• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Wysoka Gorzowska

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
#1
Wtajemniczeni wiedzą, że w 1997 roku postanowiłem zbudować makietę stacji Wysoka Gorzowska z linii 415 łączącej Gorzów Wlkp. z Myśliborzem. Na stacji Wysoka Gorzowska od lat 50-tych do przejścia na emeryturę na początku lat 80-tych zawiadowcą był mój dziadek Józef Florczak. Makieta będzie odzwierciedlać czasy z około połowy lat 70-tych, kiedy to zmieniła się nazwa stacji z Wysoka Wlkp. (dyrekcja poznańska) na Wysoka Gorzowska (dyrekcja szczecińska).
Obecnie mam stworzone segmenty makiety. Ułożone są na nich tory i rozjazdy. Układ torowy jest zabalastowany tłuczniem i żwirem. Przyszedł etap ukształtowania terenu przy budynku stacyjnym. Aby tego dokonać wcześniej musiałem zająć się modernizacją modelu budynku stacyjnego. Skończyłem go budować w 2001 roku. Jak na tamte czasy, dawał radę. Z biegiem czasu pojawiły się nowe materiały (cegły od Auhagena). Upowszechniło się fototrawienie. Wzbogacił się "warsztat" umiejętności. Postanowiłem, że zmodernizuję swoją "relikwię". Do tej decyzji dojrzewałem przez długi czas :) Można zapytać, dlaczego nie zbudowałem zupełnie nowego budynku? Nie zrobiłem tak z tego względu, że z pierwotnego modelu chcę wykorzystać część detali, dzięki czemu zaoszczędzę czas. Drugi powód był bardziej duchowy. Zależało mi, aby nowy budynek posiadał geny swojego pierwowzoru, w który kiedyś włożyłem trochę serca. Model przypominał mi również szalone studentckie czasy ;-)


Pierwsze zdjęcia pokazują oryginalny stan.
Wysoka_1.jpg
Wysoka_2.jpg


"Demolka"
Wysoka_3.jpg


Później przyszła pora na modernizacje. Wykonałem nową podmurówkę z prawidłowej wielkości cegłami. Przy okazji poprawiłem błąd pomiarów sprzed 20 lat. Podniosłem wysokość linii okien i drzwi na parterze.
20191020_224234.jpg
20191020_224318.jpg


Oryginalny magazyn nie nadawał się do modernizacji. Stworzyłem nowy.
20191020_224524.jpg
20191102_182937.jpg

20191104_234556.jpg


Obecnie pracuję nad stworzeniem nowej stolarki okiennej i drzwiowej. Bazuję na zaprojektowanych przez Romka fototrawionych elementach.
20200517_222548.jpg

20200513_223600.jpg
 

maciekk

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.347 10 0
#4
Zapowiada się świetny wątek... na mojej liście planów tez jest jedna stacja/mijanka/przystanek właśnie z tej lini, a mianowicie Myśliborzyce klimatyczny bydynek wraz z magazynem ( z tego co kojarzę budynek stoi do dzisiaj , nie wiem co z magazynem ?) A torów to już chyba od dawna nie ma. Narazie pochłonęły mnie tematy przemysłowe ale może kiedyś uda się połączyć te dwie makiety w jedna linie.
9ABA5AC7-6942-418E-A11B-DA46E536E52F.jpeg
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
#5
Zapowiada się świetny wątek... na mojej liście planów tez jest jedna stacja/mijanka/przystanek właśnie z tej lini, a mianowicie Myśliborzyce klimatyczny bydynek wraz z magazynem ( z tego co kojarzę budynek stoi do dzisiaj , nie wiem co z magazynem ?) A torów to już chyba od dawna nie ma. Na razie pochłonęły mnie tematy przemysłowe ale może kiedyś uda się połączyć te dwie makiety w jedna linie.
Fajnie byłoby połączyć kiedyś Wysoką z jakąś inną stacją z tej samej linii.
Na mój stan wiedzy Myśliborzyce pod koniec działania linii były tylko przystankiem. Nie szukałem informacji jak to wyglądało wcześniej. Obecnie tory na całej linii są zdemontowane. Rozbiórka została przeprowadzona w 2015 roku.
Na zdjęciu stacja Wysoka. Po lewej stronie widać ładowarkę. Do jej łyżki pracownicy zbierali metalowe resztki elementów mocowania torów. W ciągu kilku dni zniknęły ze stacji wszystkie szyny i resztki rozjazdów. Tym sposobem zakończyła się ponad stuletnia historia stacji 1912-2015.

Wysoka_Gorzowska_11112015_T_Florczak.JPG
 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.612 177 14
#6
Moje rejony, sam pochodzę z Kostrzyna nad Odrą i ubolewam, że zlikwidowano linię z Kostrzyna do Stargardu czy do Gorzowa przez Słońsk. Piękne tereny, krajobraz, idealne do wycieczek. Ta lina to Myśliborza zawsze mnie interesowała, pamiętam jak unosiła się wiaduktem nad linią do Kostrzyna i znikała w lasach na wzgórzu, była taka tajemnicza :)
 

maciekk

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.347 10 0
#7
Na mój stan wiedzy Myśliborzyce pod koniec działania linii były tylko przystankiem. Nie szukałem informacji jak to wyglądało wcześniej.
Ja się doszukałem informacji, że był tam jedn peron jednokrawędziowy oraz tor dodatkowy, rozebrany ( wydaje się ze tor mógł iść pod magazyn ). Oraz znalazłem informacjie ,że nie było tam sygnalizacji. I tak pewnie jak dojdzie do realizacji projektu będzie się trzeba wybrać na wizje lokalna, zrobić obmiar i dokumentacje fotograficzna obiektów.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
3.982 28 1
#8
Tomku szykuje się zapewne piękna makieta :) Znając już makietę Karmina którą stworzyłeś z Romkiem będzie to kolejna modelarska perła.
Zechcesz pokazać skrzynki jakie uszykowałeś pod Wysoką ?
Kibicuję i podpatruję bo kiedyś (myślę ,że wreszcie za niedługo) muszę ruszyć z budową własnej :rolleyes:
Pozdrawiam serdecznie
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
#9
Dzięki Zbyszek :) Wiem, że też masz makietę w planach, trzymam kciuki za realizację!

Plan makiety stacji wygląda jak na rysunku. Gdybym chciał odtworzyć oryginalne długości torów, odległości między semaforami wynosiłyby około 14 m. Dokonałem maksymalnej "kompresji" długości na 5,7 m przy założeniach:
- w torach stacyjnych mają zmieścić się składy do 2,5 m długości,
- ze względów transportowych i przechowywania maksymalna ilość segmentów to 6. Dwie kolumny po trzy segmenty w aucie.
- długość segmentów poniżej 1 m aby dało się je ustawić po szerokości w większym aucie kombi.
Wyprzedzając uwagi, wiem, że semafory wjazdowe zaplanowałem dosyć blisko pierwszych rozjazdów. Gdybym chciał wydłużyć ten odstęp, konieczne byłoby dobudowanie dwóch dodatkowych segmentów na końcach stacji. One jednak mocno skomplikowałby już logistykę. Być może kiedyś uznam, że jednak będzie warto wydłużyć ten odstęp, wtedy dobuduję te dwa segmenty, mam otwartą drogę.

Wysoka_Gorzowska.png



Konstrukcja segmentów bazuje na sklejce 10 mm. Tam gdzie to było możliwe wzorem naszego forumowego kolegi @Inkson wykonałem otwory odciążające. Na zdjęciach różne etapy budowy. Aktualnie teren jest już wstępnie ukształtowany, tory podsypane i zwaloryzowane.

IMG_4602__.jpg


IMG_4694_.jpg

20190130_232102_.jpg

20180923_200627.jpg



Obecnie mam wykonane połączenie obwodu zasilania torów razem z polaryzacją krzyżownic na bazie napędów MP-1.

IMG_4705_.jpg
IMG_4706_.jpg
IMG_4707_.jpg
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#10
Czy rozjazdami i semaforami będziesz sterował przy pomocy DCC czy "klasycznie" ?
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
#11
Czy rozjazdami i semaforami będziesz sterował przy pomocy DCC czy "klasycznie" ?
Przyznam się Tobie Artur, że mam mały dylemat w którym kierunku pójść. Stacja nie jest aż tak wielka, żeby wymagała rozbudowanego układu do sterowania DCC. Z drugiej strony DCC redukuje ilość przewodów i połączeń wymaganych w sterowaniu analogowym, daje fajne możliwości tworzenia zależności. Analogowe sterowanie będzie łatwo naprawić w przypadku awarii i wyprawy z makietą np. w jakieś odległe miejsce na wystawę. Wystarczy miernik i lutownica.
Na razie jeszcze nie podjąłem decyzji. Jak dopracuję stronę wizualną makiety, to zajmę się sterowaniem.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#12
Masz tak ładnie pod makietą że zasugerowałem się że pójdziesz w stronę DCC.
Ja osobiście wychodzę z założenia że tak długo jak wystarczy mi PIN w D-SUB to będzie analog :)
A przy Twojej ilości napędów (5szt), to jakbyś miał MP5 zamiast MP1, idzie zrobić informację zwrotną z wyjść napędu i pewnie kilka przekaźników do uzależnień.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#13

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#14
Bardziej w kontekście ilości kabli. Nie dopisałem. Co w DCC by o wiele ich nie zwiekszyło ;) ale przy analogu pajęczyna wzrośnie :]
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
#15
Prace przy budynku nabierają tempa. To on wstrzymuje kształtowanie terenu na makiecie. Powoli wykańczam magazyn. Ceglana podmurówka głównego budynku zastała zafugowana. Przy dobrych wiatrach może dzisiaj rozpocznę tworzenie imitacji tynku na elewacji.

20200524_230642.jpg


20200604_223510.jpg
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
#16
Stary stół, nowe wyposażenie. Jak pierwszy raz pokazałem budynek na Trako w 2001 roku, poznałem wtedy oficjalnie Leszka Lewińskiego. Pamiętam, jak zapytał się, "a to białe na stole w dyżurce to kubek?" To miał być telefon kolejowy w drewnianej obudowie, ale fakt, bardzo przypominał trochę przewymiarowany kubek
. Nie wiem dlaczego, pomalowałem go wtedy jeszcze na biało. Nie miałem wyjścia, trzeba było zmodernizować ten detal. Przy okazji powstały inne elementy wyposażenia stołu zawiadowcy stacji. Taki widok z początku lat 80-tych, trochę przykurzony mam jeszcze w zakamarkach pamięci.

20200701_234837.jpg


20200701_234814.jpg
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#19
Tory jak i rozjazdy to produkty Tillig-a.
Myślałem, że to Weinert, ale chciałem się upewnić. Nie przeszkadza ci brak "podwójnych podrozjezdnic" w rozjazdach Tilliga? Chyba, że w oryginale też ich nie było na tej stacji.... (albo je wykonałeś tylko ja słabo widzę :) ). Z tego co wiem zwykle w PL w tamtych latach rozjazdy je miały. Fajny projekt i realizacja.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
#20
Tilligi udało mi się dużo, dużo korzystniej nabyć w porównaniu do Weinerta. Dlatego taki wybór. Mam podwójne podrozjezdnice na wszystkich rozjazdach, tylko słabo je widać na zdjęciach :) Przerabiałem oryginalne wypraski Tilliga, zgodnie z instrukcją. Poniżej fotka jeszcze z wczesnego etapu układania torów.
20190120_205907.jpg