gemol napisał(a):
Nie kojarzę wagonu 421S /domyślam się, że to zbiornikowy podobny do 401Zf/.
Jeśli już miały być te wagony z czegoś przebudowywane, to z platform 426Z /były z nich również budowane teleskopowe 425S/.
Platformy 401Z i 426Z są wizualnie podobne, ale różnią się długością /10 cm/. Najbardziej widocznymi różnicami są pionowe wzmocnienia ostojnic w 426Z i brak charakterystycznych owalnych otworów.
Otóż to :!: . Wagony typu
421S, podobnie jak starsze wagony typu 401Zf oraz 401Zg, są wagonami pojemnikowymi, przeznaczonymi do przewozu wapna i karbidu.
Wagony typu 401S nie były wagonami przebudowanymi, lecz
nowobudowanymi, a punktem wyjścia do opracowania ich konstrukcji była ostoja produkowanej seryjnie platformy typu
426Za.
Oprócz różnic w konstrukcji ostoi tych wagonów, w stosunku do ostoi wagonów z rodziny 401Z, które zostały już wymienione przez
gemola, należy dodać, że wagony typu 421S wyposażone zostały wyłącznie w wózki typu 25TNa.
Ich konstrukcję opracowało ZBK Fabryki Wagonów w Świdnicy, w roku 1985, a w latach
1986-87 FW "Świdnica" wyprodukowała
120 wagonów tego typu.