• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Zaginarka do elementów fototrawionych

14D40

Znany użytkownik
#1
Witam,

czy przy zaginaniu długich, wąskich elementów pozostaje użyć tylko zaginarki? Czy macie jakieś metody na wyginanie takowych elementów? Np takiego jak na rysunku. Bawiłem się nożykami introligatorskimi, ale to jednak nie ten efekt, który chciałbym uzyskać. Może szczęki imadła będą ok?
1.JPG
 

Irokez46

Znany użytkownik
#2
Przy takim wymiarze jak tu masz, czyli 1mm to nie widzę innej metody jak tylko zaginarka.Imadło może nie mieć tak dobrze "spasowanych" krawędzi.Niekiedy można próbować przy użyciu metalowej linijki, jednak ten 1mm nie pozostawia zbyt wiele mozliwości.
 
#3
A jak długi i z jak grubej blachy jest ten element ? Ja używam dwóch ostrzy takich jak do noży do tapet tylko o numer większych jako wkładki do imadła. Sprawdza się jako zastępnik do zaginarki o ile element nie jest dłuższy od szczęk, i nie grubszy niż 0.3
 
OP
OP
14D40

14D40

Znany użytkownik
#6
Element ma długość 170 mm, jest z blachy gr. 0,2 mm, w miejscu gięcia podtrawienie. Robiłem właśnie przy użyciu nożyków do tapet, owszem, element wygięty, ale ten 1 mm pasek jest trochę pofalowany miejscami i trzeba punktowo prostować co wpływa już na wygląd. Trzeba będzie chyba w zaginarkę zainwestować..
 
#7
No niełatwy element. Ja takie coś zaginam stopniowo - po kilkanaście stopni za jednym przejściem, nie fałduje się w sposób widoczny, natomiast ma tendencje do robienia łuku, ale to akurat można prosto skorygować przy pomocy stalowej linijki. Ale zaginarka i tak będzie najlepsza
 
K

Kpt.Nemo

Gość
#9
Takie proste i niedługie elementy, z tak cienkiej balchy i dodatkowo podtrawione wyginam nożem od strugarki (heblarki) z lekko przytępioną krawędzią, jako matrycy używam kawałka tworzywa POM z wyfrezowanym rowkiem o kącie 90 gradusów, ino trza z czuciem bo można przeciąć element wyginany.
Jest też inny sposób, łapiesz to cudo za skrzydełko 1-no milimetrowe w dwa płaskowniki, najlepiej szlifowane, skręcach śrubkami, opierach o twarda powierzchnię skrzydełkiem 4-ro milimetrowym i zaginasz, może nie jest to zbyt jasne, ale wrzucę jakieś fotki oczywiście jak jutro zrobię.
 
OP
OP
14D40

14D40

Znany użytkownik
#10
Mniej więcej wyobrażam sobie proces zaginania tymi płaskownikami, oczywiście muszą mieć wywiercone jakieś otwory na śruby co nie? Będę wdzięczny Kapitanie za kilka zdjęć
 

Zbyszek

Zajebistość roku
#11
Takie proste i niedługie elementy, z tak cienkiej balchy i dodatkowo podtrawione wyginam nożem od strugarki (heblarki) z lekko przytępioną krawędzią, jako matrycy używam kawałka tworzywa POM z wyfrezowanym rowkiem o kącie 90 gradusów, ino trza z czuciem bo można przeciąć element wyginany.
Jest też inny sposób, łapiesz to cudo za skrzydełko 1-no milimetrowe w dwa płaskowniki, najlepiej szlifowane, skręcach śrubkami, opierach o twarda powierzchnię skrzydełkiem 4-ro milimetrowym i zaginasz, może nie jest to zbyt jasne, ale wrzucę jakieś fotki oczywiście jak jutro zrobię.
Jako człowiek z małym doświadczeniem w temacie chciałem się nie wypowiadać, ale budkę trawioną od Huberta i Marcina właśnie wyginałem dwoma nożami od strugarki. Taki nóż ma 3mm grubości i z jednej strony kąt prosty. Dociskałem jednym nożem tą stroną, a drugim doginałem od strony ostrza.
Jeden śmiały ruch i wygięte. Tu może być problem ze względu na małe wymiary, ale chętnie podglądnę jak to wygląda na Twoich fotkach.
 
#12
Element ma długość 170 mm, Trzeba będzie chyba w zaginarkę zainwestować..
Bardzo mało jest zaginarek o takiej długości. Ceny są wprost proporcjonalne do wielkości.:rolleyes:
Ja bym próbował z suwmiarką. Przycisnąć element do maty i za pomocą ostrego noża unosić ten krótszy bok, dociskając go do boku suwmiarki.
Można też skonstruować zaginarkę z klocków lego. Trzymają kąty proste. Po usunięciu jednego rzędu czopów, wejdzie między klocki ten 4mm kawałek blaszki.
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#15
Przy długości 170 mm nawet z dobrą zaginarką wygięcie nie będzie łatwe. Najprościej jest dodać linię podtrawienia na drugiej stronie o szerokości 0,04-0,06 mm. Oczywiście istnieje niewielkie ryzyko (zależne od trawialni), że obustronne podtrawienie zbyt osłabi konstrukcję, no i dodatkowa linia podtrawienia będzie widoczna, co w niektórych przypadkach może obniżać wrażenie estetyczne. Oba te problemy można zniwelować poprzez polutowanie krawędzi styku obu płaszczyzn. Rozwiązanie alternatywne to lekkie nacięcie linii podtrawienia tępym nożem, ale tu trzeba mieć bardzo pewną rękę plus kilka nadmiarowych części na zapas.
 

Baldwin

Znany użytkownik
#16
Jeśli to coś pomoże to takie małe kątowniki robiłem w ten sposób że najpierw zaginałem kątownik o wyższym boku a potem przycinałem do żądanego wymiaru.
Kiedyś dla jednej z firm robiłem model suszarni i tam potrzebna były podobne kątowniki ale 40 cm długie.
Niestety bez giętarki raczej się nie odbędzie ,a noże do heblarki to dobry pomysł tez takich używam.
 
K

Kpt.Nemo

Gość
#17
Krótka relacja, bo ja pisze z daleka a zdjęcia młody na szybko zrobił w domciu.

Zdjęcie pierwsze ustawiamy wytrawiony pasek balchy, oczywiście z podtrawieniem, w płaskownikach za pomocą noża, co pozwala ustawić krawędź naerządzia na środku rowka.
Drugie, trzymając rączętami, o brzeg sklejki płyty metalowej, opieramy wystającą część blachy i naciskamy, ruchem podobnym do ciągnięcia rakla(i), sięnam zgina, jeśli odrobinę sięnie dognie, przez kawałek tworzywa lub gumianym młotkiem popukujemy, wyrównując zagiiętą krawędź, to co na zdjęciach to blaszka 0,3 mm i czasami się zagnie nie całkiem.
Na ostatnim gotowy wyrób, wymiary 1,8 X 1,8 X120 mm.
W przypadku wspomnianym gdy ramię jedno ilimetrowe jest w przyrządzie a do zagięcia aż 4 mm, zaginanie to sam miód.

Przepraszam za jakość zdjęć ale były robione szybko, bez zbytniego zadęcia.
 

Załączniki

  • 200,4 KB Wyświetleń: 477
  • 168,2 KB Wyświetleń: 458
  • 165,7 KB Wyświetleń: 451

Podobne wątki