Motywacja:
1. Głośna praca silnika. Głośne pobrzękiwanie, szczególnie w jednym kierunku, słyszalne od małej prędkości. Do tego mechanizm kompensacji obciążenia dekodera ESU LokSound miał co robić -było słychać na łukach, wzniesieniach (nierówność parkietu na podłodze), że walczy o równą jazdę lokomotywy.
2. Przyzwoicie cenowo zakupiony silnik od ET22 Piko
Historia:
Lokomotywa EP07-187 Piko zakupiona pod koniec 2014r, fabrycznie nowa.
Pierwsze jazdy w analogu. Łącznie może ze 40 minut w kilku turach w dużych odstępach czasu. Praca bez zastrzeżeń.
Po roku, zamontowany dekoder DCC ESU LokSound, praca bez zastrzeżeń, również może ze 40 minut. Lokomotywa łącznie nie przejeździła 1,5h.
Od pewnego czasu pobrzękiwanie nawet przy najmniejszej prędkości, głośne, słyszalne. Trudno mi było uwierzyć, że to rezonuje silnik, jednak wszystko na to wskazywało.
Wymiana:
Oryginalny silnik:
PIKO 51510-160 - silnik do modeli lokomotyw serii EU06/EU07/EP07/EP08/ET41 (trójpolowy):
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=18512
-na zdjęciach srebrna obudowa i biały dekiel szczotkotrzymacza
Nowy silnik:-na zdjęciach czarna obudowa i czarny dekiel szczotkotrzymacza
PIKO 51640-87 - silnik do modeli lokomotyw serii ET22 (pięciobiegunowy):
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=20073
Porównanie silników:
Wymiary identyczne. Nieznaczne różnice w obudowach -otwory, okleina wytłumienia zachodząca na boki w silniku od ET22. O różnicach w kolorze nie ma co pisać.
Waga obu silników identyczna, 45g wraz z kołami zamachowymi.
Pomiary prądu i obrotów na silniczkach wyjętych z lokomotywy.
Pomiar prądu biegu jałowego silnika przy trzech wartościach napięć (A):
Prąd EP07 ET22
5V 0,028A 0,052A
9V 0,033A 0,064A
12V 0,041A 0,071A
Pomiar prądu zatrzymanego mechanicznie silnika przy trzech wartościach napięć (A):
Prąd EP07 ET22
5V 0,237A 0,362A
9V 0,429A 0,780A
12V 0,544A 1,06A
Pomiar obrotów biegu jałowego silnika przy trzech wartościach napięć (RPM):
Prąd EP07 ET22
5V 3900 3720
9V 7200 7200
12V 9720 9660
Pomiar czasu przejazdu określonego odcinka przez lokomotywę EP07 z zamontowanym silnikiem z maksymalną prędkością, DCC, trzy przejazdy (s):
Przejazd oryginalny EP07 silnik od ET22
1 18.44 18.61
2 18.51 18.52
3 18.52 18.55
Wnioski:
Silnik od EP07 najpewniej jest "trafiony" nie zmienia to faktu że jest też piekielnie SŁABY. Stąd kompensacja obciążenia dająca się wysłuchać nawet na łukach. Jeśli moc silnika nie wynika z uszkodzenia, to nie nadaje się raczej do zastosowania zamiennie w ET22.
Silnik od ET22 sprawuje się w EP07 świetnie. Cisza, spokój mechanizmu kompensacji obciążenia, płynna jazda.
Jest silniejszy ale prędkości ma porównywalne. Po wymianie identyczne czasy przejazdu lokomotywy -nie trzeba tego regulować co pozwala wierzyć że i w analogu po wymianie silnika zachowane zostaną prędkości.
Pierwsza jazda po wymianie zrobiła piorunujące wrażenie -miałem świeże porównanie.
Co robić ze „starym” silnikiem?
Rozebrać.
Silnik jest praktycznie jednorazowy. Otworzyć jest go bardzo trudno. Sposób montażu szczotek wyklucza łatwą wymianę.
Ciekawy jest profil szczotek. Obrócony wycięciem w stosunku do komutatora.
Jestem prawie pewien, że hałas wywołują szczotkotrzymacze.
Załączam zdjęcia.
1. Głośna praca silnika. Głośne pobrzękiwanie, szczególnie w jednym kierunku, słyszalne od małej prędkości. Do tego mechanizm kompensacji obciążenia dekodera ESU LokSound miał co robić -było słychać na łukach, wzniesieniach (nierówność parkietu na podłodze), że walczy o równą jazdę lokomotywy.
2. Przyzwoicie cenowo zakupiony silnik od ET22 Piko
Historia:
Lokomotywa EP07-187 Piko zakupiona pod koniec 2014r, fabrycznie nowa.
Pierwsze jazdy w analogu. Łącznie może ze 40 minut w kilku turach w dużych odstępach czasu. Praca bez zastrzeżeń.
Po roku, zamontowany dekoder DCC ESU LokSound, praca bez zastrzeżeń, również może ze 40 minut. Lokomotywa łącznie nie przejeździła 1,5h.
Od pewnego czasu pobrzękiwanie nawet przy najmniejszej prędkości, głośne, słyszalne. Trudno mi było uwierzyć, że to rezonuje silnik, jednak wszystko na to wskazywało.
Wymiana:
Oryginalny silnik:
PIKO 51510-160 - silnik do modeli lokomotyw serii EU06/EU07/EP07/EP08/ET41 (trójpolowy):
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=18512
-na zdjęciach srebrna obudowa i biały dekiel szczotkotrzymacza
Nowy silnik:-na zdjęciach czarna obudowa i czarny dekiel szczotkotrzymacza
PIKO 51640-87 - silnik do modeli lokomotyw serii ET22 (pięciobiegunowy):
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=20073
Porównanie silników:
Wymiary identyczne. Nieznaczne różnice w obudowach -otwory, okleina wytłumienia zachodząca na boki w silniku od ET22. O różnicach w kolorze nie ma co pisać.
Waga obu silników identyczna, 45g wraz z kołami zamachowymi.
Pomiary prądu i obrotów na silniczkach wyjętych z lokomotywy.
Pomiar prądu biegu jałowego silnika przy trzech wartościach napięć (A):
Prąd EP07 ET22
5V 0,028A 0,052A
9V 0,033A 0,064A
12V 0,041A 0,071A
Pomiar prądu zatrzymanego mechanicznie silnika przy trzech wartościach napięć (A):
Prąd EP07 ET22
5V 0,237A 0,362A
9V 0,429A 0,780A
12V 0,544A 1,06A
Pomiar obrotów biegu jałowego silnika przy trzech wartościach napięć (RPM):
Prąd EP07 ET22
5V 3900 3720
9V 7200 7200
12V 9720 9660
Pomiar czasu przejazdu określonego odcinka przez lokomotywę EP07 z zamontowanym silnikiem z maksymalną prędkością, DCC, trzy przejazdy (s):
Przejazd oryginalny EP07 silnik od ET22
1 18.44 18.61
2 18.51 18.52
3 18.52 18.55
Wnioski:
Silnik od EP07 najpewniej jest "trafiony" nie zmienia to faktu że jest też piekielnie SŁABY. Stąd kompensacja obciążenia dająca się wysłuchać nawet na łukach. Jeśli moc silnika nie wynika z uszkodzenia, to nie nadaje się raczej do zastosowania zamiennie w ET22.
Silnik od ET22 sprawuje się w EP07 świetnie. Cisza, spokój mechanizmu kompensacji obciążenia, płynna jazda.
Jest silniejszy ale prędkości ma porównywalne. Po wymianie identyczne czasy przejazdu lokomotywy -nie trzeba tego regulować co pozwala wierzyć że i w analogu po wymianie silnika zachowane zostaną prędkości.
Pierwsza jazda po wymianie zrobiła piorunujące wrażenie -miałem świeże porównanie.
Co robić ze „starym” silnikiem?
Rozebrać.
Silnik jest praktycznie jednorazowy. Otworzyć jest go bardzo trudno. Sposób montażu szczotek wyklucza łatwą wymianę.
Ciekawy jest profil szczotek. Obrócony wycięciem w stosunku do komutatora.
Jestem prawie pewien, że hałas wywołują szczotkotrzymacze.
Załączam zdjęcia.
Załączniki
-
231,1 KB Wyświetleń: 150
-
187,2 KB Wyświetleń: 150
-
275,9 KB Wyświetleń: 142
-
257 KB Wyświetleń: 134
-
762,1 KB Wyświetleń: 132
-
278 KB Wyświetleń: 128
-
259,1 KB Wyświetleń: 129
-
322 KB Wyświetleń: 131
-
511,4 KB Wyświetleń: 126