• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Z wąskotorowe, czyli 4,5mm prześwitu

#21
Widzę, że Japonia w różnych wydaniach Ci w głowie. O tym by w Polsce ktoś się pobawił w 4,5 mm nie słyszałem ale na niemickim forum skali Z ostatnio taki temat pokazuje pewien Włoch. Generalnie przekuwa zestawy kołowe na 4,5 mm i korzystając z silników od Shorty takie modele robi. Ja mam trochę taboru wąskotorowego, który wykorzystuje komponenty w skali T.
Którym forum i jakich słów kluczowych szukać? Swoją drogą kontenery w Z produkcji japońskiej pasują do NEM?
 
#27
Coraz bardziej mnie kusi to Z wąskotorowe. Tor spróbuję samemu zrobić, tylko gdzie mógłbym kupić szyny code 40? Opcjonalnie code 55 się nada? Zestawy kołowe do Zm/Ne widziałem w sklepie z N i Z wąskotorowym (patrz wątek o Ne w dziale N). Gauge checker ("sprawdzacz rozstawu"?) można zrobić samemu, o ile się uda.
 
#29
Z Ne ja spasowałem..., technologicznie jestem mocno do tyłu. Chwilowo Nm, zacząłem bazować na Rokuhanie, co wyjdzie to się zobaczy - tu mam parę opcji, czekam na przesyłkę...

Pozdrawiam,...
 
#30
"Najbliżej" dostępne szyny C40 i C55 luzem mogą być w sklepie https://www.marsilius-trains.de .
Tylko jeśli nic się zmieniło w mentalności właściciela, to płatność przelewem i zamówienie "prawie faksem" (skan kartki, wysłany emailem).
Kto tę stronę robił? Kurdeblaszka, ale dziadostwo.


Z Ne ja spasowałem..., technologicznie jestem mocno do tyłu. Chwilowo Nm, zacząłem bazować na Rokuhanie, co wyjdzie to się zobaczy - tu mam parę opcji, czekam na przesyłkę...

Pozdrawiam,...
Co ci sprawiło najwięcej trudności? Bo ja bym się brał za przestawianie Rokuhana na Zm.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#32
Panowie piszecie o Ze i Ne.... a myśleliscie o właściwosciach jezdnych takiego taboru? To musi być zegarmistrzowska robota i łożyska bez oporów.
Uważam że użycie torów Rokuhana i gotowych układów jezdnych z wagonów Marklina w 1:220 to najbardziej optymalne rozwiązanie.

Pamietam jak dziś próby swojego pierwszego wózka 1XTa w 1:220, gdzie każde przesunięcie stożka łożyska o 0.01mm miało znaczenie i wpływ na właściwości jezdne wagonu..... a i tak potem ten sam wózek, drukowany na różnych drukarkach dawał różne rezultaty. Wózki i gniazda osi seryjnych producentów w tej skali to najlepsze rozwiazanie. Potem okaże się że opory toczenia są za duże dla lekkiej lokomotywki.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#33
Panowie piszecie o Ze i Ne.... a myśleliscie o właściwosciach jezdnych takiego taboru? To musi być zegarmistrzowska robota i łożyska bez oporów.
Uważam że użycie torów Rokuhana i gotowych układów jezdnych z wagonów Marklina w 1:220 to najbardziej optymalne rozwiązanie.

Pamietam jak dziś próby swojego pierwszego wózka 1XTa w 1:220, gdzie każde przesunięcie stożka łożyska o 0.01mm miało znaczenie i wpływ na właściwości jezdne wagonu..... a i tak potem ten sam wózek, drukowany na różnych drukarkach dawał różne rezultaty. Wózki i gniazda osi seryjnych producentów w tej skali to najlepsze rozwiazanie. Potem okaże się że opory toczenia są za duże dla lekkiej lokomotywki.
Jak ktoś nie ma mega warsztatu (w sensie umiejętności i wyposażenia) to powinien naprawdę do serca wziąć to co napisał @pado . Jak ma jeździć musi być bardzo dokładnie wykonane i z odpowiedniego materiału.
 

Misiek

Znany użytkownik
#36
Czy uwzględniając poprawność napędów, i inne różne tolerancję da się w tych modelach uzyskać realne prędkości dla wąskotorówki? tak np 30km/h?
O ile pamiętam z jakiś swoich wyliczeń, nawet przykładowy "napęd Rokuhana" w wersji podstawowej zasuwa jak Shinkansen.
Nawet w zwykłen Nm, która posiadam, lokomotywka na bazie starszego napędu Zetkowej BR89, nie dała rady płynnie jechać poniżej 40km/h
 
#37
1)
Tory to najmniejszy problem-pdklady drewniane wyciete z. dna skrzynki na owoce ( mniej wiecej 1,2 - 1,5 mm szerokości i długości dobranej tak żeby to sensownie wyglądało), co 4-5 podklad wlutowany kawałek pcb. Do rozjazdów niedoszedłem.

2)
Tabor i części do jego produkcji (np. przekuwanie. zestawów kolowych z 1000 na, 750 mm... - tu miałem spory problem z zestawami z Ztki... (oś była walcem z dwoma przetoczeniami i zfazowaniami na końcach). Udało mi się przekuć 4 zestawy przy stracie 2... także to tak wyglada z podwoziem. Budy żadnej nie dałem rady finalnie ogarnąć - po co buda jak nie ma podwozia...

Mniej więcej tu utkwiłem...

Co do torów Rokuhana... do przekuwania lepszy będzie merklin (R. jest torem na "podsypce"... takie mniejsze Katounitrack)
M. ma węższe podkłady (1,2 mm, R. ma 1,5mm)

To tyle co mi się nasuwa tak pobieżnie...
Pozdrawiam,...
 

Misiek

Znany użytkownik
#39
No jasne. Jednostkowy tabor Pawła. Bo o torach Rokuhana to nie rozmawiajmy OK? O marklinie zresztą też.
To tak jakbyś brał tory od eNki i udawał, że są to tory do H0e.
Ot przykład przy śniadaniu ;)
Roco H0e
Roco N
Peco N (Code 55)
Micro engineering N (Code 55)
20200914_101819.jpg


Dla porównania także z forum Z
http://forum.trybunaly.eu/showthread.php?tid=462&page=2


To już pomysł Przemka jest lepszy. niż tory Marklina czy Rokuhana.
Tory to najmniejszy problem-pdklady drewniane wyciete z. dna skrzynki na owoce ( mniej wiecej 1,2 - 1,5 mm szerokości i długości dobranej tak żeby to sensownie wyglądało), co 4-5 podklad wlutowany kawałek pcb.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#40
Czy uwzględniając poprawność napędów, i inne różne tolerancję da się w tych modelach uzyskać realne prędkości dla wąskotorówki? tak np 30km/h?
O ile pamiętam z jakiś swoich wyliczeń, nawet przykładowy "napęd Rokuhana" w wersji podstawowej zasuwa jak Shinkansen.
Nawet w zwykłen Nm, która posiadam, lokomotywka na bazie starszego napędu Zetkowej BR89, nie dała rady płynnie jechać poniżej 40km/h

Na napędach w skali T bez ingerencji elektronicznej osiągnąłem takie efekty:



Moim zdaniem wykorzystanie napędów ze skali T to nie jest problem.

Człon EN57 z napędem Shorty:


Tutaj nie było celem filmiku by pokazać jak wolno da się jechać. Da się jednak płynnie jechać znacznie wolniej w analogu a po ucyfrowieniu pewnie jeszcze mocniej można to poprawić.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor Z 3

Podobne wątki