• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zestawianie składów

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#1
Witam
Chciałem poruszyć kwestię karykaturalnego zestawianie składów z wagonów po równo wyższej [dawne 1 i 2] i niższej klasy [dawna 3 obecnie druga]. Z tego co widać zdarza się co najwyżej by wagony 1 klasy stanowiły 1/3 pociągu i to tylko w składach dalekobieżnych o lepszej reputacji, [ewentualnie wśród ciekawszych relacji gdzie PKP zaczyna być atakowane ekonomią transportu – czyli np. dawny pociąg Lublin-Kudowa Zdrój, który w końcowych latach składał się o ile pamiętam z 1 jedynki i dwóch dwójek – bo ludzie kupowali bilety na jedynkę to się wstawiało, dla 10 pasażerów]. Częściej wygląda on na 1do 4. Jeszcze mniejszy jest w pociągach osobowych, a masa pociągów lokalnych składała się i dalej składa tylko z niższej klasy.

Wobec ilości wydanych modeli ciągle będzie pozostawał problem prawidłowego zestawienia składu. Przemysł z uwielbieniem raczy nas składami 1, 1/2 i 2 klasa rzadko niestety wznawiając 2 klasę z innym numerem. Jeśli chodzi o PKP to pewnym plusem jest duża różnorodność taboru na PKP po drugiej wojnie światowej. I przy łączeniu składów można dostawiać wagony różnych typów, nawet nie patrząc na stację macierzystą, co i tak jest raczej lepsze od rozwiązania, iż kupuje się kilka takich samych dwójek, chyba że we własnym zakresie zrobi się im nowe numery.

Przykłady zestawiania. Przytoczę rozwiązania Bernarda

Działalność DRAKULI:
>Pociąg relacji Sierpc - Brodnica [drugi zestaw z Wrocławia]
>Ok1-359 (Fle) Gmy Cy Cy By (Dracula) IIIa
Stosunek 1:2 może być.
>Pociąg relacji Jelenia Góra-Karpacz [drugi zestaw Leszno]
>(jeszcze nie ma lokomotywy) F Ci Bi BCi (Dracula) IIIa
Stosunek 1:1 nieładnie. Wymaga uzupełnienia.
Najlepiej by było gdyby Drakula w ramach suplementu zrobił jeszcze jakąś dwójkę.
Do obu zestawów wrocławskich można dołączyć jeszcze bawara przerobionego przez Parowozika. Co prawda nie zalecano łączenia boczniaków z wagonami przechodnimi, znowu do donnerów też w 100% nie pasuje wagon 3 osiowy z oświetleniem gazowym, ale takie rzeczy niejednokrotnie się zdarzały. Widziałem jakąś kronikę z końca lat 40-tych z widokiem na przejeżdżający pociąg po moście w pobliżu Kłodzka. Większość to 3-osiowe pruskie boczniaki wśród których było widać, trzyosiowy pruski wagon przechodni. Kiedyś McZapkie wrzucił tu zdjęcie z lat 60-tych z krakowskiego. Skład: około 5 przechodnich 2-osiowych na 3 boczniaki. Tak więc można nieco wymieszać zestawy typów, by uzyskać lepszą proporcję klas, lub też machnąć ręką i połączyć wagony z różnych stacji co i tak jest zdecydowanie mniej widoczne niż stosunek klas 1:1
Zresztą widzę, że Bernard to zastosował przy swoim kolejnym składzie:
>Pociąg relacji Radom-Deblin
>(jeszcze nie ma lokomotywy) F Ai Bi (Fle) ABi Bt Bi (Roco) IIIc
Stosunek 1,5:3,5 już lepiej.
Fleischmann i ABi Roco to Dęblin, ale Bti i drugi Bi to Krzyż. Więc można.

Ja właśnie skład boczniaków wrocławskich, uzupełniam o jednego łódzkiego i bawara, czyli 1:4.

Natomiast skład Radom-Dęblin chcę uzupełnić rocowskim ABi z zamalowanym żółtym paskiem by też robił za dwójkę, co często się zdarzało, iż wagony wyższej klasy z jakichś powodu degradowano do niższej.
cdn
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#2
Rózne rzeczy się zdarzały, widziałem prześmieszne zdjęcie:
skład piętrusów, a z tyłu boczniak 1szej albo 1/2-szej klasy.
Lub skład ryflaków i "donner" Ai.
Tak jakby brakowało porządnych "1nek", zreszta po co włączać porządną długą "klasę" do jakiegoś osobowego, kolejarze zmieszczą się do dwuosiowego ;)


Przy okazji, na stronie Plumba jest fajnie zestawienie, kazdy wagon inny,
wymieszane donnery i boczniaki (pierwsze słyszę żeby sie przejmowano łączeniem przechodnich i nieprzechodnich),
1sze klasy w dużej ilości, ale nie wykluczone że "za 2".

http://geoff-plumb.fotopic.net/p35501818.html

Inna sprawa to kolorystyka wagonów, chetnie bym zobaczył zestawienie wagonów Roco, Drakuli, Fl, oraz tolo i łodzkoryflaków w jakimś dziennym swietle.

Pozdr,
Mc
 
OP
OP
4

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#3
A w pierwszej połowie lat 70 to była jeszcze inna sytuacja, że dwu i trzyosiowce się kończyły i z tego powodu zestawiano je jak leci.
> http://geoff-plumb.fotopic.net/p35501818.html
Ja tu widzę
FG, Ai, Ay, B [boczniak DRG], By [ex 4 klasa], Ay, By i Bi
czyli 3:4

Za to na tym jest homogeniczny, same przechodnie
http://geoff-plumb.fotopic.net/p36238734.html
Donner, 2 austriaki, prusak [być może 3 osiowy], donner - wszystkie 2 klasa.

A ztcw PKP przez długi czas odczuwało brak jedynek, więc nie dziwi, że do lokalek, już złożonych z ryflaków czy Bip wstawiali boczniaki czy donnery.
Jest też takie zdjęcie w KMiD w artykule o linii transwersalnej.

Z ciekawszych zestawień pokazywałem Ci chyba, takie z 1972, w którym nowoczesny wagon ABwxz z Krakowa do Wiednia, dołączano do pociągu do Zebrzydowic złożonego z sześciu By i jednego ABy. Inne miłe zestawienie to Kr. Płaszów-Oświęcim - 8 Bhx [to mogły być zarówno 1-8A, polskie hechty jak i jakieś rarytasiki] i Az, a w innym składzie tego obiegu jeszcze Dy.

A kolorami też aż tak strasznie nie należy się przejmować. Na pierwszym zdjęciu widać wyraźnie różne odcienie malowania wagonów.
Ja na filmach kolorowych z tych czasów widziałem przynajmniej dwa odcienie zieleni taki bardziej ciemnozielony i taki szarozielony.
 

KAROLeski

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Zamierzam zestawić skład złożony z zestawu z Warsem od "parowozika" http://www.gbbkolejka.pl/wiki/show_image.php?id=155 powiększony o 1 i 2 włochów + ten nowy Bhxz Roco. Taki skład wakacyjny powiększony o trzy wagony ( w sumie dziesięć) :D Co do loka to czekam cały czas na informację i prototyp Pm2 (na bazie Roco - chyba - nie pamiętam :oops:) .
Ale narazie Ciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii :D
Jak coś wyjdzie dam znać :D
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.115 50 6
#7
Tego nie powiedziałem. Shurzeny, to moim zdaniem piękne wagony, ale ze względu na ich opływowe kształty i dolne fartuchy aero prezentują się dobrze tylko ze sobą. W połączniu z wagonami typu hecht czy elizug wychodzi misz masz. Mam cały zestaw pkpowskich shurzenów parowozika na Trixie i w komplecie prezentują się cudnie. Jest jeszcze sprawa, jak te wagony były zestawiane w oryginale. Tego Nie wiem , czy shurzeny łączono na PKP z innymi, jeśli tak, to insza inszość. W każdym razie próbowałem na sobie i shurzen dobrze wygląda tylko z drugim shurzenem, a najlepiej z pięcioma ;)
 

KAROLeski

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
hmmmmmmmm :roll:
To mi teraz kolego dałeś do myślenia :D
A co sądzisz o zestawieniu samych Shurzenów z Ok1 :?:
Jak ci się to widzi :?:
Mi szczerze mówiąc średnio :neutral:
Pm2 by była chyba lepsza
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.115 50 6
#9
Shurzeny z Ok1? - odpada moim zdaniem. Ja swoje ciągam Br01 - TRIXA którego przerabiam na Pm właśnie. To były wagony wybitnie pośpieszne. Ale jak wspomniałem wcześniej nie wiem jak były używane na PKP i co je ciągnęło. Ja nie zwracam tak bardzo uwagi na 100% zgodność z orygionałem więc shurzeny podczepiam do parowozów pośpiesznych. Myślę, że Pan K.Koj mógłby nam pomóc jak to z tymi shurzenami było.
 
OP
OP
4

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#10
Skład samych schurzenów z Pm2 - tak to wygląda naprawdę rasowo.

Ale rzeczywistość na PKP, była inna.
Spójrzcie do KMiD 3/2001. Są tam zestawienia pociągów.

I takie przykłady PE 1305/3305. Z Warszawy na Kraków Płaszów i tam dzielony na część do Zakopanego i do Krynicy. Najpierw EU05, potem część do Zakopanego TKt48 i OKz32, część druga Pt31 do Tarnowa i dalej TKt48. TKt i OKz - w górach normalka.

Dalekobieżny sezonowy D 8138/8137 Kołobrzeg-Łódź Kaliska [Fhx, trzy Bhx, dwa Ahx, trzy Bhx]. Do Piły Ok22, potem Pm2.

Dalekobieżny sezonowy D 19042/19041 Łódź Kaliska-Gdynia [Fhx, trzy Bhx, dwa Ahx, trzy Bhx]. Do Bydgoszczy Tr203, potem Pm2.

Dalekobieżny sezonowy D 5124/5123 Augustów-Łódź Kaliska [Fhxt, dwa Bhx, dwa Ahx, dwa Bhx]. Do Olsztyna Ok1, potem do Torunia Pm2 i dalej Tr203.

Znowu w zdarzało się, że pośpieszne loki dostawały zwykłe pociągi osobowe [Pm3 w ŚK 8/2001]. Pm2 jest obecnie zdecydowanie najbardziej klasycznym lokiem do pośpiechów, mimo, że występowała tylko na północy doprowadzała pociągi do odległych miejsc.

Jeśli chodzi o schurzeny, to PKP nie przeprowadziło ich koncentracji w jednym miejscu, stacje miały po dwa trzy, cztery, więc wątpię by kiedykolwiek zdarzył się przypadek złożenia pociągu tylko z samych schurzenów.
 
OP
OP
4

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#11
Tak jak powyżej pisałem Pm2 jest najbardziej rasowym parowozem do składu pospiesznego, ale zestawienie go z Ok1 nie będzie wcale błędem.
Wagony składów zarówno przed- jak i powojennego PKP przez długi, długi czas były różnorakich typów. Bardziej ważne niż jednolitość typów jest zestawianie ich w odpowiednich proporcjach klasowych - nie należy przekraczać stosunku 1 do 2 klasy 1:2. W razie czego lepiej już poświęcić jednolitość stacji, co zdarzało się zwłaszcza w okresie wakacyjnym [ostatnio jeżdżąc widziałem składy pozestawiane z trzech różnych stacji]. Na szczęście sprawy projektowania nowych modeli są w gestii Krzysztofa Koja który dokłada wszelkich możliwych starań by stworzyć naprawdę realistyczne zestawienia pociągów.
Ponieważ stworzenie takiego składu w ciągu roku ze względów zarówno wydawniczo-marketingowych i historycznych nie jest możliwe, proces ten rozłożony jest na dłuższy czas, jednak na szczęście w obecnych warunkach będzie on wynosił około 4-5 lat. W każdym razie mogę zapewnić, że do wydanych np. w roku 2007 wagonów włoskich tipo 1921 z Krakowa i Olsztyna są dopasowywane kolejne wagony.
 
OP
OP
4

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#12
Dzień dobry
Przedstawię dziś możliwości obecnego zestawienia składów pociągów z wydanych modeli PKP.
Najpierw składy pospieszne z lat ok 1946-1956, czyli podepoki IIIa I IIIb [z orłem]
1. Skład ze stacji Szczecin
Prusaki i bawar obecnej produkcji Parowozika:
[seria] [numer] [stacja mac.] [typ]
Bhxz 05107 St.Szczecin; B4ü Pr20a;
Bhxz 05405 St.Szczecin; B4ü Pr20a;
Chxz 020620 St.Szczecin; C4ü Pr21a;
Chxz 020521 St.Szczecin; C4ü bay-11;
Oraz poczta Hecht producji Drakuli sprzed około 3 lat
Ghmx 040 367 Szczecin

2. Łódź Kaliska
Bawary obecnej produkcji Parowozika:
Bhxz 05114 Łódź Kal.; AB4ü bay-08;
Chxz 020082 Łódź Kal.; C4ü bay-11;
Oraz obecna produkcja Drakuli włochy tipo 1921:
Bhxz 05431 Łódź Kal.; Bz 20000
Chxz 019431 Łódź Kal.; Cz 30000
Hecht producji Drakuli sprzed około 3 lat
Chxz 019245 Łódź Kal. [relacja Szczecin Gł.]; C4ü 22;

3. Warszawa Szczęśliwice
Hecht producji Drakuli sprzed około 3 lat
ABhxz 05302 Szczęśliwice [relacja Odra Port]; AB4ü 23
Bhxz 05401 Szczęśliwice [relacja Szczecin Gł.]; A4ü 23
Bhxz 05123 Szczęśliwice; AB4ü 23
ABhxz 04998 Szczęśliwice [relacja Gdynia-Hel]; AB4ü 23

4. Gdynia
Prusak obecnej produkcji Parowozika:
Chxz 020291 Gdynia; C4ü Pr21a;
Obecna produkcja Drakuli włochy tipo 1921:
Bhxz 05203 Gdynia; Bz 20000
Chxz 019403 Gdynia; Cz 30000
Oraz poczta Hecht producji Drakuli sprzed około 3 lat
Ghmx 040 268 Gdynia

5. Lublin
Chxz 019 216 Lublin [Gdynia Gł Osob.]; C4ü 22

Jak widać z listy, obecnie można zestawić piękne składy z Łodzi Kaliskiej i Szczecina. Wagony z Gdyni można uzupełnić, hechtem z Lublina.
Nieco gorzej jest z wagonami z Warszawy gdzie mamy same wyższe klasy, jednak są one rozłożone na dwie relacje, do Szczecina i do Gdyni/Helu więc można je dołożyć do wagonów gdyńskich bądź szczecińskich.
Większość z tych wagonów jest w obecnej produkcji [lub nawet właśnie będzie], wiec polecam skorzystać z okazji i zamówić i wytwórców.
Na pewno też będą czynione starania, by składy te jeszcze dopełnić.
Następna część, wagony 2 i 3 osiowe w epoce IIIa.
 

leszekcha

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
Tomasz Czapik napisał(a):
Dzień dobry
Przedstawię dziś możliwości obecnego zestawienia składów pociągów z wydanych modeli PKP.
Najpierw składy pospieszne z lat ok 1946-1956, czyli podepoki IIIa I IIIb [z orłem]
A może jakiś skład z Olsztyna???
 
OP
OP
4

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#16
A proszę bardzo:

Epoka IIIc
Gmx 37576; [typ:] Post 4-b/15; Piko 53227/53226
Bhixt 19888; C4üp-42; Piko 53275
Ahxz 5431; Bz 20000; Roco 45703
Bhxz 20027; C4ü- wü11; Roco 45493
Wszytkie te wagony oprócz włoskiego Bz20000 który jest nowością z 2007, wyjdą w tym roku.
Oprócz tego powinien wyjść jeszcze również wagon Bhxz włoskiego typu Cz 32000 produkcji ACME, dzięki staraniom Parowozika.
Kilka lat temu Drakula wydał też skład eilzugów z Olsztyna.

W Olsztynie można było też spotkać składy czy to z Gdyni/Gdańska, czy to z Bydgoszczy z Korsz.
Trochę zaniedbałem ten temat, ale piszę coś obszerniejszego, poza tym "walka z wiatrakami" też czas zajmuje.
 
OP
OP
4

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#17
Co do loków do takiego składu, to jak na razie pozostaje Ok1 Fleischmanna [co prawa z Dęblina] lub przerobienie [ewentualnie zamówienie jakiegoś w Loko-Model]. Nie wiem co prawda jakie loki stacjonowały w Olsztynie, ale jest możliwe, że docierały tam Pm2 z Bydgoszczy.
 
Reakcje
0 0 0
#19
Witam!
Ostatnio zachciało mi się skompletować osobowy skład PKP w III epoce (niestety nie jestem zbytnio w temacie osobowych, kolekcjonuję głównie tabor towarowy). Mam na stanie tylko 1 i 2 klasę włochów roco. W związku z tym chciałbym się dowiedzieć czy nowy produkt firmy A.C.M.E, to jest dwa wagony serii Chxz pasuje do tych wagonów oraz co jeszcze polecalibyście do uzupełnienia takiego składu. Bardzo proszę o radę. Pozdrawiam serdecznie!
 

Grzeju

Aktywny użytkownik
Reakcje
22 0 0
#20
Jeśli masz włochy Roco Draculi ze stacji Gdańsk to możesz dołączyc ten nowy od ACME (też Gdańsk). A jesli masz standardowe Roco... to są one w epoce IIIc a te Parowozikowe są w IIIa (czyli nie pasują)
 

Podobne wątki