• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zespoły akumulatorowe ECBy/ECy/ECDy/Ma (Wittfeld)

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 3 0
#1
Witam szanowne grono,

po kilku latach postanowiłem wrócić do forum. Przyczynkiem do tego było nabycie przezemnie modelu Liliput 17702:
https://picclick.fr/Liliput-17702-Akkutriebwagen-ETA-177-Bauart-Wittfeld-202326301323.html
Przeszukałem dostępny mi internet jak i biblioteczkę i udało mi się znaleźć:
Temat Irokez-a z 2013 roku
oraz
Temat Rocketman-a z 2009 roku
Niestety nie odpowiedziały na moje pytania.
- Jak wyglądały wagony akumulatorowe po II wojnie światowej?
- Czy były egzemplarze które pozostały w barwach niemieckich (wiśniowo-kremowe)?
- Czy bezpośrednio po wojnie wagony malowano na Granowo-biało?
- Czy model wystarczy pomalować bez zmiany w modelu? Pytanie powodowane jest faktem że tablica z numerem pojazdu DR nawet w muzealnym Ma 090 802 jest obecna, czyli nie trzeba jej usuwać.

Pozdrawiam,
Filip
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
354 4 2
#2
Tu jest trochę ciekawych informacji
https://wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?f=6&t=234&p=1445&hilit=wittfeld#p1445
Trochę przydatnych informacji jest w książce o Lux-torpedzie Bogdana Pokropińskiego. Były dwa wydania.
Podejrzewam, że do roku 1958 jeździł w barwie kremowo-niebieskim, potem były wycofane z eksploatacji.
Pewnie malowanie można wzorować na tym modelu...
http://forum.modelarstwo.info/threads/czy-byliby-chętni-na-zakup-modeli-wagonów-sd80.50768/
Nie ma zdjęć z okresu eksploatacji to trudno powiedzieć jak konkretnie dany egzemplarz wyglądał.
Jak dla mnie chyba jest lepsza nowa baza Liliputa/Bachmana z wysokimi skrzyniami ze względu na lepsze proporcje przednich okien. Tylko trzeba dorobić trzeci reflektor(jak był montowany po IIwś...) W tych starych jakoś niskie są te okna i reflektor bez problemu mieści się cały do linii dachu....
Jeszcze pozostaje problem buforów modele 17701/17702 odwzorowują je z epII. Ten skierniewicki ma już nowego typu. Jakie były podczas eksploatacji???
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#3
Tylko trzeba dorobić trzeci reflektor(jak był montowany po IIwś...
Co do tego mam poważnie wątpliwości. Wagony motorowe i ezt PKP po wojnie nie miały górnych świateł, zaczęto je montować dopiero w końcu lat 1970. Jeżeli po II wojnie trafiły na PKP wagony z oryginalnym trzecim reflektorem, to może ich dalej używano (choć podejrzewam, że nie i mogły być np. zaślepione), ale bardzo wątpię, czy w wagonach tylko z dwoma reflektorami montowano zaraz po wojnie trzeci, górny. Przypominam, że przepisy E1 tego nie wymagały (dyskusja na ten temat była niedawno przy okazji sprawy czerwonego światła w górnym reflektorze EU07).
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
354 4 2
#4
Jeżeli po II wojnie trafiły na PKP wagony z oryginalnym trzecim reflektorem, to może ich dalej używano (choć podejrzewam, że nie i mogły być np. zaślepione),....
Używać mogli tych reflektorów do pierwszej naprawy powojennej podczas której były usuwane...
Przeglądając zdjęcia skierniewickiego i przedwojennych Wittfeldów wygląda na to, że górny reflektor był zdemontowany wraz ze sporą owiewką/osłoną środkowego okna. Po przywróceniu górnego światła już jej nie zamontowali nad oknem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#6
Po przywróceniu górnego światła już jej nie zamontowali nad oknem.
Tylko, że przywrócono górne światło wyłącznie w zachowanym egzemplarzu muzealnym podczas jego odbudowy w latach 1990 (nawiasem mówiąc, nie wiem po co). Z normalnej eksploatacji wycofano te wagony wiele lat przed rozpoczęciem wyposażania całego taboru trakcyjnego w górny reflektor, co nastąpiło, przypominam, dopiero w końcu lat 1970. Tak więc w modelu odwzorowującym wagon z czasów eksploatacji po II wojnie światowej (III epoka) trzeciego reflektora wcale nie musi być.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
354 4 2
#7
Przed IIwś było na stanie PKP 18szt Wittefeldów + 2szt w WMG. Po wojnie zostało ich ok 10szt. i wszystkie stacjonowały w Kwidzynie do 1959r.
Co ciekawe część dwuczłonowy wagonów akumulatorowych miała 90 miejsc siedzących, a część 82.
Patrząc na skierniewicki Wittfeld to bez ingerencji w model się nie obędzie.

Tutaj na stacji w Toruniu w polskim oznaczeniu EBCy/ECDy 90031+90032.
Tak wygladał Ma 090802 przed odbudową. Wnętrze po odbudowie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#8
Na tym znanym zdjęciu wagony są włączone w skład pociągu ewakuacyjnego we wrześniu 1939 r. przejętego przez Niemców. O ile dobrze kojarzę, zdjęcie zrobiono nie w Toruniu, a gdzieś na szlaku, gdzie pociąg został zatrzymany wskutek działań wojennych (widać zbite szyby w oknach).
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
354 4 2
#9
Na tym znanym zdjęciu wagony są włączone w skład pociągu.
Zastanawia mnie jedno, czy to był faktycznie jeden skład, czy tak postawione koło siebie wagony?
Wittfeldy miały dość słabą konstrukcję i nie powinny być wstawiane pomiędzy wagony. Na ścianach czołowych każdego wagonu podobno była tablica z uwagą: "Ostrożnie przetaczać. Doczepiać na koniec składu".
Były produkowane specjalne doczepne wagony o zmniejszonym ciężarze.

Jako ciekawostka rosyjski Wittfeld firmy Brjansker Betrieb. Czyżby wierna kopia....;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#10
Zastanawia mnie jedno, czy to był faktycznie jeden skład, czy tak postawione koło siebie wagony?
Po pierwsze, był to stan wojny i różne rzeczy się działy, nie zawsze w pełni zgodne z przepisami, a po drugie, nie wiemy, czy nie był to akurat koniec składu. Zdjęcie z wagonem doczepnym bardzo ciekawe. Czy wiadomo gdzie i kiedy je wykonano?
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
354 4 2
#12
Jest jeszcze jedno zdjęcie polskiego Wittfelda Ma 090803 używanego jako wagon kontroli sieci trakcyjnej autorstwa Sigurda Hilkenbacha zrobione we wrześniu 1964 r w Gdańsku.
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
196 264 5
#13
Jakie specjalne doczepne wagony???? Co to za bzdury?? Wittfeldy ciągały max dwa 2 osiowe prusaki, o lekkej konstrukcji i tyle, nie było nigdy do nich specjalnych "doczepnych" wagonów... bujną macie wypbraźnię...
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#15
A może chodzi o wagon który był wstawiony "w środek" w części Wittfeldów. Była przecież wersja trójwagonowa i to był wagon specjalnie do tego wykonany.
 

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
196 264 5
#16
To wtakim przypadku się pisze "trzyczłonowy" lub "dwuczłonowy" a dobrze wiemy, że były i takie i takie... a nie jakiś "wagon doczepny"... trzeba wyrażać się precyzyjnie, bo w przeciwnym wypadku nie wiadomo o co chodzi z "wagonem doczepnym".... i używać języka kolejoweego...
 

Juras XR4Ti

Aktywny użytkownik
Reakcje
195 9 0
#17
Elektryczny zespół trakcyjny oznaczony w latach trzydziestych jako E-91 złożony był z trzech wagonów, w praktycznej eksploatacji sprzęgniętych ze sobą na stałe i rozłączanych jedynie w warunkach warsztatowych. Trzywagonowe zespoły posiadały sterowanie ukrotnione i można było je łączyć za pomocą automatycznych sprzęgów Scharfenberga w składy podwójne lub potrójne, czyli pociągi złożone z sześciu lub dziewięciu wagonów. Jednostka zbudowana była z trzech wagonów: wagonu silnikowego (napędowego) który posiadał na jednym końcu kabinę maszynisty, urządzenia sterowania oraz przedział z aparaturą elektryczną, wagonu środkowego (doczepnego) oraz wagonu rozrządczego, który także był wyposażony w kabinę sterowniczą – patrz układ wagonów. Zastosowanie dwóch kabin maszynisty w obu końcach zespołu umożliwiało jednakowy rozruch i prowadzenie jednostki elektrycznej w obydwu kierunkach jazdy bez konieczności przetaczania.

A jednak taki, który jest w środku można nazwać doczepnym...
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#18
Tylko, że E-91 czyli powojenny EW 51 jest słabym przykładem bo wagon "środkowy" połączony był z wagonem sterowniczym poprzez wspólny wózek Jacobsa...