• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zagadka

OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#3
Zagadka okazała się troszkę trudna? A oto rozwiązanie.
Przedstawiony na zdjęciu element to wspornik, który służy do zawieszenia zastępczej latarni sygnałowej w przypadku awarii w zasilaniu.
Traktuje o tym § 31 pkt. 6 Instrukcji Ie-10 (E18):
„Wszystkie semafory świetlne oraz tarcze ostrzegawcze do semaforów wjazdowych, drogowskazowych i odstępowych muszą być przygotowane do umocowania zastępczych latarni sygnałowych. W razie wygaśnięcia semaforów i tarcz ostrzegawczych, czy to z powodu zaniku napięcia, czy nie działania przetwornicy lub niemożności uruchomienia agregatu, należy zastępcze latarnie sygnałowe, zaopatrzone odpowiednio w szkła czerwone lub pomarańczowe, zawiesić w pierwszej kolejności na masztach sygnałowych semaforów wjazdowych, drogowskazowych i odstępowych oraz na odnoszących się do nich tarczach ostrzegawczych (zarówno w dzień, jak i w nocy).
Szczegółowe postanowienia dotyczące ilości, kolejności i miejsca zakładania zastępczych latarni sygnałowych powinny znajdować się w regulaminie technicznym. Latarnie powinny znajdować się na każdej nastawni w stałej gotowości użycia. Nie dotyczy to posterunków, które wyposażone zostały, w co najmniej dwa niezależne źródła zasilania z sieci energetycznej oraz źródło zasilania awaryjnego (przetwornicę lub agregat prądotwórczy)”.
Z powyższego przepisu wynika, że zasada ta dotyczy semaforów obsługiwanych, a więc przypisanych do obsługi przez określoną nastawnię. Regulamin Techniczny Stacji (RTS) w działce nr 38, pkt. 1 „Obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym w szczególnych przypadkach” określa postępowanie w przypadku wygaszenia świateł na sygnalizatorach.
I chociaż przywołany powyżej przepis mówi, że: „Nie dotyczy to posterunków, które wyposażone zostały, w co najmniej dwa niezależne źródła zasilania z sieci energetycznej oraz źródło zasilania awaryjnego (przetwornicę lub agregat prądotwórczy)”, to jednak wszystkie obsługiwane semafory winny posiadać taki wspornik, ponieważ może wystąpić awaria polegająca np. na uszkodzeniu kabla zasilającego określony semafor, przy której ani agregat, ani dodatkowe źródło zasilania nie jest w stanie takiej usterki usunąć.
Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#6
Zbyszek napisał(a):
To na kolei jeszcze stosuje się takie zastępcze latarnie? Bo ja taką z lustrem mam domu na półeczce. :smile:
Oczywiście, o czym dobitnie świadczy fotografia zamieszczona przez Patryka K. (któremu serdecznie dziękuję za wsparcie w temacie).
Pozdrawiam
 
OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#8
gbbsoft napisał(a):
Czy to oznacza, że na każdej nastawni jest zapas nafty i procedura kontroli, czy nie wyparowała...?
Teoretycznie tak, o czym mówi właśnie działka 38 RTS, gdzie należy opisać postępowanie w wypadku awarii zasilania, a także podać ilość awaryjnych latarni sygnałowych, które powinny być w stałej gotowości do użycia - sumienny kontroler jest w stanie to sprawdzić i jak będzie upierdliwy, personel nastawni może mieć z tytułu braków kłopoty...
No i wiadomo też, że przepisy przepisami, a życie życiem...
Dobrze chociaż, że nafta jest "niejadalna" i wyschnięcie zapasów raczej nie zagraża kondycji przepisowej posterunków ruchu, odpowiedzialnych za przestrzeganie tego zapisu instrukcji...
Pozdrawiam
 
OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#10
gbbsoft napisał(a):
A jak to wygląda praktycznie? Mają latarnie na baterie? Czy w ogóle ich nie ma...
Praktycznie to wygląda tak, że na posterunkach ruchu są takie latarnie - naftowe - jest ich po kilka sztuk (w rzeczywistości ich liczba powinna odpowiadać minimum ilości semaforów wjazdowych wraz z tarczami ostrzegawczymi) - oczywiście jest ich mniej, ponieważ służą one głównie w wypadku awarii zasilania do określonego semafora (np. zerwanie kabla, co się może zdarzyć) - w pozostałych przypadkach braku zasilania do wszystkich urządzeń srk rolę tę spełnia dodatkowa, awaryjna linia zasilania oraz agregat prądotwórczy.
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
4 1 0
#20
Lokomotywa pcha skład wagonów, za przemawiają poniższe obserwacje;
- świecą się czerwone światła końcowe pociągu
- nie widzę maszynisty w kabinie
- semafor wskazuje (jeszcze) wolną drogę
- pociąg jedzie po prawym torze na dwu torowej linii. Niezelektryfikowany tor na pierwszym planie to bocznica, tor wyciągowy, albo coś w tym rodzaju.
 

Podobne wątki