• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wystawa makiet modułowych H0 ( 9-10 kwietnia ) oraz Jarmark Modelarski

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#41
Na prawdziwej kolei semafory dwukierunkowej sbl dla kierunku "wyłączonego" powinny być ciemne. Gdyby pozostały oświetlone, wskazywałyby dziwne rzeczy, ale żaden semafor sbl nigdy nie pokazałby światła zielonego (czy pomarańczowego), gdyby na osłanianym przez ten semafor odstępie znajdował się pociąg (nawet jadący w przeciwnym kierunku) - to jest technicznie niemożliwe. Ale dla uniknięcia nieporozumień i wątpliwości przyjęto zasadę wygaszania semaforów sbl do odwrotnego kierunku (który w danym momencie jest wyłączony).

Taki semafor to nie jest semafor sbl, tylko po prostu obsługiwany przez dyżurnego semafor wjazdowy na stację - dlatego ma słup biało-czerwony i dlatego jest zawsze oświetlony. Ostatni semafor sbl jest wcześniej i pełni funkcję tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego - jest on oznaczony wskaźnikiem W 18 i ten semafor też zawsze powinien działać (zwykle wyświetla pomarańczowe światło, wskazujące, że semafor wjazdowy jest na "stój").

A przy okazji: co to za stanowisko "zastępca dyżurnego ruchu"? :) Na prawdziwej kolei takiego stanowiska nie ma, dyżurny jest jeden i nie ma prawa przekazywać swoich obowiązków nikomu innemu. Na dużych nastawniach może mieć do pomocy nastawniczych, ale ich rola jest inna i mogą oni wykonywać jedynie niektóre czynności dyżurnego - przede wszystkim ustawianie dróg przebiegu, jeżeli (zwłaszcza w urządzeniach mechanicznych) nie jest to połączone z jednoczesnym podaniem na semaforze sygnału zezwalającego.
Wiedziałem, że jak napiszę "zastępca dyżurnego ruchu" to nie przejdzie! Zatem nazwijmy go dyżurnym ruchu Lokalnego Centrum Sterowania LCS. Albo dyżurnym ruchu odcinkowym. Tak będzie OK?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#43
Aaa już domyślam się o co chodzi. O to że semafor nie był wygaszony dla ruchu po torze niewłaściwym. Trwa dyskusja na ten temat, bo SBL dla toru niewłaściwego przy blokadzie dwukierunkowej wg wielu powinien być wyłączony,.
Na prawdziwej kolei semafory dwukierunkowej sbl dla kierunku "wyłączonego" powinny być ciemne. Gdyby pozostały oświetlone, wskazywałyby dziwne rzeczy, ale żaden semafor sbl nigdy nie pokazałby światła zielonego (czy pomarańczowego), gdyby na osłanianym przez ten semafor odstępie znajdował się pociąg (nawet jadący w przeciwnym kierunku) - to jest technicznie niemożliwe. Ale dla uniknięcia nieporozumień i wątpliwości przyjęto zasadę wygaszania semaforów sbl do odwrotnego kierunku (który w danym momencie jest wyłączony).
Chociaż to nie ten wątek i mam film z działania SBL na wielkiej gdańskiej makiecie, to wydaje mi się, że jeden, ostatni semafor sbl w kierunku przeciwnym do zasadniczego ZAWSZE pokazuje jakiś sygnał ponieważ pełni funkcję tarczy ostrzegawczej przed semaforem wjazdowym. Jeżeli pociąg wjeżdża na odstęp od strony stacji zapala się po prostu czerwone aż do momentu kiedy ostatnia oś pociągu nie zjedzie z odstępu, kiedy zapala się pomarańczowe. I tak to jest na makiecie w Gdańsku.
PS. Kiedyś, w latach 90 byłem świadkiem jazdy w kierunku przeciwnym do zasadniczego przy niewygaszonej sbl w okolicach Koluszek (przed modernizacją). Semafory wyświetlały naprzemiennie czerwone/pomarańczowe/czerwone/pomarańczowe oczywiście za wyjątkiem momentu kiedy na danym odstępie była choćby jedna oś mojego pociągu, bo wtedy oczywiście świeciło się czerwone. Jak to jest zorganizowane teraz - nie wiem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#44
wydaje mi się, że jeden, ostatni semafor sbl w kierunku przeciwnym do zasadniczego ZAWSZE pokazuje jakiś sygnał ponieważ pełni funkcję tarczy ostrzegawczej przed semaforem wjazdowym
Przecież to napisałem:
Ostatni semafor sbl jest wcześniej i pełni funkcję tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego - jest on oznaczony wskaźnikiem W 18 i ten semafor też zawsze powinien działać (zwykle wyświetla pomarańczowe światło, wskazujące, że semafor wjazdowy jest na "stój").
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
#45
Chodziło mi o ile dobrze pamiętam. Nie mam czasu znowu oglądać całego materiału o ten fragment.

Dolne światło miga.

Później są jeszcze dwa odstępy SBL. Następny jest z W18 mimo że po nim jest jeszcze jednen odstęp i za nim jest dopiero semafor wjazdowy na hmm Ostrów?
Screenshot_2022-04-20-16-04-31-700_com.facebook.katana.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#46
Dolne światło miga bo wyświetla sygnał S1a. To są dwa czerwone - czerwone i czerwone migające. Czyli absolutny zakaz wjazdu do tunelu. Bardzo rzadko spotykany semafor SBL - jest taki między innymi na linii średniocowej przy tunelu.
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
648 9 1
#47
Chociaż to nie ten wątek i mam film z działania SBL na wielkiej gdańskiej makiecie, to wydaje mi się, że jeden, ostatni semafor sbl w kierunku przeciwnym do zasadniczego ZAWSZE pokazuje jakiś sygnał ponieważ pełni funkcję tarczy ostrzegawczej przed semaforem wjazdowym. Jeżeli pociąg wjeżdża na odstęp od strony stacji zapala się po prostu czerwone aż do momentu kiedy ostatnia oś pociągu nie zjedzie z odstępu, kiedy zapala się pomarańczowe. I tak to jest na makiecie w Gdańsku.
PS. Kiedyś, w latach 90 byłem świadkiem jazdy w kierunku przeciwnym do zasadniczego przy niewygaszonej sbl w okolicach Koluszek (przed modernizacją). Semafory wyświetlały naprzemiennie czerwone/pomarańczowe/czerwone/pomarańczowe oczywiście za wyjątkiem momentu kiedy na danym odstępie była choćby jedna oś mojego pociągu, bo wtedy oczywiście świeciło się czerwone. Jak to jest zorganizowane teraz - nie wiem.
Ganiając ostatnio Turkol w okolicach Warszawy - z obserwacji - dwukierunkowe semafory SBL nie są np. wygaszane na linii z dw. Wileńskiego - zbliżający sie z preciwka pociąg widać po wyświetleniu S1 na semaforze blokady - co znacząco ułatwia fotografowanie :D. Podobnie jest na trójmiejskiej magistrali Gdańsk-Gdynia., SBL wyświetla sygnały dwukierunkowo, w szczególności dla zbliżającego się z przeciwka pociagu. Dla odmiany na linii nr 2 od Rembertowa w kierunku Mińska kierunek nieaktywny jest wygaszony. Oczywiście nie dotyczy to ostatniego semafora - te zawsze wyświetlają sygały zgodne z semaforem wjazdowym stacji. Dwukierunkowa blokada bez wygaszania kierunku nieaktywnego działa też u Piotra na makiecie i działa świetnie, bo ostatnio miałem okazję dostać i sygnał S1a i jazdę w pojedyńczym odstępie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#48
sygnał S1a. .... Bardzo rzadko spotykany semafor SBL - jest taki między innymi na linii średniocowej przy tunelu.
Do niedawna tylko tam, teraz także w Łodzi, ale już (na razie?) nigdzie więcej (Ie-1, § 17, pkt 1) lit. c):
c) sygnał S 1a jest stosowany na szlakach: Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia - Warszawa Centralna oraz Łódź Widzew – Łódź Fabryczna.
 

Podobne wątki