• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja ZKMK on tour

Szwed1978

Znany użytkownik
#41
Troszeczkę inaczej ...

Laura Hütte Siemianowitz, późniejsza Huta Jedność w Siemianowicach. A sama szyna ... chyba najstarsza styczeń 1867.
#164
Na stacji Luzino oczywiście nie zapomniałem o cechach. Co prawda znalazłem tylko jedną szynę z cechą ale w wieku 156 lat
Proszę o pomoc gdzie szyna została wykonana



Ta ma pięć latek więcej;) strona 9 Szyneczki i...
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#43
Zapowiadana (z dużym opóźnieniem) Parada Lokomotyw w Międzyrzeczu. ;)
Dotarliśmy w końcu do Międzyrzecza - dawno tu nie byłem. Przywitała nas odświeżona elewacja dworca...
IMG_9466AA.jpg


... niestety nie z każdej strony. :)
IMG_9481AA.jpg


Na stacji "nasz" skład beczek ;)
IMG_9477AA.jpg


IMG_9472AA.jpg


Wyjście na perony - porażka:(
IMG_9482AA.jpg


IMG_9483AA.jpg


Ol-ka wróciła z Gorzowa Wlkp.
IMG_9486AA.jpg


Przejście podziemne nieczynne.
IMG_9488AA.jpg


W górnej części widać jak wyglądała ta elewacja przed oczyszczeniem. Dlaczego nie wyczyścili tego fragmentu - nie mam pojęcia. Generalnie cały budynek dworca i jego otoczenie wyglądają jakby nadal były w trakcie remontu. Może na czas parady przerwano prace?
IMG_9489AA.jpg


IMG_9490AA.jpg


W tzw. międzyczasie "nasz" skład beczek dostał sygnał do odjazdu.
IMG_9496AA.jpg


Zaczęła się parada...
IMG_9499AA.jpg


IMG_9498AA.jpg


IMG_9506AA.jpg


IMG_9509AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#44
IMG_9532AA.jpg


Na końcu przejechała... ;)
IMG_9540AA.jpg


IMG_9543AA.jpg


I runda w drugą stronę.
IMG_9550AA.jpg
IMG_9550AA.jpg



IMG_9540AA.jpg


IMG_9564AA.jpg


IMG_9574AA.jpg


IMG_9581AA.jpg


Lokomotywy jeździły sobie tam i z powrotem, a my poszliśmy sobie posiedzieć, pogadać, zjeść kiełbasę i ustalić co robimy dalej. Ustaliliśmy, że lecimy na Nietoperek. Sarkosius zaproponował wypad na fajną miejscówkę.
IMG_9595AA.jpg


Peter, Waldi i Tydział pojechali bezpośrednio do Nietoperka, reszta pojechała w plener.
Luktrez w oczekiwaniu na przyjazd pociągu próbował nawiązac bliższe relacje z miejscowymi tubylcami :ROFL:.
IMG_9598AA.jpg


Zdjęcie rodzinne :ROFL:.
IMG_9602AA.jpg


I w końcu pojawił się skład jadący do Nietoperka.
IMG_9621AA.jpg


Poniżej trzy podobne ujęcia. Przepraszam, ale nie mogłem się zdecydować, które ostatecznie wstawić. Miejscówka fajna, ale zdjęcia wg mnie słabe mi wyszły :mad:.
IMG_9630AA.jpg


IMG_9633AA.jpg


IMG_9637AA.jpg


Następny postój Nietoperek.
IMG_9646AA.jpg


IMG_9644AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#45
Mieszkańcy Nietoperka przygotowali się na przyjazd pociągu. Z tej okazji zorganizowano festyn. Byłem miło zaskoczony. (y)
IMG_9664AA.jpg


IMG_9641AA.jpg


W magazynie zorganizowano lokalną wystawę.
IMG_9673AA.jpg


IMG_9674AA.jpg


IMG_9675AA.jpg


IMG_9666AA.jpg


IMG_9648AA.jpg


IMG_9650AA.jpg


IMG_9651AA.jpg


IMG_9658AA.jpg


IMG_9660AA.jpg


Widok w kierunku Staropola - szlak jest nieprzejezdny.
IMG_9654AA.jpg


W oczekiwaniu na odjazd pociągu turystycznego do Międzyrzecza - ekspresówka S3. Na zdjęciu najnowsza - S3, po lewej w dolinie biegnie stara 3-ka, a jeszcze bardzie w lewo najstarsza "trójka" - obecnie parking.
IMG_9677AA.jpg


IMG_9680AA.jpg


SM30 pokonuje wiadukt na drodze S3.
IMG_9689AA.jpg


Tutaj nasze drogi się rozeszły. Peter, Waldi i Tydział pojechali obejrzeć drogowy most obrotowy w Międzyrzeckim Rejonie Umocnień, a następnie do Łagowa, Querki z rodziną wrócił pociągiem do Międzyrzecza, Sarkorius wystartował w Polskę, a ja, Drucik i Luktrez wyruszyliśmy w poszukiwaniu A64. Co to, gdzie to - o tym w następnej relacji.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#46
A64 - kolejny nasz cel wycieczki - był głównym wjazdem do systemu podziemi Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego (MRU). Miałem kiedyś okazję zwiedzać te bunkry zarówno w Pniewie, jak i pętli Boryszyńskiej. Planowałem także dotarcie do tego głównego wjazdu, ale zawsze coś stawało mi na przeszkodzie w realizacji tego planu. Korzystając z wypadu na Paradę Lokomotyw postanowiłem razem z chłopakami dotrzeć do tego wjazdu. Inspiracją były poniższe filmy, szczególnie ten drugi, na którym pokazane było jak ruscy (lub jak kto woli - Rosjanie) wywożą koleją wąskotorową wyposażenie z tego systemu podziemi.


Od 3 minuty pokazane, jak żołnierze "zaprzyjaźnionej" do 1989 roku armii odkopują główny wjazd do podziemi.
Od 4:23, jak wywożą trofiejne.
Od 5:23 propaganda pełną parą - ruski żołnierz czyści szmatą maszynę, a następni czyszczą/malują? je pędzlami (jakie profesjonale trzymanie pędzla w drugim przypadku) :ROFL:.

Bardzo pomocne były mapy z forum bunkrowo.pl zarówno orto, jaki topograficzne. Znajdziecie je tutaj:
http://www.bunkrowo.pl/portal/mru/

Nie interesowały mnie układy torowe zastosowane w systemie korytarzy i bunkrów, bo to już widziałem (można to sobie także dokładnie obejrzeć w internecie), tylko przebieg linii na powierzchni. Jak, gdzie, dokąd?
Najpierw musieliśmy tam dotrzeć. Okazało się, że wcale nie jest to takie proste, bo w lesie nie ma żadnych drogowskazów. Policzyłem ile skrzyżowań musimy przejechać i gdzie skręcić. Niby proste, ale przestrzeliłem się o jedno skrzyżowanie. Po chwilowym błądzeniu udało nam się w końcu trafić na drogę prowadzącą do tego wjazdu. Byliśmy na miejscu. Tak to wygląda:
IMG_9700AA.jpg

Widać lekki zarys torowiska skręcającego od bunkra w lewo.

Wnętrze.
IMG_9704AA.jpg


Ponieważ wjazd jest zabezpieczony potężną kratą udaliśmy się na górę do kominów wentylacyjnych. Luktrez wypróbował przygotowaną drewnianą drabinkę, żeby zajrzeć do wnętrza.
IMG_9708AA.jpg


Jest to jedno z nieformalnych wejść do systemu dla ludzi chcących go zwiedzić niekoniecznie z przewodnikiem.
IMG_9709AA.jpg

Ja się domyślacie nie schodziliśmy - za mało czasu, brak sprzętu i doświadczenia ;).
Niestety nie mieliśmy też już za bardzo czasu na zwiedzanie lasu w celu poszukiwania pozostałości po kolejce, ale na pierwszy rzut "oka" nic nie widać. Chyba wszystko co się dało zostało już dawno zdemontowane. Niestety nie uzyskałem odpowiedzi na pytanie, które nurtuje mnie już od dłuższego czasu, a mianowicie jak ta kolejka wąskotorowa była połączona z linią normalnotorową. Na mapie wygląda to następująco: główny wjazd A64 znajduje się po lewej. Linia kolejowa znajdowała się po prawej. Na niebiesko zaznaczyłem przebieg linii, która albo była planowana, albo została rozebrana po wojnie. W żaden logiczny sposób to nie łączy się ze sobą. Może ktoś z forum ma jakąś wiedzę na ten temat i zechciałby się tą wiedzą z nami podzielić?
IMG_0000.jpg

Jedno jest pewne - jeszcze tu wrócimy!

Następnie w drodze do Łagowa pojechaliśmy jeszcze na stację w Staropolu. Stąd wyruszały składy z wyposażeniem i zaopatrzeniem dla MRU.
Na pierwszym planie (2 tory) linia Międzyrzecz - Toporów. Międzyrzecz w prawo, stacja Staropole z lewej.
Na drugim planie (fragment asfaltu na bruku) ślad po linii do MRU. MRU w prawo.
IMG_9712AA.jpg


IMG_9718AA.jpg


Widok w kierunku MRU.
IMG_9719AA.jpg


Budynek stacji. Linia została całkowicie zamknięta na odcinku do Nietoperka w 1996 roku.
IMG_9722AA.jpg


Ostatnim naszym celem był wiadukt w Łagowie. Ładny obiekt. Telefon do Waldiego, Petera i Tydziała - jesteście już w Łagowie? Odp. właśnie z niego wyjechaliśmy. Tak więc w tym dniu już się nie spotkaliśmy :).
IMG_9729AA.jpg


Wiadukt jest pospinany klamrami.
IMG_9728AA.jpg


Żeby tylko nie spaść z tych schodów ;). Jeszcze tylko 80 stopni i jesteśmy na miejscu :ROFL:.
IMG_9731AA.jpg


Widok w kierunku Toporowa.
IMG_9734AA.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#47
IMG_9735AA.jpg


Ciekawe wzmocnienie konstrukcji wiaduktu.
IMG_9736AA.jpg


Widok z wiaduktu.
IMG_9737AA.jpg


Widok w stronę Staropola i stacji w Łagowie.
IMG_9741AA.jpg


Na tym zakończyliśmy nasz wypad w teren. Wyszła z tego dość długa opowieść i mam nadzieję, że nie pozasypialiście podczas tej lektury. :)
Pozdrawiam - wkrótce kolejna relacja.
 

Marcin Sz

Aktywny użytkownik
#51
Kol. Gerson pamiętam tylko tyle , że do MRU wchodziliśmy z Kęszycy Leśnej było to w 94 roku z grupą PTTK. Przeszukałem swoje archiwum ale zero map itd , za to gorąco polecam zwiedzanie. My przeszliśmy ponad 3 kilometry 21 metrów pod ziemią - to był jeden z etapów marszu na orientacje.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#52
Jak nie chcesz dublować zdjęć, to w temacie "Mosty i wiadukty kolejowe" możesz wkleić link do swoich zdjęć z tego tematu z odpowiednim opisem co to za wiadukt.
Dzięki za radę, zrobiłem to trochę inaczej. Dołożyłem zdjęcia, których nie publikowałem w tym temacie.

Kol. Gerson pamiętam tylko tyle , że do MRU wchodziliśmy z Kęszycy Leśnej było to w 94 roku z grupą PTTK. Przeszukałem swoje archiwum ale zero map itd , za to gorąco polecam zwiedzanie. My przeszliśmy ponad 3 kilometry 21 metrów pod ziemią - to był jeden z etapów marszu na orientacje.
Widziałem obie trasy komercyjne. Mnie interesowało wejście A64 ze względu na fakt, iż jako jedyne zostało wybudowane (A62 i A63 nie zostały ukończone) i przez nie poprowadzona była kolej wąskotorowa łącząca cały ten system z koleją normalnotorową.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#53
Miały być prezentowane w tym wątku nasze wypady klubowe, ale również indywidualne. Przyszedł czas na taki wypad indywidualny.

Szlak Zwiniętych Torów
Urlop - przerwa, na którą przez większą część roku czekają Polacy. Korzystając z tej przerwy postanowiłem przejechać się szlakiem rowerowym zwiniętych torów powstałym między Ustką, a Rowami. Zapraszam do krótkiej lektury.
Plan całej wyprawy poniżej - szczegóły przedstawię w dalszej części relacji.

mapa 001.jpg


Wycieczkę rozpocząłem w Ustce na skrzyżowaniu ul. Słupskiej i Sportowej. Widok w kierunku stacji Ustka.
IMG_2000AA.jpg


Miejsce startu.
IMG_2002AA.jpg


Ulica Sportowa - kierunek Przewłoka. Trasa szutrowa.
IMG_2001AA.jpg


Ustka skrzyżowanie ulic: Sportowej, Grunwaldzkiej (Ustka) z ulicą Ustecką (Przewłoka).
IMG_2003AA.jpg


Koniec asfaltu w Przewłoce...
IMG_2004AA.jpg


....wjazd do lasu. Dalej trasa jest szutrowa. Śladów kolejowych brak.
IMG_2005AA.jpg


IMG_2006AA.jpg


Zbliżam się do Wytowa. 8 km i poza nazwą szlaku nic, kompletnie nic kolejowego :(.
IMG_2007AA.jpg


Wytowno.
IMG_2009AA.jpg


IMG_2010AA.jpg


W końcu znalazłem jakieś akcenty kolejowe - szału nie ma.
IMG_2008AA.jpg


IMG_2011AA.jpg


Mechowinko
IMG_2012AA.jpg


Mechowinko - skrzyżowanie z drogą do Poddąbia.
IMG_2013AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#54
Kierunek Komnino. Chwilę później szlak zwiniętych torów skręca w lewo i biegnie do Rowów. Historycznie - kompletnie bezsensu, gdyż kolej nigdy nie dojeżdżała do Rowów, a przynajmniej ja nic nie wiem na ten temat. Ja postanowiłem pojechać śladem starej linii do Komnina.
IMG_2014AA.jpg


Bałamątek - kawałek drogi asfaltowej. Później stan drogi mocno się pogarsza - zwykła polna droga miejscami zalana przez kałuże (pomimo panujących upałów).
IMG_2015AA.jpg


Objazda
IMG_2016AA.jpg


Mostek
IMG_2017AA.jpg


IMG_2019AA.jpg


Ładne widoki.
IMG_2018AA.jpg


Kiedy już traciłem nadzieję na znalezienie czegokolwiek co wiązałoby się z koleją, coś znalazłem - na środku ścieżki :). Pełne zaskoczenie.
Skąd to się tutaj znalazło - nie mam pojęcia. Do najbliższej linii kolejowej około 12-15km. Ktoś ją wykopał? Dlaczego porzucił, może zgubił?
IMG_2020AA.jpg

Jedno było pewne - poprawił mi się humor :).

Artefakt zabezpieczony, pompka rowerowa musiała ustąpić miejsca nowemu nabytkowi.
IMG_2020BB.jpg


Komnino - równina stacyjna lub to co po niej zostało.
IMG_2021AA.jpg


Czyste - skrzyżowanie z drogą do Smołdzina. Widok w kierunku Komnina.
IMG_2022AA.jpg

Na tym etapie zakończyłem podróż śladami dawnych linii kolejowych Ustka - Komnino- Kępno Słupskie , Komnino - Czyste - Smołdzino.

Krótkie podsumowanie (skala ocen 1-5):
Atrakcja kolejowa: (y) (coś w końcu znalazłem ;); kawałek historii; ślady po dawnych liniach praktycznie się nie zachowały, Rosjanie zrobili swoje, czas też - ponad 70 lat od zakończenia wojny).
Atrakcja dla rowerzystów: (y)(y) (prosty szlak rowerowy dla osób z przeciętną kondycją)
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#55
Dawno nic nie prezentowałem, co nie oznacza, że zmarnowaliśmy ten czas na siedzenie "w kapciach" przed telewizorami.
Z racji dużej liczby obowiązków miałem problem z wygospodarowaniem czasu na stworzenie kolejnej relacji.
Czas nadrobić zaległości :).

ZKMK on tour 4.jpg


ZKMK on tour 4 - czyli wyprawa na wąski tor.

Pomysł wyjazdu na wąskotorówkę kiełkował w mojej głowie już od dłuższego czasu. W końcu przyszedł czas na jego realizację - tym razem w składzie czteroosobowym: Peter, Drucik, Tydział i ja. Celem naszej wyprawy była Koszalińska Kolej Wąskotorowa. Zanim do niej dotarliśmy zrobiliśmy postój na stacji Worowo (linia 202 Gdańsk Główny - Stargard). Co ciekawe stacja znajduje się na obrzeżach wsi Prusinowo. Worowo znajduje się prawie 2 kilometry dalej. Dlaczego podjęto decyzję o nadaniu stacji nazwy Worowo (od nazwy wsi dalej od niej położonej) - nie mam pojęcia. Nie takie cuda widziano na PKP ;).

Garść informacji o stacji i układ torowy można zobaczyć tutaj:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Worowo

IMG_0976AA.jpg


IMG_1012AA.jpg


Budynek dworca - widok od ulicy...
IMG_0964AA.jpg


i od peronów.
IMG_1007AA.jpg


IMG_0983AA.jpg


Pomimo zamknięcia budynku dworca dla podróżnych Dyżurni Ruchu pracujący na tej nastawni dbają o swoje miejsce pracy. Ładnie się prezentowała ta nastawnia z kwiatami.
IMG_0973AA.jpg


Widok w stronę: lewo - Płoty, prawo - Świdwin (Gdańsk Główny).
IMG_0977AA.jpg


W torach można było znaleźć takie kwiatki...
IMG_0979AA.jpg


... oraz trochę bardziej współczesne o ile rok 1961 można za taki uznać ;).
IMG_0982AA.jpg


Widok w kierunku (Stargardu) - tor 5.
IMG_0981AA.jpg


Przejście na peron 2. Tyle się mówi o likwidacji barier dla niepełnosprawnych, że o matkach z wózkami nie wspomnę o_O. No chyba, że z tej stacji takie osoby nie korzystają.
IMG_0986AA.jpg


Na stacji nadal znajdują się semafory kształtowe.
IMG_0984AA.jpg


IMG_0993AA.jpg


Widok w kierunku Płot. Tor nieczynny, linia zlikwidowana. Z rozjazdem też jest coś nie tak :gwizd:.
IMG_0991AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#57
Po tej krótkiej wizycie ruszyliśmy w stronę Koszalina. Po drodze mieliśmy pojechać jeszcze do Białogardu, ale okazało się, że zaczyna nas gonić czas (coś tutaj nie zostało dobrze doszacowane :)) i musieliśmy zmienić plan. Pojechaliśmy bezpośrednio do Koszalina, po drodze zrobiło się nerwowo, bo nie wiedzieliśmy czy zdążymy na pierwszy kurs. W końcu jednak się udało. Na stację kolei wąskotorowej dotarliśmy kilka minut przed odjazdem pociągu. Zakup biletów, kilka szybkich zdjęć...

Budynek dworca.
IMG_1029AA.jpg


IMG_1049AA.jpg


IMG_1063AA.jpg


IMG_1048AA.jpg


IMG_1056AA.jpg


IMG_1057AA.jpg


IMG_1060AA.jpg


...zajęliśmy miejsca na końcu składu i w drogę :). Po lewej nastawnia Kl, po prawej stacja Koszalin Wąskotorowy.
IMG_1065AA.jpg


Więcej o samej Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej:
http://waskotorowka.koszalin.pl/pages/kolej/historia.php

C. d. n.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#58
Koszalińska Kolej Wąskotorowa funkcjonuje obecnie na odcinku Koszalin Wąskotorowy - Rosnowo Wąskotorowe. Trasa liczy prawie 20 km.
1535643293700.png

Źródło: http://waskotorowka.koszalin.pl/

Wracamy na szlak i do naszej relacji :).
IMG_1074AA.jpg


Po prawej osiedle Lechitów.
IMG_1076AA.jpg


Przejazd kolejowy na ul. Połczyńskiej.
IMG_1082AA.jpg


Przejazd kolejowy na ul. Gnieźnieńskiej.
IMG_1096AA.jpg


IMG_1097AA.jpg


Wilkowo. Przejazd kolejowy na ulicy Przepiórek.
IMG_1100AA.jpg


IMG_1107AA.jpg


Dotarliśmy do pierwszego przystanku - Bonina. Kilka osób wsiadło i ruszyliśmy w dalszą drogę.
IMG_1113AA.jpg


IMG_1115AA.jpg


IMG_1116AA.jpg


IMG_1125AA.jpg


IMG_1134AA.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
#60
IMG_1232AA.jpg


IMG_1238AA.jpg


IMG_1255AA.jpg


IMG_1263AA.jpg


IMG_1267AA.jpg


IMG_1273AA.jpg


Dotarliśmy do Rosnowa. Piękne jezioro Rosnowskie.
IMG_1279AA.jpg


Tama w Rosnowie. Pociąg jedzie do stacji po koronie tamy.
IMG_1280AA.jpg


IMG_1282AA.jpg


Nieczynny przystanek w Rosnowie. Pociąg zatrzymuje się kawałek dalej, tuż przy plaży.
IMG_1295AA.jpg


IMG_1325AA.jpg


Wagon bagażowy. A w środku: rowery, wózki itp.
IMG_1300AA.jpg


Przygotowane miejsca dla wypoczywających nad jeziorem.
IMG_1306AA.jpg


Widok w kierunku dawnego przystanku Gniewice, gdzie obecnie kończą się tory.
IMG_1307AA.jpg