• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wymiana silnika w starej PIKO BR03 z lat 80-tych na nowy

Mario029

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Jako nowy uczestnik tego forum witam Wszystkich.
Na początku zaznaczę że nie jestem doświadczonym modelarzem ani też specjalistą z dziedzin towarzyszących dzisiejszemu modelarstwu kolejowemu.

Moje pytanie dotyczy starego parowozu PIKO Br03 z lat 80-tych, sterowanego analogowo. Chcę w nim wymienić silnik na nowy, nowszego typu, z kołem zamachowym, cichy, trwały, w miarę mocny (pcha parowóz i ciągnie 6 dużych wagonów) po prostu dobry. Kolejka nadal zasilana będzie z torów prądem 0-12V. Proszę o rady gdzie taki silnik mogę dostać. Zależy mi na silniku który będzie pasował do oryginalnych przekładni w tendrze.

Przeczesywałem to forum wiele razy i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi, więc proszę o rzeczowe odpowiedzi.
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#2
Ja montowałem w starym modeli Piko, który ma niemal identyczny wygląd miejsca gdzie silnik jest oryginalnie zamontowany, i takie same przekładnie posiada, silnik wyciągnięty z modelu Roco, taki jednak bez koła zamachowego, bo na to, to już tu za wiele miejsca nie ma. Silnik Roco ma tę przewagę nad Piko, że jest pięciobiegunowy, więc nie ma tendencji do zatrzymania się na powolnej jeździe i potrzeby puknięcia palcem w model, by ruszył dalej. Przy takiej podmianie silników trzeba tylko troszkę przygotować "gniazdo" pod nowy silnik, by go ustabilizować, oraz trybik z osi starego silnika przenieść na oś nowego silnika. No i podłączyć elektrycznie.
W takich przypadkach musisz troszkę kombinować sam niestety.
Może podaj też wymiary maksymalne, jakie może nowy silnik mieć, by się zmieścić w obudowie, to już też będzie komuś łatwiej Ci pomóc.
 
OP
OP
M

Mario029

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Wymiary podam wieczorem. Generalnie jestem otwarty na małe przeróbki gniazga silnika, jednak chcę pozostać przy istniejących przekładniach.

Czy miał ktoś doczynienia z silnikiem Piko: http://www.modelmania.com.pl/product_in ... s_id=17370
co o nim myślicie, warto go kupić?


Czy da się zdjąć z niego zębatkę ślimakową, aby potem założyć zębatkę pasującą do oryginalnych przekładni. Wymiana przekładni na ślimakowe wiąże się z wymianą większości części w tendrze co jest w ogóle nieopłacalne.
 

Załączniki

Reakcje
9 1 0
#4
Nie polecam tego silnika, jak i wszystkich produkcji Piko. Są to słabiutkie silniki 3-polowe, mają bardzo małe szczotki, które szybko się zużywają. Nie ma tez możliwości ich wymiany-silnik jest jednorazowy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#8
I w starych (z lat 80. XX wieku), jak i w nowszych (produkowanych jeszcze po roku 2000, z gniazdem dekodera i oświetleniem lamp w tendrze) zdejmuje się tak samo, lekko rozchylając boczne ścianki, nawet tylko paznokciami, schodzi bez problemu. Co więcej, obudowy są zamienne, tyle że w starej nie ma otworów na latarnie.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#10
Szanowni Koledzy, dziękuję za podpowiedź. Mam wrażenie, że za chwilę obudowa tendra pęknie. Spróbuj e jutro, przy świetle dziennym. Modele są zacne i, jak na standardy Piko z początku lat 80, bardzo starannie wykonane, stąd trzęsę się nad nimi aby niczego nie popsuć. Przy okazji mojego poprzedniego wpisu - pardon za niechlujność językową - to efekt edycji telefonowej/smartfonowej.
Zaciekawił mnie również wątek pociągów relacji Berlin-Hamburg Altona (D-Zug?) prowadzonych parowozami BR01.5 kolei DR. Rekonstrukcja maszyn BR01 w wykonaniu NRD/DR pobiła chyba ich odpowiedniki z NFR/FRN/DB. W każdym razie prezentują się o wiele piękniej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#11
Zaciekawił mnie również wątek pociągów relacji Berlin-Hamburg Altona (D-Zug?) prowadzonych parowozami BR01.5 kolei DR. Rekonstrukcja maszyn BR01 w wykonaniu NRD/DR pobiła chyba ich odpowiedniki z NFR/FRN/DB. W każdym razie prezentują się o wiele piękniej.
Trasa Berlin - Hamburg w przeważającej większości biegła przez teren NRD, stąd uzgodnienie, że na całej trasie pociągi były prowadzone lokomotywami DR, bez zmiany na granicy. A że pociąg był praktycznie w 100% wykorzystywany przez obywateli RFN i Berlina Zachodniego, jeżdżących w interesach, to czas podróży miał duże znaczenie. Nie wiązałbym tego z jakością parowozów BR 01.5 DR w porównaniu do z przebudowanymi lokomotywami BR 01 DB, zresztą nie mam informacji, czy któreś z nich naprawdę były lepsze od drugich. A które są piękniejsze, to już kwestia gustu, mnie akurat BR 01.5 Reko DR nie bardzo się podobają.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.498 35 0
#12
Szanowni Koledzy, dziękuję za podpowiedź. Mam wrażenie, że za chwilę obudowa tendra pęknie. Spróbuj e jutro, przy świetle dziennym.
Zrobiłem zdjęcie urywka instrukcji od mojej 01.5.
100_1492.JPG

Na zdjęciu rozpoczynającym ten wątek jest widok ramy i zabudowa jest mocowana na tych 4 zatrzaskach.
Dziwne, że tak mocno siedzi. W moich wszystkich 01.5, 03 i 41 po lekkim odciągnięciu ścianek schodzi dosyć gładko i bez przeszkód. Zajrzyj tam z lupą czy ktoś nie podkleił albo nie modyfikował mocowania.
Pewnie, że to kwestia gustu ale dla mnie 01.5 jest najładniejszym parowozem pośpiesznym okresu powojennego (po modernizacji wg. programu Reko) ze względu na specyficzną budowę :) Miałem też okazję widzieć taką maszynę w ruchu no i wychowałem się na katalogach PIKO.
 
Ostatnio edytowane:

rprail

Aktywny użytkownik
Reakcje
875 43 1
#17

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#19
Tak, dziękuję. Nie chciałem zakładać nowego wątku, tym bardziej, że cały tender od BR01.5 (skrzynia, silnik i akcesoria) jest identyczny jak w BR03 Reko. Instrukcję dawno zgubiłem, więc tym bardziej cenna była pomoc Kolegów. A na koniec Pan Administrator proszony jest uprzejmie o usunięcie moich wpisów jeśli uzna, że zaśmiecają wątek.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 2
Tabor 18
Tabor 3
Tabor 2
Tabor 3

Podobne wątki