• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zespoły chłodnicze, wagony do przewozu żywych ryb

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
Taka mała zajawka z czasów PKP(A). Zdjęcie opublikowane w lipcu 1931 w jednej z gazet.
Jak na złość, co jest chyba standardem, numerów nie widać ;).

Na zdjęciu na "pierwszym planie" mniej popularni przedstawiciele wagonów-lodowni PKP.
Wagon budowy Gdańskiej Fabryki Wagonów (jak niżej cytowane). Jako drugi, lodownia konstrukcji południowych sąsiadów.
Nie wiadomo, czy z repartycji, czy jedna z nielicznych zbudowanych przez LRL w 1921 r.

Slx.Gd.W.7.31(3).jpg


Dla mnie, jak swego czasu natrafiłem na tą notatkę, najciekawsza była informacja o produkcji przed rokiem 1922 w Zakładach LRL wagonów lodowni. To zapewne były te "pierwsze polskie" wagony chłodnicze, które uchowały się na kilku zdjęciach z zasobów NAC-u i Archiwum Państwowego w Gdańsku.
Moim zdaniem, wagony lodownie przedstawione na powyższych zdjęciach z NAC, nie są wagonami zbudowanymi (odbudowanymi) przez Zakłady L,R&L, chociaż logicznie rzecz biorąc można było przypuszczać, że tak właśnie jest...
Wagony lodownie zbudowane (odbudowane) w tych latach przez Zakłady L,R&L, były prawdobodobnie wagonami pochodzenia austriackiego, na co wskazuje charakterystyczny rozstaw osi 3,8 m.
Otóż moim zdaniem, przedstawione na powyższych zdjęciach wagony, są to wagony lodownie, ówczesnych serii Sl oraz Slr, zbudowane dla PKP przez Gdańską Fabrykę Wagonów (Waggonfabik Danzig), W.M. Gdańsk, w latach 1919-21.
Co więcej uważam, że właśnie te wagony, zbudowane dla PKP przez Waggonfabrik Danzig, stały się później "bazą" dla wagonów lodowni systemu inż. Sokołowskiego, przebudowanych przez HCP.
W roku 1928, na inwentarzu PKP znajdowały się 43 wagony serii Sl oraz 10 wagonów serii Slr, zbudowanych przez Gdańską Fabrykę Wagonów, w latach 1919-21.
Biorąc pod uwagę przebudowy, a także ewentualne skreślenia z inwentarza (do roku 1928) - myślę, że GFW dostarczyła Polskim Kolejom Państwowym ogółem 60 wagonów lodowni tego typu.
Są to jednak wyłącznie moje przypuszczenia...
Panie Krzysztofie, wiem że sporo czasu już minęło od Pańskiego wpisu, ale może uda się wrócić do sprawy?

(1) Czy ilość wagonów z GFW z poszczególnych lat kształtowała się następująco? 1919 - max 8, 1920 - max 10, 1921 - max 40?
Czy wagony serii Slr pochodziły z jednego roku, czy z różnych lat? I czy była zachowana chronologia w numerach?
Czy w wagonach serii Sl była ciągłość numerów (wnioskuję, że nie)?

(2) Jak w powyższym osadzone są lodownie zbudowane w 1921 roku przez Lilpopa? Teoretycznie 4 sztuki serii Sl i 5 sztuk serii Slm?

(3) Jakie w 1928 były najwyższe numery wagonów-lodowni w poszczególnych grupach? (Sl - 720; Slm - 725, Slr - 730).

(4) Czy żródłem, jest może "Zeszyt XI"?
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
987 1 0
Przepiękne zdjęcie, można wiedzieć z jakiego to czasopisma?
Jak napisał przedpiśćca numerów nie widać, ale na tym "austriackim" chyba widać orła. Nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że jest to pierwsze zdjęcie takiego wagonu, co do którego można już stwierdzić, że należał do floty PKP.
Warto też dodać, że za tymi dwiema chłodniami stoi długi wirtemberski - Kds.
 
Ostatnio edytowane:

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
Przepiękne zdjęcie, można wiedzieć z jakiego to czasopisma?
Wielkopolanin, nr 52 z 1931 r.

Jak napisał przedpiśćca numerów nie widać, ale na tym "austriackim" chyba widać orła. Nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że jest to pierwsze zdjęcie takiego wagonu, co do którego można już stwierdzić, że należał do floty PKP.
Poniżej jeszcze wycinek zdjęcia, w teoretycznie "lepszej" jakości. W poprzednim zdjęciu musiałem ściąć mocno z wagi pliku (prawie 6MB).

Slx.Gd.W.7.31(4).png


(3) Jakie w 1928 były najwyższe numery wagonów-lodowni w poszczególnych grupach? (Sl - 720; Slm - 725, Slr - 730).
Tak informacyjnie, póki co, udało mi się ustalić/namierzyć: Sl - 720 066, Slm - 725 256, Slr - 730 012. Stan na połowę 1927 roku, ale do 1928 raczej dużo się nie zmieniło (a może nawet nic).
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
Wycinek z "Głosu Lubelskiego" przedstawiający wnętrze takiego wagonu, jednak sądząc po długości i ilości basenów chodzi raczej o wagon czteroosiowy, a więc żaden polski nie wchodzi w grę. Niemniej wnętrze wagonu (-ów?) ostrowieckich poza długością musiało wyglądać podobnie.

Zobacz załącznik 488363
Znów trochę wykopalisk, ale "znajdź 10 szczegółów ..."

X.porównanie.rybki.baseny.jpg
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
Wycinek z "Głosu Lubelskiego" przedstawiający wnętrze takiego wagonu, jednak sądząc po długości i ilości basenów chodzi raczej o wagon czteroosiowy, a więc żaden polski nie wchodzi w grę. Niemniej wnętrze wagonu (-ów?) ostrowieckich poza długością musiało wyglądać podobnie.
Powyższe pytanie odnośnie "znalezienia szczegółów", było trochę na zaczepkę.
Pomijając jakość druku i retuszu, poza pojedynczymi szczegółami, zdjęcia raczej przedstawiają te same wnętrze. Tym bardziej, że w tamtych czasach (1925-26), tego typu wagonów raczej było jak na lekarstwo.

A wagon faktycznie był czteroosiowy, i nie był polski, a niemiecki. I prezentował się z zewnątrz tak (w 1925 r.):

Aat.ITfJ.(7.25).LebF.(3).cut.jpg
 
Reakcje
1.102 113 0
Moim zdaniem jeszcze na początku lat 80-tych. Jeździły helanką pociągi towarowe prowadzone ST44, na torach bocznicowych w Kuźnicy czy Jastarni często stały węglarki i kryte, a do portu we Władysławowie i Helu wtaczano wagony chłodnie. :)
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3
Do którego roku do portu w Helu docierały składy towarowe? Są gdziekolwiek jeszcze inne fotografie?
W latach 80 XX w wojsko na poligon z Helu jeździło pociągami, paliwo do poru i dla wojska, węgiel dla każdej miejscowości, cement. Pamiętam także jak Sm 03 ciągnęła wagony z portu Helu do portu we Władysławowie. Pociągi z transportem wojska i paliwem były najdłuższe. W latach 90 jeszcze jakieś pojedyncze wagony z węglem przyjeżdżały na pewno do Jastarni.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3
https://szwaderki.pl/historia.html
Cytat ze strony - fragment : "Na początku XX wieku Gospodarstwo prowadził Paul Schwesig (ur. 1890). Majątek odziedziczył po ojcu. Dzierżawił okoliczne jeziora. Był członkiem zarządu wschodniopruskiej spółdzielni rybackiej, która wysyłała ryby do Europy Zachodniej w stanie żywym i przetworzonym. W tym celu spółdzielnia zakupiła dwa specjalne wagony kolejowe z basenami i instalacją do napowietrzania. Ze stacji w Olsztynku transportowano żywe ryby do Królewca i Berlina."
zdjecie-archiwalne-1913-1945-szwaderki-02.jpg
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
987 1 0
https://szwaderki.pl/historia.html
Cytat ze strony - fragment : "Na początku XX wieku Gospodarstwo prowadził Paul Schwesig (ur. 1890). Majątek odziedziczył po ojcu. Dzierżawił okoliczne jeziora. Był członkiem zarządu wschodniopruskiej spółdzielni rybackiej, która wysyłała ryby do Europy Zachodniej w stanie żywym i przetworzonym. W tym celu spółdzielnia zakupiła dwa specjalne wagony kolejowe z basenami i instalacją do napowietrzania. Ze stacji w Olsztynku transportowano żywe ryby do Królewca i Berlina."
Zobacz załącznik 1034046
A poniżej ten wagon w całej okazałości. Warto też dodać, że oba wagony (573 130 [P], oraz 573 131 [P]) przemierzały szlaki Polski jako tabor użytkowany przez PKP. Dziennik Zarządzeń Dyrekcji Poznańskiej nr 6 z 1927 roku wymienia oba wagony jako wypożyczone do użytku na sieci PKP.
Konigsberg 573 131.jpg

Źródło zdjęcia: https://www.bildarchiv-ostpreussen.de/
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 24
Koleje w Polsce 62

Podobne wątki