• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zabezpieczenie torów H0 przed korozją

Danny444

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam,

zaczynam swoją przygodę z modelarstwem kolejowym. Rozpoczynam budowę makiety - i tu rodzi się mój pierwszy problem. Posiadam używane tory marki Lima. Był na nich delikatny nalot rdzy. Wyczyściłem je drobniutkim papierem ściernym. Wszystkie wyglądają jak nowe tylko jak je teraz zabezpieczyć aby rdza nie powróciła ??? Czy nasmarowanie olejem silnikowym to dobry pomysł ?
Proszę o pomoc.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#2
Wymienić na Piko A-Gleis, Roco line, albo Tillig. To dobry pomysł.
A Limy możesz użyć na małe dioramy do ćwiczenia szutrowania itp.

Btw. Witamy w gronie. :)
 

marekw111

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#3
Wymienić na Piko A-Gleis, Roco line, albo Tillig. To dobry pomysł.
A Limy możesz użyć na małe dioramy do ćwiczenia szutrowania itp.

Btw. Witamy w gronie. :)
Kolega Kris ma rację wymienić na w/w,wszystko zależy od pojemności kieszeni,czym lepsze tym droższe,to po pierwsze.Po drugie raz zainwestowanie w dobre torowisko odpędzi w przyszłości pokusę wymiany na lepsze,bo jak wiadomo w miarę jedzenia apetyt rośnie.Po trzecie,NIGDY NIE UŻYWAJ PAPIERU ŚCIERNEGO DO CZYSZCZENIA TORÓW!!!!! Po tym co zrobiłeś,obecne torowisko nadaje się-trudno określić do czego!!! Pamiętaj!!! Torowisko ma być czyste,bez rdzy,olejów smarów ,inaczej pojeździsz sobie kolejką ale tylko przy pomocy palucha
no chyba że zadowala cię efekt skaczącej żaby.

A kto ci zaproponował smarowanie torowiska olejem silnikowym?!!! Skoro pojawiła się rdza to- torowisko do d..., źle przechowywane (wilgoć itp),zjeżdżone jak zęby 100-tu letniej kobyły. Niczym nie zabezpieczysz i tak rdza wróci jak wrzód na tyłku jeśli w całości się go nie pozbędziesz. Teraz to twój osobisty wybór!!!
No cóż, na koniec witamy w gronie
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#4
Danny, chłopaki tu się mordują i kombinują jak zrobić naturalnie wyglądającą patynę, a ty z grubej rury potraktowałeś już gotowe pod tym względem tory papierem ściernym.;) No cóż mleko się już wylało.

Wystaw na balkon lub za okno i na wiosnę będziesz mógł sprzedać jako naturalnie spatynowane tory gotowe na każdą dioramę. Na makietę czy moduły to one się raczej nadawać nie będą, co już napisali poprzednicy.
 

marekw111

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#7
Wymiana torów i koniec kropka!!!! Za parę dni szczególny dzień,gdzie zdarzają się cuda,więc napisz liścik do pewnego dziadzia, może będziesz mile zaskoczony

Szanowni Panowie,Wysoka Izbico,Piękny Narodzie,Serdeczni Użytkownicy tego forum,Krwiopijcy i Jadoplujcy,wspólnie po długiej i burzliwej debacie,doszliśmy do wniosku-wymiana!!! Dalsze marudzenie,specjalna komisja w składzie zastrzeżonym,uzna za sabotaż i dywersję.
Teraz czekamy na relację Danny-ego 444 z nowymi torami i super relację z budowy.
 

Piotr M.

Znany użytkownik
Reakcje
1.216 86 30
#8
Tylko po jaką cholerę bawić się ze starymi torami?
Nowe tory wcale nie są takie drogie, szkoda hammerite'a czasu i fatygi!
Trza kupić nowy tory i już, nie ma co się bawić
 
OP
OP
D

Danny444

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Hmm, czyli rozumiem że zaliczyłem pierwszą porażkę na samym początku...
Ale czy istnieje jakaś metoda dzięki której chociaż na jakiś czas je zabezpieczę ?
Troszkę źle się wyraziłem, rdzy nie było dużo - prawdę powiedziawszy tylko na kilku torach i to w małej ilości. Pozostałe były nienaruszone.
Czyściłem je z powodu osadu który przeszkadzał w przepływie prądu.
Proszę, poratujcie ! Nie ukrywam że mój budżet na chwilę obecną jest bardzo, bardzo skromny...

Please, please, please !!!!:(
 
OP
OP
D

Danny444

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Po prawej stronie jest tor przed szlifowaniem.
Po lewej tor który wyczyściłem papierem ściernym.
Da się je jeszcze uratować ? Puszczałem po nich lokomotywę i jeździ dobrze - nie zacina się i jeździ płynnie...
IMAG0041.jpg

IMAG0042.jpg
 

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
155 1 0
#12
Spirytus i wacik. Jak przestanie jeździć to znaczy, że trzeba znowu wyczyścić. Kup kostkę ROCO i raz na jakiś czas wyczyść tory. Jeżeli masz kasę to jak podpowiadają koledzy- zmień tory na Piko czy Peco.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#14
Panowie, robicie nowemu koledze wodę z mózgu. Kolego Danny444, nie należy części powyższych wypowiedzi brać zbyt serio, bo koledzy sobie trochę jaja robią. Prawdą jest, że torów nie należy traktować papierem ściernym, ale chodzi o tory w dobrym stanie, a jedynie zabrudzone. Jeżeli te zaczęły już rdzewieć, to chyba nie było innego wyjścia, jak delikatnie tę rdzę zeszlifować, chociaż lepiej było spróbować najpierw delikatniejszych środków, jak np. wspomnianej kostki do torów Roco (no, ale to już musztarda po obiedzie). Na zabezpieczenie przed rdzą szyn nie ma metody, poza taką, że nie należy ich trzymać w warunkach, w których na rdzę byłyby narażone. Jak koledzy wyżej pisali, szyny muszą być czyste i suche, żadne smarowanie ich czymkolwiek nie wchodzi w rachubę. Kolega Marcin dobrze mówi, tylko delikatne czyszczenie w razie potrzeby. Powierzchnia główki szyny musi dobrze przewodzić prąd i nie być śliska. Ale najlepiej faktycznie do makiety użyć trochę lepszych, nowych torów.
 
OP
OP
D

Danny444

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
Panie Andrzeju,

dziękuję Panu oraz innym kolegom którzy szczerze chcieli mi posłużyć dobrą radą.
Tak jak już Pan powiedział, teraz to już " musztarda po obiedzie ".
Czas rozglądać się za nowymi torami.
Dziękuję jeszcze raz.

Pozdrawiam.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#16
Dany444, o żadnej porażce nie ma mowy. Luz maryja ;)

Przygotuj tory do sprzedania i wystaw je, może coś za nie dostaniesz. Wtedy nowe wyjdą taniej ;)
Nawet nie musisz całkiem nowych kupować. Używane w dobrym stanie też znajdziesz.

Powodzonka :) Kibicuję :) Jesteś początkujący i nie musisz wszystkiego wiedzieć. Ale CZYTAJ FORUM ;)
Ze zrozumieniem ;)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#17
Witam miło :). Już trzy lata buduję swoje "wypoty"i dopiero dziś dowiedziałem się, że nie wolno traktować papierem ściernym torów. Ba! Tory Tilligi (te bromowane) najlepiej wyglądają potraktowane właśnie papierem ściernym. Ale z drugiej strony potwierdzam, że "czkawka" to najczęściej występująca przypadłość moich lokomotyw - może to właśnie dlatego? Carramba, że też dopiero teraz się doczytałem. Ale z drugiej strony jak malować tory, aby później oczyścić je z resztek farby? Ale nie o tym chciałem napisać. Stare tory (ale nie chodzi mi tu o Kolegę Stare tory ;)) możesz wykorzystać (przynajmniej część) do budowy fragmentu linii zamkniętej albo nieużywanej bocznicy (albo jak ja - raz na jakiś czas, przed jazdami przejechać po nich papierem ściernym w celu wyleczenia czkawki :oops: )
 

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
64 1 0
#18
Tory na wszystkich klubowych skrzynkach czyścimy kostkami ściernymi i nie zauważyliśmy, żeby to miało jakiś zgubny wpływ. Myślę, że teoria z papierem jest "lekko" przesadzona.
 

Thomas.Gabriel

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Za 3 dni będzie okrągłe 5 lat :)

Teoria o papierze i mi nie pasuje. Zdarzało mi się polerować papierami o gradacji od 1000 w górę i jakoś ponownie nie śniedzieją czy cokolwiek innego miałoby się z nimi dziać. Ale muszą być wypolerowane "na lustro". W końcu strop metalu użyty do produkcji szyn jest jednorodny a nie napylony tylko powierzchniowo, prawda?

A więc bajki to w innej biblioteczce, na innej półce...
 

Podobne wątki