• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zestawienia składów pociągów pasażerskich - kompendium

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Nie umiem jakość dojść do tego, z którego roku Robo odwzorowało Ost-Westa.
Zakładam, że to lata 1985 i wstecz..... Później wchodziły kolorowe wagony już...

Ktoś wie, jak wyglądał cały skład, którego część Robo odwzorował ?
Lub gdzie / jak szukać ?
Przecież była już mowa o tym, że wagony mają rewizję z roku 1991, więc w grę wchodzi ten rok i rok następny, 1992. Skąd pomysł roku 1985?
Na drugie pytanie bardzo trudno znaleźć odpowiedź. Trzeba byłby mieć dostęp do dodatków do służbowego rozkładu jazdy, gdzie zestawienie jest podane - ja nie mam takich materiałów. Ale najpierw należałoby sobie odpowiedzieć, jaki wygląd pociągu chcemy poznać, a konkretnie, z jakiego odcinka jego trasy? Nie było jednolitego składu na całej trasie między Warszawą (właściwie należałoby powiedzieć między Moskwą) a Paryżem, skład był łączony i dzielony kilkukrotnie między Moskwą i Paryżem, pewne wagony odłączano, inne dołączano na kilku stacjach. Zresztą Robo nie zamierzał odwzorowywać żadnego konkretnego pociągu, choćby z tego powodu, że ma w ofercie wyłącznie wagony PKP typu Y, a jak wiadomo, w składzie były wagony także innych zarządów, a nawet wagony PKP w latach 90. to już nie tylko typ Y. Oferowany teraz zestaw to wagony, jakie jeździły w pociągu "Ost-West", ale z oczywistych powodów, to nie może być i nie jest cały skład "Ost-Westa", ani nawet nie wszystkie wagony PKP, jakie w tym pociągu jeździły w tych latach. Jak słusznie zauważył kolega @Kris, lata 90. to już kolorowe wagony PKP, ale przede wszystkim chodzi o wagony 2 klasy typu X i Z, malowane według nowego wzoru, z kremowym dolnym pasem pod oknami. Natomiast ciągle jeszcze jeżdżące w tym pociągu wagony Y były zwykle jeszcze oliwkowe, choć np. wagon bagażowy zdarzał się już w nowym, miodowo-żółtym malowaniu, podobnie wagony kuszetki, które bywały też jasnoniebieskie, typu Y, a na sam koniec kursowania "Ost-Westa" już nowsze, typu Z.
Czy w pracy Boguli, jest skład D102 „Moskva-Express” z wagonami SZD do Oslo i Sztokholmu?
W książce jest krótki rozdział zatytułowany "Moskwa-Express", ale nie ma pełnych zestawień składu. W tekście wspomina się o wagonach kursujących od lat 60. XX wieku w relacji Moskwa - Oslo 2 razy w tygodniu i Moskwa - Sztokholm 3 razy w tygodniu.
 
Reakcje
1.611 378 7
To dość stare wydawnictwo: EK-Verlag 2007. Nie wiem, czy były następne wydania.

Zobacz załącznik 1016921
Jednorazowe wydanie, dość ciekawe. I nic dziwnego, że na aukcjach w Niemczech oferowane jest od 250 do 350 euro. Ale trzeba być niezłym fanatykiem żeby taką cenę zapłacić, zwłaszcza że w necie jest sporo materiału na ten temat.
I tu święta racja - biorąc nawet dodatek 2A ro rozkładu jazdy, można zobaczyć jak zestawienie pociągu "Ost-West" zmieniało się w zależności od "kaprysów" kolei rosyjskich/radzieckich aby dotrzeć "we wsie strany jewropoy"...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Jednorazowe wydanie, dość ciekawe. I nic dziwnego, że na aukcjach w Niemczech oferowane jest od 250 do 350 euro.
A to ciekawe. Ja kupiłem parę lat temu, już nie pamiętam dokładnie gdzie i kiedy, ale na pewno nie za taką cenę. Widziałem tę książkę wcześniej, ale jakoś szkoda mi było kasy, aż wreszcie gdzieś trafiłem na jakąś okazyjną cenę, to w końcu wziąłem.
 
Reakcje
1.611 378 7
A to ciekawe. Ja kupiłem parę lat temu, już nie pamiętam dokładnie gdzie i kiedy, ale na pewno nie za taką cenę. Widziałem tę książkę wcześniej, ale jakoś szkoda mi było kasy, aż wreszcie gdzieś trafiłem na jakąś okazyjną cenę, to w końcu wziąłem.
Widziałem tę książkę, bodajże w 2009 czy coś koło tego roku, w księgarni na Lichtenbergu/Berlin ale wtedy szkoda mi było 49,90 euro. Teraz żałuję, ale mądry Polak po szkodzie...
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
664 64 8
Ja znalazłem tylko tyle - ”In 1960 the exclusive Berlin - Moscow D102 had become the “Moskva-Express”, from 1965 with sleepers Oslo - and Stockholm - Moscow. In 1990 finally came the sleeper Moscow - Madrid, running via Geneva and Hendaye. In 1972 the Leningrad-Express started at Berlin and from 1975 the blue Polish “Polones” did run from Warsaw to Moscow.„
 
OP
OP
Stanisław1972
Reakcje
3.344 16 0
Ja znalazłem tylko tyle - ”In 1960 the exclusive Berlin - Moscow D102 had become the “Moskva-Express”, from 1965 with sleepers Oslo - and Stockholm - Moscow. In 1990 finally came the sleeper Moscow - Madrid, running via Geneva and Hendaye. In 1972 the Leningrad-Express started at Berlin and from 1975 the blue Polish “Polones” did run from Warsaw to Moscow.„
O wagonach sypialnych СЖД (SŻD) docierających w 1969 r. do miast skandynawskich, napomniane jest np. na Forum, we wpisie#165, jaki zamieścił Kolega Groch (strona z książki Fritza Stöckla), notabene są tam też zdjęcia fragmentów dwóch stron z książki Boguli, z polskimi wagonami - restauracyjnym (Bautzenem 1960) i bagażowym, starszej budowy.

Poszperałem też na pendrive, na którym mam w Wordzie zapisane linki do co ciekawszych stron, zdjęć itp. posegregowane tematami (1/3 z tych linków już nie działa :LOL:) i w pliku "pociągi międzynarodowe" znalazłem np. zdjęcie (poniżej) radzieckiej "stodoły" z tabliczką kierunkową Moskwa - Oslo (przez Warszawę, Berlin itd.), ze strony https://www.trains-worldexpresses.com/500/511.htm (na marginesie, na stronie tej jest też np. fajne zdjęcie "Poloneza", oraz lepszej jakości fotografia, która wyżej jest zaprezentowana u Boguli (z wagonem bagażowym PKP).

Frgm radzieckiego wagonu z tabliczką kierunkową Moskwa - Oslo (przez Warszawę, Berlin).JPG


Natomiast w temacie pociągu Ost-West, znalazłem na wspomnianym pendrive, np. ciekawy link, do strony z zestawieniami od lat 60-tych do XXI w. Jednak ograniczonymi głównie do terenu Niemiec (RFN przed 1990). Zestawienia na podstawie niemieckich Fahrplanjahr-ów, stworzyli miłośnicy kolei z Akwizgranu (Aachen). Polecam przejrzeć tę stronę, jest w niej wiele informacji, w tym zestawienia z lat 60-, 70-, 80-tych (w tym 1989) i późniejsze (te z "kolorowymi" wagonami).

https://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/ostwest.php

Same Fahrplanjahr-y można znaleźć w pliku PDF, na stronie http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/d-zug-ost-west-express.html (na dole po lewej) do której są podane odnośniki na wcześniejszej https://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/intern4_1.php

Na koniec zdjęcie SP45-028 w Siedlcach, z poc. Moskwa - Berlin (wg opisu m.in. z wagonem bezpośrednim do Paryża), datowane na 1 październik 1972, oraz link do tej fotografii na stronie flickr, gdzie (przeglądając w lewo, a zwłaszcza w prawo), można zapoznać się z dziesiątkami zdjęć zrobionych głównie przez zagranicznych miłośników kolei, na terenie Polski, z lat 70-tych, ale pewnie większość zna już tę galerię ("idąc" w prawo są unikatowe wręcz fotografie parowozów).

https://flic.kr/p/TCHxwQ
1972.10.01. Siedlce. SP45-028 z poc. Moskwa - Berlin (m.in. z wagonem bezpośrednim do Paryża).jpg


Czy trzeci wagon w składzie to nie przypadkiem WARS typu Bautzen 1960, a może bardziej sypialny 14A ?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
O wagonach sypialnych СЖД (SŻD) docierających w 1969 r. do miast skandynawskich, napomniane jest np. na Forum
To, że wagony SŻD docierały przez Warszawę do Kopenhagi, Oslo i Sztokholmu, ale także do takich miast, jak Rzym, Genewa, Paryż, a nawet Madryt, wiemy od zawsze", ciekawe są szczegółowe zestawienia składów z takimi pociągami, a z tym jest już trudniej.
Czy trzeci wagon w składzie to nie przypadkiem WARS typu Bautzen 1960, a może bardziej sypialny 14A ?
Nie, to jest wagon restauracyjny Mitropy przedwojennej budowy, z rodziny tzw. Schürzenwagen. Wyraźnie widać układ okien, a na dole pudła majaczą dwa napisy MITROPA.
Lepiej używać określenia "Fahrplan" - rozkład jazdy (dosłownie: "jazd plan"). Fahrplanjahr to rok obowiązywania rozkładu jazdy (Jahr - rok), a nie sam rozkład jazdy. W literaturze niemieckiej używa się często skrótów Fpl, a także Sfpl (Sommer Fahrplan - letni rozkład jazdy) i Wfpl (Winter Fpl - zimowy r.j.).
 
OP
OP
Stanisław1972
Reakcje
3.344 16 0
To, że wagony SŻD docierały przez Warszawę do Kopenhagi, Oslo i Sztokholmu, ale także do takich miast, jak Rzym, Genewa, Paryż, a nawet Madryt, wiemy od zawsze", ciekawe są szczegółowe zestawienia składów z takimi pociągami, a z tym jest już trudniej.
... no ale ja też nie o tym, że docierały, bo w tabeli podane jest, że były to zaledwie pojedyncze sztuki (zahl der wagen - liczba wagonów), kl. 1/2, a więc na dobry początek dobre i to :)

Nie, to jest wagon restauracyjny Mitropy przedwojennej budowy, z rodziny tzw. Schürzenwagen. Wyraźnie widać układ okien, a na dole pudła majaczą dwa napisy MITROPA.
Racja, MITROPA, a nie WARS, chyba pora abym do okulisty się wybrał :LOL:

Lepiej używać określenia "Fahrplan" - rozkład jazdy (dosłownie: "jazd plan"). Fahrplanjahrto rok obowiązywania rozkładu jazdy (Jahr - rok), a nie sam rozkład jazdy. W literaturze niemieckiej używa się często skrótów Fpl, a także Sfpl (Sommer Fahrplan - letni rozkład jazdy) i Wfpl (Winter Fpl - zimowy r.j.).
Zgadza się, zestawienia faktycznie odnoszą się do konkretnych planów, na dany rok (Sommer, Winter). Za bardzo utkwiło mi w oczach zestawienie składów Berlin Wsch. - Warszawa Wsch. z książki Boguli, zamieszczone na poprzedniej stronie, gdzie w dwóch przypadkach podane są zestawienia na rok obowiązywania planu :X3:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Zgadza się, zestawienia faktycznie odnoszą się do konkretnych planów, na dany rok
Nie o to mi chodziło. Zestawienia składów zawsze dotyczą konkretnego rozkładu jazdy, albo całorocznego, albo obowiązującego w określonej części roku (lato lub zima)) i są podane w dokumentach nazywanych Fahrplan, a nie Fahrplanjahr, niezależnie czy dotyczą całego roku, czy tylko jego części. Nie ma takich dokumentów, jak Fahrplanjahr, więc nie można ich znaleźć w żadnym pliku i nie mogą one być źródłem żadnej wiedzy. Odnosiłem się do stwierdzeń:
na podstawie niemieckich Fahrplanjahr-ów
Same Fahrplanjahr-y można znaleźć w pliku PDF
Roczny rozkład jazdy to po niemiecku Jahresfahrplan, a Fahrplanjahr to okres obowiązywania rocznego rozkładu jazdy - dawniej zaczynał się i kończył na przełomie maja i czerwca, obecnie pod koniec grudnia.

Korekta: w pierwszej połowie grudnia. W tym roku nowy rozkłady jazdy będzie obowiązywał od 10 grudnia.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Stanisław1972
Reakcje
3.344 16 0
Przyznam, że trochę się pogubiłem. To u Boguli podane zestawienia na czym są oparte, skoro pisze tam Fahrplanjahr ? Ale nie ważne :) Rozumiem, co do meritum, że merytorycznym błędem jest napisanie "na podstawie Fahrplanjahr-ów", bo poprawnie powinno być "na podstawie Fahrplan-ów". OK. Pełna zgoda.

Fragment ksążki.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
To u Boguli podane zestawienia na czym są oparte, skoro pisze tam Fahrplanjahr ?
W tej tabelce są przedstawione zestawienia pociągu D 395 w okresie obowiązywania rozkładu jazdy 1976/77 i 1981/82, stąd tabele są zatytułowane Fahrplanjahr 1976/77 i Fahrplanjahr 1981/82. Na jakiej podstawie są te zestawienia zrobione nie mam pojęcia, to, co wrzuciłem, to fotka fragmentu całostronicowej tabeli z książki Boguli, wykonanej przez niego albo przez redakcję w trakcie przygotowywania książki. To nie jest żaden oryginalny dokument kolejowy.

PS. Tam nie "pisze", tylko "jest napisane".
PS2. Ale Kolega Stanisław jest uparty... ;)
 
OP
OP
Stanisław1972
Reakcje
3.344 16 0
PS2. Ale Kolega Stanisław jest uparty... ;)
Eeee tam, ja, uparty :LOL: skądże :giggle: Po prostu mam takie chwile, że UWIELBIAM z Szanownym Moderatorem dyskutować :love:

PS. Tam nie "pisze", tylko "jest napisane".
To u Boguli podane zestawienia na czym są oparte, skoro pisze tam Fahrplanjahr ?
Może lepiej by brzmiało, jakbym napisał "To u Boguli podane zestawienia na czym są oparte, skoro napisał tam Fahrplanjahr ?", ale nie widzę też żadnego przeciwwskazania, aby do podmiotu (czyli nazwiska autora), będącego na początku zdania, użyć formy w czasie teraźniejszym, bo jest ona potocznie używana (na zasadzie autor pisze tam ... itd) :)

PS.
Racja, MITROPA, a nie WARS, chyba pora abym do okulisty się wybrał :LOL:
Tak myślę, że bardziej poprawna składnia tego zdania w j. polskim to "chyba pora abym wybrał się do okulisty" Co Pan na to, Panie Andrzeju ;)

Oczywiście to wyżej, to żart, proszę nie brać tego do siebie :). Szanuję i cenię pracę Administracji forum.modelarstwo.inf. Poprawność językowa, ze wszech miar powinna obowiązywać każdego, kto tu się wypowiada. Dziękuję za cenne uwagi i trafne spostrzeżenia (y)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Po prostu mam takie chwile, że UWIELBIAM z Szanownym Moderatorem dyskutować :love:
Miło mi.
ale nie widzę też żadnego przeciwwskazania, aby do podmiotu (czyli nazwiska autora), będącego na początku zdania, użyć formy w czasie teraźniejszym, bo jest ona potocznie używana (na zasadzie autor pisze tam ... itd) :)
Może i tak, trochę się zapędziłem. Odebrałem to inaczej (ale chyba źle): że "w książce pisze" jako nieprawidłową formę bezosobową, np. "na tablicy pisze, że sklep jest zamknięty" zamiast prawidłowo "na tablicy jest napisane, że...". To niestety częsty błąd.
Tak myślę, że bardziej poprawna składnia tego zdania w j. polskim to "chyba pora abym wybrał się do okulisty" Co Pan na to, Panie Andrzeju ;)

Oczywiście to wyżej, to żart, proszę nie brać tego do siebie :).
Absolutnie nie biorę tego do siebie. Ale skoro już o tym, to moim zdaniem obie wersje są poprawne, pierwsza jest taka, jakby to powiedzieć, trochę archaiczna. ;) Ale jak najbardziej prawidłowa.
 

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
262 0 0

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Pamiętałem, że na forum było zdjęcie takiego wagonu autorstwa kolegi Ludwika, ale nie pamiętałem, gdzie dokładnie... ;)
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
Szanowni Koledzy, kiedyś pytałem o relacje pociągów osobowych i pośpiesznych prowadzonych elektrowozami EU05. Wróciłbym do tego pytania - czy lokomotywy te mogły prowadzić sporadycznie pociągi osobowe zestawione z wagonów piętrowych? Dziękuję za informację.
 
OP
OP
Stanisław1972
Reakcje
3.344 16 0
Szanowni Koledzy, kiedyś pytałem o relacje pociągów osobowych i pośpiesznych prowadzonych elektrowozami EU05. Wróciłbym do tego pytania - czy lokomotywy te mogły prowadzić sporadycznie pociągi osobowe zestawione z wagonów piętrowych? Dziękuję za informację.
Są źródła, które dają odpowiedź na tak.

Np. w periodyku Koleje Małe i Duże, nr 23 (2/2006), w II części artykułu opisującego historię EU05/EP05: "Piątki" wiecznie młode. Eksploatacja (autorzy drugiej części to Jacek Rutkowski, współpraca Bogdan Waga), jest m.in. wspomniane, że w II połowie lat 70-tych, lokomotywy tej serii obsługiwały - w celu lepszego wykorzystania taboru - zestawiany z wagonów piętrowych pociąg osobowy nr 64114 z Nysy do Katowic, na odcinku Kędzierzyn - Katowice. Do Kędzierzyna "Czechy" docierały z pociągiem dalekobieżnym nr 1411/4112 z Warszawy / do Warszawy. W drodze powrotnej z Katowic zabierały skład poc. pośpieszny nr 4603 relacji Katowice - Berlin.

W artykule wymienione są też np. wybrane odcinki obsługiwane przez EU05 w ruchu osobowym lokalnym np. poc. relacji Bielsko - Katowice - Gliwice czy osobowym dalekobieżnym np. poc. z Warszawy do Wrocławia przez Częstochowę i Lubliniec, na odcinku W-wa - Częstochowa. Nie wiem jednak, czy składy te zestawiane były z wagonów piętrowych, trzeba by było sięgnąć do konkretnych dodatków Służbowych Rozkładów Jazdy Pociągów z lat 60-tych.
 

Podobne wątki