• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele Sedan - Wystawa modelarska RAMMA - Rendez-vous d'Automne des Modélistes et Maquettistes en Ardennes - 10-11 października 2015

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#1
Wczoraj i dziś w mieście Sedan we francuskich Ardenach miała miejsca duża wystawa modelarska pod nazwą RAMMA 2015 (Rendez-vous d'Automne des Modélistes et Maquettistes en Ardennes - jesienne spotkanie modelarzy i "makieciarzy" w Ardenach). Jest to jedna z ważniejszych imprez tego typu w północnej części Francji i gromadzi modele i makiety z najwyższej półki, zresztą nie tylko z tego kraju. Zwykle w imprezach francuskich uczestniczą również modelarze z sąsiedniej Belgii, a także z Holandii. Choć rzadziej, czasem można tu ujrzeć również prace modelarzy z Niemiec, czy z Wielkiej Brytanii, choć w tym roku takich nie było. Była za to po raz pierwszy makieta z Polski. Fragment swojej makiety pokazali koledzy z grupy Polska Makieta Modułowa: Małgorzata i Leszek Lewińscy oraz Marcin i Czesław Turko. O polskim akcencie wystawy powiem na końcu tej relacji, a na razie skupię się na najciekawszych eksponatach modelarzy zachodnich.

RAMMA obejmuje wszystkie rodzaje modelarstwa, nie tylko kolejowe. Ta ostania "branża" stanowiła jednak znaczną część imprezy, a modele i makiety kolejowe zajmowały dwie i pół z pięciu dużych hal, w których rozlokowane były wystawione eksponaty. Tak z góry wyglądały dwie z hal "kolejowych" (na drugim zdjęciu w głębi po prawej widać fragment ekspozycji PMM):

IMG_0881.JPG
IMG_0882.JPG
IMG_0883.JPG


Część pokazanych w Sedan makiet prezentowałem już na forum przy okazji innych imprez modelarskich. Te same, najciekawsze prace są pokazywane na wielu różnych imprezach, więc część z nich się powtarza. Było jednak sporo takich, których jeszcze nie miałem okazji podziwiać i Wam zaprezentować. Zacznijmy od całego kompleksu "makiet jak teatr". Centralną część jednej hali zajmował czworobok, wzdłuż którego trzech boków rozmieszczone były moduły-dioramy w wielkości H0m. Moduły przedstawiały bardzo różne koleje z wielu krajów, niektóre nawet elektryczne (np. podmiejskie tramwaje belgijskie), a łączyła je tylko szerokość prawdziwego toru: 1000 mm. Wszystkie moduły mają możliwość łączenia ze sobą i nikomu nie przeszkadzał to, że ten sam pociąg jechał przez wiele różnych krajobrazów, często w rzeczywistości bardzo od siebie odległych. Niżej małą próbka: widok ogólny i kilka segmentów (jako ostatni segment narożny).

IMG_1738.JPG
IMG_1741.JPG
IMG_1742.JPG
IMG_1743.JPG
IMG_1747.JPG
IMG_1749.JPG
IMG_1752.JPG


cdn.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
Ciąg dalszy wystawy. Makieta rzeczywistej stacji Ophir w Colorado na wąskotorowej linii Rio Grande Southern. Makieta w amerykańskiej wielkości H0n3. Ciekawostką jest fakt, że wszystkie budynki zostały wykonane samodzielnie na podstawie starych planów i fotografii.

IMG_1779.JPG
IMG_1780.JPG
IMG_1781.JPG
IMG_1782.JPG


A tu diorama wąskotorówki w belgijskich Ardenach jesienią (H0m).

IMG_1775.JPG
IMG_1774.JPG


Diorama w wielkości 0 małej fabryczki z bocznicą normalnotorową i zakładową kolejką 600 mm. Ciekawostką jest obracany wiadukt wąskotorowy nad torem normalnym. Całość fikcyjna, ale ruchomy most jest wzorowany na rzeczywiście istniejącym obiekcie.

IMG_1786.JPG
IMG_1787.JPG
IMG_1788.JPG
IMG_1789.JPG
IMG_1790.JPG


cdn.
 

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
487 0 0
#4
Tylko pozazdrościć takiej uczty modelarskiej na żywo , nam pozostaje jedynie podziwiać kunszt modelarski z fotografii.
Która nie zawsze oddaje urokliwość takich dioram .
No cóż pozostaje zakasać rękawy i spróbować wykonać taką makietę jak teatr .
Być może i u nas to się pomału rozwinie , i obok tasiemcowych makiet modułowych będzie można podziwiać takie tematyczne dioramy .
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#5
U nas bardziej popularne są makiety modułowe, na których można prowadzić ruch pociągów i mniej lub bardziej wiernie naśladować pracę prawdziwej kolei. Mnie osobiście to by odpowiadało (chociaż sam żadnej makiety nigdy nie zbudowałem), bo lubię się po prostu pobawić pociągami. Ale styl, nazwijmy to "francusko-beneluksowy" (bo już w Niemczech makiety modułowe są znacznie bardziej popularne) też ma swoje zalety. Faktem jest jednak, że makieta PMM budziła duże zainteresowanie, również właśnie dlatego, że jeździły tam pociągi między dwiema stacjami, a na stacjach odbywały się manewry.

A teraz kolejna porcja fotek. Duża makieta "jak teatr" H0, przedstawiająca sporą stację w mieście i kawałek szlaku z efektownym wiaduktem. Zwraca uwagę odwzorowanie i oświetlenie wnętrz budynków.

IMG_1792.JPG
IMG_1793.JPG
IMG_1794.JPG
IMG_1795.JPG
IMG_1797.JPG
IMG_1798.JPG
IMG_1800.JPG
IMG_1801.JPG


I makieta, którą już pokazywałem przy okazji innej wystawy: wielkość 0m, belgijskie tramwaje. Na jednym segmencie odwzorowano scenkę rodzajową w mieszkaniu pewnej pani...;)

IMG_1667.JPG
IMG_1675.JPG
IMG_1670.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#8
No to jedziemy dalej. Dwie makiety-dioramy w wielkości 0. Pierwsza, na której odwzorowano małą stacyjkę gdzieś w Anglii - ale model wykonany został przez holenderskich modelarzy z grupy "Scale 7 Group". Makieta jest wykonana w skali 1:43,5, a szerokość toru wynosi 33 mm, ponieważ tyle wynosi wielkość 1435 podzielona przez 43,5.

IMG_1677.JPG
IMG_1678.JPG
IMG_1679.JPG
IMG_1681.JPG


Druga diorama przedstawia stację ze splotem toru normalnego i metrowego. Makieta była pokazana przez francuską grupę "Cercle du Zero".

IMG_1689.JPG
IMG_1691.JPG
IMG_1692.JPG
IMG_1695.JPG


cdn.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#9
Dziś ostatnia część zagranicznych makiet w Sedan, a jutro na zakończenie pokażę kilka zdjęć makiety kolegów z grupy PMM. Dwie makiety, które już były na forum pokazywane przy okazji innych imprez. Jako pierwsza diorama modelarzy z Holandii, o której niedawno rozmawialiśmy (http://forum.modelarstwo.info/threads/lipsk-2015.27753/), znana już z relacji z Lipska. Zastanawialiśmy się, czy są tam dwie, czy trzy różne skale, stwarzające wrażenie oddalającej się perspektywy. Ponieważ diorama ta pojawiła się również w Sedan, postanowiłem to jeszcze raz sprawdzić. Otóż tam są nie dwie i nie trzy, ale cztery różne skale:

Z 1.JPG
Z 2.JPG
Z 3.JPG
Z 4.JPG


Druga makieta to odwzorowana w wielkości H0m słynna wąskotorowa kolej elektryczna we francuskich Pirenejach. Fragmenty tej makiety pokazałem już kiedyś w innej relacji, ale nie mogę tego wątku znaleźć. Tym razem układ segmentów był trochę inny. Moduły są wykonane przez dwie różne grupy modelarzy: z Amiens w Pikardii i druga z Perpignan. Moduły dają się ze sobą łączyć w różnych konfiguracjach i tym razem pokazano inne fragmenty.

IMG_1762.JPG
IMG_1763.JPG
IMG_1764.JPG
IMG_1767.JPG
IMG_1768.JPG
IMG_1772.JPG
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#12
Rozumiem, że komentarz kolegi Czesława (pozdrawiam!) dotyczy filmu, bo ja starałem się pokazać najciekawsze makiety ze wszystkich trzech "kolejowych" hal. No a najciekawsza na koniec. Koledzy z Polskiej Makiety Modułowej pokazali 2 stacje: Lewin Leski i Zielona, połączone kilkumetrowym szlakiem. Za Zieloną była jeszcze techniczna "szuflada", która umożliwiała wymianę składów. Między stacjami jeździły pociągi, na stacjach prowadzono manewry, a wszystko wzbudzało duże zainteresowanie zwiedzających. Myślę, że nie muszę szczegółowo opisywać fotografii. Niżej pierwsza część, a za parę minut druga i ostatnia porcja.

Koleżance i Kolegom z PMM dziękuję za możliwość wspólnej zabawy (trochę się poudzielałem jako maszynista i dyżurny ruchu) i miłe towarzystwo.

Pozdrawiam.

IMG_1785.JPG
IMG_1696.JPG
IMG_1697.JPG
IMG_1698.JPG
IMG_1701.JPG
IMG_1702.JPG
IMG_1703.JPG
IMG_1705.JPG
IMG_1809.JPG
IMG_1811.JPG
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
#14
Nie odnosi Pan Panie Andrzeju wrażenia że w porównaniu z innymi makietami i sposobem ich ekspozycji, Pomorska Makieta Modułowa, prezentuje się siermiężnie, żeby nie powiedzieć prowincjonalnie, takie sprawia wrażenie na zdjęciach, być może w rzeczywistości nie jest tak źle.
I to naklejanie etykietek z kolejnych imprez, takie jak dla mnie, wieśniackie, czy na innych makietach są podobne ozdobniki.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#15
Nie podzielam tego zdania. Poziomem wykonania makieta PMM dorównuje najlepszym makietom, pokazywanym na tej i innych wystawach, jakie miałem okazję zwiedzać. Ona ma zupełnie inny charakter i z natury rzeczy nie da się tak dopracować ekspozycji, jak pozostałych makiet, czy raczej dużych dioram. Mam tu na myśli oświetlenie, tło, wykończenie konstrukcji, ukrycie połączeń itd. itp. Polska makieta jest zbudowana według tej samej zasady, co np. makiety pokazane ostatnio w Poznaniu, choć oceniam to tylko na podstawie relacji na forum, tzn. moduły, ułożone w szlak i stacje, a nie przedstawiające jakiś zamknięty wycinek rzeczywistości (jak inne makiety w Sedan). Stąd być może wrażenie siermiężności, choć ja bym tego tak nie nazwał. A o prowincjonalności w ogole nie ma tu moim zdaniem mowy. Konstrukcja makiety została opracowana pod kątem umożliwienia zabawy w prawdziwą kolej, przy jednoczesnym zadbaniu o szczegóły i wierność odwzorowania i nie odbiega pod tym względem od innych makiet polskich, ale także np. niemieckich. Pozostałe, pokazane w Sedan makiety mają zupełnie inny charakter i cel, a dzięki swojej odrębności makieta PMM wzbudzała naprawdę duże zainteresowanie. A "chwalenie się" uczestnictwem w innych imprezach jest poszechnie przyjętym zwyczajem, tyle, że ja fotografując makiety nie skupiałem się na tym (plakietki sa zwykle umieszczane z boku, pod albo nad "sceną", a ja fotografowałem głównie samą scenę) - w wypadku makiety PMM trudno było te plakietki pominąć. Nie ukrywam, że mnie podobają się właśnie takie makiety, zresztą nie tylko ta PMM i nie ma dla mnie znaczenia np. rodzaj użytych profili czy technika wykonania elementów - ważny jest efekt.
 

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.152 42 1
#17
(...) Pomorska Makieta Modułowa, prezentuje się siermiężnie (...)
Pomorska ... ? no pierwsze słyszę ... :D
I to naklejanie etykietek z kolejnych imprez, takie jak dla mnie, wieśniackie, czy na innych makietach są podobne ozdobniki.
To, że na innych nie ma, nie jest regułą, że na PMM-owych też być nie powinno - to ich moduły i mogą z nimi/na nich robić sobie co im się podoba. :) No chyba, że w którejś z norm modułowych jest punkt zastrzegający oklejanie etykietkami ...
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#18
jak widać kwestią gustu jest ocena "urody" makiet
To prawda, ciekaw jednak jestem, co się Koledze Pawłowi nie podoba w makiecie PMM (oczywiście Polska, nie Pomorska Makieta Modułowa)? Temat, jakość i wierność wykonania, czy jeszcze coś innego? Jeśli chodzi o wykończenie i "opakowanie", to być może dałoby się coś poprawić, ale z powodów, opisanych wyżej, trudno osiągnąć taki efekt, jak w innych, prezentowanych w Sedan makietach. Zresztą proszę sięgnąć do relacji z wystawy w Luksmburgu, jaką 2 lata temu zamieściłem na forum (http://forum.modelarstwo.info/threads/makieta-jak-teatr.18276/page-3#post-284178). Tam był pokazany znacznie mniejszy fragment makiety PMM i forma jej prezentacji była podobna do innych. No, ale to się dało zrobić przy mniejszej ekspozycji, w Sedan koledzy z PMM chcieli pokazać dużo więcej i właśnie podkreślić różnicę w koncepcji i podejściu do budowy makiet. I chyba się im udało, bo makieta budziła duże zainteresowanie (wiem, powtarzam się;)).

To, że na innych nie ma, nie jest regułą, że na PMM-owych też być nie powinno
I z tym się zgadzam, ale na innych też były takie naklejki, może mniej widoczne.
 

Czesław Turko

Aktywny użytkownik
Reakcje
240 2 0
#19
Rozumiem, że komentarz kolegi Czesława (pozdrawiam!) dotyczy filmu,
Oczywiście.
Gość pewnikiem wszedł do hali nr 1 doznał szoku a jak ochłonął to zaczął kręcić. Chwilę potem brakło mu pamięci w kamerze a do sfilmowania zostały jeszcze 4 hale i jezioro, po którym szalały modele motorówek i ścigaczy.:p
w Sedan koledzy z PMM chcieli pokazać dużo więcej i właśnie podkreślić różnicę w koncepcji i podejściu do budowy makiet. I chyba się im udało, bo makieta budziła duże zainteresowanie
To nie myśmy (PMM H0) tak chcieli, lecz to Francuski organizator wystawy RAMMA nas zaprosił abyśmy przyjechali właśnie z tym, co prezentowaliśmy w Sedan, czyli Lewin Leski ze szlakiem i Zielona.

Jeżeli chodzi o plakietki z imprez, targów czy wystaw przyklejone do makiety to indywidualna sprawa jej właściciela. Przyklejanie ich do makiety jest dość powszechna formą w krajach zachodniej Europy.
Przy module stacji Lewin Leski jest to szczególnie wyeksponowane ze względu na brak miejsca gdzieś na bokach. Należy pamiętać ze stacja ta ma już wiele, wiele lat i była w niezmienionej formie prezentowana na dziesiątkach wystaw i pokazach zagranicznych jak i u nas w kraju. W porównaniu z makietami modelarzy za zachodniej granicy, które są wystawiane parę razy i idą (chyba) do śmieci to ta stacja to prawdziwy weteran i majstersztyk modelarstwa kolejowego.
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
#20
Ol-ka "pogubiła" daaawno temu części hamulca (belki poprzeczne , trójkąty hamulców i cięgło) i do tej pory nie naprawiono tego ! -mechanicy (Ci z delegacji w Beneluxie)mówili ,że musieli hamować silnikami !!) brak hamulca recznego tendra dodatkowo dawał "w kość" drużynom na tym wyjeżdzie przy jeżdzie solo -śmiali się ( z siebie),że hamowali ..nogami - ," Myli Panstwo - ta lokomotywa należy do DOKP Północ i dziwne ,że tak pedantyczne kierownictwo tej jednostki dopusciło do ruchu niesprawną maszynę , ta Ol-ka ponoć stała na bocznicy w Mewinie Morskim od wyprodukowania czekajac na zlitowanie zamontowania tych ...hamulców- no ale kierownictwo woli odznaczenia - Panowie widać ,że tam brak części hamulca - obciach
-duet PMM ( małżeństwo Pani Lewińska Pan Lewiński i bracia ze Śląska) stanowią wg mnie to o co "chodzi "- Mewin Morski i Zielona plus trochę szlaku kapitalnie oddaje klimat prowincjanej krainy zatrzymanej w ryzach czasu i epoki, świetnie zorganizowana ich logistyka zapewnia im cały czas przyjemne wakacje modelarsko- kolejowe - co tu wiecej sie wysilac - super sprawa- moje gratulacje- nie miałem jeszcze okazji się odważyć poznać osobiście
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki