• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zasilacz Roco Multimaus

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
6 0 0
#1
Witam
Padł mi zasilacz do zestawu sterowania cyfrowego Roco MultiMaus o symbolu 10725. Nieotwieralny, niestety... Pytanie jest takie, czy mogę użyć np. zasilacza FZ1 Piko z wyjściem 16v zmiennego (może głupi pomysł, nie śmiać się, proszę!), a może coś takiego:
http://www.e-alarmy.pl/2189p-awt5161820---zasilacz-ac-ac-trp-50-16-18-20.html
Nie znam się na elektronice, jednak w przypadku z linka rozumiem, że mogę podłączyć sobie 16V prądu zmiennego na wyjściu (możliwe też inne wartości na innych wyjściach) i parametr mocy ma ten zasilacz taki, jak rocowski 50VA (W).
A może jest prostsze rozwiązanie?
Czy Ktoś może mi pomóc?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#2
Ale ten zasilacz ma na wyjściu chyba prąd stały? Powinno to być wyraźnie na nim napisane. We wcześniejszej dyskusji koledzy sugerowali użycie zasilacza komputerowego o podobnych parametrach.
 
OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
6 0 0
#3
Parametry techniczne:

  • Moc: 50 VA
  • Napięcie zasilania: 230V AC / 50Hz
  • Nominalne napięcie i prąd wyjściowy pod obciążeniem: 16V/3A, 18V/2,8A oraz 20V/2,5A AC
  • Prąd nominalny uzwojenia pierwotnego: 0,25A
  • Zabezpieczenie uzwojenia pierwotnego: 0,5A (b.zwłoczny)
  • Wytrzymałośc elektryczna izolacji: 4kV/60s
  • Stopień ochrony: IP43
  • Klasa izolacji: II
  • Klasa cieplna: Ta 40B
  • Wymiary: 95 x 136 x 76 (w x h x d)
Piszą, że AC.... ? Oczywiście na końcu, więc nie wiem, czy to się odnosi tylko do 20V, czy do wszystkich wartości napięć....
Na początku opisu w linku jest napisane, że to zasilacz AC/AC, tym się sugerowałem + mocą zasilacza. Nie wiem, jakie wartości są przy zasilaczach komputerowych, ale tu wydaje mi się, że jest OK?
Poza tym, tak jeszcze patrzę, czy w przypadku zasilania DC nie powinno być opisanego na wyjściach "+" i "-"? Tutaj nie ma. Na stronie sprzedawcy jest jeszcze zasilacz AWT150 też opisany, jako AC/AC, tylko trochę słabszy, bo 40VA...
 
Ostatnio edytowane:

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.718 30 1
#4
Ten link co pokazałeś to transformator czyli na wyjściu daje prąd AC! Potrzebujesz zasilacza z wyjciowym DC 18V i minimum 36 AV. Zasilacz laptopowy też mógłby być jeżeli spełni te parametry, chociaż te zasilacze są ostatnio tak miernej jakości że ja już 3 kupiłem do mojego kompa, wychodzi że wytrzymują ok 1 roku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#6
Potrzebujesz zasilacza z wyjciowym DC 18V i minimum 36 AV. Zasilacz laptopowy też mógłby być jeżeli spełni te parametry,
No własnie kolega Piotr potwierdził moje twierdzenie, że ten zasilacz Roco ma na wyjściu prąd stały i takiego zasilacza trzeba szukać. Ten z linku daje prąd zmienny.
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
574 7 0
#8
Witam
Padł mi zasilacz do zestawu sterowania cyfrowego Roco MultiMaus o symbolu 10725. Nieotwieralny, niestety... Pytanie jest takie, czy mogę użyć np. zasilacza FZ1 Piko z wyjściem 16v zmiennego (może głupi pomysł, nie śmiać się, proszę!), a może coś takiego:
http://www.e-alarmy.pl/2189p-awt5161820---zasilacz-ac-ac-trp-50-16-18-20.html
Nie znam się na elektronice, jednak w przypadku z linka rozumiem, że mogę podłączyć sobie 16V prądu zmiennego na wyjściu (możliwe też inne wartości na innych wyjściach) i parametr mocy ma ten zasilacz taki, jak rocowski 50VA (W).
A może jest prostsze rozwiązanie?
Czy Ktoś może mi pomóc?
Przynieś na giełdę w Sosnowcu - postaram się go naprawić ;)
Ten z Twojego linka też się nadaje.
 
OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
6 0 0
#9
Ten link co pokazałeś to transformator czyli na wyjściu daje prąd AC! Potrzebujesz zasilacza z wyjciowym DC 18V i minimum 36 AV.
Przynieś na giełdę w Sosnowcu - postaram się go naprawić ;)
Ten z Twojego linka też się nadaje.
Krzysztofie, dzięki, jeśli nie osobiście, to postaram się może kogoś poprosić o przysługę i jakoś Ci podesłać.
No, ale Panowie, to jak to jest, ma być na wyjściu w końcu DC, czy AC? Bo mnie się wydaje, że na rocowskim było AC?
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
574 7 0
#10
Podejrzewam, że masz booster 10764 ?
Jeśli tak, to nie ma to najmniejszego znaczenia - zasilacz DC ok. 18V , zasilacz AC ok. 16V .
 
OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
6 0 0
#11
Podejrzewam, że masz booster 10764 ?
Jeśli tak, to nie ma to najmniejszego znaczenia - zasilacz DC ok. 18V , zasilacz AC ok. 16V .
A takie pytanie, ten zasilacz raczej się nie nada? Uprzedzając pytanie, wiem, na 24V... To zasilacz że skanera. Przy okazji - jaki prąd musi lub może być na wyjściu? Klikam na google i jest wiele zasilaczy, ale zakres natężenia jest różny, od 0,5A do 5A...
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Tomaj

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
Jeśli do czarnego 10764 to najlepiej DC 15V do 16V 4A, powyżej 5A nie ma sensu bo maks centralki to 3,2A. Jak widać bezpieczne min. to 3,5A. Elektronika w środku nie jest najwyższych lotów, więc unikaj zasilacza od laptopa powyżej 18V.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#14
10725 to zwykły transformator, czyli na wyjściu daje około 16V AC. Możesz z powodzeniem zastąpić go przez FZ1.
"Centralkę" 10764 możesz zasilić zarówno z AC jak i DC.

Przy zasilaniu 16V AC w tory bez obciążenia idzie ok. 20-22 V które w miarę obciążania nieco spada. I to jest minus takiego zasilania. Może być zabójcze dla małej skali np N, niepotrzebnie nagrzewać większe skale np H0.

Zasilacz DC powinien dawać ok. 17V i min. 4A, wtedy w tory idzie ok. 15V (mniej o spadek ok. 2V na diodach mostka na wejściu zasilania "centralki") a takie napięcie jest bezpieczne dla dekoderów w lokach skali H0. Z powodzeniem możesz użyć zasilacza do laptopa 16-18V 4A który kupisz już za ok. 50 zł w sklepie. Zyskasz stabilną wartość napięcia w torach. Oczywiście o ile jest to zasilacz ze stabilizowanym napięciem (laptopowy jest). Jeśli na makiecie masz więcej niż jedną "centralkę" / booster to przy kupnie zasilacza trzeba zwrócić uwagę by miał II klasę izolacji (brak trzeciego przewodu / styku ochronnego / "uziemienia" czyli trzeciego bolca w kablu zasilającym 230 V). "Uziemienie" zwykle jest połączone z minusem zasilania i może robić niespodzianki z powodu przepływu prądu w tym przewodzie.

10725 zwykle daje się naprawić, robią się przerwy na lutowaniu drutu uzwojenia do końcówek lutowniczych lub rozłącza się jednorazowy bezpiecznik termiczny. Każdy średnio obyty z fachem elektronik powinien dać radę.

Zasilacza ze skanera nie radzę próbować.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
6 0 0
#15
Wielkie dzięki cyruss za wyczerpującą odpowiedź i podpowiedź. Właśnie chodziło mi o to, że wydawanie ponad 300 zł za zasilacz mija się z celem. Korzystam tylko z jednej centralki przy zabawie w domu, więc myślę, że tymczasowym rozwiązaniem będzie dla mnie zakup laptopowego zasilacza do czasu, kiedy nie zostanie naprawiony oryginalny. Jeszcze raz wszystkim serdecznie dziękuję i pozdrawiam!
 

Tomaj

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#17
Ja nigdy nie podłączałem rocowskiego tranformatora, bo uważam to za błąd konstrukcyjny.
W przypadku podłączania zasilacza najlepiej od laptopa 15V do 18V, spadek napięcia na torze to ok. 1,5 V. Po obciążeniu jedną lub kilkoma lokomotywami, spadek ok. 2V-2,5V.
FZ1 - jeśli mówimy o tym samym zabytkowym transformatorze z selenowym mostkiem prostowniczym, to trzymaj się od muzeum z daleka.
Kup zasilacz od laptopa, najlepiej do toshiby, ma 15V i 4A, wręcz idealny do 10764. Jakikolwiek kupisz/zamówisz, sprawdź wymiary wtyczek, bo może być za gruba lub wewnętrzna średnica rurki będzie za duża i nie będzie połączenia. I tak jak już wyżej Cyrrus pisał unikaj tych z bolcem uziemienia, wtyk tzw. koniczynka.
 

Tomaj

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Mam bardzo złe doświadczenia z uniwersalnymi, samoprzełączającymi się zasilaczami (dosłownie popalone płyty laptopów). Wybierz taki który ma z góry określone napięcie 15V, 16V etc. lub wybiera się na stałe przełącznikiem. Jeśli ma zestaw wymiennych wtyków, to plus dla dopasowania:)
Wtyk rurkowy od zasilacza toshiby nie pasuje do Roco 10764, wewnątrz ma za dużą średnicę, ja wtyk zmieniałem.
Wg pomiarów suwmiarką wtyk, który teraz mam ma 5,3mm zew. średnicy i 2,3mm wewnętrznej.
Bolec w Roco ma 1,9mm średnicy, czyli wewnętrzna średnica wtyku musi być ciut większa. Mam kilka wtyków i pasują wszystkie, które mają 5,4mm zewnętrznej średnicy i od 2 - 2,3mm wewnętrznej.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#20
Trochę głupoty piszą w opisie zasilacza, o warunki pracy baterii zasadniczo dba układ w urządzeniu, nie w zasilaczu. Bardzo stare laptopy miały trójżyłowy kabel DC - oddzielone ładowanie od zasilania i w nich było inaczej. Ten na oko ma zwykły mechaniczny przełącznik napięcia. Trochę tani to i pewnie za długo nie pożyje.
Myślę że spróbować można.
Wtyczka w ROCO ma chyba wymiar 5,5/2,1.
Jako że zasilacz DC podłączasz w miejsce zasilacza AC - biegunowość zasilania jest obojętna.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 14
DCC 4
DCC 1
DCC 8
DCC 11

Podobne wątki