• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zatrzymanie pojazdu Faller Car system

piotram

Użytkownik
Reakcje
91 0 0
#1
Witajcie. Chciałbym poruszyć temat zatrzymania pojazdu w car systemie. Wiem, że jest specjalny układ, tzn, cewka montowana pod makietą, zasilana prądem stałym o napięciu od 12 do 16 volt. Mam też jedną taką zamontowaną na makiecie, służyła do zatrzymania autobusu i działa w porządku. I tu moje pytanie, czy ktoś wie czy są, albo czy można zrobić jakiś zamiennik tej cewki? Ta "falerowska" jest droga od 80zł wzyż. Ponadto ten układ ma taką - moim zdaniem wadę - że wszystko jest w porządku jak makieta jest podłączona do zasilania, a jak wyciągniesz wtyczkę z kontaktu to wtedy wszystkie pojazdy, auta, jakie są na makiecie będą jeździć do oporu (w kółko, na okrągło), bo na układach zatrzymywania nie ma wtedy napięcia. Oczywiśćie można mieć taki "dyżurny" zwykły magnes (i ja też taki mam), który wystarczy położyć obok drogi, koło pojazdu i już. Jeszcze dołączę zdjęcie tego ustojstwa zabudowanego na makiecie. Niestety na razie żadnych testów nie zrobię bo jestem w trakcie przebudowy makiety. Ale na makiecie będzie na pewno jeździł autobus i jeden stop mam, ale przydałby się jescze co najmniej jeden.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.563 386 20
#5
Zdjęcia nie prześlę bo za duże, no ale nie jest to konieczne.
Wystarczy, że wrzucisz zdjęcie na stronę pomniejszacz.pl i zmniejszysz sobie każde zdjęcie do odpowiednich rozmiarów.
Chciałbym poruszyć temat zatrzymania pojazdu w car systemie
Najprostszym sposobem jest magnes. Popatrz sobie na takie proste rozwiązanie pokazane w drugiej części tego filmiku (od 2:15):
 
OP
OP
piotram

piotram

Użytkownik
Reakcje
91 0 0
#6
O kurcze! Fajny patent z tym magnesem, ciekawie ktoś wymyslił, rozwiązanie proste i tanie. Wszystko za pomocą dźwigienek. Nie wpadłem na to, już bardziej myśałem o siłowniku lub serwie. Nie potrzeba "elektryki" do tego. I zwrotnice też tak wymyślił. No już moż coś można kombinować i jestem pewien że z tego pomysłu skorzystam.
 

Ciemny

Aktywny użytkownik
Reakcje
857 6 1
#7
Są też układy oparte na mikrodiodach IR. Na razie cały system jest rozgrzebany stąd padł kiedyś pomysł by ujednolicić to wszystko na tyle by bez problemu łączyć się przy okazji imprez.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#8
Adrian, można na IR, jednak po wyłączeniu zasilania nie spełni to założenia. ;)
 

Akronaut

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
#9
Od kilku tygodni bawię się tym systemem - żałuję, że tak późno się zdecydowałem.
Zrobiłem "rozjazdy" z serwami i mam dla każdego serwa 4 kierunki (kąty odejścia nie są zbyt duże ale jest urozmaicenie).
Teraz testuję prototyp miejsca zatrzymywania z silnym magnesem neodymowym, tez na serwie. Podzielę się wnioskami.
A co do oryginalnego zatrzymywania pojazdów jest jeszcze inna cewka z Fallera z magnesem neodymowym na szczycie.
https://www.conrad.pl/pl/p/faller-1...UKtj6UaAjYYEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&refresh=true
W tym przypadku auta są przepuszczane gdy podłączysz zasilanie (cewka znosi pole tego magnesu neodymowego). Po wyłączeniu zasilania działa tylko magnes neodymowy i zatrzymuje pojazd.
Ale to już pewnie wiecie - trochę czasu minęło od ostatniego wpisu.
Szukam sposobu na zmniejszenie prędkości pojazdów (czegoś bardziej wyrafinowanego od opornika).