• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zasady oświetlania na PKP

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
#1
Nie wiem czy jest gdzieś podobny wątek więc z góry przepraszam za dublowanie. Jest wiele mniej lub bardziej udanychmakeit gdzie królują produkty Kluby i OMAK. Chcąc odwozrowac zasady panujące na PKP zastanawiam się jak to jest z tym usytuowaniem lamp w obrębie stacji czy obiektów inżynierskich.

Np:
Jaką jest odległość pomiędzy słupami lamp w obrębie peronów
Czy peron musi być oświetlony na całej długości
Kiedy oświetlenie jest wymagane (w obrębie stacji
Czy i jakie tory w obrębie stacji muszą być oświetlone
Czy każdy rozjazd powinien być oświetlony czy może np pierwszy głowicy stacyjnej
Jakie są wymagania co do oświetlenia przejazdów drogowo-kolejowych
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
#3
Ja, korzystając z uroków złotej polskiej jesieni, wybrałbym się w teren i zbadał w skali 1:1 stację, która odpowiadałaby mojej na makiecie :)
Abstrahując od tego ze najbliższą stacje PKP mam 1000km od domu:), zależny mi na tym aby ten temat omawiał co mówią/ mówiły przepisy (jesli takowe są)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#6
Wszyscy korzystający z obecnych przepisów PLK powinni pamiętać, że dawniej obowiązywały inne zasady, zwykle mniej wymagające. Tak, że jak ktoś buduje makietę osadzoną w epoce IV lub III (nie mówiąc o wcześniejszych), powinien do tych przepisów podchodzić bardzo ostrożnie.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
#7
Wszyscy korzystający z obecnych przepisów PLK powinni pamiętać, że dawniej obowiązywały inne zasady, zwykle mniej wymagające. Tak, że jak ktoś buduje makietę osadzoną w epoce IV lub III (nie mówiąc o wcześniejszych), powinien do tych przepisów podchodzić bardzo ostrożnie.
Panie Andrzeju, jako ze większość makietę jest osadzana w zamierzchłych czasach moze pamięta Pan jak to było "kiedyś". Ja np mam rozjazd z dala od ostatniej lampy peronowej i oprócz podświetlonego zwrotnika nie ma na chwile obecna żadnego tam oświetlenia. Myślę nad zamontowaniem lampy oświetlającej ten rozjazd (stad pewnie i powyższe pytania).
Czy był to mus czy tylko rekomendacja?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#8
Boję się, że przecenia Kolega moją pamięć. Nie zwracałem wtedy aż tak wielkiej uwagi na takie rzeczy, jak oświetlenie. Jednak generalnie można chyba przyjąć zasadę, że jeśli w danym rejonie są prowadzone manewry, to teren powinien być oświetlony. I oczywiście w dawnych czasach wymagania co do intensywności oświetlenia też były mniejsze, niż dzisiaj.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
415 2 0
#9
Na stronie PRYWATNE KOLEJE COVALUSA w dziale Antykwariat i Paragraf znalazłem takie zapisy dotyczące oświetlenia.

Przepisy Eksploatacji Technicznej Kolei (PET) (1956)
http://wolf.ict.pwr.wroc.pl/covalus/pet/pet.html
Rozjazdy
§ 49. Rozjazdy w torach stacyjnych znajdują się pod zarządem naczelnika (zawiadowcy) stacji, a na innych posterunkach ruchu - pod zarządem naczelnika (zawiadowcy) stacji opiekuńczej. Do jego obowiązków należy zapewnienie utrzymania w czystości rozjazdów i latarń zwrotnicowych oraz należytego ich oświetlenia. Rozjazdy leżące w torach trakcyjnych, warsztatowych i w torach innych jednostek organizacyjnych powinny znajdować się w dyspozycji właściwych służb. Służby te obowiązane są zapewnić utrzymanie w czystości, dokręcanie śrub i wkrętów, smarowanie części składowych rozjazdów, utrzymanie i naprawę latarń zwrotnicowych oraz, w miarę potrzeby, ich oświetlenie. Utrzymanie rozjazdów na ładowniach należy i do obowiązków służby drogowej. Utrzymanie rozjazdów na bocznicach, znajdujących się w użytkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej, należy:
1) na kolejowym terenie wydzielonym - do obowiązków służby drogowej;
2) poza tym terenem - do obowiązków użytkowników.
Urządzenia odbiorcze energii elektrycznej
§ 168. Do urządzeń odbiorczych energii elektrycznej zalicza się urządzenia siłowe oraz elektryczne oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne wraz z należącymi do nich instalacjami.
§ 169. Przy elektryfikowaniu urządzeń zainstalowana moc elektryczna powinna odpowiadać rzeczywistym potrzebom i być racjonalnie wykorzystywana.
§ 170. Oświetlenie elektryczne powinno zapewniać należyte warunki pracy, bezpieczeństwo pracowników kolejowych i podróżnych, i higienę oraz ochronę mienia kolejowego i ładunków. Oświetlenie terenów kolejowych powinno mieć właściwe natężenie i równomierność, nie powodować olśnienia i nie pogarszać warunków widoczności sygnałów.
Zwrotnice i ich obsługa
§ 290. Regulamin techniczny posterunku określa, które zwrotnice i wykolejnice powinny być oświetlone.
Oświetlenie terenów i pomieszczeń stacyjnych
§ 297. Regulamin techniczny ustala, które miejsca i lokale na stacji oraz w jakim czasie powinny być oświetlane. Oświetlenie stacji i terenów służbowych powinno być dostateczne i zapewnić bezpieczeństwo ruchu pociągów i pracy manewrowej, bezpieczeństwo podróżnych, sprawność i bezpieczeństwo pracy oraz ochronę mienia kolejowego i ładunków. Na przystankach osobowych powinny być oświetlane perony, pomieszczenia służbowe i pomieszczenia dla podróżnych. Oświetlenie zewnętrzne nie powinno ujemnie wpływać na widoczność sygnałów. Oświetlenie wewnętrzne nastawni nie powinno utrudniać widzialności okręgu nastawczego.

Nr D 18. Przepisy projektowania stacji na kolejach normalnotorowych użytku publicznego. (1951)
http://wolf.ict.pwr.wroc.pl/covalus/d18/d18.html
§ 8
Tory i stacje postojowe pociągów pasażerskich
10. Na stacji postojowej powinny być ustawione słupy lub wieże do dobrego oświetlenia całego terenu stacji.
§ 12
Dworce, inne budowle i urządzenia

1. Dworce osobowe, nastawnie, warsztaty, domy mieszkaszne i inne budynki powinny być projektowane zgodnie z Przepisami projektowania i budowy kolei normalnotorowych użytku publicznego Nr D 16, zatwierdzonymi rozporządzenie, Ministra Komunikacji z dnia 27 9. 1945 r. (Dz. Urz. M. K. z 1945 r. Nr 13, póz. 138).
2. Przy projektowaniu stacji należy przewidzieć należyte jej odwodnienie oraz w miarę potrzeby urządzenia wodociągowe, kanalizacyjne i do oświetlenia stacji. Wodociągi powinny być projektowane zgodnie z Przepisami projektowania i budowy kolei normalnotorowych użytku publicznego Nr D 16.
Niestety nie udało mi się znaleźć "Przepisów projektowania i budowy kolei normalnotorowych użytku publicznego Nr D 16", o których mowa.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
#10
@route. Dziękuję serdecznie za powyższe. Z tego co przeczytałem do wymogi (a raczej wytyczne) są bardzo ogólnikowe i pozostawiają pole do manewru dla projektanta. CIekawa lektura(y)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 6

Podobne wątki