• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zestaw wagonów z I epoki

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#1
Przy pomocy kolegi z forum zakupiłem taką cysternę, data rew. 1912 rok. Mam zamiar zestawić taki mały skład wagonów na razie towarowych z I epoki. I tu mam pytanie do kolegów odnośnie zderzaków zamontowanych na tej cysternie, do którego roku ten typ zderzaków był w użyciu, a od którego roku zaczęto stosować na wagonach zderzaki w obecnym kształcie?.
Zdjęcie0008.jpg
 
Ostatnio edytowane:

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.478 56 5
#2
Ładny , fajnie wygląda pełna nazwa BASF . Zderzaki takie występowały jeszcze po II WŚ .
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#3
Kolego KoVaL. Moje pytanie dotyczy tego zagadnienia, czy wagon ze zderzakami tulejowymi mógł występować w I epoce, czyli do 1920 roku. Bo ten ze zdjęcia ma zderzaki trzonowe. Czy te dwie cysterny ze zdjęcia, jedna ze zderzakami tulejowymi, a druga ze zderzakami trzonowymi mogły być w jednym składzie, powiedzmy w 1914 roku?.
Zdjęcie0003.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#5
Czy te dwie cysterny ze zdjęcia, jedna ze zderzakami tulejowymi, a druga ze zderzakami trzonowymi mogły być w jednym składzie, powiedzmy w 1914 roku?
Moim zdaniem nie mogły, ale nie z powodu zderzaków. Ta cysterna LEUNA z lewej ma oznaczenia Deutsche Reichsbahn i datę rewizji z lat 1930. (słabo widać na zdjęciu).
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#6
Kolego Andrzeju. To jest tylko zdjęcie poglądowe jednej cysterny z drugą, cysterny ze zderzakami tulejowymi, ta cysterna LEUNA ma datę rewizji z 1935 roku, a moje pytanie pozostaje nadal bez odpowiedzi. Nie chciał bym popełnić błędu wstawiając taki wagon do składu z I epoki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#7
To trochę nam Kolega Jan zabełtał w głowach tym zdjęciem. Tak, że na drugie pytanie odpowiedź mamy, ale na pierwsze ciągle jeszcze nie. próbowałem poszperać w swoich książkach i w internecie, ale wszędzie są opisy zderzaków różnych konstrukcji i stwierdzenia, że zderzaki trzonowe okazały się za słabe, dlatego powstała nowa konstrukcja zderzaków tulejowych. Ale nigdzie nie znalazłem informacji, kiedy to nastąpiło. Z szybkiego przeglądu zdjęć wnioskuję, że zderzaki tulejowe zaczęto stosować zaraz po I wojnie światowej, w początku lat 1920. Tak, że w 1915 roku raczej ich jeszcze nie było. Ale to tylko moje przypuszczenia. Czyli koniec I epoki, już po wojnie, od biedy ujdzie, ale wcześniej raczej nie.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#8
Kolego Andrzeju. Przejrzałem katalog internetowy Firmy Brawa i tam wszystkie wagony z I epoki mają te zderzaki tulejowe, koła niektóre modele z I epoki mają już pełne, a nie szprychowe, natomiast niektóre typy parowozów oraz wagonów towarowych z kołami szprychowymi nawet z III epoki mają te zderzaki trzonowe. Tak więc dla pewności będę dokupował do mojego składu tylko wagony ze zderzakami trzonowymi. Mój skład to będą wagony z datami rewizji 1910-1914.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
#9
Z szybkiego przeglądu zdjęć wnioskuję, że zderzaki tulejowe zaczęto stosować zaraz po I wojnie światowej, w początku lat 1920. Tak, że w 1915 roku raczej ich jeszcze nie było. Ale to tylko moje przypuszczenia. Czyli koniec I epoki, już po wojnie, od biedy ujdzie, ale wcześniej raczej nie.
Na szybko przejrzałem zdjęcia fabryczne i rysunki naszego polskiego taboru z lat 1920-30 - parowozów Ty23, Okl27, Pu29 oraz wagonów typu CIIa i CIIb i wagonów lodowni. Na wszystkich nich widać tylko zderzaki trzonowe. Czyli na PKP zderzaki tulejowe pojawiły się nie wcześniej jak w późnych latach 30-tych. A na dobre zagościły dopiero po II WŚ. Natomiast na zdjęciach niemieckiego taboru z lat 30-tych już widać zderzaki tulejowe.

Przyjmując więc, że tabor niemiecki wyprzedzał technologicznie nasz polski o te 10 lat, to faktycznie można założyć, że na DR zderzaki tulejowe pojawiły się już gdzieś w latach 1920-30. Wynikało by z tego, że wcześniej istniały wyłącznie trzonowe. Czyli odpowiadając na pytanie @Jan Bednarczyk - ta lewa cysterna (z takim typem zderzaków) nie mogła pojawić się w składzie z I epoki, w 1914r.

Natomiast co do rodzaju kół, to koła pełne były już powszechnie stosowane w okresie międzywojennym - 1920 - 1939r. Ale przed I WŚ chyba pewniejsze i bardziej zgodne z rzeczywistością byłyby koła szprychowe. Szczególnie w taborze nieznormalizowanym (np. wagony specjalne, cysterny), gdzie nie dało się tak łatwo wymienić zestawów na inne.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
#10
Co do zderzaków to jest chyba tak jak piszesz. Jednak koła pełne już stosowane wcześniej. Mam w książce z roku bodajże 1906 go zdjęcie wagonu boczniaka 3 osiowego kolei pruskich już ma kolach pełnych. Tak więc jesli nawet to jest jeden z pierwszych wagonów z takimi kołami to do roku 1914 go pewnie to rozwiązanie było już bardziej powszechne.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#11
Szczególnie w taborze nieznormalizowanym (np. wagony specjalne, cysterny), gdzie nie dało się tak łatwo wymienić zestawów na inne.
A dlaczego w takich wagonach, np. cysternach, miałoby się nie dać wymienić zestawów kołowych równie łatwo, jak w innych? Wymiana zestawów to podstawowa czynność utrzymaniowa, więc musi się dać wykonać bez poważniejszych problemów.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#12
Dziękuję kolegom za zainteresowanie tematem. Do prezentacji przyszłego składu zakupiłem taki mały parowozik, BR 89. Parowozik nie jest nowy, jest niestety po przejściach. Jakie czynności oprócz wymiany zderzaków należy wykonać, aby móc ten parowóz zestawić z wagonami z I epoki, czasokres pracy tego parowozu w zestawieniu z wagonami chciałbym umiejscowić w okresie 1910 - 1914 rok.
Zdjęcie0002.jpg
Zdjęcie0006.jpg
Zdjęcie0013.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#14
Poza oczywistą rzeczą, jak przemalowanie i zmiana oznaczeń, to przede wszystkim likwidacja prądnicy i instalacji elektrycznej oraz wymiana latarń na naftowe lub być może gazowe.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#17
Nie jestem znawcą I epoki, ale z pewnością malowanie i oznaczenia DB z III epoki nie pasują do lat 1910-14. Niestety, więcej nie potrafię podpowiedzieć, ale może to być kolej państwowa lub prywatna (lokalna, tzw. Kleinbahn), jakich w tamtych czasach było bardzo dużo.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#19
Kolego Andrzeju. Data rewizji na tym parowozie jest troszkę starta, ale z jednej strony udało mi się odczytać prawdopodobnie rok 32, więc parowóz przedstawia egzemplarz z II epoki, ale tego na 100% nie jestem pewien.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#20
A ja na zdjęciu, zamieszczonym przez Kolegę, widzę wyraźnie na budce napis Deutsche Bundesbahn i BD Kassel, a data rewizji chyba 52 rok. Chyba, że to inny model...
 

Podobne wątki