• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zapomniane stacje kolejowe w Polsce

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
Przypuszczam, że jest to ten budynek, tylko rozbudowany i przebudowany . Pozostało kilka cech wspólnych.
Dość ciekawe porównanie ale raczej nie sądzę.
Pierwszy był budynek jakim były Jakubowice to dużo okazalsze dzieło.
A potem jak linia przechodziła modernizację to zbudowali Kraszowice.
Nie wydaje mi się że stacja byłaby mniejsza od Jakubowic skoro miała obsługiwać większy ruch.
Gdyby ta fotka wstawiona przez Roberta była sprzed 1900 roku to miało by to sens.

Tu jest zdjęcie z Kraszowic z 1905


Oczywiście nie mam pewności w swoich rozważaniach.

Tutaj ciekawe fotki jak zmieniała się Świdnica Przedmieście
http://fotopolska.eu/147042,foto.html?o=b9592&p=1

Zwłaszcza to zdjęcie mi się podoba (z portalu dolny-slask.org.pl
 

TTRobert

Użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
25 0 0
Przypuszczam, że jest to ten budynek, tylko rozbudowany i przebudowany . Pozostało kilka cech wspólnych.

Zobacz załącznik 455188
Cześć

Bardzo ładnie zestawiłeś oba zdjęcia, doceniam to, też muszę się tego nauczyć. Ale mimo to, jestem zdania, że są to jednak dwa różne budynki w dwóch zupełnie innych miejscach. Co mi nie pasuje;
-zdjęcia zestawione ładnie, ale jednak proporcje, zwłaszcza w pionie, inne
-te sosny za budynkiem,to zupełnie inny teren, zwróć uwagę na inne stare fotografie z okolic Kraszowic
- no i to co napisał Wojtek Kraków

Wczoraj dobrych kilka godzin przeglądałem stare fotograwie kolejowe z okolic zdisiejszego nDolnego Śląska i Lubuskiego i nic nie znalazłem.

Biorąc pod uwagę styl w jakim był budowany ten "dziwny " budynek, jego wielkość ( niewielkość ) teren czyli drzewostan, to obstawiałbym jakąś stacyjkę / przystanek bliżej naszej obecneg granicy zachodniej coś w okolicach Węglińca, Lubska. Moje to jest gsieś za obecną granicą?

Robert
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
46 3 0
Przepraszam, gdzie tu jest "zapomniana stacja kolejowa"?
Tak, zdecydowanie zgadza się, bardzo słuszna uwaga, trochę się zapędziłem, ale na szczęście wykazał Pan proletariacką czujność i zwrócił na to uwagę. Obiecuję zdecydowaną poprawę na przyszłość. Może zapatrzyłem się na te parowozy których w Namysłowie już nie ma?
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1

Wszystko fajnie, tylko to jest Jedlina Zdrój ( widać napis po lewej na tablicy-Charlottenbrunn)
[DOUBLEPOST=1487097998][/DOUBLEPOST]
Cześć

Bardzo ładnie zestawiłeś oba zdjęcia, doceniam to, też muszę się tego nauczyć. Ale mimo to, jestem zdania, że są to jednak dwa różne budynki w dwóch zupełnie innych miejscach. Co mi nie pasuje;
-zdjęcia zestawione ładnie, ale jednak proporcje, zwłaszcza w pionie, inne
-te sosny za budynkiem,to zupełnie inny teren, zwróć uwagę na inne stare fotografie z okolic Kraszowic
- no i to co napisał Wojtek Kraków;

Mi to również nie pasuje, bo nawet parter nie pasuje, a pierwsze piętro i wyżej jest drewniane, a na naszych Kraszowicach już murowane... Trochę dziwne
 

Kerims

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
Wracając do Świdnicy i do faktów...
"W okresie pierwszej wojny światowej w Świdnicy zorganizowano obóz jeniecki dla oficerów angielskich. Znajdował się on w budynkach Zakładu Poprawczego i Schroniska dla Nieletnich przy ul. Sprzymierzeńców. Ostatecznie znalazło się w nim ok. 1000 jeńców." -
Zarys dziejów Świdnicy ▪ Wiesław Rośkowicz
Więc faktem jest iż taki obóz w Świdnicy istniał w okresie pierwszej wojny światowej tj. 1914-1918 (a może trochę dłużej?). Co do zdjęcia dworca to raczej pomyłka - nie jest to zdjęcie żadnego dworca w Świdnicy. Miałem jeszcze nadzieje, że jest to zdjęcie przedstawiające pierwszy dworzec czołowy u zbiegu ulic Łukasińskiego i Kanonierskiej. Ale nic na to nie wskazuje - nie pasują daty.
"Jak już wspomniałem, nie znamy wyglądu najstarszego świdnickiego dworca. Ale nie wykluczone, że był to ten sam dworzec, który po przedłużeniu linii do Dzierżoniowa stanął na miejscu dzisiejszego dworca Świdnica Miasto. Tak przynajmniej twierdzą niektórzy badacze dziejów Świdnicy. Miał on zostać rozebrany i w 1856 roku przeniesiony na nowe miejsce."
Sto pięćdziesiąt lat kolei w Świdnicy na tle kolei śląskich - Andrzej Scheer
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.286 58 3
W trakcie robienia kopi archiwów przypomniało mi się o stacji Skórcz na której byłem w połowie listopada 2013 r. Wcześniej zamieściłem kilka zdjęć z tej stacji a teraz bardziej doprecyzuję.
To zdjecie z internetu z 1997 r. widok na stację od strony Smętowa lk 218/238
3.V 1997.jpg


Widok w kierunku Smętowa. Tory zaorane i jest wybudowane rondo.
PB160001.JPG


Widok w kierunku Starogardu Gdańskiego
PB160002.JPG
PB160003.JPG
PB160004.JPG
PB160005.JPG
PB160006.JPG
PB160007.JPG


Przejście prze tory na perony
PB160008.JPG


Magazym
PB160009.JPG


... z pozostałościami po belkach rampy
PB160010.JPG


Peron widok w kierunku Starogardu Gdańskiego i Szlachty
PB160011.JPG
PB160012.JPG


Budynek stacji od peronow
PB160013.JPG


c.d.n
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.286 58 3
c.d.
Perony kierunek Starogard Gd. lk 243 (w prawo) i Szlachta (w lewo)
PB160014.JPG


Wieża ciśnień w środku jest wszystko wyprute.
PB160019.JPG


Widok w kier Smętowa
PB160021.JPG


Po prawej stał budynek kotłowni do podtrzymywania dodatniej temperatury, aby woda w wieży w zimie nie zamarzła
PB160022.JPG


Pozostałości po wadze
PB160023.JPG
PB160024.JPG
PB160025.JPG


Wnętrze wieży
PB160026.JPG


Mur oporowy przy wieży ciśnień
PB160027.JPG
PB160028.JPG


Wieża ciśnień w kilku ujęciach
PB160029.JPG
PB160030.JPG
PB160031.JPG


Po budynku obok wieży ciśnień zostały tylko fundamenty.
PB160032.JPG
PB160033.JPG


c.d.n
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.286 58 3
c.d.

Dach wieży ciśnień z bliska, prosta niesymetryczna dachówka.
PB160034.JPG
PB160035.JPG


Anglik jeszcze kompletny
PB160045.JPG


Pozostałości po wskaźniku Wz
PB160049.JPG
PB160050.JPG
PB160051.JPG
PB160052.JPG


... oraz Anglik z drugiej strony widok w kierunku Smętowa
PB160054.JPG


... i Szlachty. Po prawej stronie była kiedyś parowozownia
PB160055.JPG
PB160056.JPG
PB160057.JPG


zakręt na Starogard Gdański lk 243
PB160064.JPG
PB160065.JPG


Słupek chyba wyznaczający granice działek
PB160068.JPG
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.286 58 3
C.d.
Widok w kierunku Skórcza - Smętowa

PB160072.JPG
PB160074.JPG
PB160075.JPG


Krawędź peronu bez torów
PB160079.JPG


Widok przez okno z domku dróżnika na peronie
PB160080.JPG
PB160082.JPG


Budynek stacji od strony torów
PB160083.JPG

Z torowiska powstała droga
PB160084.JPG


Magazyn od ulicy widok w kierunku Smętowa
PB160085.JPG


Budynek stacyjny od strony ulicy
PB160086.JPG
PB160087.JPG
PB160088.JPG
PB160089.JPG


"Widok" w kierunku Smętowa za rondem
PB160090.JPG
PB160093.JPG
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
Swoją drogą mogłeś popatrzeć dokładnie do środka tej latarni anglika.
Kiedyś w jednej z takich na opuszczonej stacji znalazłem dwa nierozbite kominki i jeden brener do lampy naftowej. Było też kilka porozbijanych.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
834 9 0
Kilka kadrów z zeszłorocznej wycieczki dedykowanej m.in. architekturze kolejowej na nieczynnych / zlikwidowanych liniach,

DSC01225.jpg DSC01229.jpg DSC01230.jpg
Obodowo (km. 54,4 linii kolejowej nr 240: Świecie nad Wisłą - Złotów / rozebranej w 2016 r.) / 22.07.2016 r.

DSC01464.jpg DSC01465.jpg DSC01466.jpg
Budwity (km. 4,7 linii kolejowej nr 222: Małdyty - Malbork / rozebranej w 2008 r.) / 25.07.2016 r.

DSC01534.jpg DSC01536.jpg
Lubawa (km. 6,36 linii kolejowej nr 252: Zajączkowo Lubawskie - Lubawa / eksploatowana na fragmencie w ruchu towarowym) / 25.07.2016 r.

DSC01550.jpg DSC01551.jpg
Uzdowo (km. 46,0 linii kolejowej Samoborowo - Turza Wielka / rozebrana po "pruskiej" stronie granicy w 1945 r., po "polskiej" w 1993 r.) / 25.07.2016 r.
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.286 58 3
Co prawda czynna stacja ale na pewno zapomniana stacja Okonek (wielkopolska Lk nr 405 Piła Główna - Ustka
Po wejściu na plac przed dworcem cofnąłem się w czasie do lat 80 na tej stacji czas się zatrzymał.
Obraz 238.jpg

żeby nie samochód to 80 lata na 100 %
Obraz 239.jpg


Magazyn widok od strony placu
Obraz 240.jpg

Obraz 241.jpg


Rampa widok w kierunku Piły
Obraz 242.jpg


... i w kierunku Ustki
Obraz 243.jpg


Czy budynek stacyjny to przebudowany dawny budynek czy w PRL wybudowany od podstaw? Bo magazyn to wygląda na stary
Obraz 249.jpg


Widok na budynek z drugiej strony
Obraz 250.jpg


Budynek magazynu jest kompletny i niezniszczony
Obraz 244.jpg


Poczekalnia
Obraz 245.jpg


oraz magazyn i kasa
Obraz 246.jpg


Jak dla mnie to wnętrze to klasyczny PRL
Obraz 247.jpg


Widok w kierunku Ustki
Obraz 248.jpg


c.d.n