Trochę historii
Kolej folwarczna Wargowo-Ocieszyn/Kowalewko-Objezierze/Nieczajna powstała najprawdopodobniej na początku XX w. Służyła do przewozu płodów rolnych, nawozów, mąki itp, a szerokość toru wynosiła 600mm. Trasa zaczynała się w Wargowie przy rampie przeładunkowej na kolej normalnotorową. Kilkaset metrów od stacji linia odgałęziała się do wsi Ocieszyn. Były to najprawdopodobniej odcinek przenośny używany podczas żniw. Koniec tego toru znajdował się obok PGR-u. Tory z Wargowa biegły przez pola i lasek nasypem do Kowalewka. Z tej wsi linia odgałęziała się do Nieczajny i Objezierza. W Objezierzu tory biegły na tamtejszy PGR, który jest dość pokaźnych rozmiarów. Natomiast w Nieczajnie tory znowu się odgałęziały jedna odnoga prowadziła do PGR-u, a druga do pobliskiej stodoły. Długość trasy wynosiła ok. 8km. Tabor stanowiło kilkanaście czteroosiowych lor, które były ciągnięte przez konie, a skład zazwyczaj był zestawiony z trzech wagoników. Istnieją też podania, że kolejka posiadała parowóz wąskotorowy jednak moja śp. prababcia mówiła, że wagony ciągnęły konie. Tory zostały zlikwidowane w połowie lat 50. jednak jeszcze w latach 60. istniały, niektóre fragmenty. Do dziś zachowały się ślady w terenie, nasyp w Ocieszynie oraz na trasie z Kowalewka do Wargowa, przejazd przez drogę w Wargowie oraz rampa na stacji w tej miejscowości.
Mapa gminy Oborniki. Zielonym kolorem kawałek na południe od Obornik zaznaczono trasę.
cdn.
Ostatnio edytowane: