• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Wymiana reflektorów w lokomotywie serii ST44 Roco i nie tylko...

OP
OP
jack_flash

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
651 64 8
#4
Możesz napisać coś więcej na temat tej przeróbki, np. jak i czym rozwiercałeś wiadra żeby ich nie uszkodzić? Reflektory to te od kolegi 14D40?
Dzięki za zainteresowanie. Postaram się wrzucić tutaj więcej szczegółów. Jeśli będzie tego za dużo utworzę osobny wątek. Odpowiadając na pytanie pochodzenia odbłyśników - cały zestaw do ST44 od ZNTK Rybnik kolega Kamil Kopera (bardzo polecam, zresztą chyba każdy go zna), odbłyśniki, płytka. Dekoder z MatrixSoft (specjalnie przygotowany do tej płytki ZIMO 21MTC). Zderzaki Zbyszek Kluba, osprzęt czołowj belki Weinert. Projekt jest wstrzymany w oczekiwaniu na dodatkowe narzędzia.
cdn.
 
OP
OP
jack_flash

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
651 64 8
#7
A ja zacytuję doskonałe prawo Murphy'ego - "Jeżeli udoskonalasz coś zbyt długo - to na pewno to zepsujesz"...
Ja bym to ujął inaczej - „if it ain’t broken, don’t fix it”. Z tym, że Gagar Roco od zarania dziejów (po ST44-003) główne oświetlenie jest na poziomie uproszczonych zabawek politechnicznych. Modyfikacja wymaga całkowitego przerobienia systemu, włączając przeróbkę „wiaderek”, ale również instalację rozdzielonych świateł białych i czerwonych.
 
OP
OP
jack_flash

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
651 64 8
#11
W sprawie pracy z wiaderkami - najpierw wyeliminowałem odlewy atrap czerwonych
świateł. To było w zasadzie najważniejsze by otrzymać wyjściowe, regularne
otwarcie pod odbłyśnik. Do tego używałem wiertło 2 mm i 2.5 mm, by wybrać tę
atrapę. Później wyrównuję otwór, by jak najbliżej przypominał okrąg. To
właściwie jest podstawowa część procesu, by nie spowodować nadmiernego wybrania
materiału z górnej części.
Teraz można rozpocząć właściwe rozwiercanie wiertłem 2.5, 3.0, 3.5, 4.0 mm.
Oczywiście jak najostrożniej by nie spowodować uszkodzenia wiaderka.
Rozwiercanie wykonywałem ręcznie. Dobra wiadomość to plastik rocowski poddaje
się obróbce bez problemów.
AD9D8CE9-D3D7-4726-8ACA-8411B9469B80.jpeg
0C1B65C8-F712-43EB-9C39-3637061D2891.jpeg
 
OP
OP
jack_flash

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
651 64 8
#12
Wyjęte oszklenie i struktury wnętrza budy. Zamówiłem wcześniej z Roco przeszklenie dla dwóch kabin. Głównie z uwagi na wykorzystanie światłowodu górnego reflektora, który mógł ulec uszkodzeniu. Ostatecznie ten światłowód zostanie usunięty, odbłyśnik otrzymał LED bezpośrednio przyklejony. Szyby kabin zostaną zainstalowane nowe.
Na fotce wmontowane odbłyśniki - dwa prawdziwe światłowody ( świecenie końcówki ) 1 mm światło czerwone, 0.8 mm światło białe. Na rand odbłyśnika poszła ramka foto-trawiona, szybka, pierścień (pasowanie jest bardzo dobre i pierścień trzyma się „na wcisk”). Całość jest wzmocniona kilkoma mini kropelkami lakieru bezbarwnego.
Odbłyśniki trzymają się przy użyciu „liquid tape” wewnątrz wiaderek. Od środka budy nałożone jest wzmocnienie za pomocą „clear fix”.

B3ED3BDF-88D9-4099-9123-2A811F4BE3CB.jpeg


Następny etap to kabiny z LED-ami oraz „prawdziwe światłowody„. Najważniejsze to dokładne trasowanie, tak by zgrały się z odbłyśnikami. Światłowody pokryte są czarną farbą w razie czego, bo tak naprawdę rodzaj światłowodu zapewnia, że światło „nie przecieka”.
LED-y wklejone są płasko w ścianę kabiny naprzeciwko światłowodu.

EF992DEC-95AE-4EF0-9C4F-6C019EBE92A5.jpeg
580C30BF-5BB7-442D-B619-C6CE457A0824.jpeg


Górny światłowód zostanie wyjęty, jako niepotrzebny z uwagi na LED wklejony w odbłyśnik.

39CEBE1A-2E7C-48DF-856F-0AD21DDE84FA.jpeg


Od tyłu LED-y zostały zamalowane czarną farbą, dodatkowo przyklejone przewody zabezpieczyłem taśmą izolacyjną, tak by nie mogły się przesuwać przy eksploatacji na torach.

Można także zainstalować LED-y dolnych świateł bezpośrednio na odbłyśnikach. Wymaga to odcięcie dolnej tylnej ściany poniżej podłogi kabiny.

Następna fotka to gotowa buda w zakresie elementów zewnętrznych. Odbłyśniki plus zderzaki. Prócz tego oba „kleje” użyte przy montażu świateł.

E455CF35-4E52-4176-987F-6EB918C04AB0.jpeg


Czekając aż „liquid tape” stężeje i będzie gotowa na przyjęcie oświetlenia do „wiaderek”, można kwadrans poświęcić na inny projekt. Np. oświetlenie wnętrza wagonów ACME BWE. W tym przypadku instalacja świateł końca pociągu.

1413A52F-A1D2-42EF-8589-7ADF3AB0A4E9.jpeg


CDN
 
OP
OP
jack_flash

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
651 64 8
#14
I nawet świeci. Nawiasem, jechałem wagonem 272 cztery razy z Warszawy Centralnej do Berlina Hbf. w latach 2013-2019. Z tym, że wtedy wagon 1 kl DB BWE zastąpiono PKP IC. No i w 2019 to już nie był BWE .

02C349CB-C77B-41C8-A4AF-1B5A52228198.jpeg
 

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.173 3 0
#15
Co do ST44. Zachęcony Twoją relacją postanowiłem wczoraj pobawić się w rozwiercanie wiaderek w moim Gagarinie. Wstępnie zacząłem likwidować tą atrapę czerwonych świateł wiertłami 2,0 i 2,5 mm przy użyciu mini szlifierki, w której mocowałem wiertło. W inny, ręczny sposób sobie tego nie wyobrażałem. Wewnętrzne ścianki wiaderek zabezpieczyłem przed deformacją rureczką zrobioną z kartonu grubości 0,3 mm. Na koniec użyłem okrągłego pilniczka.
Dalsze rozwiercanie zaczynam wiertłem 3,5 mm (mniejsze nie są już potrzebne). Ale tu mnie wciąż nurtuje kwestia ręcznego rozwiercania, o której piszesz. Masz na myśli po prostu obracanie wiertła palcami czy za pomocą jakiegoś ręcznego narzędzia? Bo muszę przyznać, że wybranie niewielkiej ilości materiału wiertłem 3,5 mm idzie dosyć ciężko (chociaż nikt nie mówi, że ma być lekko) ale dalsze rozwiercanie wiertłem 4,0 mm wydaje mi się mało prawdopodobne obracając go tylko palcami. Będę wdzięczny za podpowiedź (może drążę trochę szczegóły, ale kto pyta nie błądzi;)).
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#16
Wiertło mocujesz w uchwycie, wpisz w google "wiertarka ręczna modelarska" to zobaczysz jak wygląda. Od siebie dodam, że wiercenie ręczne wybieram jeżeli potrzeba dużej precyzji bo jest czasochłonne. Z tego co zauważyłem lepiej idzie jeżeli wcześniej nawiercisz mały otwór i stopniowo będziesz go rozwiercał.
 
OP
OP
jack_flash

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
651 64 8
#17
Wyobraźcie sobie moiściewy, że te największe średnice wierteł to całkowicie ręczna praca, przy użyciu palców. Mam do tego odpowiednie wiertła z sześciokątną końcówką mocowania. Można oczywiście pomóc sobie nakładając na wiertło jakiś uchwyt zwiększając moment obrotowy, ale to niebezpieczne. Trzeba pracować powoli z czuciem. Zabiera to bardzo dużo czasu i potrzeba mnóstwo cierpliwości i uwagi. Jako wskazówka, gdy wiertło „wgryzie” się w materiał, zwalniam nacisk i pozwalam na wyrównanie dna otworu pod własnym ciężarem wiertła. Kolejno, po każdym takim kroku sprawdzam postęp. Należy także pilnować osi środka wiaderka, by nie zwichrować otworu. Oczywiście nie będzie on idealny, ale po to jest ostatni odwiert - 4 mm. Powoduje to lekki luz odbłyśnika dający możliwość korekty, do pewnego stopnia.
Tę samą metodę wiercenia zastosowałem przy światłach dwóch SU45, ET41 oraz ET22.
Przy niewielkich średnicach do 3 mm używam narzędzia Tamiy-i.

Dołączam poglądowe zdjęcie wierteł z końcówką sześciokątną i Tamiya pin vise.
197A5821-8B6F-4F8A-90F3-F51BDD1B4445.jpeg
369026E0-5038-47FF-A2F6-2B7131AEE0F9.jpeg
 
OP
OP
jack_flash

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
651 64 8
#18
Tutaj są dwa Fiaty, ten PKP miał wywiercone otwory „na styk„ w związku z tym osadzenie odbłyśników nie wypadło idealnie. Na zdjęciu nie widać, ale ja wiem, że mogło być lepiej. Z resztą jeden z nich musiałem rozmontować i poprawić osadzenie. Przy okazji tarcza fototrawiona odpadła razem z szybką ....... i zabawa od początku.
Za to Fiat „Koleje Regionalne„ miał już otwory kilka dziesiątek mm większe i poszło dużo lepiej, bez poprawek.
Tutaj oba Fiaty - mają nieco metalowych części Weinerta, trąbki, lusterka. Niestety zarysowałem przednie okno w Fiacie KR i trzeba było je wymienić.
 

Załączniki

OP
OP
jack_flash

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
651 64 8
#19
Jak się rozgrzebało oświetlanie wagonu, to należy jak najszybciej skończyć. Najpierw odbieraki prądu z wózków ( wagon 2 kl PKP z zestawu ma odbieraki ACME odrazu wbudowane).
Listwa jest z DigiKeijs. Kondensator, których dają z listwą to tylko 100uF, a potrzeba więcej. Dlatego instaluję 470uF i jest okay. Potrzeba jednak trochę zachodu by wpuścić go w łazienkę ze względu na zwiększone gabaryty. Blaszkę odbieraka należy z jednej strony podciąć usuwając część odbieraka by pasował do hamulców tarczowych na wózku. Przewód jest cieńszy niż oryginalny z DigiKeijs. Można wtedy łatwo go poprawadzić wzdłuż podłogi i z boku siedzeń tak, by stał się niewidoczyny, gdy zajrzymy przez okna.

Fotki z odbierakami oraz przymiarka listwy z kondensatorem. Listwa będzie podklejona pod sufitem obudowy.

6E24D87C-6E0B-4173-9648-C68BF051A145.jpeg
962DA600-88B3-46A8-86EE-D909C8492F51.jpeg
 

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.173 3 0
#20
Super opis z tymi wiertłami. Dodam od siebie, że na trzpień zwykłego wiertła można nasunąć "koszulkę" (rurkę) co również znacznie pomaga przy obracaniu wiertła palcami. Często tak robię w przypadku małych wierteł. W razie potrzeby, można na jedną koszulkę nasunąć drugą aby jeszcze zwiększyć średnicę.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 2
Tabor 18
Tabor 3
Tabor 2
Tabor 3

Podobne wątki