• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zapomniane stacje kolejowe w Polsce

OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
c.d.
Budynek mieszkalny od strony ulicy
IMG_20181013_074138.jpg


Budynek stacyjny od strony ulicy w porannym słońcu. W lewo kierunek Toruń
IMG_20181013_074153.jpg

Rozety pod gzymsem są podobne do tych w Starogardzie Gdańskim
IMG_20181013_074227.jpg

Pomieszczenia gospodarcze mieszkańców stacji.
IMG_20181013_074239.jpg


Budynek stacji w prawo kierunek Wąbrzeźno
IMG_20181013_074250.jpg


Powróćmy do lampiarni z ziemi wystaje kopuła która jest pewnie dachem lampiarni a z kryształu kopuły można wnioskować ze lampiarnia jest okrągła
IMG_20181013_074401.jpg

Kopuła z góry o cegle można powiedzieć że to pierwszy sort w rewelacyjnym stanie
IMG_20181013_074438.jpg


Tu widać zakończenie dachu
IMG_20181013_074459_BURST002.jpg
IMG_20181013_074508.jpg

Mur od wejścia do lampiarni z tyłu
IMG_20181013_074517.jpg


Tą lampiarnie odkopać to mogła by naprawdę ładnie wyglądać
IMG_20181013_074521.jpg


Można powiedzieć że stan techniczny lampiarni jest bardzo dobry
IMG_20181013_074539.jpg


Ciężko zrobić dobre zdjęcie frontu lampiarni
IMG_20181013_074554.jpg


Góra w której jest lampiarnia jest dość spora.
IMG_20181013_074605.jpg


Kapliczka przy stacji kolejowej
IMG_20181013_074915.jpg


... oraz wiadukt w kierunku Wąbrzeżna. w prawo odchodził tor do Stacji Kowalewo Pomorskie Miasto lk nr 209
IMG_20181013_074940.jpg


Koniec.
Tu jeszcze dodam ze dobrze nie sprawdziłem i nie pojechałem na stacje Kowalewo Pomorskie Miasto :( mimo że w tym kierunku patrzyłem.
kolejne stacje które przedstawię to Golub Dobrzyń, Ostrowite k/Golubia oraz Rypin
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
Kolejną stację którą odwiedziłem to Golub Dobrzyń na częściowo zdemontowanej linii kolejowej nr 202 Bydgoszcz Wschód - Brodnica

WC od strony ulicy
IMG_20181013_081224.jpg

... oraz WC widok w kierunku Brodnicy
IMG_20181013_081238.jpg

Jakiś budynek widok z drogi koło budynku stacyjnego czyżby lampiarnia ?
IMG_20181013_081250.jpg
IMG_20181013_081302.jpg

tu lokalizacja tego budynku
Golub Dobrzyń.jpg


Budynek stacyjny w prawo kierunek Brodnica
IMG_20181013_081347.jpg

.. a w lewo kierunek Kowalewo Pomorskie
IMG_20181013_081422.jpg


Zakłady zbożowe w sąsiedztwie a linie kolejowa likwidują:( Widok w kierunku Brodnicy
IMG_20181013_081454.jpg

...oraz w kierunku Kowalewa Pomorskiego. Ani śladu po torach
IMG_20181013_081458.jpg
IMG_20181013_081532.jpg


Obok przejścia przez tory na krawędzi opis peronu
IMG_20181013_081537.jpg


Nie mogę tego zrozumieć setki ton zboża wożone tirami a stacja zaorana. Widok w kierunku Brodnicy
IMG_20181013_081546.jpg

...oraz w kierunku Kowalewa Pomorskiego
IMG_20181013_081549.jpg


Budynek stacji od strony peronów
IMG_20181013_081555.jpg

... oraz wnętrze z okna które jest otwarte
IMG_20181013_081626.jpg
IMG_20181013_081631.jpg


c.d.n
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
c.d.

Betonowa umywalka pomiędzy budynkiem głównym a WC
IMG_20181013_081654.jpg


Wnętrze WC zachowane w oryginale
IMG_20181013_081713.jpg

jednak jak widać jest gdzie pić:(
IMG_20181013_081721.jpg


Donice pozostały nieruszone ten sześciokatny
IMG_20181013_081753.jpg


A przez krzaki przebija się napis PERON 1
IMG_20181013_081808.jpg


ten kwietnik dwuczęściowy w kształcie łódki
IMG_20181013_081830.jpg


Budynek stacji z boku jak widać magazyn został zburzony. W prawo kierunek Kowalewo Pomorskie.
IMG_20181013_081906.jpg


Widok na wyładownie i dawne silosy chyba zbożowe.
IMG_20181013_081924.jpg


"Cenna" czyli złom zabrali a reszt pozostała widać całe półfabrykaty krawędzi peronowych które można by jeszcze wykorzystać, jest także sporo całych płyt chodnikowych 50x50 cm. Widok w kierunku Brodnicy
IMG_20181013_081953.jpg
IMG_20181013_082008.jpg


Dawna krawędź wyładowni
IMG_20181013_082043.jpg
IMG_20181013_082048.jpg


Słupek hektometrowy leżący na wyładowni
IMG_20181013_082105.jpg


Stare silosy za nimi magazynu. Na silosy można wejść po schodach ale nie wchodziłem Schody w nie najlepszym stanie technicznym
IMG_20181013_082134.jpg


Widok z wyładowni w kierunku Kowalewa pomorskiego
IMG_20181013_082146.jpg

c.d.n
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
c.d
Wyładownie przez środek przecinały tory
IMG_20181013_082216.jpg


Widok na zaoraną stację kierunek Brodnica
IMG_20181013_082243.jpg


Silosy nieużywane
IMG_20181013_082400.jpg
IMG_20181013_082422.jpg


Tu także były tory ale wszystko jest zdemontowane
IMG_20181013_082452.jpg

rury do napełniania wagonów zbożem ?
IMG_20181013_082456.jpg


Na koniec mapa z 2003 r jak wygladał układ torowy
Golub Dobrzyń 1.jpg

Po nastawni w lewym dolnym rogu nie ma ani śladu

Koniec
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
13 X 2018 r. Ostrowite k/ Golubia

W oddali budynki stacyjne widok w kierunku Kowalewa Pomorskiego
IMG_20181013_102443.jpg

... oraz w kierunku Golubia Dobrzynia w oddali nastawnia
IMG_20181013_102452.jpg

... która jest zamieszkała wiec na razie zburzona nie będzie
IMG_20181013_102631.jpg

Widok w kierunku Kowalewa Pomorskiego
IMG_20181013_102712.jpg
IMG_20181013_102722.jpg

... oraz w Kierunku Golubia Dobrzynia
IMG_20181013_102808.jpg


Budynek stacji od drogi . Budynek zamieszkały
IMG_20181013_103329.jpg


Pamiątka po kolei
IMG_20181013_103359.jpg


Po przejeździe zostały tylko lampy
IMG_20181013_103422.jpg


Widok na stację kierunek Kowalewo Pomorskie
IMG_20181013_103439.jpg
IMG_20181013_103526.jpg
IMG_20181013_103545.jpg


IMG_20181013_103613.jpg
IMG_20181013_103616.jpg


Koniec
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
Ostatnia stacja na jakiej byłem to Rypin ( pod Rypinem kupowałem tylna klapę do mojego auta) stacja ta znajduje się na linii kolejowej nr 33 Kutno - Brodnica.

Po lewej magazyn z rampą, widok w kierunku Brodnicy
IMG_20181013_092342.jpg
IMG_20181013_092346.jpg


Budynek magazynowy po lewej jest budynek stacji
IMG_20181013_092353.jpg


Tory przy rampie są całkiem zarośnięte a magazyn jest niezaadoptowany na cele mieszkaniowe
IMG_20181013_092412.jpg
IMG_20181013_092440.jpg


Na stacji prowadzone są przeładunki zrębek co widać po kontenerach LAUDE
IMG_20181013_092456.jpg

... oraz znajduje się baza paliwowa LOTOS-u
IMG_20181013_092609.jpg


.. na której wagony są przepychane takim wózkiem na stalowej linie
IMG_20181013_092714.jpg

... a ta maszyna czeka na dostawę kolejnych kontenerów
IMG_20181013_092806.jpg

Plac manewrowy jest wyłożony płytami salowymi po których jeździ ta maszyna z kontenerami
IMG_20181013_092842.jpg


Kilka zdjęć tego linowego zapychacza wagonów z jego napędem
IMG_20181013_092900.jpg
IMG_20181013_092928.jpg
IMG_20181013_092935.jpg
IMG_20181013_092948.jpg
IMG_20181013_093025.jpg


W magazynie jak widać znajduje się sklep meblowy. Cały tor wzdłuż magazynu jest przystosowany do pracy zapychacza.
IMG_20181013_093107.jpg

c.d.n.
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
c.d.
IMG_20181013_093140.jpg


Magazyn od strony drogi
IMG_20181013_093201.jpg

Na podjeździe do magazynu znajduje się kostka klinkierowa bardzo dobry materiał na drogi.
IMG_20181013_093331.jpg
IMG_20181013_093410.jpg

Mały magazyn od drogi
IMG_20181013_093423.jpg


Budynek stacyjny od strony peronów widok w kierunku Kutna. Dół zabity dechami a u góry budynek jest zamieszkały.
IMG_20181013_093449.jpg
IMG_20181013_093525.jpg


Pozostałości po mechanicznych napędach semaforów i zwrotnic
IMG_20181013_093542.jpg
IMG_20181013_093556.jpg


Widok w kierunku Brodnicy
IMG_20181013_093717.jpg
IMG_20181013_093720.jpg


... oraz w kierunku Kutna
IMG_20181013_093829.jpg


Perony na stacji są kompletne
IMG_20181013_093833.jpg

Elementy infrastruktury są miejscami po uszkadzane
IMG_20181013_093920.jpg


Budynek stacji od drogi . Na dole jak widać salon kosmetyczny.
IMG_20181013_094116.jpg

Koniec
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.257 496 29
Na początku artykuł, na temat, potem kilka zdjęć.

Zdarza się, że budowle są przenoszone, zmieniają się ich nazwy geograficzne i zwyczajowe oraz przeznaczenie. Do takich "wędrujących" budowli należy jeden z najciekawszych zabytków architektury kolejowej - dworzec Budwity. Znajduje się on w niewielkim siedlisku Gumiska Małe, przy nieczynnej linii kolejowej Małdyty-Malbork. Jest to jeden z najoryginalniejszych obiektów tego typu na terenie północnej Polski. Na dodatek dworzec ma ciekawą historię - w obecnym miejscu ustawiony został wtórnie, bowiem pochodzi z Prakwic.
Budowa dworca w Prakwicach (niem. Próckelwitz) była ściśle związana z łowiecką pasją cesarza Niemiec Wilhelma II, panującego w latach 1888-1918. Pierwszy raz ówczesny książe; Wilhelm von Preussen polował na terenie ziemi morąskiej, w lasach na pograniczu dawnych Prus Wschodnich i Zachodnich w 1884 r., kiedy był goś;ciem właścicieli majątku Lipce (niem. Lippitz). Efekty łowów były obiecujące i od następnego roku Wilhelm II, będąc gościem właścicieli Prakwic rodu zu Dohna-Schlobitten ze Słobit, jednego z najznamienitszych rodów w Prusach Wschodnich, regularnie przebywał w Prakwicach i oddawał się swojej pasji. Wizyty odbywały się corocznie do 1906 r., kiedy cesarz skonfliktował się z Richardem zu Dohna-Schlobitten i przestał przyjeżdżać na polowania do Prakwic. Władca przebywał tutaj jeszcze w 1910 r. podczas wielkich manewrów, kiedy zapewne również polował. Regularne polowania Wilhelma II niosły ze sobą konieczność uhonorowania władcy, a jednocześnie podkreślenia jego zażyłości z rodem zu Dohna-Schlobitten (kulminacją tego było uzyskanie przez Richarda tytułu książcego w 1900 r.).
Takim celom miało służyć wybudowanie specjalnego dworca przy uruchomionej w 1893 r. linii kolejowej Małdyty-Myślice-Malbork, przebiegającej w pobliżu Prakwic.
Budowla wzniesiona w Prakwicach bardziej przypominała swoim wyglądem architekturą parkową niż stację kolejową. Był to drewniany budynek, zadaszony siodłowym (dwuspadowym) dachem, krytym dachówką ceramiczną. Pierwotnie miał kształt podkowy. Końce były zwrócone frontem w stronę drogi dojazdowej, miały formę wysuniętych mocno werand-skrzydeł; wschodnie było szersze, przeszklone wielkim, trójdzielnym oknem. Na dachu zachodnim znajdowała się wieżyczka z poligonalnym dachem, zwieńczona cebulastą, blaszaną kopułką. Na wieżyczce umieszczono kilkumetrowy maszt, który zapewne podczas wizyt Wilhelma II dekorowano flagą cesarską.
Od strony trakcji kolejowej, od północy, pod wieżyczką znajdował się wykusz z okazałym potrójnym oknem. Początkowo była tutaj również długa, zadaszona weranda, podparta ozdobnymi, ażurowymi słupami. W późniejszym okresie (przypuszczalnie około 1910 r.) została ona zabudowana i w ten sposób powstało dodatkowe skrzydło.
Zakończenia spadzistych dachów od frontów były ścięte naczółkowo, okna zamknięte ostrymi łukami (imitacja elementów architektury neogotyckiej).
Wilhelm II był miłośnikiem stylu staronorweskiego (w takim stylu wybudowano dwór myśliwski w Romintach w Puszczy Rominckiej). Prawdopodobnie dlatego wśród ozdobnych elementów snycerki znalazły się nawiązania kojarzące się z kulturą wikingów, np. ozdobne osłony rynien są zakończone stylizowanymi, smoczymi głowami (znajdowały się one również na wieżyczce), a przykrycia drewnianych konsolek podpierających okapy dachu mają formę listew z trójzębem. Weranda od strony torów oraz skrzydło wschodnie były zwieńczone okazałymi śparogami.
Budynek dworca, powszechnie nazywany "cesarskim pawilonem powitalnym" (Kaiser-Empfangs-Pavillon) lub "pawilonem cesarskim" (Kaiserpavillon), został wybudowany zapewne między 1893 a 1898 r., kiedy to wizyty Wilhelma II stały się częstsze z racji przeniesienia cesarskiej siedziby letniej do Kadyn (Cadinen) koło Elbląga. Najprawdopodobniej w 1921 r. budynek dworca został przeniesiony z Prakwic na stację leżącą przy linii Małdyty-Malbork, noszącą obecnie nazwę Budwity, a wówczas Ebenhoh (niemiecka nazwa pochodziła od nazwiska właścicieli okolicznych dóbr rodu von Eben i oznacza w swobodnym tłumaczeniu "wzgórze Ebenów"). W Prakwicach po cesarskim dworcu pozostał tylko pusty plac. Przeniesienie było możliwe ze względu na drewnianą konstrukcję budynku.
Po przenosinach zmieniono jednak jego kształt, rezygnując ze skrzydła (dawnej werandy) od strony peronu. W okresie dwudziestolecia międzywojennego, najprawdopodobniej na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XX w. zmodernizowano stację. Od strony trakcji kolejowej, od północy powstała murowana pięcioboczna nastawnia, wysunięta w kierunku torów.
W czasie drugiej wojny światowej linie kolejowe dawnych Prus Wschodnich nabrały szczególnego znaczenia strategicznego. W 1945 r. większość lokalnych linii kolejowych na Warmii i Mazurach została rozebrana przez Sowietów. Taki sam los spotkał linię Małdyty-Malbork, ale w 1949 r. ponownie ją uruchomiono. Była to jedyna linia, która przechodziła przez dawny pięciokierunkowy węzeł w pobliskich Myślicach. W tym czasie do stacji Budwity przybyły rodziny kolejarskie, które zamieszkały zarówno w przylegających do dworca zabudowaniach, jak i w samym budynku dworcowym.
Budynek przez kolejne lata nie przechodził kompleksowych remontów (o czym świadczą m.in. powymieniane tylko niektóre dachówki). W latach pięćdziesiątych XX w. przeprowadzono modernizację dworca na cele mieszkalne. Budowa komina spowodowała konieczność usunięcia bocianiego gniazda z dachu oraz wpłynęła negatywnie na widok bryły od strony torów. W latach osiemdziesiątych stan obiektu pogarszał się, ale ciągle jeszcze istniały elementy świadczące o jego dawnej świetności. Przynajmniej do połowy lat dziewięćdziesiątych znajdowała się tu bogato rzeźbiona drewniana ławka w poczekalni, prawdopodobnie pamiętająca wizyty cesarza.
Przemiany gospodarcze po 1989 r. oraz polityka PKP spowodowały likwidację wielu podrzędnych linii kolejowych. W ostatnim rozkładzie jazdy przez Budwity przejeżdżały tylko dwie pary pociągów (rozkład jazdy znajduje się do dziś na dworcu). W 1999 r. zamknięto również linię kolejową, przy której stał dworzec. Doprowadziło to do jego stopniowego upadku. Przebudowa części budynku na mieszkania nie uchroniła dawnych pomieszczeń kolejowych przed szabrownikami, którzy dodatkowo zdewastowali budynek, kradnąc wyposażenie oraz wszystko, co można było wyrwać ze ścian i podłóg.
Niezwykła bryła dworca wzbudzała zainteresowanie potencjalnych kupców, jednakże niszczejący budynek nie był na sprzedaż. Obecnie robi wrażenie jakby był na skraju ruiny, czego symbolem może być kikut masztu, sterczący z wieżyczki oraz dach z brakującymi dachówkami. Zachowane detale sprawiają wrażenie, jakby zatrzymał się tutaj czas, czego symbolem jest przebijający się spod ostatniego rozkładu jazdy i nazwy "Budwity" napis z dawną nazwą stacji "Ebenhoh". Dawna poczekalnia została prowizorycznie zabezpieczona (przez zabicie deskami okien). Miejmy jednak nadzieję, że dworzec znajdzie właściciela, który doprowadzi go do świetności."
"Spotkania z zabytkami" nr 10-2006
str. 25-26
Cykl "Zabytki w krajobrazie"
"Budwity - cesarski dworzec"

red.
Sonia Solarz-Taciak
Piotr W. Taciak

W tym roku postanowiliśmy z moją ukochaną spędzić kilka dni nad tzw.morzem, oczywiście jak zwykle przed wyjazdem, odbyła się narada logistyczna dotycząca zwiedzania okolicznych atrakcji, gdy Ewcia mi pokazała link do strony o tej stacji, wiedziałem że musimy tam jechać.

Po kilku minutach błądzenia i pytania o drogę tubylców, prawidłowej wskazówki udzieliła nam nastolatka dzielnie wjeżdżająca pod potężną górkę na rowerze, kilka chwil i przejeżdżamy pod wiaduktem .

DSC_0318.JPG


Zatrzymaliśmy się na chwilę i przez potężne krzaki jakoś udało mi się dostać na górę,
Widok w stronę stacji i wzdłuż drogi.

DSC_0317.JPG


DSC_0316.JPG


Droga prowadząca do dawnej stacji.

DSC_0315-crop.JPG


Budynek od strony drogi.

DSC_0305.JPG


Oraz z boku i od strony peronu.

DSC_0306.JPG


DSC_0308.JPG


Tu biegł tor i zachowała się krawędź peronowa.

DSC_0307.JPG


DSC_0309.JPG


Słup telegraficzny, lub podobny obrośnięty pnączami.

DSC_0310.JPG


Ciekawe czy to oryginalne drzwi.

DSC_0312.JPG


I dwa szczegóły architektoniczne.

DSC_0313.JPG


DSC_0314.JPG


Pora kończyć wizytę, sąsiad nowego właściciela, coraz częściej wychodził na drogę i obserwował nas podejrzliwie.
Całe szczęście że ktoś kupił budynek i uchronił go przed losem wielu zabytków kolejowych.

Kilka zdjęć z dawnych alt znajdziecie tu:

https://fotopolska.eu/Budwity/b30780,Stacja_kolejowa_Budwity.html?f=113129-foto
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.257 496 29
W drodze powrotnej do domu, z wywczasów, moja ukochana zapragnęła jeszcze zwiedzić zamek i rynek w Gniewie, o ile zamek, a w zasadzie nierozgarnięty przewodnik trochę nas rozczarował, to miasteczko urokliwym jest, szkoda tylko ze trafiliśmy na remont rynku, z której na ten trudny czas zniknęły zabytkowe studnie, cóż przyjedziemy tu kiedyś, już o remoncie.

Oczywiste że trzeba i stację kolei żelaznej zobaczyć, i tu dopiero od młodych ludzi rozdających ulotki o atrakcjach miasta, dowiedzieliśmy się gdzie jest i komu służy, może nie cała młodzież jest to kitu.

Kilka słów o linii z portalu o mieście Gniew.

Wybudowanie w 1852 roku linii kolejowej z Bydgoszczy przez Tczew do Królewca sprawiło, że Gniew znalazł się na uboczu ważnego szlaku komunikacyjnego. Mieszkańcy podjęli starania o wybudowanie odnogi kolejowej z Morzeszczyna do Gniewu. Oddanie linii do użytku nastąpiło 5 stycznia 1905 roku.
Jednocześnie rozpoczęto budowę dworca, parowozowni i budynku mieszkalnego w Gniewie, zabudowań stacji w Gniewskich Młynach oraz budynku stacji i budynków mieszkalnych w Brodach Pomorskich. Ruch kolejowy został ostatecznie zamknięty w 1989 roku.

Stacja i budynek pełnią obecnie rolę domu dziecka, tory stacyjne kończą się przed DK91.

Budynek od strony podjazdu.

DSC_0579.JPG


Po lewej stronie budynek, z pewnością od kompletu, przejścia nie ma, idę na drugą stronę po ładowni, krzaki mniej więcej mojej wysokości.

DSC_0580.JPG



DSC_0581.JPG


Są jeszcze tory i kilka słupów teletechnicznych.

DSC_0582.JPG


DSC_0584.JPG


Widok od peronu, na budynek i potężne pranie.

DSC_0583.JPG


Widok od drogi tu już szyn nie znalazłem.

DSC_0585.JPG


Jeszcze jedno stare zdjęcie znalezione w necie, niestety nie znam autora.

39070.jpg


A tu możecie zobaczyć jeszcze dwa zdjęcia.

https://fotopolska.eu/Gniew/b65734,Stacja_kolejowa_Gniew.html

Czas już , do domu kawał drogi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
Relacja z Budwit wspaniała! Pamiętam ten budynek z lat 80. XX wieku, kiedy pracowałem na PKP w tamtych stronach i wielokrotnie przejeżdżałem linią Malbork - Małdyty. Nietypowa architektura z cebulastą kopułą, przypominającą bardziej cerkiew niż stację kolejową, zawsze zwracała moją uwagę. Niestety, nigdy nie było okazji do bliższego przyjrzenia się tej stacyjce, o fotografiach w stanie wojennym nie mówiąc. W latach 90. jechałem tą linią pociągiem specjalnym z parowozem i nawet powinienem gdzieś mieć jakieś zdjęcia, ale ich odnalezienie, a zwłaszcza zeskanowanie, będzie raczej trudne w najbliższym czasie. Cieszę się, że zabytkowy obiekt znalazł w końcu dobrego (chyba) właściciela i wygląda na to, że zostanie uratowany.
 
B

Bdh****

Gość
Podczas pobytu u babci na Mazurach, jako iż w pobliżu była stacja (Parys, ok. 4km od Korsz) postanowiłem porobić kilka fotek. Jest to linia nr 353, kilometr 370,760. Obecnie jeżdżą tutaj tylko pociągi towarowe. Na czele 6Dg, a za nią kontenery.

Rzut okiem na przejazd (od strony Korsz). Widoczne "kocie łby".

WP_20180808_004.jpg


Po prawej, przed znakiem "Stop" widoczny sygnalizator dla samochodów jadących od strony Wiklewa (wieś oddalona o 2km od tego znaku:

WP_20180808_003.jpg


Przejazd od strony Parysa.

WP_20180808_001.jpg


Niedaleko przejazdu są zabudowania, ponoć niezamieszkane...

WP_20180808_005.jpg


Spójrzmy teraz na pozostałości peronu. Swoje dobre czasy ma już za sobą...

WP_20180808_002.jpg


Jeszcze spójrzmy na tory w kierunku Skandawy,...

WP_20180808_006.jpg


... oraz w kierunku Korsz.

WP_20180808_007.jpg


Spojrzenie na wieś.

WP_20180808_011.jpg
 

Załączniki

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.257 496 29
No i mamy kolejnego podróżnika/poszukiwacza, staraj się młody człowieku, my wiecznie żyć nie będziemy.

Dziś odrobinę inaczej, a mianowicie o linii 254 a w zasadzie jej fragmencie od Suchacza do Fromborka.
Będąc latem w tamtych okolicach wybraliśmy się z Żabcią na wycieczkę do Fromborka, wstyd powiedzieć ale jeszcze tam nie byłem, a jak do Fromborka to przy okazji zobaczymy stacje kolejowe na tym odcinku.

Suchacz, a właściwie Suchacz Zamek, stacja opuszczona zarośnięta, była to bodajże niedziela, jedynymi obecnymi było kilku autochtonów namiętnie spożywających lokalny wyrób winopodobny i chyba mieszkańcy budynku stacyjnego przygotowujący staropolskiego grilla.

Budynek stacyjny i peron.

DSC_0233.JPG


DSC_0238.JPG


Szyna znaleziona obok mostku na jakimś kanale i mostek.
Hoesch 1876.

DSC_0234.JPG


DSC_0235.JPG


W okolicznych zaroślach kilka szyn jako słupki ale bez cech, dalej nie dałem rady się wedrzeć, mało stosownie byłem odziany, wszak jechałem na normalną wycieczkę nie eksplorację nieczynnych szlaków.

DSC_0236.JPG


DSC_0237.JPG


Nie muszę dodawać iż stanowiliśmy niecodzienną atrakcję dla tubylców, podobnie jak w Kadynach gdzie pod sklepem z napojami energetycznymi spytaliśmy o drogę na stację, miny gości bezcenne.
Ale trafiliśmy, widok przygnębiający, nie spodziewałem się takiego zwycięstwa przyrody.

DSC_0239.JPG


DSC_0241.JPG


Widok w stronę Tolkmicka.

DSC_0240.JPG


Ukryty peron.

DSC_0242.JPG


DSC_0244.JPG


Znak W4 na szynie wąskotorowej, bez cechy niestety.

DSC_0246.JPG


DSC_0245.JPG


Podrapany i pokłuty przez jeżyny, ledwo doszedłem do samochodu.
Pędzimy dalej do Tolkmicka.
Budynek stacyjny i peron w stronę Fromborka.

DSC_0249.JPG


DSC_0250.JPG


DSC_0252.JPG
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.257 496 29
Kilka szyn, wszystkie polskie.

DSC_0253.JPG


DSC_0254.JPG


DSC_0255.JPG


Korzystając z okazji wyciągnąłem nie bez trudu kilka gwoździ znalezionych przez Ewcię, potem dopiero zorientowałem się że wyciągając je w okolicy przejazdu, doskonale byłem widoczny z budynku Policji który stoi opodal.

Nazwa stacji.

DSC_0257.JPG


Budynek od strony podjazdu.
Pierwszy raz spotykam dworzec kolejowy na ulicy nie związanej z koleją.

DSC_0274.JPG


DSC_0275-crop.JPG


http://dziennikelblaski.pl/522075,Trwa-remont-zabytkowego-dworca-w-Tolkmicku.html

Ciekawa rzeźba wiecznego podróżnika lub jakoś tak podobnie.

DSC_0276.JPG


W drodze do portu, na prywatnej posesji koleby wąskotorowe.

DSC_0259.JPG


Dalej po chwili we Fromborku już byli.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Frombork_(przystanek_kolejowy)

Celna charakterystyka fromborskiego dworca.

http://stacjekolejowe.pl/frombork/

DSC_0278.JPG


DSC_0281.JPG


DSC_0280.JPG


Wszystko przygnębiające i zarośnięte, plac przed dworcem pełni funkcje dzikiego parkingu.
Tu odchodziła jakaś bocznica, ale nic więcej nie da się zobaczyć, może do rampy.

DSC_0279.JPG


DSC_0282.JPG


Jedna szyna.

DSC_0283.JPG


Wyjazd w stronę Braniewa i nawierzchnia mostu nad kanałem.

DSC_0284.JPG


DSC_0286.JPG


I to już wszystko, szkoda że tak pobieżnie, ale może tu kiedyś wrócę, a może reaktywują linię, choć nic na to nie wskazuje.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/kolej-nadzalewowa-nieczynna-i-tak-pozostanie-87370.html
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.257 496 29
Budynek stacji przy ulicy Morskiej jest przepiękny! Masz tylko tyle zdjęć czy cyknąłeś byłeś Pawle z R. jeszcze jakiesik?
Przykro mi ale tylko takie dwa mizerne, budynek z magazynem od strony peronów.

DSC_0251.JPG


I zdjęcie zrobione z daleka, co ciekawe, wtedy myślałem że to rozpadający się dach( do szczególnych wzrokowych orłów nie należę) dziś po lekturze artykułu do którego link wrzuciłem, widzę że to przygotowane dachówki do położenia w ramach remontu.

DSC_0271.JPG
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
Zostałem wysłany przez Burmistrza na konferencję "Korytarze życia i bezpieczeństwo nad wodą " do Darłowa, więc na drogę powrotna zaplanowałem sobie odwiedziny kilku stacji kolejowych które były po drodze powrotnej. Zacznę od Darłowa. Stacja jako budynek jest zamieszkała (piętro) część która służyła obsłudze pasażerów jest zamknięta w magazynie znajduje się sklep meblowy a w pozostałej części znajdują się biura miejscowego wolontariatu.Zdjęcia pochodzą z 9 XI 2018 r.
Do Darłowa odbywa się ruch pociągów są 4 pary pociągów na trasie Sławno - Darłowo obsługiwane przez jednoczłonowy SA103-009 który właśnie dojeżdżał do stacji
20181109_090732.jpg

Stacja widok w kierunku portu i JW
IMG_20181109_091036.jpg


Widok w kierunku Sławna
IMG_20181109_091123.jpg


Magazyn od strony peronu jest w opłakanym stanie
IMG_20181109_091130.jpg

... ale tory są nowe
IMG_20181109_091208.jpg


Widok w kierunku Sławna
IMG_20181109_091256.jpg


do rampy także tory są nowe. Może i rampę wyremontują?
IMG_20181109_091418.jpg


kierunek Sławno jak widać trzy tory są wyremontowane
IMG_20181109_091822.jpg

Kierunek port. Dalej nie szedłem ponieważ zaczynał padać deszcz a chciałem być w miarę suchy na kolejnych stacjach.
IMG_20181109_091828.jpg


Mozaika róznych nawierzchni przy drodze prowadzącej do wyładowni. Widok w kierunku Sławna.
IMG_20181109_092034.jpg



IMG_20181109_092117.jpg
IMG_20181109_092418.jpg


c.d.n.
 
Ostatnio edytowane: