• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Zapomniane wąskotorówki z okolicy Obornik: Kolej folwarczna Wargowo-Ocieszyn/Kowalewko-Objezierze/Nieczajna

Reakcje
42 4 10
#1
k.png
Mapa kolejki. Trasa zaznaczona czerwoną linią.
Trochę historii
Kolej folwarczna Wargowo-Ocieszyn/Kowalewko-Objezierze/Nieczajna powstała najprawdopodobniej na początku XX w. Służyła do przewozu płodów rolnych, nawozów, mąki itp, a szerokość toru wynosiła 600mm. Trasa zaczynała się w Wargowie przy rampie przeładunkowej na kolej normalnotorową. Kilkaset metrów od stacji linia odgałęziała się do wsi Ocieszyn. Były to najprawdopodobniej odcinek przenośny używany podczas żniw. Koniec tego toru znajdował się obok PGR-u. Tory z Wargowa biegły przez pola i lasek nasypem do Kowalewka. Z tej wsi linia odgałęziała się do Nieczajny i Objezierza. W Objezierzu tory biegły na tamtejszy PGR, który jest dość pokaźnych rozmiarów. Natomiast w Nieczajnie tory znowu się odgałęziały jedna odnoga prowadziła do PGR-u, a druga do pobliskiej stodoły. Długość trasy wynosiła ok. 8km. Tabor stanowiło kilkanaście czteroosiowych lor, które były ciągnięte przez konie, a skład zazwyczaj był zestawiony z trzech wagoników. Istnieją też podania, że kolejka posiadała parowóz wąskotorowy jednak moja śp. prababcia mówiła, że wagony ciągnęły konie. Tory zostały zlikwidowane w połowie lat 50. jednak jeszcze w latach 60. istniały, niektóre fragmenty. Do dziś zachowały się ślady w terenie, nasyp w Ocieszynie oraz na trasie z Kowalewka do Wargowa, przejazd przez drogę w Wargowie oraz rampa na stacji w tej miejscowości.
g.png

Mapa gminy Oborniki. Zielonym kolorem kawałek na południe od Obornik zaznaczono trasę.
cdn.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Aleksander-409Da
Reakcje
42 4 10
#2
Część 1: Nieczajna.
Wędrówkę zaczynamy przy pegeerze. Widać tam wykop po torach. Następnie idziemy na południe i napotykamy dopływ Samicy, nad którym znajdował się most kolejki. Za mostem tory biegły po dzisiejszych ogródkach.
IMG_20180223_145735.jpg

Wykop obok PGR-u.

IMG_20180223_145757.jpg

Tutaj tory przebiegały przez drogę.
IMG_20180223_150153.jpg

W tych krzaczorach przebiegał most nad dopływem rzeki Samicy.
IMG_20180223_150200.jpg

Widok w stronę spółdzielni rolniczej.
 
OP
OP
Aleksander-409Da
Reakcje
42 4 10
#3
Idziemy dalej przez ogródki przydomowe i dochodzimy do drogi łączącej Lulin z Kowalewkiem. Dawniej znajdował się tam rozjazd, a tory prowadziły w lewo do Kowalewka oraz w prawo do Lulina. Idąc w stronę Kowalewka widać po lwej stronie szerokie pobocze, którym niegdyś biegły tory.
IMG_20180223_150619.jpg

Wyjazd z ogródków.
IMG_20180223_150640.jpg

W miejsu przepompowni ścieków tory skręcały do Kowalewka.
IMG_20180223_150740.jpg

Tutaj znajdował się rozjazd.
IMG_20180223_150927.jpg

Mostek na jednej z okolicznych rzeczek. Widoczne szerokie pobocze.
IMG_20180223_151333.jpg

Koniec wsi Nieczajna. Tutaj dawniej biegły tory, a w następnej części odcinek do stodoły ;).
cdn.
 

Podobne wątki