• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? ZIMO MX645. Powstał problem ze światłami.

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.048 20 1
#1
Witam Kolegów.
Podczas konserwacji i smarowania lokomotywy powstał problem.
Gdy dokręcałem śrubkę obudowy to nie zauważyłem, że ta przebiła izolację białego kabelka przy dekoderze i zrobiła zwarcie.
Po postawieniu lokomotywy na tory system rozłączył się informując o zwarciu.
Po oglądzie odkryłem to co opisałem wcześniej.
Uwolniłem rzeczony kabelek z uścisku śrubki i skręciłem wszystko jak trzeba.
Po ponownym postawieniu lokomotywy na tory zwarcia już nie było i lokomotywa zaczęła jeździć.
Niestety zwariowała ze światłami.
Po postawieniu loka na tory, bez załączania świateł od razu zaczynają świecić światła czerwone w kierunku do przodu i białe w kierunku do tyłu aktualnej orientacji pociągu.
Po załączeniu świateł zaczynają świecić zgodnie, zmiennie z kierunkiem jazdy, ale to poprzednie świecenie nie wyłącza się i świeci ciągle.
W rezultacie wszystko świeci niejako podwójnie.
Reset cv8 nie pomógł.
Poproszę Kolegów o radę co się mogło stać podczas tego zwarcia i jak teraz temu zaradzić?
Dla ilustracji fotka uszkodzonego kabelka i filmik prezentujący wariujące lampki.
20210220_195531.jpg
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
302 0 0
#2
Nie chcę być złym prorokiem, ale wygląda na to, że przez zwarcie uszkodził się tranzystor sterujący wyjściem świateł tylnych.
Dokładniej dostał on zwarcie, które powoduje ciągłe dołączenie tego wyjścia do masy. A to skutkuje tym, że cały czas światła białe tylne oraz czerwone przednie (które są pewnie podłączone razem do tego wyjścia) cały czas się świecą (nie ważne jaki masz kierunek jazdy, ani czy w ogóle włączyłeś światła funkcją F0).
Bez serwisu się nie obejdzie...
Skontaktuj się z Karolem z https://shop.dcc24.eu powinien w tym Ci pomóc.
Edit:
Link bezpośredni do usługi serwisowej: https://shop.dcc24.eu/pl/uslugi/373-naprawa-dekodera-zimo-esu.html?search_query=naprawa&results=7
 
Ostatnio edytowane:

A145

Użytkownik
Reakcje
18 0 0
#3
Nie chcę być złym prorokiem, ale wygląda na to, że przez zwarcie uszkodził się tranzystor sterujący wyjściem świateł tylnych.
Dokładniej dostał on zwarcie, które powoduje ciągłe dołączenie tego wyjścia do masy. A to skutkuje tym, że cały czas światła białe tylne oraz czerwone przednie (które są pewnie podłączone razem do tego wyjścia) cały czas się świecą (nie ważne jaki masz kierunek jazdy, ani czy w ogóle włączyłeś światła funkcją F0).
Bez serwisu się nie obejdzie...
Skontaktuj się z Karolem z https://shop.dcc24.eu powinien w tym Ci pomóc.
Edit:
Link bezpośredni do usługi serwisowej: https://shop.dcc24.eu/pl/uslugi/373-naprawa-dekodera-zimo-esu.html?search_query=naprawa&results=7
Tak, to jest klasyczny objaw spalenia wyjścia funkcyjnego. Biały przewód fabrycznie steruje światłami przy jezdzie do przodu żółty do tyłu (odpowiednio CV 33 i 34). Wg. mnie jeszcze nie wszystko stracone. Ten dekoder posiada w sumie 8 wyjść funkcyjnychico oznacza, iż jedno z nich (wolne) można przypisać do np. Cv 33. Większe możliwości w tej sytuacji daje ustawienie CV 61 na 97.
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
302 0 0
#4
Przypisanie sterowania światłami do innego wyjścia oczywiście jest możliwe, ale będzie się wiązało z koniecznością przelutowania w dekoderze białego przewodu do wybranego wyjścia.
Jeżeli kolega Melonowy czuje się na siłach, by przelutować przewód i skonfigurować nowe przypisanie wyjść, to może zaoszczędzić 79PLN na naprawie.
 
OP
OP
melonowy

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.048 20 1
#6
Witam Kolegów i dziękuję za merytoryczne i pomocne wypowiedzi.
W tym wszystkim cieszy mnie to, że jednak (nomen omen) światełko nadziei świeci i można dekoder uratować.
Wszystko co napisaliście się zgadza z objawami na filmiku, czyli na pewno macie rację.
Pragnę tylko jeszcze dodać, że ten dekoder jest fabrycznie zamontowany z dźwiękami w modelu i może mieć pewne ograniczenia w porównaniu z "normalnym" dekoderem sprzedawanym przez ZIMO.
Jeśli to nie będzie jednak przeszkodą, to oczywiście lutownica czeka w gotowości i mam nadzieję, że przeprowadzicie mnie przez proces przeprogramowania dekodera i uratowania lokomotywy przed podróżą do serwisu.
Wszystkie funkcje lokomotywy (dekodera) jak zmiana CV itp. działają prawidłowo a lokomotywa jeździ i gra normalnie.
Steruję MultiMausem jeśli to ważne.

@PiotrK napisał:
przez zwarcie uszkodził się tranzystor sterujący wyjściem świateł tylnych.
Dokładniej dostał on zwarcie, które powoduje ciągłe dołączenie tego wyjścia do masy. A to skutkuje tym, że cały czas światła białe tylne oraz czerwone przednie (które są pewnie podłączone razem do tego wyjścia) cały czas się świecą (nie ważne jaki masz kierunek jazdy, ani czy w ogóle włączyłeś światła funkcją F0).

Może to być istotne więc dla ścisłości dodam, że lokomotywa jeździ w trybie "revers, czyli CV29-7 i tak jest ustawiona na filmiku.
Jeśli potrzebujecie jeszcze jakichś fotek dekodera, "czy cóś" to czekam na instrukcje w gotowości...:kawa:
Jeszcze raz dzięki.
 
Ostatnio edytowane:

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.685 62 3
#7
Najprościej będzie, gdy przelutujesz przewód zielony przy wtyczce 8pin, w miejsce białego
Do CV33 należy wtedy wpisać wartość 4.
 
OP
OP
melonowy

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.048 20 1
#8
Jeśli @Elvis tak pisze to pewnie tak trzeba zrobić...
Dzięki.
To znaczy odlutować zielony i dolutować go do białego? Cała reszta pozostanie bez zmian?
 
OP
OP
melonowy

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.048 20 1
#12
:) OK. To po obiedzie zasiądę do warsztatu i rozgrzeję sprzęt...
Wieczorkiem zdam relację z efektów poczynionych prac.
 

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 1 0
#15
A dla zaspokojenia mej ciekawości to mogę zapytać co miałeś dokładnie na myśli?
Chodzi o możliwość przypisania szerszego zakresu wyjść funkcyjnych do zakresu CV. Jeśli spojrzysz do instrukcji dekoderów ZIMO, znajdziesz tam tabelki, które to obrazują. To tak "na szybko". Pozdrawiam
 
OP
OP
melonowy

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.048 20 1
#16
No jeśli będzie można zrobić płynne zapalanie i przełączanie świateł i światła długie i oświetlenie kabiny to zrobię wszystko co mi doradzicie.
Jestem chętny i gotowy na takie małe usprawnienia. Klawisze funkcyjne w MM są wolne od F8...
Te tabele nie są dla mnie do końca jasne. Nie jestem @Elvis tylko @Zenek... o_O
 
Reakcje
188 0 0
#17
Witam szanowne grono ekspertów dcc, walczę z moim szarpiącym St44 Roco wyczyściłem już styki oraz koła problem nieco ustąpił ale przy dekoderże dźwięku nie jest akceptowalny. Na pokładzie maszyny jest dekoder Mx 646 Zimo(choć gdzieś na tym forum przeczytałem że takiego dekodera nie ma jest tylko 645) to ja taki dekoder posiadam i tu mam kilka pytań.1) czy kondensator do podtrzymania napięcia podłączyć do+niebieski i–do styku gtound na odwrotnej stronie płytki tam gdzie jest wyjście SUSI. 2 czy dać diodę i rezystor ograniczający czy też jest on w dekoderże. 3) do czego służy kondensator 220 mikro który można podłączyć według instrukcji do styku pokazane go na grafice i chyba masy.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 1 0
#18
Cześć. Nie jestem biegły, ale: kondensator to taki magazyn energii. Ma zapewnić działanie urządzenia w przypadku chwilowej utraty dostępu do standardowego źródła zasilania. Powinien zabezpieczyć dekoder przed przerwaniem odtwarzania dźwięku (nawet, w skrajnych przypadkach, resetowaniem), zapewnić ciągłość jazdy przez zabrudzone fragmenty toru itp. I tu kłania się wielkość kondensatora (nie mylić rozmiaru z pojemnością). Jeśli producent proponuje taki kondensator, to wie co robi. Teoretycznie powinien on zapewnić działanie bez "czkawki". Jednak założenie kondensatora o większej pojemności powinno pozwolić na nieco dłuższą pracę "na zasilaniu rezerwowym". Cudów się nie spodziewaj, ale powinno być lepiej. Założenie w układzie ładowania diody i rezystora ma na celu zmniejszenie intensywności pobierania prądu z systemu sterowania. Chodzi o "oszukanie" centrali - nie wykryje gwałtownego, dużego poboru prądu i nie potraktuje tego jako zwarcia - kończyć się powinno awaryjnym wyłączeniem.
Oczywiście należy rozsądnie rozpatrzyć wydajność zasilania i zapotrzebowanie na prąd. Można całe wywody na forum przeczytać.
Generalnie podłączysz kondensator 1000u, diodę z rezystorem, zgodnie ze schematem dekodera, to poprawisz sprawność działania. Nie jest to cud, ale powinno być lepiej.
I jeszcze jedno: dekoder ‐> dekoderze .
Pozdrawiam. Szymon.
 
OP
OP
melonowy

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.048 20 1
#19
Hej. Odkręć osłonę wózków, wyjmij koła i prócz oczyszczenia leciutko dognij zbieraki w kierunku kół i sprawdź, czy przylegają do nich właściwie.
Koła muszą równomiernie lekko sprężynować na zbierakach.
Później dokręć osłony wózków i spróbuj czy pomogło.
Też tak miałem w ROCO i pomogło.
Nie wiem jak ZIMO 646, ale w ZIMO 645 tak się podłącza kondensator.
zimo kondensator.jpg

@Elvis z pewnością Ci pomoże.
 
Ostatnio edytowane:

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.685 62 3
#20
Witam szanowne grono ekspertów dcc, walczę z moim szarpiącym St44 Roco wyczyściłem już styki oraz koła problem nieco ustąpił ale przy dekoderże dźwięku nie jest akceptowalny. Na pokładzie maszyny jest dekoder Mx 646 Zimo(choć gdzieś na tym forum przeczytałem że takiego dekodera nie ma jest tylko 645) to ja taki dekoder posiadam i tu mam kilka pytań.1) czy kondensator do podtrzymania napięcia podłączyć do+niebieski i–do styku gtound na odwrotnej stronie płytki tam gdzie jest wyjście SUSI. 2 czy dać diodę i rezystor ograniczający czy też jest on w dekoderże. 3) do czego służy kondensator 220 mikro który można podłączyć według instrukcji do styku pokazane go na grafice i chyba masy.
Nie wiem kto ciśnie takie głupoty, że takiego dekodera nie ma. Chyba, że ma na myśli, że go nie ma w sprzedaży. Jakiś czas temu Roco wyposażało fabryczne modele dźwiękowe właśnie w tego typu sprzęt.
Można zrobić tak, że plus kondensatora podłączamy pod wspomniane pole, minus kondensatora pod pole masy, ale tu mamy ograniczenie do tych 220uF.
Innym rozwiązaniem jest dołączenie układu dioda-opornik i kondensator do wyjść SUSI Plus, SUSI Masse. Tu możesz dać spokojnie 2200uF, albo innego supercap'a, a miejsce na niego w ST44 na pewno się znajdzie.
 

Podobne wątki