• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zachodniopomorskie perony i dworce

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
564 11 5
#81
Pare moich fotek z bocznicy z Czepina do fabryki Gryf-Skand Właściwie z ternu fabryki .Fabryka produkuje węgiel drzewny
16,07,96, gryf skand Zabnica rok prod[1].1913-1929 -1948-53 pro.jpg

Specjalne wagon do wozu drzewa na teren fabryki z miejsca składowania podwozia sa dos stare bo na maźnicach można było spotkać daty 1913 - 1929 i nawet 1948-1953 16.07.1996 Żabnica
lastsca2 cysterna ma nr205100026009 Gryf-Skand Zabnica pochodznioe niemieckie 180498.jpg

Kiedyś na ternie fabryki były 3 cysterny które obecnie już nie istnieją cysterna ma nr 205100026009 Żabnica 16.07.1996
Ls60-6321 Gryf-Skand zabnica.jpg

Ls60-6321 fabryka posiada jeszcze jedna Ls60 jako magazyn części Żabnica 16.07.1996
Wozki retortowe tor 695mm Gryf-Skand Zabnica 16.07.96.jpg

i najciekawsze obiekty typu kolejowego to sa wózki retortowe do walania drzewa na węgiel drzewny takie 2 wózki wjeżdżają do pieca właściwie to nazywa sie retorta w której wypala sie węgiel drzewny wózki jeżdżą po torze 695m m Żabnica 16.07.1996
Gryf Skand Zabnica 16.07.96 tor 615mmm.jpg

Wózek wykorzystywano w kotłowni do dowozu węgla z miejsca składowania do kotłowni i wywozu popiołu wózek poruszał sie po torze 615mm obecnie juz on nie istnieje Żabnica 16.07.1996
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
#82
Przystanek osobowy Lisowo (Linia 202: Gdańsk Gł. - Stargard Szczeciński).

Przystanek posiada 2 perony jednokrawędziowe (jeden jest zmodernizowany). W obrębie przystanku znajduje się niestrzeżony przejazd kolejowy z sygnalizacją świetlną.
Ciekawostką jest natomiast wiadukt drogowy biegnący nad linią kolejową w pobliżu tego przystanku. Jest to nigdy nie oddany do użytku wiadukt na tzw. "Berlince", która była budowana w czasie II Wojny Światowej i miała połączyć Berlin z Królewcem.

P1000567m.jpg P1000563m.jpg P1000569m.jpg
P1000570m.jpg P1000566m.jpg P1000562m.jpg

P1000546m.jpg P1000548m.jpg P1000554m.jpg
P1000549m.jpg P1000550m.jpg P1000553m.jpg
 

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
26.400 108 2
#84
Jakby wojna potrwała jeszcze ze 3 lata to autostrada Szczecin - Królewiec była by gotowa i miała by po dwa pasy w każdą stronę, a tak została nie dokończona i mamy tak zwaną chociwelkę.
Oczywiście żeby mnie ktoś nieopatrznie nie zrozumiał, wojna była straszna i pochłonęła miliony istnień ludzkich więc jestem jej wielkim przeciwnikiem.
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
564 11 5
#85
ale berlinka jest tak zrobiona ze ten beton co Niemcy wlali to lepiej sie trzyma jak nasz współczesny asfalt a nasi modrzy panowie co ja remitują zrywają ten beton zamiast wlać na ten stary beton i by czy mala sie jeszcze wiele lat
 

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
26.400 108 2
#86
ale berlinka jest tak zrobiona ze ten beton co Niemcy wlali to lepiej sie trzyma jak nasz współczesny asfalt a nasi modrzy panowie co ja remitują zrywają ten beton zamiast wlać na ten stary beton i by czy mala sie jeszcze wiele lat
No to już inna historia jak u nas się drogi buduje i remontuje, system jest taki żeby firmy miały cały czas co robić to robią byle jak.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
#87
Czy ktoś z kolegów orientuję się w temacie bocznicy odgałęziającej się od linii Wyszogóra - Resko? Dochodziła do lotniska zaznaczonego grubą czerwoną
geoportal sienno_cr.jpg
linią.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
#88
Linia kolei wąskotorowej Casekow – Penkun – Oder (CPO).

Pierszy odcinek tej linii (Casekow – Gumieńce) o prześwicie toru 750mm powstał w kwietniu 1899r. Drugi – do Pomorzan (Pommerensdorf Ldb.) w październiku tego samego roku. Drugi odcinek posiadał trzy szyny i stanowił splot linii wąskotorowej 750mm i normalnotorowej 1435mm. CPO nie miała połączeń z innymi liniami wąskotorowymi.

W 1945 roku w wyniku wytyczenia nowej granicy linia została przecięta. Cała linia wąskotorowa została rozebrana przez Rosjan i wywieziona na wschód. Ocalał tylko odcinek normalnotorowy ze Szczecinia Gumieniec do Pomorzan, który był wykorzystywany wyłącznie dla ruchu towarowego.
Obecnie linia jest nieprzejezdna.

Po „polskiej” stronie znajdowały się następujące stacje:
km / polska nazwa - niemiecka nazwa
30,7 / Barnisław - Barnimslow
31,4 / Warnik - Warningshof
32,6 / Karwowo - Carow (Bz. Stettin)
34,2 / Będagowo - Mandelkow (Bz. Stettin)
36,5 / Warzymice Wąsk. - Klein Reinkendorf Ldb.
38,3 / Gumieńce Wąsk. - Scheune Ldb.
40,4 / Wstowo Wąsk. - Güstow
42,1 / Pomorzany Wąsk. - Pommerensdorf Ldb.

776px-Karte_Kleinbahn_CPO.jpg

Przebieg linii. Źródło: http://de.wikipedia.org/wiki/Kleinbahn_Casekow%E2%80%93Penkun%E2%80%93Oder


Podczas mojej "wycieczki" skupiłem w na elementach infrastruktury, które ocalały w obrębie Szczecina - na pozostałych odcinkach pozostało ich bardzo niewiele. Zdjęcia pogrupowałem, tak żeby układały się w jakąś sensowną całość (cyfry na poniższej mapie). Jeżeli ktoś dysponuje zdjęciami z pozostałych fragmentów linii oraz starymi zdjęciami wykonanymi na niej to zapraszam do wstawiania ich.

Schowek02.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
#90
1.
P1010446m.jpg P1010438m.jpg
Pierwszy tor od prawej prowadzi do dawnej szopy, drugi w kierunku dawnego dworca (widok w kierunku stacji Szczecin Gumieńce).
P1010438m.jpg P1010437m.jpg P1000867m.jpg
Widok w kierunku przeciwnym z toru prowadzącego do szopy i warsztatów.
P1000865m.jpg
Szopa - niestety nie prowadzą do niej obecnie żadne tory.
staode27.jpg
Przejazd kolejowy (ul. Cukrowa) linii wąskotorowej prowadzący na teren cukrowni (zdjęcie z 2003r., źródło: http://stillgelegt.de),
P1000862m.jpg P1000864m.jpg
i widok obecny (2013r.).

2.
P1000874m.jpg P1010427m.jpg

Dawny dworzec Gumieńce Wąsk. (wg źródeł niemieckich) - obecnie hurtownie i magazyny.[DOUBLEPOST=1391289969][/DOUBLEPOST]
Mapa fajnie przygotowana ale nie widzę fotek, albom ślepy.;)
Poczekaj, poczekaj zaraz będą.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
#91
3.
P1000805m.jpg P1000803m.jpg P1000808m.jpg P1000809m.jpg
Wiadukt kolejowy (ul. Południowa). Prawy tor CPO, pozostałe tory linie: 851 Szczecin Gumieńce - Szczecin Wstowo, 433 Szczecin Gumieńce - Szczecin Główny.
Złodzieje już się wzięli za tor...

4.
P1000791m.jpg P1000787m.jpg P1000786m.jpg P1000784m.jpg P1000782m.jpg P1000780m.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
#92
5.
P1000772m.jpg P1000773m.jpg
Skrzyżowanie ulic: Ustowskiej i Szczawiowej.
Wstowo Wąskotorowe.

6.
P1000762m.jpg P1000763m.jpg P1000765m.jpg P1000766m.jpg
Wiadukt na ulicy Szczawiowej. Na górze linia biegnie linia 351 (Poznań Główny - Szczecin Główny).
Na drugim i trzecim zdjęciu widać fragmenty podpór przygotowanych pod rozbudowę wiaduktu.

staode36.jpg P1000771m.jpg
Przejazd kolejowy na ul. Szczawiowej (przy elektrowni) dawniej (źródło:http://stillgelegt.de) i dziś.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
#94
7.
staode37.jpg P1000685m.jpg
Bocznica PGE Pomorzany (zdjęcie z lewej - źródło: http://stillgelegt.de)
P1000692m.jpg
O tym, że na ul Szczawiowej istniał jeszcze jeden przejazd kolejowy - prowadzący z placu składowego na teren elektrowni świadczą już tylko bramy...

8.
P1000668m.jpg P1000670m.jpg
Szkoda, że tory już zostały rozkradzione...

P1000657m.jpg P1000655m.jpg
Przejazd na ul. Bydgoskiej.

9.
P1000672m.jpg P1000673m.jpg P1000753m.jpg
Na mapach tory się kończą w tym miejscu (przy bramie). Jednak na jezdni widać, że biegły dalej wzdłuż ul. Szczawiowej. Dokąd?
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
#95
Między 8, a 10.
P1000734m.jpg P1000735m.jpg
Większa część torów została już rozkradziona. Pozostały tylko stare podkłady kolejowe.

10.
P1000757m.jpg
Dawny magazyn kolejowy?

Między 10, a 11
P1000749m.jpg P1000744m.jpg

11.
P1000745m.jpg
Dawny magazyn, przy którym kończyły się tory. Biegły za znajdującym się po prawej stronie zdjęcia płocie.

I na koniec zdjęcie ze strony http://stillgelegt.de.
Autorzy twierdzą, że w tym miejscu kończyła się bocznica prowadząca do portu.
Mi niestety nie udało się dotrzeć do tego miejsca.
staode41.jpg [DOUBLEPOST=1391294383,1391293927][/DOUBLEPOST]
Jestem pod wrażeniem podejścia do tematu i czekam na dalszą foto relację.;)
Chyba wybiorę się jeszcze raz "w teren".
Po pierwsze nie dotarłem do nabrzeża portowego, a po drugie zainteresował mnie budynek magazynowy z części 10-tej (niestety nie udało mi się go lepiej sfotografować).
 

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
26.400 108 2
#96
Między 8, a 10.
Zobacz załącznik 170459 Zobacz załącznik 170460
Większa część torów została już rozkradziona. Pozostały tylko stare podkłady kolejowe.

10.
Zobacz załącznik 170464
Dawny magazyn kolejowy?

Między 10, a 11
Zobacz załącznik 170463 Zobacz załącznik 170461

11.
Zobacz załącznik 170462
Dawny magazyn, przy którym kończyły się tory. Biegły za znajdującym się po prawej stronie zdjęcia płocie.

I na koniec zdjęcie ze strony http://stillgelegt.de.
Autorzy twierdzą, że w tym miejscu kończyła się bocznica prowadząca do portu.
Mi niestety nie udało się dotrzeć do tego miejsca.
Zobacz załącznik 170470 [DOUBLEPOST=1391294383,1391293927][/DOUBLEPOST]

Chyba wybiorę się jeszcze raz "w teren".
Po pierwsze nie dotarłem do nabrzeża portowego, a po drugie zainteresował mnie budynek magazynowy z części 10-tej (niestety nie udało mi się go lepiej sfotografować).
A do tego swoimi postami rozczłonkowałem Ci prezentację;)
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
#98
Jeszcze udało mi się znaleźć starą fotkę ze stacji końcowej Pommerensdorf Ldb. (Pomorzany Wąsk.). Wydaje mi się, że zostało ono wykonane gdzieś w pobliżu pkt. 10 na mojej mapie.
Pommerensdorf Schmalspurbahnen in Mecklenburg-Vorpommern und Brandenburg Reiner und Erich Preuss.jpg

(Zdjęcie pochodzi z książki: Schmalspurbahnen in Mecklenburg-Vorpommern und Brandenburg. Autorzy: Reiner und Erich Preuss, a znalazłem je na stronie: http://przeclaw24.pl/index.php/foru...w-penkun-szczecin-pomorzany/mode-replies.html).
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
564 11 5
#99
troszkę ja dołożę swoich fotek ale na początek parę stonek opisojocych historie kolejki
http://przeclaw24.pl/index.php/foru...olejki-casekow-penkun-szczecin-pomorzany.html
http://przeclaw24.pl/index.php/tu-m...86-cpo-historia-kolejki-waskotorowej-cz1.html
http://przeclaw24.pl/index.php/tu-m...-kolejki-waskotorowej-cz2-casekow-penkun.html
http://przeclaw24.pl/index.php/tu-m...42-cpo-historia-kolejki-waskotorowej-cz3.html

100_8495.JPG
100_8496.JPG
100_8497.JPG

Bardzo ciekawy plan miasta który znajduje się w Urzędzie Wojewódzkim widać końcowa cześć kolejki
100_0294.JPG
100_0295.JPG
100_0298.JPG
100_0299.JPG

Końcowy odcinek kolejki
100_0300.JPG
100_0301.JPG

Brama wjazdowa od strony końcowej części kolejki
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki