG_1534AA.jpg


IMG_1535AA.jpg


Dawne toalety.
IMG_1536AA.jpg


Widok w kierunku Białogradu.
IMG_1537AA.jpg

I to był koniec naszego udanego wypadu w teren :). Trochę pozwiedzaliśmy, dzień miał się już powoli ku końcowi, więc nie pozostało nam już nic innego jak wracać do domu. Baterie naładowaliśmy na 100% i nakręciliśmy się na kolejny wyjazd. To spowodowało, że tydzień później wyruszyliśmy w kolejną - piątą już wycieczkę. Ale o tym w następnej relacji.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#65
ZKMK on tour 5B.jpg


Przeglądając forum trafiłem kiedyś na zdjęcia pozostałości kolei wąskotorowej poprowadzonej w miejscowości Forst (Lausitz) /pol. Barść/. Postanowiłem kiedyś tam dotrzeć, przekonałem chłopaków (długo nie musiałem :)) i w jeden piękny sierpniowy dzień wyruszyliśmy na kolejną wycieczkę. Tym razem skład był wzmocniony, bo oprócz Waldiego, Petera, Drucika, Tydziała i mnie na wycieczkę wyruszył nasz jaśnie panujący Prezes Klubu - Wojtek ;).

Zanim jednak tam dotarliśmy, to trafiliśmy najpierw do miejscowości Zasieki znajdującej się po polskiej stronie. Miejscowość ta byłą przed wojną dzielnicą Forst- Berge.

Ta część wycieczki nie była kolejowa (można ją pominąć ;)).
Miejscowość przywitała nas szeroką brukowaną aleją i szerokimi chodnikami. Wyglądało to dość dziwnie biorąc pod uwagę fakt braku zabudowań wzdłuż tej drogi. Dlaczego to tak wygląda - wyjaśnię za chwilę.
IMG_1554AA.jpg


Pozostałości pomnika.
IMG_1555AA.jpg


Pod koniec II Wojny Światowej wycofujące się wojska niemieckie wysadziły wszystkie 5 przepraw przez Nysę Łużycką. Poza mostem kolejowym żadna z tych przepraw po wojnie nie została odbudowana.

Przed wojną na tym moście zaprojektowano tor kolei wąskotorowej z Forst do Frost-Berge (Zasieki). Został on położony, ale czy jeździły po nim pociągi tego nie udało mi się ustalić.

Ruiny mostu drogowego. Śladów po torze, po polskiej stronie brak.
IMG_1558AA.jpg


IMG_1565AA.jpg


Tak ten most wyglądał przed wojną.
zasieki_dlugi_most_foto1.jpg

Źródło: https://sciezkawbok.wordpress.com/2014/03/14/zasieki/


Do 2015 roku na jednym z filarów (pierwszy z prawej, na powyższym zdjęciu) - nad poniższym napisem znajdowała się rzeźba prawdopodobnie sukiennika. Niestety w 2015 roku rzeźba została skradziona. Szkoda.
Dawni mieszkańcy Forst mówili, że gdy mężczyzna zamoczy stopy w Nysie Łużyckiej to należy się bać powodzi.
IMG_1568AA.jpg


zasieki_dlugi_most_rzezba_foto2.jpg

Źródło: https://sciezkawbok.wordpress.com/2014/03/14/zasieki/

IMG_1571AA.jpg


Zniszczona kładka dla pieszych oraz modernistyczne betonowe latarnie.
IMG_1577AA.jpg


IMG_1579AA.jpg


IMG_1580AA.jpg


IMG_1598AA.jpg


Widok na most kolejowy.
IMG_1599AA.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#66
Teraz wyjaśnię zagadkę szerokiej brukowanej ulicy w Zasiekach.
Jak już wspomniałem wycofujące się wojska niemieckie wysadziły wszystkie mosty na Nysie Łużyckiej. Po stronie polskiej została dzielnica Berge - dzisiejsze Zasieki. Atakujące wojska rosyjskie zniszczyły miejscowość Forst w 80%. Dzielnica Berge ucierpiała praktycznie tylko przy rzece (pierwsza linia zabudowy).

Trafiając w to miejsce dzisiaj można się nieźle zdziwić. Forst istnieje, natomiast po Zasiekach (Berge) nic nie zostało poza kilkoma betonowymi latarniami, brukowanymi ulicami, ruinami mostu i kładki oraz ruinami wcześniej prezentowanego pomnika.

Tak to wygląda obecnie:
Forst
IMG_1574AA.jpg


Zasieki
IMG_1603AA.jpg


Tak Zasieki wyglądały przed wojną przy kładce dla pieszych.
kladka193x.jpg


zasieki_kladka_foto1.jpg


Po wojnie.
zasieki_kladka_foto2.jpg


Most drogowo - kolejowy. Widok na Zasieki.
lange193x.jpg


Na pierwszym planie widać pomnik, którego ruiny prezentowałem wcześniej. Na moście widać też tor kolei wąskotorowej.
zasieki_ah_plac_foto2.jpg

Zdjęcia źródło: https://sciezkawbok.wordpress.com/2014/03/14/zasieki/

Po zakończeniu wojny władze NRD podjęły decyzję o odbudowie miejscowości Forst. Władze polskie natomiast na początku lat 50-tych podjęły decyzję o całkowitej rozbiórce miejscowości Zasieki. Materiał z rozbiórki został przeznaczony na odbudowę Warszawy. W ten sposób dawna dzielnica Berge przestała istnieć. Dzisiaj w Zasiekach znajduje się kilka stacji paliw, sklepy z papierosami, apteka itp.

Tyle o tej ciekawej historii. Czas ruszać na tory ;). Pojechaliśmy do Forst.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#67
Kolej wąskotorowa w Forst - Schwarze Julie (czarna Julka).
IMG_1636AA.jpg

Źródło: Archiwum Miejskie w Forst.

Mapa całej sieci dawnej kolei:
http://www.gleistreff.de/Schwarze-Jule.htm

Na pierwsze ślady po kolei trafiliśmy zaraz po wjeździe do miejscowości. Alsenstrasse.
IMG_1611AA.jpg


IMG_1615AA.jpg


Hainenweg.
IMG_1616AA.jpg


IMG_1618AA.jpg


IMG_1612AA.jpg


Na ulicy Gubenerstrasse tory kolei zlikwidowano. Pozostawiono jednak ślad po torze.
IMG_1613AA.jpg


Sorauer Strasse.
IMG_1620AA.jpg


IMG_1621AA.jpg


IMG_1622AA.jpg


Po co zostały ponumerowane te szyny?
IMG_1623AA.jpg


Dawna fabryka tekstylna rodziny Noacków. Obecnie Brandenburskie Muzeum Tekstylne.
IMG_1625AA.jpg


IMG_1626AA.jpg

C.d.n.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#69
Tak, rozstaw 1000mm.

Lecimy dalej ;).
Tak Forst wyglądało w latach swojej świetności. Parę kominów postawiono ;)
IMG_1637AA.jpg

Źródło: Archiwum Miejskie w Forst

Planckstrasse (jeszcze tu wrócimy)
IMG_1642AA.jpg


IMG_1643AA.jpg


Ponownie Sorauer Strasse.
IMG_1645AA.jpg


Następnie udaliśmy się na Hochstrasse, gdzie znajduje się remiza strażacka, w której znajduje się jedyna zachowana lokomotywa: Schwarze Juli. Niestety remiza była zamknięta, lokomotywy nie zobaczyliśmy (n). Do Forst wróciła w 2012 roku.
IMG_1634AA.jpg

Źródło: Archiwum Miejskie w Forst

Teraz tak sobie pomyślałem, że mogliśmy podsadzić jednego kolegę do okna, żeby pstryknął jakąś fotkę :D.
IMG_1650AA.jpg


IMG_1646AA.jpg


Kirchstrasse.
IMG_1652AA.jpg


Heinrich Werner Strasse, Nie pomyślałem, żeby podejść bliżej, a tam znajdowało się skrzyżowanie torów w linii prostej. (n)
IMG_1653AA.jpg


ponownie Kirchstrasse.
IMG_1655AA.jpg


IMG_1657AA.jpg


IMG_1658AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#70
IMG_1659AA.jpg


Kolejnym punktem wycieczki były ruiny mostu na Nysie Łużyckiej, tym razem od strony niemieckiej.
IMG_1661AA.jpg


Ślad po torze.
IMG_1662AA.jpg


IMG_1664AA.jpg


Nad miejscowością krążył helikopter. Chyba miało to związek z zamieszkami anty-islamskimi w pobliskim Cottbus oraz dalej położonym Chemnitz, o czym dowiedzieliśmy się później.
IMG_1669AA.jpg


Skrzyżowanie Planckstrasse z Max-Fritz-Hammer Strasse.
IMG_1679AA.jpg


IMG_1680AA.jpg


IMG_1681AA.jpg


IMG_1682AA.jpg


IMG_1683AA.jpg


IMG_1684AA.jpg


IMG_1685AA.jpg


Praktycznie wszystkie zakłady, do których kiedyś prowadziły bocznice kolejowe są dzisiaj ruinami. Obraz niestety dość przygnębiający.
IMG_1690AA.jpg


IMG_1692AA.jpg


IMG_1693AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#71
IMG_1695AA.jpg


IMG_1698AA.jpg


IMG_1714AA.jpg


IMG_1716AA.jpg


Kolejnym punktem na naszej mapie były okolice dworca kolejowego. Albertstrasse.
IMG_1718AA.jpg


IMG_1721AA.jpg


IMG_1725AA.jpg


IMG_1726AA.jpg


Gdzie się podział ten niemiecki Ordnung (porządek) :niepewny:? Na pewno nie w tym miejscu.
IMG_1728AA.jpg


IMG_1730AA.jpg


IMG_1731AA.jpg


IMG_1733AA.jpg


Wyjazd ze stacji wąskotorowej do miasta.
IMG_1735AA.jpg

Źródło: Archiwum Miejskie w Forst.

Plan stacji. Według tego planu znajdowaliśmy się w prawym górnym rogu.
IMG_1736AA.jpg

Źródło: Archiwum Miejskie w Forst.

IMG_1737AA.jpg

Źródło: Archiwum Miejskie w Forst.

Obiecałem Peterowi zdjęcie tańczącego Waldiego. Niestety takowego nie posiadam, jednak udało mi się znaleźć coś podobnego.
Nie, nie Waldi tu nie tańczy, tylko odkrywa pozostałości toru biegnącego na dworzec :LOL:.
IMG_1740AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#72
Na terenie dawnej stacji pozostało kilka starych budynków kolejowych, torów niestety niewiele.
IMG_1743AA.jpg


IMG_1744AA.jpg


Kolejnym punktem był dworzec kolei normalnotorowej, ale o tym później. Najpierw przeskoczę do ostatniego punktu naszej wycieczki związanym z koleją wąskotorową, którym była mijanka na Alexanderstrasse. Taka "klamra" spinająca w całość relację z wąskiego toru ;).
IMG_1801AA.jpg


IMG_1802AA.jpg


Skrzyżowanie z Berliner Strasse.
IMG_1805AA.jpg


IMG_1807AA.jpg


Zabezpieczony przed kradzieżą, czy nie zapłacił za parking :ROFL::ROFL::ROFL:?
IMG_1808AA.jpg


Skrzyżowanie z Gubenerstrasse.
IMG_1810AA.jpg


Kolej zakończyła prace w 1965 roku.
IMG_1633AA.jpg

Czy warto to zobaczyć? Odczucia nasze były różne. Ja byłem trochę zawiedziony, liczyłem na coś więcej. Niestety generalnie niewiele zostało po tej kolei. Ciekawe były układ torów w niektórych miejscach. Szkoda, że nie udało nam się obejrzeć ostatniej lokomotywy. Jeszcze bardzie szkoda, że miasto nie pomyślało o zostawieniu jakieś czynnej pętli, po której można być organizować przejazdy turystyczne (niekoniecznie tą zabytkową lokomotywą). Ocena (y)(y).

W tzw. międzyczasie udaliśmy się na pobliski dworzec kolei normalnotorowej, ale o tym w kolejnej relacji ;)
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#74
Jak wspomniałem na końcu poprzedniego postu kolejnym punktem naszej wycieczki była stacja Forst (Barść).
IMG_1754AA.jpg


Na pierwszym planie przystanek autobusowy.
IMG_1748AA.jpg


IMG_1749AA.jpg


Widok w kierunku Cottbus (Chociebuż).
IMG_1761AA.jpg


IMG_1766AA.jpg


IMG_1762AA.jpg


IMG_1765AA.jpg


Nieczynny 3 peron.
IMG_1767AA.jpg


IMG_1768AA.jpg


Co to za budka? Macie jakieś pomysły do czego mogła służyć?
IMG_1771AA.jpg


IMG_1772AA.jpg


IMG_1775AA.jpg


IMG_1777AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#76
Widok w stronę stacji.
IMG_1799AA.jpg


Widok w stronę granicy (prosto), Weisswasser - obecnie tor wyciągowy o długości 6km (w prawo).
IMG_1800AA.jpg

Podjechaliśmy jeszcze na Alexander Strasse (zdjęcia mijanki prezentowałem wcześniej) i na tym zakończyliśmy naszą niemiecką przygodę.
Czas wracać do Polski. Mieliśmy tu jeszcze kilka punktów do odwiedzenia. Na pierwszy plan poszedł przystanek Zasieki.
IMG_1815AA.jpg


IMG_1814AA.jpg


IMG_1816AA.jpg


Widok w kierunku Żar. Prawy tor częściowo zlikwidowany (na przejeździe kolejowym). Wygląda to co najmniej śmiesznie. Co autor miał na myśli?
IMG_1819AA.jpg


Co ciekawe na nieczynnym torze znajdują się szyny z 1980 roku, czyli wcale nie takie stare. Czemu podjęto decyzję o wycięciu fragmentu toru - nie mam pojęcia. Będą go całkiem likwidować?
IMG_1821AA.jpg


Na czynnym torze ten sam rok produkcji.
IMG_1823AA.jpg


IMG_1825AA.jpg


Betonowe konstrukcje to pozostałości po stalowej bramie przejścia granicznego?
IMG_1820AA.jpg

C.d.n.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#77
Kolejnym punktem wycieczki był most graniczny w Zasiekach.
Trafiliśmy na małą uroczystość po stronie niemieckiej ;).
IMG_1834AA.jpg


IMG_1836AA.jpg


IMG_1843AA.jpg


IMG_1844AA.jpg


IMG_1849AA.jpg


Nie obyło się bez wycieczki pod most.
IMG_1852AA.jpg


A tam niespodzianka :gwizd:
IMG_1853AA.jpg


IMG_1854AA.jpg


IMG_1860AA.jpg


IMG_1857AA.jpg

Tegoroczna susza zrobiła swoje. Niski stan Nysy Łużyckiej odkrył resztki starego mostu. Nikt tego nie usunął po wojnie?
Nam niestety nie udało nam się znaleźć cech na szynach. Szkoda.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#78
Ostatnim punktem naszej wycieczki miała być fabryka prochu Forst Scheuno znajdująca się w pobliskiej miejscowości Brożek. Nie była, ale o tym później.

Budowę zakładu rozpoczęto w 1938 roku, a zakończono w 1941. Produkowano w nim proch strzelniczy i nitropen. Zakład zajmował ponad 500ha, posiadał ponad 72 km dróg i 38 km torów kolejowych. Kompleks posiadał własną stację kolejową, elektrownię wodną oraz kotłownię umieszczoną pod ziemią (4 kondygnacje, w tym 3 pod ziemią) wyposażoną w system kominów teleskopowych, które chowały się w przypadku nalotów i system odprowadzania spalin do rzeki. Obiekty były zamaskowane ziemią i drzewami, a ulice pomalowane na zielono. Produkcja trwała do lutego 1945 roku i została przerwana tuż przed wkroczeniem Armii Czerwonej. W pośpiechu zdemontowano i wywieziono do Niemiec część najcenniejszego wyposażenia. Resztę wywieźli Rosjanie i Polacy. Kompleks pozostał strefą zamkniętą do 1960 roku.

Tyle historii ;) Co zostało?
Na terenie działa paintball. Chłopaki byli w porządku, strzelania się zakończyły i pozwolili nam objechać pole paintball'owe.

IMG_1900AA.jpg


IMG_1899AA.jpg


Rampa kolejowo - samochodowa.
IMG_1905AA.jpg


IMG_1908AA.jpg


Po wyjechaniu z pola paintball'owego dotarliśmy do wieży remizy strażackiej.
IMG_1913AA.jpg


IMG_1916AA.jpg


Remiza strażacka.
IMG_1914AA.jpg


Obiekt nieznany.
IMG_1922AA.jpg


Dawny przejazd kolejowy.
IMG_1925AA.jpg


Ja ruszyłem w prawo, chłopaki w lewo - w kierunku dworca. Niestety nie dotarli do niego.
IMG_1927AA.jpg


Dawna rampa załadunkowa.
IMG_1929AA.jpg


Obiekt nieznanego mi przeznaczenia :LOL:.
IMG_1933AA.jpg


Niestety kompleks jest bardzo rozległy. Robiło się późno i musieliśmy zakończyć naszą eksplorację. Jest to wycieczka przynajmniej na jeden dzień, jak nie dłużej. Ta mapa to obrazuje. Na czerwono zaznaczyłem to co zobaczyliśmy - chyba trochę mało :ROFL:.
IMG_1888AA.jpg


Uwaga! Jeżeli ktoś z forumowiczów planowałby wycieczkę do tego kompleksu to prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności i poruszanie się po ścieżkach i drogach. Kompleks kryje wiele pułapek w postaci włazów i tuneli technicznych. Zdarzały się wypadki śmiertelne.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#79
Powoli płyniemy do brzegu ;). Dzień się kończył, a my jeszcze za namową Petera "zahaczyliśmy" o Lubsko.
Stacja zaniedbana - od miejscowych dowiedzieliśmy się, że ostatni pociąg towarowy przejechał przez nią w zeszłym roku.

Kolejna stacja, na której dawna niemiecka nazwa stacji zaczyna przebijać się na zewnątrz. Czym oni to malowali?
IMG_1944AA.jpg


IMG_1942AA.jpg


Główne wejście.
IMG_1940AA.jpg


IMG_1945AA.jpg


IMG_1946AA.jpg


Widok w kierunku Bieniowa.
IMG_1947AA.jpg


IMG_1953AA.jpg


IMG_1954AA.jpg


Przejście podziemne.
IMG_1957AA.jpg


IMG_1958AA.jpg


Widok w kierunku Gubina.
IMG_1960AA.jpg


IMG_1962AA.jpg


IMG_1965AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#80
IMG_1967AA.jpg


IMG_1990AA.jpg


Bochum 1988 - możliwe? Wrzucę te zdjęcia do tematu "Szyneczki i..." może, ktoś to potwierdzi.
IMG_1997AA.jpg


IMG_1996AA.jpg


IMG_2008AA.jpg


IMG_2009AA.jpg


IMG_2011AA.jpg


Ostatnim punktem wycieczki była stacja Nowogród Osiedle. Szału nie ma. Budynek stacyjny został zniszczony podczas wojny i nigdy go nie odbudowano.
IMG_2019AA.jpg


IMG_2012AA.jpg


Wejście do budynku dworca.
IMG_2014AA.jpg


Widok w kierunku Bieniowa i... (o tym za chwilę)*
IMG_2018AA.jpg


Widok w kierunku Nowogrodu Bobrzańskiego.
IMG_2022AA.jpg


IMG_2025AA.jpg


To był ostatni punkt wycieczki. Jakoś udało się dotrzeć do końca tej relacji. Mam nadzieję, że nie posnęliście z nudów ;).

Aha - na koniec małe wyjaśnienie dotyczące *. Po powrocie do domu podczas opracowania tej relacji trafiłem na ciekawe materiały dotyczace stacji Nowogród Osiedle. Z tej stacji prowadzi bocznica do jednostki wojskowej umieszczonej w pobliskim lesie. Co ciekawe zajmuje ona fragment dawnego kombinatu Dynamit Aktien Gesellschaft Alfred Nobel w Krzystkowicach zajmującego się produkcją podobnie jak Forst Scheuno materiałów wybuchowych. Zakład był jeszcze większy od tego w Brożku. Może kiedyś wybierzemy się tam na wycieczkę.

Koniec.