• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolekcja Wesołe przypadki MIKOTA 1

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Tylko samo shp nie powinno być czerwone. Co do wspornika, nie mam wiedzy, może mógł być czerwony, ale mam wątpliwości.
 

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.287 247 30
KOLOR TO CH...J , ALE ZA NISKO !
będzie wadził, szczególnie jak ją złożysz i będzie cięższa
zrób no porządne zdjęcie ,może co?
tak aby wierzchy główek szyn się pokrywały-jedna płaszczyzna
 
OP
OP
MIKOT 1

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
3.920 99 132
Mam frezareczkę, zawsze mogę podfrezować. Po złożeniu zobaczymy, jak to będzie wyglądać.
Kolor członka na razie zostawimy w spokoju.:)
 
OP
OP
MIKOT 1

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
3.920 99 132
Po dzisiejszych pracach moje ego jest większe:).
WP_20210723_19_41_57_Pro.jpg
WP_20210723_19_43_58_Pro.jpg

Żartowałem, nie nadymam się, staram się, jak mogę, żeby ten parowóz wyszedł mi jak najpiękniej.
Nałożyłem kalki.
WP_20210723_20_32_19_Pro.jpg
WP_20210723_20_32_35_Pro.jpg
WP_20210723_20_37_31_Pro.jpg
WP_20210723_20_33_34_Pro.jpg
WP_20210723_20_34_43_Pro.jpg

Namalowałem obwódki na wiatrownicach, z pędzla.
WP_20210723_20_32_44_Pro.jpg

Jutro czeka mnie odprężenie przy kabelkach i reflektorach. To mnie kręci:).
WP_20210723_20_36_25_Pro.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Tempo niezłe. Otwory w ramie bardzo fajnie pogłębione i pomalowane. Reszta całkiem fajna. Ale te białe ramki okien i wiatrownic niestety bardzo psują efekt. Lepiej je zostawić czarne. To nie było standardowe malowanie tylko "folklor". Także same wiatrownice raczej potrzebują uzupełnienia detali ruchomych drzwi do obsługi znajdujących się za nimi urządzeń jak sprężarka i pompa wodna. Owszem w Twoim modelu już nie ma pompy wodnej ale drzwi w wiatrownicy zostały.
 
OP
OP
MIKOT 1

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
3.920 99 132
Ale te białe ramki okien i wiatrownic niestety bardzo psują efekt. Lepiej je zostawić czarne. To nie było standardowe malowanie tylko "folklor"
Chyba niestety tak.
Także same wiatrownice raczej potrzebują uzupełnienia detali ruchomych drzwi do obsługi znajdujących się za nimi urządzeń jak sprężarka i pompa wodna. Owszem w Twoim modelu już nie ma pompy wodnej ale drzwi w wiatrownicy zostały.
Oj, chyba nie. Wiatrownice zmieniano. Owszem, na początku lat 60-tych tak było, ale w 1968 roku już ich prawdopodobnie nie było.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
To nie było standardowe malowanie tylko "folklor".
Jacku, to prawda, ale ten folklor był dość powszechny, przynajmniej w latach 1970. Nie wiem, jak było wcześniej, mało jest dobrych zdjęć z lat 1960., a zdjęcie Pm2-1 znam tylko jedno, z roku około 1960. i tam białych obwódek nie ma.
Owszem w Twoim modelu już nie ma pompy wodnej ale drzwi w wiatrownicy zostały.
Wiatrownice zmieniano. Owszem, na początku lat 60-tych tak było, ale w 1968 roku już ich prawdopodobnie nie było.
A tego to niestety, nie wiemy, mogło być i tak, i tak. Ten konkretny parowóz, Pm2-1, oryginalnie miał sprężarkę i pompę wodną z przodu na pomoście, za wiatrownicami, w związku z tym wiatrownice miały duże drzwi rewizyjne. Na wspomnianym zdjęciu z roku 1960. tak właśnie jest, a widać również, że parowóz nie ma jeszcze inżektora po lewej stronie pod budką, nie widać też ani pompy wodnej, ani sprężarki pod pomostem, między 2. a 3. osią wiązaną. Później prawdopodobnie wyrzucono pompę wodną i zastąpiono ją inżektorami. Nie wiem jednak, czy przy okazji przeniesiono sprężarkę, czy pozostała ona z przodu, koło dymnicy. A nawet jeżeli tak zrobiono, to parowóz mógł dalej jeździć z wiatrownicami z dużymi drzwiami rewizyjnymi. Wiele parowozów Pm2 z nowszych serii, gdzie sprężarka i pompa (na PKP zastąpiona później inżektorem) były od początku pod pomostem, miało stare wiatrownice, które dostały podczas napraw, bo znanym faktem jest, że wiatrownice zamieniano podczas napraw, więc "nasz" Pm2-1 mógł mieć na koniec służby i takie, i takie. Moim zdaniem w 1968 roku mógł mieć zarówno wiatrownice z drzwiami, jak i bez.
 
OP
OP
MIKOT 1

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
3.920 99 132

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Przynajmniej od strony sprężarki wiatrownica miala drzwi. A z białymi obwódkami wcale nie jest ładniej.
Zdjęcie Pm2 1 z książki Parowozy kolei polskich.
20210724_105619(1).jpg

Obwódka jest tylko wokół jednego okna, co można w modelu pominąć bo nie pomalujesz tak delikatnie i cienko.
A wiatrownica ma drzwi i nie sądzę by kilka lat później to się zmieniło.
 
OP
OP
MIKOT 1

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
3.920 99 132
Przynajmniej od strony sprężarki wiatrownica miala drzwi.
Może i miała, ale nie da się tego dorobić.
A z białymi obwódkami wcale nie jest ładniej.
Według mnie jest ładniej.
Obwódka jest tylko wokół jednego okna
Właśnie, że nie. Jest na obu oknach i na wiatrownicach.
Pm2-1 kolor.jpg

co można w modelu pominąć bo nie pomalujesz tak delikatnie i cienko.
Spróbuję jeszcze raz. Chociaż według mnie te obwódki nie zawsze były czyste i równe. Nie wspomnę o kołach...
Pm2-8 1964-Colorized.jpg

A Pm3 była cała polepiona, chyba z puszek.
pm3-4-Colorized.jpg

Wszystkie zdjęcia pochodzą z forum.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Ok na kolorowej wersji zdjęcia Pm2 1 widać więcej i rzeczywiście są obwódki być może niegdyś białe. Problem z białymi obwódkami w modelach jest taki że bardziej rzucają się w oczy. Jest to potęgowane postrzeganiem ludzkiego oka i czasem też pewnym przeskalowaniem grubości ramek okiennych w modelach. Myślę że użycie mniej wyrazistego odcienia farby np bardzo jasnego szarego może poprawić ogólne wrażenie. Także jeśli uda Ci się jeszcze raz pomalować ramki okien bez zacieków będzie lepiej.
Jeszcze raz przejrzałem Twój projekt Pm2 i zauważyłem że jeszcze czeka Ciebie zaślepienie dziury w pomoście po sprężarce. Pm2 1 należy do grupy lokomotyw serii 03 do numeru 122 króre miały sprężarki i pompy wodne na dymnicy. Dopiero od numeru 123 te urządzenia montowano na pomoście w pobliżu 2 i 3 osi napędowej. W dymnicy były też wnęki na pompę i sprężarkę. Chyba tak jak masz w modelu lokomotywy serii 01.
Na zdjęciu w wiatrownicy jest jeszcze nieduży okrągły otwór który jest raczej polską modyfikacją i coś podobnego jest w lokomotywach Ty45 i jest to otwór na korbkę do sprężarki. Trudno mi to stwierdzić ale być może przy okazji wymiany pompy wodnej i podgrzewacza na inżektor "zwolniło się" miejsce po pompie wodnej i możliwe że w nie przeniesiono sprężarkę. Być może za tym stały względy lepszej widoczności dla maszynisty. Ale tego nie wiem na pewno bo też nie mam zbyt dużej wiedzy o parowozach Pm2. Jeszcze kwestia tendra na zdjęciu jest wersja ze skrzynią węglową ale z zagiętymi do wewnątrz górnymi krawędziami. Twój tender tego nie ma ale nie można wykluczyć wymiany tendra.
To drugie zdjęcie Pm2 to ewidentnie lokomotywa z serii 03 od numeru 123. Natomiast wiatrownica jest nadal z drzwiami. Nie wiem czy jest to skutkiem przekładki czy też jeszcze przez jakiś czas produkowano lokomotywy z takimi wiatrownicami pomimo że sprężarka była już na środku pomostu.
A Pm3 z ostatniego zdjęcia rzeczywiście wygląda na bardzo połatany i prostowany przy pomocy impulsatora kinetycznego.
 
OP
OP
MIKOT 1

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
3.920 99 132
czeka Ciebie zaślepienie dziury w pomoście po sprężarce
Już to uczyniłem i zaprezentowałem w tym wpisie: http://forum.modelarstwo.info/threads/wesołe-przypadki-mikota-1.48734/post-944997
Na zdjęciu w wiatrownicy jest jeszcze nieduży okrągły otwór który jest raczej polską modyfikacją i coś podobnego jest w lokomotywach Ty45 i jest to otwór na korbkę do sprężarki.
Nie zwróciłem na to uwagi, ale wydaje mi się, że na innych parowozach nie było tego.
Z dedykacją dla Jacka.:)
WP_20210724_17_47_44_Pro.jpg

Pomalowałem części parowozu różnymi lakierami.
WP_20210724_20_29_42_Pro.jpg
WP_20210724_20_29_59_Pro.jpg
WP_20210724_20_36_33_Pro.jpg
WP_20210724_20_38_20_Pro.jpg
WP_20210724_20_39_20_Pro.jpg

Przykleiłem tabliczki, szybki i owiewki na budce.
Nie wiem, mam chyba za dobry aparat w komórce. Gołym okiem tej kaszy i rys na owiewkach nie widać.
WP_20210724_22_00_50_Pro.jpg
WP_20210724_22_01_08_Pro.jpg

Przykleiłem też tabliczki na tendrze.
WP_20210724_22_01_21_Pro.jpg
WP_20210724_22_01_27_Pro.jpg

Trwają też prace nad wagonami.
WP_20210724_20_46_43_Pro.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Owszem zaślepiłeś wiele dziur ale mnie chodzi o ten otwór po sprężarce zaznaczony na niebiesko.
WP_20210704_20_21_12_Pro~2.jpg

Tego w Pm2 1 być nie powinno. W tej lokomotywie sprężarka jest na dymnicy w jej wnęce schowana pod wiatrownicą z prawej strony. Natomiast na znanym nam zdjęciu jest pewna zagadka.
Pm2-1 kolor~3.jpg

Jest widoczny w wiatrownicy wspomniany wcześniej otwór. Sądząc jednak po jeszcze widocznym powyżej wiatrownicy podgrzewaczu wody mógł on jednak służyć do wyprowadzenia korbki do smarownicy pompy wodnej. Tak więc podejrzewam że kilka lat później tej pompy i podgrzewacza już tam nie było. Czy otwór zaślepiono nie wiem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
O wyglądzie Pm2-1 w końcu lat 1960. w ogóle niewiele wiadomo. Kolega @MIKOT 1 założył, że pompę zlikwidowano (w modelu widzę już inżektory), ale nie wiemy, czy sprężarka była przeniesiona pod pomost, czy została po staremu obok dymnicy, za prawą wiatrownicą. Nie wiem, jak zamierza zrobić kolega @MIKOT 1. Z tym modelem jest o tyle problem, że oryginalny produkt Fleischmanna odwzorowywał wersję tzw. przejściową, z pompą i sprężarką już pod pomostem, ale wciąż z hamulcami kół osi wiązanych w starej wersji i z małymi (850 mm) kołami przedniego wózka. W związku z tym w dymnicy kotła modelu nie ma wnęk na sprężarkę i pompę wodną.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Zgadza się. Model Fleischmanna reprezentuje grupę lokomotyw 03 z zakresu numerów 123 do 162 i do tego sądząc po ilości wyczystek z których część kolega @Mikot1 zlikwidował byla to wersja DR po wymianie stojaka kotła na spawany. Rzeczywiście ta wersja nie ma wnęk w dymnicy na pompę i sprężarkę. Jednak odwzorowując lokomotywę Pm2 1 uwzględniając jej prawdopodobne modyfikacje (brak dokumentacji zdjęciowej tej konkretnej lokomotywy z późnieszych lat) na podstawie zdjęć innych egzemplarzy należy przyjąć że jednak sprężarka pozostała na swoim dawnym miejscu. Na PKP nie prowadzono zaawansowanych modernizacji parowozów jak to robiono na kolejach niemieckich obydwu zarządów DR i DB. Raczej się ograniczano do niezbędnych wymian zużytych podzespołów i zastępowania ich polskimi. Chyba najbardziej zaawansowane modyfikacje dotyczyły wymiany zużytych pomp wodnych i podgrzewaczy inżektorami. Przy tej okazji likwidowano wnęki w dymnicy po tych urządzeniach ale nie sądzę by likwidowano wnęki sprężarki i je przenoszono na pomost. Tego po prostu nie robiono skoro nie było konieczne do dalszej eksploatacji lokomotywy. Jedynie zastępowano zużyte sprężarki niemieckie polskimi co nie wymagało dużych zmian. Owszem do instalacji pneumatycznej zwykle dodawano odwadniacze i odoliwiacze z chłodnicą powietrza. Tak więc w modelu chyba jeszcze będzie konieczna modyfikacja dymnicy i wykonanie wnęki z prawej strony na sprężarkę. Myślę że pomocą może posłużyć model lokomotywy 01 DRG.
 
OP
OP
MIKOT 1

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
3.920 99 132
Niestety jest mi przykro, ale nie wszystkie sugestie są możliwe do zrealizowania. Model nie będzie miał sprężarki za wiatrownicą, tylko pod pomostem. Nie ma dowodów na to, że tak nie było.
Jest to moja alegoria na temat parowozu. Ja go sobie tak wyobrażam, dlatego nie wszystkie sugestie mogą być uwzględnione. Jestem ograniczony materiałowo i technicznie, jak Polska za czasów PRL-u. Już na ten model wydałem... No właśnie, ile? A ze trzy tysiące już poszło, brnijmy dalej w detale. Już teraz wiem, dlaczego konwersje są takie drogie...
W BR 01 wygląda to tak. Nie da rady tego "skopiować" na BR 03. Chyba lepiej byłoby przerobić BR 01 na Pm2;).
WP_20210725_15_42_22_Pro.jpg
WP_20210725_15_42_37_Pro.jpg

Wiatrownice też są inne.
WP_20210725_15_43_06_Pro.jpg
WP_20210725_15_44_01_Pro.jpg

Nie pasują skosami.
WP_20210725_15_44_54_Pro.jpg
WP_20210725_15_47_24_Pro.jpg

Sprężarki też się różnią.
WP_20210725_15_48_38_Pro.jpg
WP_20210725_15_50_43_Pro.jpg
 
OP
OP
MIKOT 1

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
3.920 99 132
Jacku, masz rację. Pm2-1 to była BR 03-004 i bardzo prawdopodobne jest to, że do końca eksploatacji miała sprężarkę za wiatrownicą. W następnym modelu tak zrobię, tego już nie da rady przerobić.
Moja działalność nie zakończy się na tej jednej Pm2.
WP_20210725_17_19_48_Pro.jpg
WP_20210725_17_21_22_Pro.jpg
WP_20210725_17_24_44_Pro.jpg
WP_20210725_17_29_11_Pro.jpg
WP_20210725_17_30_41_Pro.jpg

Te zdjęcia są inspiracją do następnego modelu:).
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Masz rację że jest to Twój model i możesz go wykonać na taki sposób jaki chcesz i nikomu nic do tego. Natomiast z mojej strony chciałbym Ciebie zachęcić byś przemyślał temat w ten sposób że właśnie dlatego że zainwestowałeś w ten model sporo pieniędzy i do tego wykonałeś dużo dobrej pracy czego nie da się ukryć. I czy wobec tego warto odpuszczać sobie tą odrobinę rzetelności by jeszcze stosunkowo niedużym nakładem pracy (w stosunku do tego co już zrobiłeś) dokonać zmian tak by model był w swojej jak najbardziej prawdopodobnej wersji. Tutaj możesz zrobić to na dwa sposoby by umieścić sprężarkę za wiatrownicą. Pierwszy to wykonujesz wnękę z prawej strony dymnicy. Nie trzeba tego robić tak głęboko jak w 01 gdzie kocioł jest większej średnicy. Jakieś ok 2mm od przodu kotła pilniczkiem iglakiem wybierzesz trochę materiału. Jeśli w środkowej części zrobi się dziura to później możesz ją zakryć kawałkiem cienkiego plastiku (świetnie do tego się nadaje czarny plastik z jednorazowych pojemników spożywczych) lub tekturki. Drugi sposób jest trochę mniej elegancki ale i tak lepszy niż zostawienie sprężarki na pomoście. Poprostu nie robisz wnęki w dymnicy tylko obrabiasz tylną część sprężarki tak by ją dopasować do krzywizny kotła. Po zamontowaniu wiatrownicy i tak niewiele będzie widać tej sprężarki. Być może jeszcze będzie potrzebne zrobienie otworu w pomoście na dolną część sprężarki. Dotychczas przedstawione propozycje nie wymagają jeszcze żadnych nakładów finansowych tylko trochę pracy. Teraz kwestia dziury w pomoście po sprężarce. Czy jeszcze masz jakieś kawałki tej blaszki na stopnie i pomosty. Jeśli nie masz i nie chcesz długo czekać na trawienie to mógłbym Ciebie poratować kawałkiem takiej blachy.
Rozumiem Twoją chęć szybkiego zakończenia pracy przy tym modelu by jak najszybciej się nim cieszyć ale modelarstwo to sztuka cierpliwości i warto ją doskonalić by końcowy efekt był jak najlepszy. Dlatego zachęcam Ciebie byś nie odpuszczał na finiszu.
Jeszcze co do wiatrownic to myślę że zostaw te co są. Natomiast brakujące pasy blachy imitujące elementy otwieranej sekcji możesz wykonać z wąskich pasków folii samoprzylepnej. Możesz je próbować wyciąć ostrym nożykiem modelarskim. Myślę że paski o szerokości ok 0,6 mm będą akurat. Rozmieszczenie ich możesz odgapić od 01. Po ich naklejeniu oczywiście będzie potrzeba jeszcze raz pomalować wiatrownice. Warstwa farby dobrze będzie trzymać te paski z folii.