• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektryka i DCC Zasilanie - diorama

OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.587 104 12
O ile się nie mylę, to w rozjazdach PECO cały dziób jest zwarty z krzyżownicą i należy zrobić izolację, o których napisał @paziu1000000
Dylatacja jest. przejazd przez rozjazd jest ok; spięcie następuje tylko wtedy kiedy lokomotywa chce wjechać na rozjazd pomimo tego ze ustawienie iglicy rozjazdu tego zabrania
 

Załączniki

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
980 23 0
Tego nie przewidzisz. Oprócz możliwości uszkodzenia dekodera można uszkodzić napęd rozjazdu. Dobrym pomysłem jest zastosowanie żarówki, która "przejmie" na siebie prąd zwarcia.
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
980 23 0
A także zaznaczyć w których miejscach masz podpięte do szyn zasilanie? Bo patrząc na Twoje zamieszczone rysunki, można odnieść wrażenie, że zasilanie jest podłączone tylko poprzez mechanizm rozjazdu?
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.587 104 12
@krakowiak podłączenie szyn w rozjazdach jest tak jak na rysunku. Wstawki proste dodatkowe których nie uwzględniłem w schemacie ( as ukazane na zdjęciu powyżej) maja dodatkowe podłączenie
@Marqus - załączam schemat- zdjęcie mogę dorobić jak będzie trzeba. Na czerwono odcinki na których nie wykryłem napięcia
 

Załączniki

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
980 23 0
Nie poknociłeś kabelków przy podłączaniu? ;) Chodziło mi o cały schemat podłączenia elektryki w całym układzie. Moje pytanie zmierza do tego o czym poniżej pisze Kolega Marqus.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
spięcie następuje tylko wtedy kiedy lokomotywa chce wjechać na rozjazd pomimo tego ze ustawienie iglicy rozjazdu tego zabrania
Czy chodzi o to, że zwarcie jest gdy lokomotywa wjeżdża na dolny rozjazd z lewej strony, z dolnego (na odgałęzienie) toru, podczas gdy zwrotnica rozjazdu jest ustawiona na wprost (w kierunku górnego toru)? Jeżeli tak, to jest to przecież normalne: cała krzyżownica, łącznie z krótkimi odcinkami szyn (zależnie od miejsca izolacji między krzyżownicą a szynami) jest zasilana z dolnej szyny, więc koło najeżdżając na przerwę łączy oba bieguny zasilania (bo dalszy odcinek, w lewo, górnej szyny jest zasilany bez zmiany. Przy polaryzacji nie wolno wjeżdżać z ostrza na rozjazd nie ustawiony dla tego kierunku jazdy (rozprucie), bo zawsze będzie zwarcie.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.587 104 12
Czy chodzi o to, że zwarcie jest gdy lokomotywa wjeżdża na dolny rozjazd z lewej strony, z dolnego (na odgałęzienie) toru, podczas gdy zwrotnica rozjazdu jest ustawiona na wprost (w kierunku górnego toru)? Jeżeli tak, to jest to przecież normalne: cała krzyżownica, łącznie z krótkimi odcinkami szyn (zależnie od miejsca izolacji między krzyżownicą a szynami) jest zasilana z dolnej szyny, więc koło najeżdżając na przerwę łączy oba bieguny zasilania (bo dalszy odcinek, w lewo, górnej szyny jest zasilany bez zmiany. Przy polaryzacji nie wolno wjeżdżać z ostrza na rozjazd nie ustawiony dla tego kierunku jazdy (rozprucie), bo zawsze będzie zwarcie.
Dziekuje Panie Andrzeju. Teraz już wiem ze to normalne:)
[DOUBLEPOST=1507725421,1507724832][/DOUBLEPOST] Tak. Jeszcze sprawdziłem "od spodu" sprawdzając natężenie bezpośrednio na kablach. w zależności od zmiany położenia iglicy, kombinacje "kabel od krzyżownicy + kabel podłączony bezpośrednio to toru" jest ok. Czyli raz działa z jednym raz z drugim kablem

@krakowiak- pytałem czy będzie działać jak na schemacie to powiedzieli ze tak wiec zakładam ze schemat jest ok:) Jakbym cos pokręcił to chyba by nic nie działało:oops:
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
980 23 0
Dlatego właśnie poprosiłem Kolegę mikl, by pokazał cały schemat podłączenia elektryki w całym układzie, a nie sam schemat podłączenia zasilania i sterowania rozjazdami. To jest to o co pyta też Marqus :)
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
@ post #190:
Patrząc w kierunku "na ostrze":
- ruchoma część iglicy prawdopodobnie dostaje zasilanie albo przez styk końca iglicy z opornicą, albo przez zawias od strony krzyżownicy (nie mam PECO pod ręką). Wystarczy że opornica w tym miejscu jest lekko przybrudzona, iglica za słabo dolega do opornicy, nie ma styku w zawiasie (bardzo częsta usterka w starych ROCO) i nie będzie na niej napięcia. Sprawdź omomierzem na przejście (bez zasilania w torach) gdzie problem.
- nieruchoma część iglic, krzyżownica, szyny za nią - to elektrycznie w PECO jedna całość. Przy jeździe na wprost jest połączona z prawą szyną, przy jeździe w bok - z lewą. Stąd konieczność izolacji na końcu szyn za krzyżownicą - i to koniecznie złączkami izolacyjnymi bo prędzej czy później przerwa bez złączki izolacyjnej dostanie zwarcie. Połączenie tego elementu z pozostałymi szynami zapewnia zestyk w napędzie i zetknięcie ruchomej części iglicy z opornicą. Gdzieś tu nie masz elektrycznego przejścia. Sprawdź omomierzem na przejście (bez zasilania w torach) gdzie problem.
 

Podobne wątki