Na prawdziwej kolei semafory dwukierunkowej sbl dla kierunku "wyłączonego" powinny być ciemne. Gdyby pozostały oświetlone, wskazywałyby dziwne rzeczy, ale żaden semafor sbl nigdy nie pokazałby światła zielonego (czy pomarańczowego), gdyby na osłanianym przez ten semafor odstępie znajdował się pociąg (nawet jadący w przeciwnym kierunku) - to jest technicznie niemożliwe. Ale dla uniknięcia nieporozumień i wątpliwości przyjęto zasadę wygaszania semaforów sbl do odwrotnego kierunku (który w danym momencie jest wyłączony).
Taki semafor to nie jest semafor sbl, tylko po prostu obsługiwany przez dyżurnego semafor wjazdowy na stację - dlatego ma słup biało-czerwony i dlatego jest zawsze oświetlony. Ostatni semafor sbl jest wcześniej i pełni funkcję tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego - jest on oznaczony wskaźnikiem W 18 i ten semafor też zawsze powinien działać (zwykle wyświetla pomarańczowe światło, wskazujące, że semafor wjazdowy jest na "stój").
A przy okazji: co to za stanowisko "zastępca dyżurnego ruchu"? Na prawdziwej kolei takiego stanowiska nie ma, dyżurny jest jeden i nie ma prawa przekazywać swoich obowiązków nikomu innemu. Na dużych nastawniach może mieć do pomocy nastawniczych, ale ich rola jest inna i mogą oni wykonywać jedynie niektóre czynności dyżurnego - przede wszystkim ustawianie dróg przebiegu, jeżeli (zwłaszcza w urządzeniach mechanicznych) nie jest to połączone z jednoczesnym podaniem na semaforze sygnału zezwalającego.
Taki semafor to nie jest semafor sbl, tylko po prostu obsługiwany przez dyżurnego semafor wjazdowy na stację - dlatego ma słup biało-czerwony i dlatego jest zawsze oświetlony. Ostatni semafor sbl jest wcześniej i pełni funkcję tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego - jest on oznaczony wskaźnikiem W 18 i ten semafor też zawsze powinien działać (zwykle wyświetla pomarańczowe światło, wskazujące, że semafor wjazdowy jest na "stój").
A przy okazji: co to za stanowisko "zastępca dyżurnego ruchu"? Na prawdziwej kolei takiego stanowiska nie ma, dyżurny jest jeden i nie ma prawa przekazywać swoich obowiązków nikomu innemu. Na dużych nastawniach może mieć do pomocy nastawniczych, ale ich rola jest inna i mogą oni wykonywać jedynie niektóre czynności dyżurnego - przede wszystkim ustawianie dróg przebiegu, jeżeli (zwłaszcza w urządzeniach mechanicznych) nie jest to połączone z jednoczesnym podaniem na semaforze sygnału zezwalającego.