• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
  • Uprzejmie informujemy, że forum będzie niedostępne w dniu 26/04/2018 od godz. 0:00 z powodu migracji na nową platformę sprzętową

Pytanie Zamiennik zasilacza do kolejki Berliner Bahnen

OP
OP
M

maxikaz

Nowy użytkownik
#21
Dzień dobry.

Odkopuje temat po prawie roku :D ale udało mi się znaleźć zasilacz, który chyba powinien działać z ta kolejką. Mam jednak kłopot, bo moja wiedza w temacie elektroniki póki co jest właściwie zerowa.
Wejście na kabel w zasilaczu wygląda tak jak na zdjęciu.


Takiego kabla nie mam i nie wiem czy jeszcze w ogóle da się kupić coś takiego.
Z drugiej strony trzeba to podłączyć pod tory. Na pierwszym zdjęciu, które wrzuciłem widać karteczkę, która pokazuje element podkładany pod tory. Tego elementu też niestety nie mam.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#22
Z drugiej strony trzeba to podłączyć pod tory. Na pierwszym zdjęciu, które wrzuciłem widać karteczkę, która pokazuje element podkładany pod tory. Tego elementu też niestety nie mam.
Możesz dostać tutaj:
http://allegro.pl/tory-h0-prosty-zasilajacy-177mm-piko-i7078457988.html
http://modele-ad9bis.pl/tory-h0/278-standartowy-tor-podlaczeniowy-piko.html
http://modele-ad9bis.pl/tory-h0/281-podlaczeniowy-luk-r440-piko-h0.html
Przy tym ostatnim torze, trzeba lutować przewody.
Te dwa pierwsze mają klips.
Takiego kabla nie mam i nie wiem czy jeszcze w ogóle da się kupić coś takiego.
Obawiam się, że oryginalnego kabla nie dostaniesz. Pozostaje przerobienie zasilacza.
 
OP
OP
M

maxikaz

Nowy użytkownik
#25
Marqus proszę popraw mnie, dałeś link do torów H0 i czytam, że to skala 1:87. Moja kolejka ma rozstaw 12mm i to chyba jest skala 1:120. Niestety nie mam żadnych papierów więc skali mogę sie tylko domyślać.
Czy w takim wypadku lepszy nie bedzie taki tor:
http://allegro.pl/tory-tt-luk-zasilajacy-6520-bttb-2-i7077452005.html

Michał Szewczyk nie ukrywam, że trochę byś mnie uratował, bo rozbebeszanie zasilacza i grzebanie w nim żeby coś przerabiać mnie lekko przeraża :)
 
#27
Marqus proszę popraw mnie, dałeś link do torów H0 i czytam, że to skala 1:87. Moja kolejka ma rozstaw 12mm i to chyba jest skala 1:120. Niestety nie mam żadnych papierów więc skali mogę sie tylko domyślać.
Czy w takim wypadku lepszy nie bedzie taki tor:
http://allegro.pl/tory-tt-luk-zasilajacy-6520-bttb-2-i7077452005.html

Michał Szewczyk nie ukrywam, że trochę byś mnie uratował, bo rozbebeszanie zasilacza i grzebanie w nim żeby coś przerabiać mnie lekko przeraża :)
Szkoda że teraz dopiero przeczytałem bo dziś wróciłem od rodziców. Tak to bym poszukał od razu a tak dopiero w Święta
 
OP
OP
M

maxikaz

Nowy użytkownik
#30
Ok, to pójdziemy w McGyvera, bo chciałbym na razie jak najtańszym kosztem sprawdzić czy ten zestaw lokomotywy + zasilacz w ogóle działają.

Poprawcie mnie jeśli napiszę głupotę, ale jak wspominałem wcześniej, moja wiedza z elektryki jest strasznie mizerna...
Czy jeżeli wezmę dwa kabelki i przyczepie je tak do zasilacza, że będą dotykać tych blaszek, a drugimi końcami dotknę torowiska, to powinno to wszystko zadziałać?
Pytanie jeszcze jakie to muszą być w ogóle kabelki? Obojętnie jakie, czy z jakimiś określonymi parametrami?
No i kwestia połączenia. Rozumiem, że skoro dwie blaszki w zasilaczu, to również dwa kabelki muszą być i każdy powinien stykać się z blaszką w zasilaczu. A z drugiej strony? Każdy kabelek do jednej szyny? :D
 

cyruss

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#31
Tak, jedna blaszka z zasilacza połączona do jednej a druga do drugiej szyny.
Kabelek jakikolwiek, byle był izolowany, oczywiście tam gdzie dotyka blaszki / szyny izolację zdjąć.
Zanim zaczniesz jazdy:
- wyczyść szyny - np. płatkiem kosmetycznym zamoczonym w spirytusie (czystym, nie salicylowym) lub izopropanolu (do kupienia w sklepach z częściami elektronicznymi)
- wyczyść wszystkie koła (także i w wagonach) - np patyczkiem z wacikiem "do uszu" zamoczonym jw
- jeśli szyny zardzewiały - wcześniej wyczyść do połysku papierem ściernym np 1000, potem spirytus
- posmaruj - zwłaszcza łożyska w silnikach i te gdzie są najwyższe obroty, np kardany od silnika do przekładni. Olej do modeli ze sklepu modelarskiego lub olej wazelinowy, jak najmniejszą kropelkę, ew. kiedy się schowa w szczeliny to następną.

Bawiąc się kolejką od mechaniki i elektryki nie uciekniesz, podszkól się w podstawach elektryki / elektroniki. Np strona https://elportal.pl/dla-poczatkujacych/
 
OP
OP
M

maxikaz

Nowy użytkownik
#33
Aktualizacja z placu boju :)

Skombinowałem miernik i po kolei podłączałem żeby sprawdzić czy wszystko działa. Najpierw bezpośrednio pod blaszki zasilacza - działa! :D
Wsadziłem więc dwa kabelki, "uszczelniłem" chusteczkami :D i sprawdziłem, że na końcówkach jest prąd. Potem kabelki do torów i...jest prąd.
Lokomotywki jednak nie jechały mimo próśb i lekkiego popychania.
Postanowiłem wziąć się więc za tory i to był strzał w dziesiątkę. Tory nie są zardzewiałe, ale pokryły sie szarym nalotem. Wziąłem papier ścierny i na próbę wyczyściłem nim jedną sztukę torów. Poprawiłem zmywaczem i lokomotywka jako tako turla się po czystym torze. Czyszczenie tego to jednak jest masakra i musiałbym na cały komplet przeznaczyć chyba ze dwa dni + ryzę papieru ściernego :D
Wydaje mi się niestety, że pozostaje zakup nowych. Kolejka jednak działa i to jest dobra wiadomość.
 

sluzbowo

Znany użytkownik
#34
Wielokrotnie przestrzegano (również na tut. Forum) przed czyszczeniem szyn przy użyciu papieru ściernego. Takie działanie powoduje powstawanie na powierzchni mikroskopijnych rys, w których tym łatwiej gromadzi się brud. Do czyszczenia raczej powinno się użyć środka chemicznego: izopropanolu, czystego alkoholu (spirytusu - byle nie salicylowego) lub ostatecznie denaturatu. Są też w sprzedaży dostępne specyfiki dedykowane do tego celu.
 
OP
OP
M

maxikaz

Nowy użytkownik
#35
Tak, wiem. To czyszczenie jednego toru było tylko po to, żeby zdiagnozować problem.Teraz już wiem, że to tory są główną przyczyną kłopotów, więc albo wyczyszczę je jak należy, albo bedzie trzeba kupić nowy komplet.
 

Podobne wątki