• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja ZKMK on tour

Szwed1978

Znany użytkownik
#41
Troszeczkę inaczej ...

Laura Hütte Siemianowitz, późniejsza Huta Jedność w Siemianowicach. A sama szyna ... chyba najstarsza styczeń 1867.
#164
Na stacji Luzino oczywiście nie zapomniałem o cechach. Co prawda znalazłem tylko jedną szynę z cechą ale w wieku 156 lat
Proszę o pomoc gdzie szyna została wykonana



Ta ma pięć latek więcej;) strona 9 Szyneczki i...
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#43
Zapowiadana (z dużym opóźnieniem) Parada Lokomotyw w Międzyrzeczu. ;)
Dotarliśmy w końcu do Międzyrzecza - dawno tu nie byłem. Przywitała nas odświeżona elewacja dworca...
IMG_9466AA.jpg


... niestety nie z każdej strony. :)
IMG_9481AA.jpg


Na stacji "nasz" skład beczek ;)
IMG_9477AA.jpg


IMG_9472AA.jpg


Wyjście na perony - porażka:(
IMG_9482AA.jpg


IMG_9483AA.jpg


Ol-ka wróciła z Gorzowa Wlkp.
IMG_9486AA.jpg


Przejście podziemne nieczynne.
IMG_9488AA.jpg


W górnej części widać jak wyglądała ta elewacja przed oczyszczeniem. Dlaczego nie wyczyścili tego fragmentu - nie mam pojęcia. Generalnie cały budynek dworca i jego otoczenie wyglądają jakby nadal były w trakcie remontu. Może na czas parady przerwano prace?
IMG_9489AA.jpg


IMG_9490AA.jpg


W tzw. międzyczasie "nasz" skład beczek dostał sygnał do odjazdu.
IMG_9496AA.jpg


Zaczęła się parada...
IMG_9499AA.jpg


IMG_9498AA.jpg


IMG_9506AA.jpg


IMG_9509AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#44
IMG_9532AA.jpg


Na końcu przejechała... ;)
IMG_9540AA.jpg


IMG_9543AA.jpg


I runda w drugą stronę.
IMG_9550AA.jpg
IMG_9550AA.jpg



IMG_9540AA.jpg


IMG_9564AA.jpg


IMG_9574AA.jpg


IMG_9581AA.jpg


Lokomotywy jeździły sobie tam i z powrotem, a my poszliśmy sobie posiedzieć, pogadać, zjeść kiełbasę i ustalić co robimy dalej. Ustaliliśmy, że lecimy na Nietoperek. Sarkosius zaproponował wypad na fajną miejscówkę.
IMG_9595AA.jpg


Peter, Waldi i Tydział pojechali bezpośrednio do Nietoperka, reszta pojechała w plener.
Luktrez w oczekiwaniu na przyjazd pociągu próbował nawiązac bliższe relacje z miejscowymi tubylcami :ROFL:.
IMG_9598AA.jpg


Zdjęcie rodzinne :ROFL:.
IMG_9602AA.jpg


I w końcu pojawił się skład jadący do Nietoperka.
IMG_9621AA.jpg


Poniżej trzy podobne ujęcia. Przepraszam, ale nie mogłem się zdecydować, które ostatecznie wstawić. Miejscówka fajna, ale zdjęcia wg mnie słabe mi wyszły :mad:.
IMG_9630AA.jpg


IMG_9633AA.jpg


IMG_9637AA.jpg


Następny postój Nietoperek.
IMG_9646AA.jpg


IMG_9644AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#45
Mieszkańcy Nietoperka przygotowali się na przyjazd pociągu. Z tej okazji zorganizowano festyn. Byłem miło zaskoczony. (y)
IMG_9664AA.jpg


IMG_9641AA.jpg


W magazynie zorganizowano lokalną wystawę.
IMG_9673AA.jpg


IMG_9674AA.jpg


IMG_9675AA.jpg


IMG_9666AA.jpg


IMG_9648AA.jpg


IMG_9650AA.jpg


IMG_9651AA.jpg


IMG_9658AA.jpg


IMG_9660AA.jpg


Widok w kierunku Staropola - szlak jest nieprzejezdny.
IMG_9654AA.jpg


W oczekiwaniu na odjazd pociągu turystycznego do Międzyrzecza - ekspresówka S3. Na zdjęciu najnowsza - S3, po lewej w dolinie biegnie stara 3-ka, a jeszcze bardzie w lewo najstarsza "trójka" - obecnie parking.
IMG_9677AA.jpg


IMG_9680AA.jpg


SM30 pokonuje wiadukt na drodze S3.
IMG_9689AA.jpg


Tutaj nasze drogi się rozeszły. Peter, Waldi i Tydział pojechali obejrzeć drogowy most obrotowy w Międzyrzeckim Rejonie Umocnień, a następnie do Łagowa, Querki z rodziną wrócił pociągiem do Międzyrzecza, Sarkorius wystartował w Polskę, a ja, Drucik i Luktrez wyruszyliśmy w poszukiwaniu A64. Co to, gdzie to - o tym w następnej relacji.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#46
A64 - kolejny nasz cel wycieczki - był głównym wjazdem do systemu podziemi Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego (MRU). Miałem kiedyś okazję zwiedzać te bunkry zarówno w Pniewie, jak i pętli Boryszyńskiej. Planowałem także dotarcie do tego głównego wjazdu, ale zawsze coś stawało mi na przeszkodzie w realizacji tego planu. Korzystając z wypadu na Paradę Lokomotyw postanowiłem razem z chłopakami dotrzeć do tego wjazdu. Inspiracją były poniższe filmy, szczególnie ten drugi, na którym pokazane było jak ruscy (lub jak kto woli - Rosjanie) wywożą koleją wąskotorową wyposażenie z tego systemu podziemi.


Od 3 minuty pokazane, jak żołnierze "zaprzyjaźnionej" do 1989 roku armii odkopują główny wjazd do podziemi.
Od 4:23, jak wywożą trofiejne.
Od 5:23 propaganda pełną parą - ruski żołnierz czyści szmatą maszynę, a następni czyszczą/malują? je pędzlami (jakie profesjonale trzymanie pędzla w drugim przypadku) :ROFL:.

Bardzo pomocne były mapy z forum bunkrowo.pl zarówno orto, jaki topograficzne. Znajdziecie je tutaj:
http://www.bunkrowo.pl/portal/mru/

Nie interesowały mnie układy torowe zastosowane w systemie korytarzy i bunkrów, bo to już widziałem (można to sobie także dokładnie obejrzeć w internecie), tylko przebieg linii na powierzchni. Jak, gdzie, dokąd?
Najpierw musieliśmy tam dotrzeć. Okazało się, że wcale nie jest to takie proste, bo w lesie nie ma żadnych drogowskazów. Policzyłem ile skrzyżowań musimy przejechać i gdzie skręcić. Niby proste, ale przestrzeliłem się o jedno skrzyżowanie. Po chwilowym błądzeniu udało nam się w końcu trafić na drogę prowadzącą do tego wjazdu. Byliśmy na miejscu. Tak to wygląda:
IMG_9700AA.jpg

Widać lekki zarys torowiska skręcającego od bunkra w lewo.

Wnętrze.
IMG_9704AA.jpg


Ponieważ wjazd jest zabezpieczony potężną kratą udaliśmy się na górę do kominów wentylacyjnych. Luktrez wypróbował przygotowaną drewnianą drabinkę, żeby zajrzeć do wnętrza.
IMG_9708AA.jpg


Jest to jedno z nieformalnych wejść do systemu dla ludzi chcących go zwiedzić niekoniecznie z przewodnikiem.
IMG_9709AA.jpg

Ja się domyślacie nie schodziliśmy - za mało czasu, brak sprzętu i doświadczenia ;).
Niestety nie mieliśmy też już za bardzo czasu na zwiedzanie lasu w celu poszukiwania pozostałości po kolejce, ale na pierwszy rzut "oka" nic nie widać. Chyba wszystko co się dało zostało już dawno zdemontowane. Niestety nie uzyskałem odpowiedzi na pytanie, które nurtuje mnie już od dłuższego czasu, a mianowicie jak ta kolejka wąskotorowa była połączona z linią normalnotorową. Na mapie wygląda to następująco: główny wjazd A64 znajduje się po lewej. Linia kolejowa znajdowała się po prawej. Na niebiesko zaznaczyłem przebieg linii, która albo była planowana, albo została rozebrana po wojnie. W żaden logiczny sposób to nie łączy się ze sobą. Może ktoś z forum ma jakąś wiedzę na ten temat i zechciałby się tą wiedzą z nami podzielić?
IMG_0000.jpg

Jedno jest pewne - jeszcze tu wrócimy!

Następnie w drodze do Łagowa pojechaliśmy jeszcze na stację w Staropolu. Stąd wyruszały składy z wyposażeniem i zaopatrzeniem dla MRU.
Na pierwszym planie (2 tory) linia Międzyrzecz - Toporów. Międzyrzecz w prawo, stacja Staropole z lewej.
Na drugim planie (fragment asfaltu na bruku) ślad po linii do MRU. MRU w prawo.
IMG_9712AA.jpg


IMG_9718AA.jpg


Widok w kierunku MRU.
IMG_9719AA.jpg


Budynek stacji. Linia została całkowicie zamknięta na odcinku do Nietoperka w 1996 roku.
IMG_9722AA.jpg


Ostatnim naszym celem był wiadukt w Łagowie. Ładny obiekt. Telefon do Waldiego, Petera i Tydziała - jesteście już w Łagowie? Odp. właśnie z niego wyjechaliśmy. Tak więc w tym dniu już się nie spotkaliśmy :).
IMG_9729AA.jpg


Wiadukt jest pospinany klamrami.
IMG_9728AA.jpg


Żeby tylko nie spaść z tych schodów ;). Jeszcze tylko 80 stopni i jesteśmy na miejscu :ROFL:.
IMG_9731AA.jpg


Widok w kierunku Toporowa.
IMG_9734AA.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#47
IMG_9735AA.jpg


Ciekawe wzmocnienie konstrukcji wiaduktu.
IMG_9736AA.jpg


Widok z wiaduktu.
IMG_9737AA.jpg


Widok w stronę Staropola i stacji w Łagowie.
IMG_9741AA.jpg


Na tym zakończyliśmy nasz wypad w teren. Wyszła z tego dość długa opowieść i mam nadzieję, że nie pozasypialiście podczas tej lektury. :)
Pozdrawiam - wkrótce kolejna relacja.
 

Marcin Sz

Aktywny użytkownik
#51
Kol. Gerson pamiętam tylko tyle , że do MRU wchodziliśmy z Kęszycy Leśnej było to w 94 roku z grupą PTTK. Przeszukałem swoje archiwum ale zero map itd , za to gorąco polecam zwiedzanie. My przeszliśmy ponad 3 kilometry 21 metrów pod ziemią - to był jeden z etapów marszu na orientacje.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#52
Jak nie chcesz dublować zdjęć, to w temacie "Mosty i wiadukty kolejowe" możesz wkleić link do swoich zdjęć z tego tematu z odpowiednim opisem co to za wiadukt.
Dzięki za radę, zrobiłem to trochę inaczej. Dołożyłem zdjęcia, których nie publikowałem w tym temacie.

Kol. Gerson pamiętam tylko tyle , że do MRU wchodziliśmy z Kęszycy Leśnej było to w 94 roku z grupą PTTK. Przeszukałem swoje archiwum ale zero map itd , za to gorąco polecam zwiedzanie. My przeszliśmy ponad 3 kilometry 21 metrów pod ziemią - to był jeden z etapów marszu na orientacje.
Widziałem obie trasy komercyjne. Mnie interesowało wejście A64 ze względu na fakt, iż jako jedyne zostało wybudowane (A62 i A63 nie zostały ukończone) i przez nie poprowadzona była kolej wąskotorowa łącząca cały ten system z koleją normalnotorową.