• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Wycinanie plastikowych ścian???

Sklejacz

Aktywny użytkownik
#6
I estetycznie to wyglada ?
A okna czym robisz ? Tez nożykiem ?
Okna najpierw wiercę (dawniej okrągłą oprawką excela https://www.rc4max.com/excel_19_064_-_noz_k1_ostrza,942,8774.html z osadzonym w niej wiertłem, obecnie po prostu multinarzęziem proxxxona za circa 200zł), a potem wykrawam po prostu to co zostaje i na koniec szlif pilnikiem. Nie mam zdjęcia niestety, żeby pokazać.
Cięcie jest gładkie i precyzyjne. W sumie wystarczy naciąć do pewnej głębokości i płytkę przełamać. Nóż do plexi nie rozcina materiału tylko go za pomocą rylca "wybiera", co w tym wypadku działa zdecydowanie lepiej (moim skromnym zdaniem). Zwykłym też się da (ba, nawet kiedyś w takiej płytce ciąłem cyrklem tnącym), ale idzie znacznie oporniej.

Osobiście generalnie preferuję pienione PCV w którym sam ryję cegły, ale z płytkami też coś tam dziubię. Nóż do plexi jest też o tyle fajny, ze możesz nim pogłębiać fugi między cegłami nieco uplastyczniając powierzchnię. Postaram się wrzucić za czas jakiś zdjęcia.
 

aj1601

Nowy użytkownik
#7
Generalnie polecam (adres przypadkowy, bez kryptoreklamy).
http://opalfirma.pl/907-ramka-oprawa-do-pilek-wlosowych-z-naciagiem-grobet.html
oraz
http://opalfirma.pl/653-pileczki-wlosowe-vallorbe-6-0.html
Sam używałem tych narzędzi w metaloplastyce, a obecnie do precyzyjnego wycinania w plastiku, drewnie, spienionym PCV. Grubość włosa dobieram pod kątem twardości materiału. A później pilnik iglaczek i finał.

Warto wyposażyć się również w taki kołek. Ten zrobiłem dla własnych potrzeb i bardzo ułatwia wycinanie, a także opiłowywanie i szlifowanie elementów.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
#8
Okna najpierw wiercę (dawniej okrągłą oprawką excela https://www.rc4max.com/excel_19_064_-_noz_k1_ostrza,942,8774.html z osadzonym w niej wiertłem, obecnie po prostu multinarzęziem proxxxona za circa 200zł), a potem wykrawam po prostu to co zostaje i na koniec szlif pilnikiem. Nie mam zdjęcia niestety, żeby pokazać.
Cięcie jest gładkie i precyzyjne. W sumie wystarczy naciąć do pewnej głębokości i płytkę przełamać. Nóż do plexi nie rozcina materiału tylko go za pomocą rylca "wybiera", co w tym wypadku działa zdecydowanie lepiej (moim skromnym zdaniem). Zwykłym też się da (ba, nawet kiedyś w takiej płytce ciąłem cyrklem tnącym), ale idzie znacznie oporniej.

Osobiście generalnie preferuję pienione PCV w którym sam ryję cegły, ale z płytkami też coś tam dziubię. Nóż do plexi jest też o tyle fajny, ze możesz nim pogłębiać fugi między cegłami nieco uplastyczniając powierzchnię. Postaram się wrzucić za czas jakiś zdjęcia.
A dałoby radę crobić okna tym od olfa>?
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
#9
Dać się będzie dało, ale wiercenie będzie szybsze. Ewentualnie taka piłka włosowa jak zaproponowano, ale też by najpierw trzeba było choć jedną dziurę nawiercić ;)

Nóż do pleksi będzie o tyle lepszy od piłki do prostych cięć, że można płytkę położyć na płasko, przyłożyć linijkę/kształtkę i od niej ciąć, natomiast piłką tnie się raczej "w powietrzu". Piłka natomiast będzie się znacznie lepiej sprawdzać przy wycinaniu obłych lub bardziej skomplikowanych kształtów.
 
#10
Dać się będzie dało, ale wiercenie będzie szybsze. Ewentualnie taka piłka włosowa jak zaproponowano, ale też by najpierw trzeba było choć jedną dziurę nawiercić ;)

Nóż do pleksi będzie o tyle lepszy od piłki do prostych cięć, że można płytkę położyć na płasko, przyłożyć linijkę/kształtkę i od niej ciąć, natomiast piłką tnie się raczej "w powietrzu". Piłka natomiast będzie się znacznie lepiej sprawdzać przy wycinaniu obłych lub bardziej skomplikowanych kształtów.
Zamówiłem nóż od olfa ten co mi polecałeś :D
W razie pytań będe pisał :D
 

Paweł R

Znany użytkownik
Donator forum
ŁKMK
H0e
Ekspert
#11

Paweł R

Znany użytkownik
Donator forum
ŁKMK
H0e
Ekspert
#13
Pawle a jakie polecałbyś brzeszczoty (w sensie grubość i rodzaj) do cięcia w płytkach polistyrenowych (HIPS)?
Niewielkie mam doświadczenie w tej materii, zazwyczaj takimi piłkami tnę mosiądz, może coś mógłby powiedziec o tym nasz klubowy kolega Hajek, a jeśli nie to trzeba będzie zrobić próbę już w nowym roku i przekonać się co do czego się nadaje.
 
#14
Niewielkie mam doświadczenie w tej materii, zazwyczaj takimi piłkami tnę mosiądz, może coś mógłby powiedziec o tym nasz klubowy kolega Hajek, a jeśli nie to trzeba będzie zrobić próbę już w nowym roku i przekonać się co do czego się nadaje.
Dzięki za odpowiedź.
Bede czekał na jakaś relacje.
Nie mam jeszcze takiego sprzętu więc chciałem zasięgnąć języka zanim kupie szpejo;)
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#15
Pawle a jakie polecałbyś brzeszczoty (w sensie grubość i rodzaj) do cięcia w płytkach polistyrenowych (HIPS)?
Ja do cięcia polistyrenu najczęściej używam nożyków modelarskich, szczególnie do cienkich arkuszy. Grubsze takie powyżej 1mm tnę najczęściej piłką modelarską firmy Tamyia, czasem też "czeską żyletką", a już te grubsze to tnę nożykiem do plastiku firmy Tamyia. Wszystkie sprzęty są bardzo dobre, kwestia wprawy. Ważne jest, żeby kilka razy spokojnie bez dużego nacisku naciąć polistyren nożykiem, to brzegi się nie odkształcają. Największe odkształcenia są przy cięciu zwykłym nożykiem modelarskim. Poniżej fotki moich nożyków:
Nożyki Olfa.jpg Nożyki Tamyia.jpg
 

Hajek

Aktywny użytkownik
ŁKMK
#16
Zostałem wywołany do odpowiedzi przez Pawła.

Ja pierwszą styczność z piłeczkami włosowymi "Antilope" miałem w na początku lat 70.
Do chwili obecnej nie używam innych, tnę praktycznie w różnych materiałach, blacha, polistyren, pleksi,drewno, itp.
Jeżeli chodzi o cięcie polistyrenu piłeczką włosowa to trzeba, dobrać odpowiednią ilość zębów do grubości ciętego materiału.
Jeśli będziemy cieli polistyren o grubości 3mm piłeczką Nr 8/0 która ma 34 ząbki na centymetr, to będziemy topić tworzywo a nie ciąć, tutaj powinniśmy zastosować piłeczkę Nr 3 lub 4. a w innych materiałach będziemy machać a efektu cięcia nie będzie.
Na początek polecam, kupić trzy rodzaje piłeczek z różnymi ilościami zębów, a w miarę potrzeb zaopatrzyć się w takie które będą przydatne do następnych projektów.
Tutaj wstawiłem link do strony na której są wymienione wymiary i ilość zębów na centymetr


https://nowa.e-pat.pl/pilki-antilope-1

Pozdrawiam
 

Paweł R

Znany użytkownik
Donator forum
ŁKMK
H0e
Ekspert
#18
Ponieważ Sławek już wszystko opowiedział o cięciu piłką, a jest w tym naprawdę dobry, i to nie dlatego tak piszę że to mój kolega, więc ja już się nie muszę produkować, jak będę coś robił zrobię fotkę, ale to już po nowym roku.
 

jack77

Aktywny użytkownik
#19
Ja również miałem ostatnio styczność z płytkami Auhagen, tylko że dla skali N. Nie wiem jaka grubość dla H0, ale dla N-ki to jakieś 1,5 mm.
Narzędzia to nożyk olfa. Zużyłem dobre kilka sztuk, bo szybko się tępiły, albo szpic się wyłamywał.
Co do okien w moim przypadku 3 x 4 mm wierciłem na środku otwór, później odcinałem "trójkąty". Do wygładzania krawędzi stosowałem pilniki diamentowe w przypadku zaokrąglonych kształtów lub ten sam nożyk.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Z
Techniki modelarskie 3
Techniki modelarskie 26

Podobne wątki