W tym dziale przedstawię, w jaki sposób powinno się zasilać i sterować makietą (stacją), aby można było używać ją w warunkach domowych, a także aby była przygotowana do włączenia na imprezie FremO.
Temat podzielę następująco :
1). zasilanie stacji i szlaków prądem DCC z użyciem magistral LocoNet lub XpressNet
2). podział zasilania
3). połączenia i rozprowadzenie zasilania
4). magistrala LocoNet
5). FRED - manipulator LocoNet
1). ZASILANIE STACJI PRĄDEM DCC 7A z użyciem magistrali LocoNet lub XpressNet (Roco Multimaus) :
Przedstawiam schemat zasilania małej stacji z użyciem zestawu Roco 10810 (Multi Maus) i wzmacniaczem prądowym (boosterem) Uhlenbrock 63280 o wydajności do 7A (chwilowo 8A) z wbudowanym złączem dla magistrali LocoNet, która to magistrala jest standardem i wymogiem na imprezie Fremo. Jednocześnie dzięki użyciu wzmacniacza (boostera) Uhlenbrocka 63280 załatwione są dwa niezbędne tematy : wysokowydajny (>5A) zasilacz (booster) na potrzeby skali 0 oraz złącze dla magistrali LocoNet.
Na schemacie pokazałem sposób połączenia dający możliwość w warunkach domowych na sterowanie za pomocą Multi Mausa Roco (jumper nr 1 w pozycji ON), a na imprezie Fremo wystarczy tylko przestawić jumper nr 1 w pozycję OFF i podłączyć magistralę LocoNet do wzmacniacza Uhlenbrocka 63280 (boostera) i tory stacji są już pod kontrolą LocoNeta :
Koszt wzmacniacza (boostera) Uhlenbrock 63280 to około 140 € - najlepiej jest zamówić u kolegi Elvisa.
Wzmacniacz wymaga transformatora prądu zmiennego (zabronione jest zasilanie prądem stałym) o wydajności min. 8A i napięciu max.17V. Najlepiej 16V (większy margines bezpieczeństwa w przypadku przepięć). Wymagana moc transformatora to min.150VA.
BARDZO WAŻNA UWAGA : z transformatora zasilającego wzmacniacz Power8 nie można zasilać żadnych innych urządzeń podłączonych do LocoNet'u, gdyż powstają niebezpieczne sprzężenia prowadzące do uszkodzeń sprzętu. Poza tym należy pamiętać, że transformator ma wyższe napięcie w pracy jałowej, ten rekomendowany i sprawdzony przeze mnie ma napięcie jałowe 17V, a przy pełnym obciążeniu podaje 16V. Napięcie w pracy jałowej jest ważne, aby nie było większe od 18V, bo można uszkodzić wzmacniacz (booster) Power 8.
Źródłem napięcia do zasilania Uhlenbrock 280 musi być transformator prądu zmiennego ~16V /150VA / min.8A (można kupić w Toroidy.pl z mocowaniem M70) - 87 zł
Zamiast zestawu Roco 10810 mogą być podłączone zestawy :
- centralka NanoX + Roco Multi Maus ( dwużyłowy sygnał DCC z Roco lub NanoX podłączamy do gniazd Uhlenbrock 63280 o oznaczeniach C, D )
- centralka Lenz LZV100/200 + manipulator LH01/90/100 ( Lenza podłączamy do Uhlenbrocka 63280 trzema przewodami o oznaczeniach C, D, E ). W przypadku Lenza można także zastosować bezprzewodowe sterowanie za pomocą iPhone lub iPad'a.
- ESU Ecos
- dowolne Zimo
Lokomotywa jednosilnikowa pobiera do 1A prądu, 2-silnikowa już może brać 2A, a wyposażona w generatory dymu to kolejny 1A, stąd też booster musi być na obciążenie 7A do zasilenia 2-3 lokomotyw jednocześnie.
2). PODZIAŁ ZASILANIA :
Przykład sposobu zasilania stacji "Polanica-Zdrój" :
Stacja może być zasilana z jednego wzmacniacza Power 8 Uhlnebrock (art. nr 63280), ponieważ pobór prądu na takiej stacji nie przekroczy 7A. Stacja musi mieć na swoich końcach czerwone i czarne gniazda bananowe d=4,0 mm do wyprowadzenia zasilania DCC szlaków do niej przyłączonych.
Również jako przykład przedstawiam sposób podziału zasilania torów dla projektu RINGu.
Podział został dokonany w taki sposób, aby umożliwić na każdej sekcji ruch kilku (2-3) lokomotyw/składów pociągów. Każdemu kolorowi odpowiada odrębny zasilacz Power 8 (booster) Uhlenbrock 63280 podający nominalnie 7A (chwilowo 8A) prądu DCC.
W przypadku stacji węzłowej i ringu zasilanie musi być zwiększone z jednego zasilacza do czterech. Czerwonym kolorem jest oznaczony układ zasilający tory tylko na stacji, a głowice stacji i tory szlakowe mają odrębne zasilacze.
Przy okazji polaryzacja rozjazdów na głowicach stacji jak i na postrunku odgałęźnym i stacji technicznej będzie realizowana z jednego zasilacza za pomocą 2- i 6-cio kanałowych amerykańskich "Frogów", które to w prosty, wygodny i cichy (bez stukotu przekaźników) sposób załatwiają problem polaryzacji rozjazdów.
3). POŁĄCZENIA I ROZPROWADZENIE PRZEWODÓW ZASILANIA :
Połączenia między modułami należy realizować za pomocą gniazd i wtyków bananowych o średnicy d=4,0 mm na przewody 2,5 mm2, które można kupić np w sklepie "Scalak" :
Dla wygodnego rozprowadzania przewodów pod modułem/segmentem można nabyć na ebay.de po 3,20 €/szt. za M1, po 2,80 €/szt. za M2 i po 6,00 €/szt. za M3 świetne rozdzielacze nadające się pod DCC (prąd max.10A). Płytkę przykleja się na taśmę dwustronną do spodu, a przewody przykręca śrubokrętem (bez lutowania). Złącza główne tranzytowe w M1 (głownie do świetlenia) oraz wszystkie w M2 i w M3 (głównie do zasilania) są przystosowane do przewodów 2,5 mm2, a odejścia boczne w M1 do przewodów 1,5 mm2.
Rewelacyjnie sprawdziły się M2 w makiecie parowozowni "Jaworniki"
Dla przypomnienia - obowiązują następujące wielkości przekrojów przewodów (linka miedziana) zasilających torowiska :
- przewody tranzytowe prądowe DCC pomiędzy segmentami/modulami mają mieć przekrój 2,5 mm2,
- a prowadzące od nich przewody zasilające tory 1,5 mm2.
4). MAGISTRALA LocoNet (LN) :
Przedstawiam zasadę prowadzenia magistrali LocoNet obsługującej wzmacniacz (booster) Power 8 Uhlenbrock (art. nr 63280) i rozmieszczone na stacji LN-panele do obsługi Fredów na imprezie Frem0.
Każda stacja ze względu na możliwy duży pobór prądu poprzez obsługę co najmniej dwóch pociągów (każdy po 3A) nadjeżdżających z przeciwnych kierunków powinna być wyposażona w odpowiedni wzmacniacz - najlepiej Uhlenbrock 63280 (7A) + zasilacz jako transformator prądu zmiennego 16V 150VA (napięcie jałowe 17V), a chcąc spełniać wymogi FremO na imprezie również w LN-panele dla magistrali LocoNet.
Układ połączenia LN-paneli w tzw. "gwiazdę" jest podłączony tylko w jednym miejscu do głównej magistrali LocoNet, co jest wymaganiem FremO. Zamieszczone LN-panele są jednocześnie rozdzielaczami do pozostałych LN-paneli. Można montować je wyposażone od 3-ch do 10-ciu sztuk gniazd (2 na zewnątrz, pozostałe do wewnątrz). Koszt płytki osłonowej, płytki drukowanej i 4-ch gniazd do samodzielnego montażu to 6,80 €. Te LN-panele będę zamawiał na swoją stację i zamówię trochę więcej, aby były pod ręką.
Na zdjęciach poniżej LN-panel firmy h0-fine :
5). FRED - MANIPULATOR LocoNet :
Przedstawiam Fred'a do magistrali LocoNet (LN) niezbędnego do sterowania własnymi lokomotywami na imprezie FremO. Dla przypomnienia - Fred służy po zaprogramowaniu i wetknięciu go w gniazda LN-box lub LN-panel można nim sterować jedną zaprogramową w nim wybraną lokomotywą. Oznacza to, że każdy jadąc na imprezę Fremo ma swojego Freda i przypisane do niego stałe adresy swoich lokomotyw.
W przypadku Freda Uhlenbrocka można zaprogramować w nim aż 4 lokomotywy, więc wystarczy jeden Fred do obsługi 4 lokomotywy, a nie 4 odrębne Fredy. Fred Uhlenbrocka obsługuje 8 kalwiszy funkcyjnych dowolnie zaprogramowanych z przedziału F1-F8. Odrębnie jest F0 (światła) pod przyciskiem "funktion". Poziomy F5-F8 uzyskuje się przez naciśnięcie najpierw przycisku "lok#" i odpowiednio F1-F4. Koszt Freda Uhlenbrocka to katalogowo 69 €. Do tej pory na imprezach fremo (H0) można było spotkać praktycznie wyłącznie Fredy pojedyncze, czyli obsługujące tylko jedną lokomotywę.
Gdyb ktoś chciał sterować swoją stacją w warunkach domowych za pomocą Freda a zatem i magistrali LocoNet, musiałby nabyć albo centralkę LocoNet np. Uhlenbrock / Digitrax / Roco Z1. MiniBox ma pamięć o pojemności tylko dla wpisania adresów dla 4-ch lokomotyw, akurat tyle co obsługuje jeden Fred Uhlenbrocka.
Na zdjęciu Fred firmy Uhlenbrock (nr kat. 66000) obsługujący 4 lokomotywy (adresy) a w pliku instrukcja obsługi :
Temat podzielę następująco :
1). zasilanie stacji i szlaków prądem DCC z użyciem magistral LocoNet lub XpressNet
2). podział zasilania
3). połączenia i rozprowadzenie zasilania
4). magistrala LocoNet
5). FRED - manipulator LocoNet
1). ZASILANIE STACJI PRĄDEM DCC 7A z użyciem magistrali LocoNet lub XpressNet (Roco Multimaus) :
Przedstawiam schemat zasilania małej stacji z użyciem zestawu Roco 10810 (Multi Maus) i wzmacniaczem prądowym (boosterem) Uhlenbrock 63280 o wydajności do 7A (chwilowo 8A) z wbudowanym złączem dla magistrali LocoNet, która to magistrala jest standardem i wymogiem na imprezie Fremo. Jednocześnie dzięki użyciu wzmacniacza (boostera) Uhlenbrocka 63280 załatwione są dwa niezbędne tematy : wysokowydajny (>5A) zasilacz (booster) na potrzeby skali 0 oraz złącze dla magistrali LocoNet.
Na schemacie pokazałem sposób połączenia dający możliwość w warunkach domowych na sterowanie za pomocą Multi Mausa Roco (jumper nr 1 w pozycji ON), a na imprezie Fremo wystarczy tylko przestawić jumper nr 1 w pozycję OFF i podłączyć magistralę LocoNet do wzmacniacza Uhlenbrocka 63280 (boostera) i tory stacji są już pod kontrolą LocoNeta :
Koszt wzmacniacza (boostera) Uhlenbrock 63280 to około 140 € - najlepiej jest zamówić u kolegi Elvisa.
Wzmacniacz wymaga transformatora prądu zmiennego (zabronione jest zasilanie prądem stałym) o wydajności min. 8A i napięciu max.17V. Najlepiej 16V (większy margines bezpieczeństwa w przypadku przepięć). Wymagana moc transformatora to min.150VA.
BARDZO WAŻNA UWAGA : z transformatora zasilającego wzmacniacz Power8 nie można zasilać żadnych innych urządzeń podłączonych do LocoNet'u, gdyż powstają niebezpieczne sprzężenia prowadzące do uszkodzeń sprzętu. Poza tym należy pamiętać, że transformator ma wyższe napięcie w pracy jałowej, ten rekomendowany i sprawdzony przeze mnie ma napięcie jałowe 17V, a przy pełnym obciążeniu podaje 16V. Napięcie w pracy jałowej jest ważne, aby nie było większe od 18V, bo można uszkodzić wzmacniacz (booster) Power 8.
Źródłem napięcia do zasilania Uhlenbrock 280 musi być transformator prądu zmiennego ~16V /150VA / min.8A (można kupić w Toroidy.pl z mocowaniem M70) - 87 zł
Zamiast zestawu Roco 10810 mogą być podłączone zestawy :
- centralka NanoX + Roco Multi Maus ( dwużyłowy sygnał DCC z Roco lub NanoX podłączamy do gniazd Uhlenbrock 63280 o oznaczeniach C, D )
- centralka Lenz LZV100/200 + manipulator LH01/90/100 ( Lenza podłączamy do Uhlenbrocka 63280 trzema przewodami o oznaczeniach C, D, E ). W przypadku Lenza można także zastosować bezprzewodowe sterowanie za pomocą iPhone lub iPad'a.
- ESU Ecos
- dowolne Zimo
Lokomotywa jednosilnikowa pobiera do 1A prądu, 2-silnikowa już może brać 2A, a wyposażona w generatory dymu to kolejny 1A, stąd też booster musi być na obciążenie 7A do zasilenia 2-3 lokomotyw jednocześnie.
2). PODZIAŁ ZASILANIA :
Przykład sposobu zasilania stacji "Polanica-Zdrój" :
Stacja może być zasilana z jednego wzmacniacza Power 8 Uhlnebrock (art. nr 63280), ponieważ pobór prądu na takiej stacji nie przekroczy 7A. Stacja musi mieć na swoich końcach czerwone i czarne gniazda bananowe d=4,0 mm do wyprowadzenia zasilania DCC szlaków do niej przyłączonych.
Również jako przykład przedstawiam sposób podziału zasilania torów dla projektu RINGu.
Podział został dokonany w taki sposób, aby umożliwić na każdej sekcji ruch kilku (2-3) lokomotyw/składów pociągów. Każdemu kolorowi odpowiada odrębny zasilacz Power 8 (booster) Uhlenbrock 63280 podający nominalnie 7A (chwilowo 8A) prądu DCC.
W przypadku stacji węzłowej i ringu zasilanie musi być zwiększone z jednego zasilacza do czterech. Czerwonym kolorem jest oznaczony układ zasilający tory tylko na stacji, a głowice stacji i tory szlakowe mają odrębne zasilacze.
Przy okazji polaryzacja rozjazdów na głowicach stacji jak i na postrunku odgałęźnym i stacji technicznej będzie realizowana z jednego zasilacza za pomocą 2- i 6-cio kanałowych amerykańskich "Frogów", które to w prosty, wygodny i cichy (bez stukotu przekaźników) sposób załatwiają problem polaryzacji rozjazdów.
3). POŁĄCZENIA I ROZPROWADZENIE PRZEWODÓW ZASILANIA :
Połączenia między modułami należy realizować za pomocą gniazd i wtyków bananowych o średnicy d=4,0 mm na przewody 2,5 mm2, które można kupić np w sklepie "Scalak" :
Dla wygodnego rozprowadzania przewodów pod modułem/segmentem można nabyć na ebay.de po 3,20 €/szt. za M1, po 2,80 €/szt. za M2 i po 6,00 €/szt. za M3 świetne rozdzielacze nadające się pod DCC (prąd max.10A). Płytkę przykleja się na taśmę dwustronną do spodu, a przewody przykręca śrubokrętem (bez lutowania). Złącza główne tranzytowe w M1 (głownie do świetlenia) oraz wszystkie w M2 i w M3 (głównie do zasilania) są przystosowane do przewodów 2,5 mm2, a odejścia boczne w M1 do przewodów 1,5 mm2.
Rewelacyjnie sprawdziły się M2 w makiecie parowozowni "Jaworniki"
Dla przypomnienia - obowiązują następujące wielkości przekrojów przewodów (linka miedziana) zasilających torowiska :
- przewody tranzytowe prądowe DCC pomiędzy segmentami/modulami mają mieć przekrój 2,5 mm2,
- a prowadzące od nich przewody zasilające tory 1,5 mm2.
4). MAGISTRALA LocoNet (LN) :
Przedstawiam zasadę prowadzenia magistrali LocoNet obsługującej wzmacniacz (booster) Power 8 Uhlenbrock (art. nr 63280) i rozmieszczone na stacji LN-panele do obsługi Fredów na imprezie Frem0.
Każda stacja ze względu na możliwy duży pobór prądu poprzez obsługę co najmniej dwóch pociągów (każdy po 3A) nadjeżdżających z przeciwnych kierunków powinna być wyposażona w odpowiedni wzmacniacz - najlepiej Uhlenbrock 63280 (7A) + zasilacz jako transformator prądu zmiennego 16V 150VA (napięcie jałowe 17V), a chcąc spełniać wymogi FremO na imprezie również w LN-panele dla magistrali LocoNet.
Układ połączenia LN-paneli w tzw. "gwiazdę" jest podłączony tylko w jednym miejscu do głównej magistrali LocoNet, co jest wymaganiem FremO. Zamieszczone LN-panele są jednocześnie rozdzielaczami do pozostałych LN-paneli. Można montować je wyposażone od 3-ch do 10-ciu sztuk gniazd (2 na zewnątrz, pozostałe do wewnątrz). Koszt płytki osłonowej, płytki drukowanej i 4-ch gniazd do samodzielnego montażu to 6,80 €. Te LN-panele będę zamawiał na swoją stację i zamówię trochę więcej, aby były pod ręką.
Na zdjęciach poniżej LN-panel firmy h0-fine :
5). FRED - MANIPULATOR LocoNet :
Przedstawiam Fred'a do magistrali LocoNet (LN) niezbędnego do sterowania własnymi lokomotywami na imprezie FremO. Dla przypomnienia - Fred służy po zaprogramowaniu i wetknięciu go w gniazda LN-box lub LN-panel można nim sterować jedną zaprogramową w nim wybraną lokomotywą. Oznacza to, że każdy jadąc na imprezę Fremo ma swojego Freda i przypisane do niego stałe adresy swoich lokomotyw.
W przypadku Freda Uhlenbrocka można zaprogramować w nim aż 4 lokomotywy, więc wystarczy jeden Fred do obsługi 4 lokomotywy, a nie 4 odrębne Fredy. Fred Uhlenbrocka obsługuje 8 kalwiszy funkcyjnych dowolnie zaprogramowanych z przedziału F1-F8. Odrębnie jest F0 (światła) pod przyciskiem "funktion". Poziomy F5-F8 uzyskuje się przez naciśnięcie najpierw przycisku "lok#" i odpowiednio F1-F4. Koszt Freda Uhlenbrocka to katalogowo 69 €. Do tej pory na imprezach fremo (H0) można było spotkać praktycznie wyłącznie Fredy pojedyncze, czyli obsługujące tylko jedną lokomotywę.
Gdyb ktoś chciał sterować swoją stacją w warunkach domowych za pomocą Freda a zatem i magistrali LocoNet, musiałby nabyć albo centralkę LocoNet np. Uhlenbrock / Digitrax / Roco Z1. MiniBox ma pamięć o pojemności tylko dla wpisania adresów dla 4-ch lokomotyw, akurat tyle co obsługuje jeden Fred Uhlenbrocka.
Na zdjęciu Fred firmy Uhlenbrock (nr kat. 66000) obsługujący 4 lokomotywy (adresy) a w pliku instrukcja obsługi :
Załączniki
-
448,3 KB Wyświetleń: 25
-
216,8 KB Wyświetleń: 16
-
356,6 KB Wyświetleń: 11
-
138,8 KB Wyświetleń: 16
-
9,7 KB Wyświetleń: 81
-
250 KB Wyświetleń: 86
-
24,2 KB Wyświetleń: 72
-
52,2 KB Wyświetleń: 65
-
282,6 KB Wyświetleń: 62
-
142,6 KB Wyświetleń: 67
-
17,4 KB Wyświetleń: 61
-
19 KB Wyświetleń: 59
-
298,3 KB Wyświetleń: 14
-
117,8 KB Wyświetleń: 55
-
33,5 KB Wyświetleń: 49
-
31,3 KB Wyświetleń: 57
-
278,2 KB Wyświetleń: 62
-
30,6 KB Wyświetleń: 63
-
135,7 KB Wyświetleń: 38
Ostatnio edytowane: