• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Zasilacz analogowy Trix - problem

Kolejman

Użytkownik
Reakcje
11 1 1
#1
Witam szanownych forumowiczów!
Mam jedno pytanie dla bardziej niż ja zaawansowanych w modelarstwie. Posiadam analogowy zasilacz Trixa do sterowania lokomotywą i zauważyłem, że na maksymalnej pozycji w prawo lokomotywa jedzie bardzo wolno, a na maksa w lewo jedzie bardzo szybko. Po sprawdzeniu napięć miernikiem, okazało się, że w prawo na maksa daje 4V, a w lewo daje 17V. Na zasilczu pisze, że daje on maksymalny prąd do 14V. Piszę, bo boję się, że spalę sobie lokomotywę, proszę o odpowiedź jak mogę rozwiązać ten problem. Pozdrawiam :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
daje on maksymalny prąd do 14V
Daje maksymalne napięcie do 14 V, nie prąd. Prąd (natężenie prądu) mierzy się w amperach (A), nie w woltach (V). Zasilacz powinien działać tak samo w obu kierunkach, a te 17 V to jest pewnie bez obciążenia, tzn. bez lokomotywy na torze. Jeżeli jest tak, że w jedną stronę nie daje pełnego napięcia, to należy sprawdzić zasilacz, trudno na odległość powiedzieć, co jest nie tak.

PS. Wątek zostanie przeniesiony do właściwego działu.
 
OP
OP
Kolejman

Kolejman

Użytkownik
Reakcje
11 1 1
#3
Daje maksymalne napięcie do 14 V, nie prąd. Prąd (natężenie prądu) mierzy się w amperach (A), nie w woltach (V). Zasilacz powinien działać tak samo w obu kierunkach, a te 17 V to jest pewnie bez obciążenia, tzn. bez lokomotywy na torze. Jeżeli jest tak, że w jedną stronę nie daje pełnego napięcia, to należy sprawdzić zasilacz, trudno na odległość powiedzieć, co jest nie tak.

PS. Wątek zostanie przeniesiony do właściwego działu.
Dobrze, na następny raz dobrze napiszę. Wykonałem próbę pod obciążeniem, zasilacz na maksa w lewo jak jeździ lokomotywa daje 16V, ale jak dam pokrętło w prawo maksymalnie, to daje napięcie 3,5 V, jeżeli lokomotywa stoi, bo to tak niskie napięcie, że jeżeli lokomotywie uda się ruszyć to porusza się z bardzo małą prędkością i wtedy daje napięcie 2,5 V
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#4
Wygląda że sam trafo jest sprawny .Rozbierz i sprawdź i ew. przeczyść (czymś na bazie spirytusu, może być biały denaturat )opornik regulowany po którym przesuwa się pokrętło regulatora.;)
 
OP
OP
Kolejman

Kolejman

Użytkownik
Reakcje
11 1 1
#5
Wygląda że sam trafo jest sprawny .Rozbierz i sprawdź i ew. przeczyść (czymś na bazie spirytusu, może być biały denaturat )opornik regulowany po którym przesuwa się pokrętło regulatora.;)
Okej, mógłbym spróbować, ale okazało się, że powinienem mieć jeszcze gwarancję. Bawić się z nią, czy samemu próbować?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#6
Jeśli jest jeszcze ważna gwarancja, to lepiej spróbować reklamować. A skoro jest to nowy wyrób, to jest też bardzo prawdopodobne, że nie ma tam czegoś takiego, jak
opornik regulowany po którym przesuwa się pokrętło regulatora
tylko jest regulator elektroniczny. Tym bardziej nie grzebałbym w tym sam, nie znając się na elektronice (chyba, że kolega @Kolejman się na tym faktycznie zna).
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#7
Jeżeli na regulator jest jeszcze ważna gwarancja to skorzystałbym z niej. W przypadku urządzeń elektronicznych (jak to sugeruje kol. Harasek) naprawa przez laika nie jest ani prosta, ani poprawna.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 6
A
Elektryka 3
A
Elektryka 6
Elektryka 5
Elektryka 13

Podobne wątki