• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zespoły chłodnicze, wagony do przewozu żywych ryb

A

AJ

Gość
Panowie, ja już dawno sugerowałem, że numer 530 160 wskazuje na wagon sprzed 1926 r. ;-).
Co innego jak ktoś sugeruje, a co innego samemu "odkryć" :ROFL:
A tak poważnie, to między innymi właśnie twoja sugestia każe ciągle szukać. To zdjęcie z budowy portu w Gdyni jest o tyle ciekawe, że stanowi fajny (w nowomowie tzw. "twardy") dowód, który można w miarę precyzyjnie datować.
 
A

AJ

Gość
Wróćmy do tematów "rybnych". Ciągle nie daje mi spokoju to, jak wyglądała normalna eksploatacja wagonów do przewozu żywych ryb.Kawałek pokazał Krzysztof na fragmencie swojego "tajnego" zdjęcia, ale dla mnie to wciąż mało. Ponieważ u nas źródeł zarówno pisanych jak i ikonograficznych jak na lekarstwo, poszukałem korzystając z dobrodziejstw internetu gdzie indziej. Myślę, że na naszych kolejach wielce się to nie różniło, a może jeszcze kogoś zaciekawi.

Uzupełnianie wody

ZF 500 122. 1956. P. Koos. Vand på. 1..jpg


ZF 500 122. P. Koos.jpg


czasami połączone z jednoczesną wymianą

DSB_ZF500022_1946.jpg


DSB_ZF500161_1963.jpg


Odławianie ryb

DSB_ZF500122_1956.jpg


ZF 500 122. 1956. P. Koos. Interiørx.jpg


Załadunek ryby do basenów odbywał się tą samą drogą co uzupełnianie wody

DSB_ZF500022_1954.jpg


DSB_ZF500121_1956_2.jpg


lub ewentualnie przez drzwi

DSB_ZF500042_1932.jpg



Wykorzystałem niecnie zdjęcia z kolei duńskich ze strony
http://www.jernbanen.dk/
Pozdrawiam rybnie
 
A

AJ

Gość
Ponieważ ciągle nie daje mi spokoju pierwszy (?) wagon lodownia budowany seryjnie w Polsce odrodzonej, pozwólcie że znowu do niego wrócę. Tak się czasami wgapię w te pare zdjęć które znamy i człowiekowi przyjdzie coś do głowy. Na początek chciałbym się spytać, czy ktokolwiek byłby w stanie odcyfrować numer choćby tej pierwszej "chłodni" z Cegielskiego ze zdjęcia poniżej?

Clipboard010.jpg


Teraz przechodząc do sedna. Patrząc na to zdjęcie i dobrze znane fragmenty dwóch kolejnych:

Clipboard012.jpg

dało mi do myślenia coś na co wcześniej nie zwróciłem uwagi. Asymetrycznie usytuowana budka hamulcowa. Na wszystkich trzech załączonych fotkach. Co więcej - nie sama budka jest posadowiona asymetrycznie na pomoście, ale również pionowe słupki konstrukcyjne ściany czołowej. Podążając tym tropem zerknąłem na fragment rysunku fabrycznego z "Wagonu":

Clipboard011.jpg


i jak widać ta asymetria słupków ściany czołowej jest na nim dobrze widoczna.
Jak myślicie, czy na tej podstawie (plus wcześniejsze rozważania) można by uzyskać przekonanie graniczące z pewnością, że na tych zdjęciach są utrwalone właśnie konstrukcje "Wagonu" i na tej podstawie przyznać im miano właśnie "tych pierwszych"?
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
Numeru specjalnie nie widać, ale jak dla mnie to: 708 205 może 285. Próbowałem fotkę "obrobić", ale wiele to nie pomogło.

... Jak myślicie, czy na tej podstawie (plus wcześniejsze rozważania) można by uzyskać przekonanie graniczące z pewnością, że na tych zdjęciach są utrwalone właśnie konstrukcje "Wagonu" i na tej podstawie przyznać im miano właśnie "tych pierwszych"?
Aaaa ! - to by była sensacja ! :)

.. Asymetrycznie usytuowana budka hamulcowa. Na wszystkich trzech załączonych fotkach. Co więcej - nie sama budka jest posadowiona asymetrycznie na pomoście, ale również pionowe słupki konstrukcyjne ściany czołowej.
Asymetryczne słupki ściany czołowej są też i na tym, zamieszczonym poniżej rysunku.

Ale nieustanne dociekania Andrzeja, zmuszają człowieka do porzucenia wszystkiego i "rycia" w posiadanych materiałach. I tak to w wyniku dzisiejszej "akcji", znalazłem dwie niepozorne książki. Dotychczas leżały sobie spokojnie - bo nie ma w nich fotek, tekstu tylko jakieś tam cyferki ;) . "Wykazy numeryczne wagonów towarowych platform" (w zakresie numerów od 600 000 do 697 486) TOM VII oraz "... specjalnych" (od 700 003 do 9 590 100) TOM VIII z 1967 roku.
Cieszę się jak cholera, bo w zakresach wagonów chłodni są odręczne adnotacje z datą zmiany na numerek nowy :) .
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
A

AJ

Gość
Asymetryczne słupki ściany czołowej są też i na tym, zamieszczonym poniżej rysunku.
Czyżby taka cecha fabryczna?

nieustanne dociekania Andrzeja, zmuszają człowieka do porzucenia wszystkiego i "rycia" w posiadanych materiałach.
Bardzo mi przykro z tego powodu ;). Ale jakoś wyrzutów sumienia mieć nie będę :LOL:.

"... specjalnych" (od 700 003 do 9 590 100) TOM VIII z 1967 roku.
A to ciekawe "znalezisko". Człowiek z czasem dojrzewa do tego, że nie tylko "obrazki" się liczą. Są może w nim te dwa wagoniki?

Jeden wagon to: Slm 709 501, drugi Slm 708 9(73) lub 33 - końcówki drugiego numeru nie może odczytać
Oraz oczywiście zaraz następne pytanie - jakie ewentualnie nowe numery dostały?
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
989 1 0
A nie było tak, że takie rozwiązanie było wówczas ogólnie stosowane? W osi budki do dołu był wyprowadzony "napęd" hamulca. Nie mógł być w osi wagonu bo tam był sprzęg, w związku z czym musiano sterowanie hamulcem przesunąć. Dlaczego akurat zdecydowano się na przesunięcie całej budki a nie korby, nie wiem? Oczywiście to moje domysły.
Przeździecki, na stronie 86 "Wagonów towarowych" (w części dotyczącej węglarek CII, CIIa i CIIb) tak pisze o budkach hamulcowych:

"Budki hamulcowe węglarek przedstawionych na rysunkach 78, 80, 82, są odsunięte nieco w lewo od osi podłużnej wagonu ..."

Szkielet budki "korzystał" ze szkieletu wagonu, stąd pewnie niesymetryczność pionowych słupków ściany czołowej. Pytanie czy na ścianie bez budki słupki też były przesunięte?

Nie daje mi również spokoju numeracja. Rzeczywiście na zdjęciach w poście Pana Andrzeja Jaroszewicza wydaje się, że jest to 700-ka - czyli w służbie PKP. Na poniższym zdjęciu jest 530 160 ale z dodatkowym oznaczeniem [P] - więc zakres wagonów prywatnych. Czy więc te wagony jednak weszły do służby?
KA021p.jpg

 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
989 1 0
Jeszcze wracając na chwilę do powyższych chłodni ciekawe, że na żadnym ze zdjęć na wagonach nie ma stacji macierzystej.

I jeszcze prostując samego siebie:

W osi budki do dołu był wyprowadzony "napęd" hamulca
Na poniższym rysunku (wagon z Sanoka) widać, że nie w osi budki ale bliżej lewej strony wagonu. Takie umieszczenie, jak również przesunięcie całej budki dawało odpowiedni odstęp od mechanizmu sprzęgu.
budka.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.388 463 29
Korba i wał hamulca zawsze są niesymetrycznie w stosunku do osi podłużnej wagonu ze względów jak wyżej. W typowej budce umieszczonej symetrycznie hamulec jest z boku, dzięki czemu jest miejsce na siedzisko dla hamulcowego. Nie potrafię odgadnąć, dlaczego w niektórych wagonach (jak widać, nie tylko w chłodniach) budka jest przesunięta w bok.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.055 25 2
Nie potrafię odgadnąć, dlaczego w niektórych wagonach (jak widać, nie tylko w chłodniach) budka jest przesunięta w bok.
Andrzeju, chyba żartujesz ?
Ale jeśli nie, to przesunięcie całej budki jest spowodowane tym, że aby zakręcić korbą hamulca w budce - tak właśnie musi być !
W przeciwnym razie osłona blaszana korby wychodziłaby poza budkę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.388 463 29
Tadziu, nie żartuję. Nigdy się temu aż tak dokładnie nie przyglądałem. Wiem oczywiście dlaczego oś korby nie jest na środku wagonu, ale nie analizowałem wzajemnych relacji tych wymiarów aż tak szczegółowo.
 
A

AJ

Gość
Bardzo wam dziękuję, właśnie dlatego zadałem to pytanie na forum, bo czasami jak się człowiek zapętli to nie widzi oczywistości. Czyli ten trop nie zaprowadzi nas nigdzie poza manowcami.

A nie było tak, że takie rozwiązanie było wówczas ogólnie stosowane?
Być może właśnie tak było. Po twoim poście troszkę mnie otrzeźwiło i zerknąłem chociażby na "rybiarkę" z HCP

Clipboard02.jpg


Wygląda na to, że zastosowano tam dokładnie ten sam patent.

Szkielet budki "korzystał" ze szkieletu wagonu, stąd pewnie niesymetryczność pionowych słupków ściany czołowej.
Pewnie tak. Choćby na przykładzie poszukiwanej przez nas lodowni widać, że na drugim końcu wagonu (tym baz budki) układ słupków konstrukcyjnych był już tradycyjnie symetryczny, czyli ewidentnie "wędrowały" one z całą budką od strony pomostu.

Clipboard052.jpg chlodnia.jpg

A już myślałem, że uda się powiązać rysunek ze zdjęciami. Chyba czas przestać kombinować.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
Ale w artykule są błędne informacje.
Parowóz typu Wisła to był parowóz o układzie osi 0-4-0 i był przeznaczony na tor 750.
A drugi błąd to ławy pokątne ..... czyżby służyły do rozstawiania po kątach? ;)
Zapewne chodziło o ławy pokrętne.

targi turystyki.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 24
Koleje w Polsce 62

Podobne wątki