• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Wysoka Gorzowska

OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
1.727 2 0
#21
Stolarka okienna trafiła na swoje miejsce. Wcześniej wykonałem tynk. Stłumiłem trochę fugi między cegłami. Bryłę budynku pomalowałem matowym lakierem bezbarwnym.

20200708_234604.jpg
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
1.727 2 0
#24
Nie przewiduję zdejmowania dachów, opcja taka będzie, ale tylko do celów serwisowych. Niektóre pomieszczenia podświetlę, w nich bardziej skupiłem się na umeblowaniu. Wyposażenie bazuje głównie na meblach wykonanych ponad 20 lat temu.
Bryła budynku powoli nabiera ostatecznego kształtu. Brakuje jeszcze kilku detali, oszklenia strychu, osłon okien piwnicznych itp. Ponieważ w dyżurce mieściła się kasa biletowa i towarowa (za krzesłem przy biurku znajduje się wbudowany w ścianę sejf), zgodnie z ówczesnym przepisem pomieszczenie musiało zostać okratowane. Kraty też powstaną.

20200719_215630.jpg

20200719_220820.jpg
20200719_235040.jpg
 

ZNTK WWO

Aktywny użytkownik
Reakcje
348 70 13
#25
Tomku piękna praca! :) Nigdy nie sądziłem, że taki model może posiadać tyle szczególów... :) Nie mogę się doczekać PMMowej wystawy z udziałem Wysokiej! ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.852 95 19
#26
Wszystko pięknie, ale w nastawni przydałaby się chociaż najmniejsza skrzynia zależności i aparat blokowy. Sama ława dźwigniowa z sześcioma dźwigniami sygnałowymi to wydaje się trochę za mało, chociaż nie mam informacji jakie urządzenia srk tam funkcjonowały. Ale nawet przy najprostszych powinna być choćby kluczowa skrzynia zależności i pewnie blokada liniowa.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
1.727 2 0
#28
Dzięki za pozytywne komentarze :)
Odnośnie ławy i urządzeń zabezpieczenia ruchu. Na tej stacji zabezpieczenie ruchu bazowało na kluczowej skrzyni zależności. Na zewnątrz budynku znajdzie się jeszcze skrzynka z kluczami.
Mam świadomość uproszczenia ławy dźwigniowej. Jak napisałem wyżej, nie przewiduję zdejmowania dachów w modelu. Jedyny widok na wnętrze będzie dostępny tylko przez okna. Bez włączonego światła mało co widać. Dodatkowo jak wspomniałem, we wszystkich oknach dyżurki pojawią się wzorem oryginału kraty. One jeszcze bardziej zaciemnią widok na wnętrze. Zaoszczędzony na wyposażeniu nastawni czas wolę poświęcić na bardziej widoczne detale.
W tego typu punktach w modelarstwie zawsze pojawia się znak zapytania, na czym poprzestać? Mam kolegę modelarza działającego w pojazdach militarnych. Pamiętam jak pokazywał mi z wypiekami jak wykonał imitację wiązki elektrycznej, linki napędu prędkościomierza do zestawu wskaźników na desce rozdzielczej w modelu ZIŁ-a 151 w 1:35. Ładnie to wyszło. Stwierdziłem, że po zamontowaniu deski w modelu nikt nigdy tego wyposażenia nie zobaczy. Powiedział, tak wiem o tym, ale to taki mój mały fetysz :) Wszystko zależy od tego ile czasu można przeznaczyć na modelowanie.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.852 95 19
#30
Na tej stacji zabezpieczenie ruchu bazowało na kluczowej skrzyni zależności. Na zewnątrz budynku znajdzie się jeszcze skrzynka z kluczami.
Czy skrzynia zależności była na zewnątrz?
Jedyny widok na wnętrze będzie dostępny tylko przez okna. Bez włączonego światła mało co widać.
...
Zaoszczędzony na wyposażeniu nastawni czas wolę poświęcić na bardziej widoczne detale.
Trudno tu dyskutować, to oczywiste, że każdy ma swoje preferencje. Ale skoro aż tak wiele uwagi kolega Flotoma poświęcił wnętrzu, że odwzorował nawet leżący na biurku zeszyt i długopis, to pozwoliłem sobie na drobną uwagę, dotyczącą urządzeń srk. Może to moje skażenie zawodowe, bo sporą część zawodowego życia poświęciłem tej branży... Ale nie zmienia to w niczym mojego ogólnego wrażenia o tym modelu, które wyraziłem wyżej:
Jak dla mnie, to już ten stary budynek to mistrzostwo, o nowym się nie wypowiem, bo brak mi słów...
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
1.727 2 0
#31
Czy skrzynia zależności była na zewnątrz?

Trudno tu dyskutować, to oczywiste, że każdy ma swoje preferencje. Ale skoro aż tak wiele uwagi kolega Flotoma poświęcił wnętrzu, że odwzorował nawet leżący na biurku zeszyt i długopis, to pozwoliłem sobie na drobną uwagę, dotyczącą urządzeń srk. Może to moje skażenie zawodowe, bo sporą część zawodowego życia poświęciłem tej branży... Ale nie zmienia to w niczym mojego ogólnego wrażenia o tym modelu, które wyraziłem wyżej:
Panie Andrzeju, na zewnątrz budynku, pod oznaczeniem posterunku "Wk" znajdowała się mała skrzynia z mechanizmem zależności. Pamiętam, że włożenie jednego klucza pozwalało na wyjęcie drugiego. Kluczami tymi były obsługiwane rozjazdy i blokady wajch. Ruch prowadzony był na podstawie telefonicznego zapowiadania pociągów.
Dziękuję za uwagę :) Mam świadomość, że na tym polu można byłoby się jeszcze wykazać. Muszę tu jednak pójść na kompromis. Makieta tworzy się ponad 20 lat, trzeba ją w końcu skończyć. Do zrobienia zostało jeszcze wiele rzeczy.

Wysoka_Gorzowska_2001.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.852 95 19
#32
Pamiętam, że włożenie jednego klucza pozwalało na wyjęcie drugiego. Kluczami tymi były obsługiwane rozjazdy i blokady wajch.
Tak właśnie działa kluczowa skrzynia zależności: klucz do zamka pod dźwignią sygnałową można wyjąć ze skrzyni tylko wtedy, gdy klucze od właściwych zamków zwrotnicowych są włożone we właściwe miejsca w skrzyni. Wyjęcie klucza do dźwigni sygnałowej blokuje klucze zwrotnicowe w skrzyni, dzięki czemu mamy pewność, że zwrotnica jest zamknięta we właściwym położeniu.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
1.727 2 0
#34
Nie pokazywałem jeszcze zdjęć zmodernizowanego budynku od strony podwórka. Pomimo tego, że ta część obiektu nie będzie widoczna w warunkach makiety prezentacyjnej, nie miałbym sumienia wykonać jej w wariancie uproszczonym.

20200809_235423.jpg

20200809_235517.jpg
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
1.727 2 0
#36
Minął dokładnie rok i kilka dni od kiedy dokonałem destrukcji w zbudowanym prawie 20 lat temu modelu. Tak jak szacowałem, udało mi się w tym czasie zamknąć temat modernizacji. Prace przy budynku dobiegły końca. Doszły kraty w oknach dyżurki, opisy, skrzynka zależności na klucze no i doniczki
Te dwie donice są jeszcze widoczne na przedwojennych zdjęciach. Przyozdobione kolejowymi skrzydłami dotrwały do około połowy lat 70-tych ubiegłego wieku. W późniejszym czasie zamontuję jeszcze brakującą skrzynkę na listy (muszę uśmiechnąć się do @Adam66) i kosz na śmieci.

20200916_225239.jpg