• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wczasy wagonowe

Jarząbek

Znany użytkownik
#61
Oj, dawno tam nie byłem. Może już nie wszystko dobrze pamiętam ale wydaje mi się, że ten plan i lokalizacja lokomotywowni dotyczy Zakładów Metalowych, zwanych potocznie Kuźnią Ustroń. Wagony wczasowe stały przy st. Ustroń Polana.
 

paulus60

Nowy użytkownik
#62
Napisałeś, że kiedyś była tam lokomotywownia. Ma ktoś plan stacji Ustroń Polana z czasów, gdy była tam lokomotywownia ? Albo zdjęcia jakieś?
Oj, dawno tam nie byłem. Może już nie wszystko dobrze pamiętam ale wydaje mi się, że ten plan i lokalizacja lokomotywowni dotyczy Zakładów Metalowych, zwanych potocznie Kuźnią Ustroń. Wagony wczasowe stały przy st. Ustroń Polana.
Co do zakładów i planu, masz Jarząbek całkowitą rację. Akurat te wagony wczasowe na moich zdjęciach, stoją na stacji Ustroń, w pobliżu wspomnianych, nieistniejących już zakładów kuźniczych (zlikwidowane w 2008 r. Na terenie fabrycznym funkcjonuje teraz wiele prywatnych firm). Na stacji Ustroń Polana również wczasowe parkują, ale to jest odrębny temat - są tu widoczne na kolorowych zdjęciach u dołu strony: http://kolejcieszyn.pl/191.php?s=ustronpol . Ten plan zamieszczony przez Szwed1978 uwzględnia szopę na terenie zakładów kuźniczych, w której parkowała fabryczna TKh o numerze 2192 i to nie jest ta parowozownia, o której wspominałem przy okazji zamieszczenia tych zdjęć. Ta stara parowozownia to była jednostanowiskowa szopa z żurawiem wodnym obok. Wewnątrz mieściła się TKt48, ale już nie Ty2 (23, 42, 45, itd.), który wystawał tendrem do przodu. Pamiętam doskonale tę szopę, ponieważ w młodych latach mieszkałem w jednym ze stacyjnych budynków. Wejdźcie tu: http://kolejcieszyn.pl/191.php?s=ustron. Na zamieszczonym tam zdjęciu z 1910 roku szopa jest widoczna po prawej stronie budynku fabrycznego z wieżyczką zegara. Na zdjęciu z 1968 roku, wykonanym z odwrotnej strony, widać ją po prawej stronie zdjęcia, jakby to powiedzieć - zaraz po lewej stronie wyskakującej strzałki "Kolejne zdjęcie".
 
Ostatnio edytowane:
#63
Wczasy wagonowe to nie tylko domena Polski. W 2011 roku kiedy płynąłem Odrą zaskoczył mnie widok rodem z Polski. W miejscowości Gross Neuedorf przepływaliśmy przy nieczynnej już „rzeczno-kolejowej” stacji przeładunkowej. Na terenie tej przeładowni zorganizowano tereny rekreacyjne z możliwością noclegu w wagonach kolejowych i nadbrzeżnych spichrzach.

DSCF2134.JPG
DSCF2135.JPG
DSCF2137.JPG
DSCF2139.JPG
 

kilanziom

Znany użytkownik
#66
Istniejące do nie dawna (a obecnie masowo likwidowane) miasteczka wczasów wagonowych w Polsce były prawdziwym zbiorem unikatów i niezwykle ciekawych wagonów. W wielu wypadkach spotkać tam można było wagony, których nie uświadczymy w żadnym muzeum, skansenie, ani innym miejscu. Było też sporo wagonów rzadkich, często doskonale zachowanych z licznymi detalami pudła, a także wyposażenia wnętrz.

Spośród ciekawszych wagonów jakie kojarzę w miasteczkach wagonowych, wspomnieć warto m.in.: sypialnych 14A (Szczawno Zdr, Hel, Puck, Kołobrzeg), polskich hechtach (Kołobrzeg), przedwojenne włoskie Bredy (Pszczew, Hel), 4AM 1 klasy (Hel), 4AM 2 klasy (Pszczew), francuskie 4-osiowe pulmany (Ocypel, Hel), sypialne 11A i 13A (Pszczew), poniemiecka WR4ü-28 (Hel), poniemiecki ABC4ü-29 (Hel), sypialny Görlitz67 (Augustów, Kołobrzeg), pocztowy 5G (Hel), jugosłowiańskiego pochodzenia Gosze (Kamień Pomorski), a także niezliczone 1A, 43A, 112A, 110A i inne. Niestety wiele z wymienionych padło po 2009 r. ofiarą cięcia na złom.

Tu kilka zdjęć moich i kolegów:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=4481
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=9185
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=2850
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=2851
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10757
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=5587
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=10761

W temacie wczasów wagonowych warto przytoczyć przykład czeski. Otóż w latach 2012-2014 właściwie całkowicie wycofano z eksploatacji przestawcze wagony sypialne 'WLAB.821' i 'WLABee' (typ Görlitz81). Część z nich przeznaczono na cele muzealne, część zgromadzono w lokomotywowni Czeska Trzebowa celem dalszych decyzji, część natomiast sprzedano w roli stacjonarnych czasów wagonowych zorganizowanych w miejscowości Němčice pomiędzy Kolinem i Chlumcem nad Cidlinou:

http://www.vigvamresort.cz/cs/

http://www.k-report.net/discus/obrazky/89/85/898985.jpg
http://www.k-report.net/discus/obrazky/87/99/898799.jpg

Znalazły się tam egzemplarze (zakres 70-40) z # bocznymi 136, 150, 152, 155 i 157. Wagon z # 155 miałem okazję jeszcze za 'życia' spotkać na terenie lokomotywowni w Pilźnie,

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=1686

Serdecznie pozdrawiam, Piotr Kilanowski aka. kilanziom.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
#67
Zawsze miałem sie zapytać, jak to jest z tymi zapiaszczonymi torami na Helu, gdzie stały te wagony wczasowe. rozumiem że tego piasku nawiało przez lata. A na jakim podlożu kładziono te tory. Bo tłucznia tam jakoś nie widać !
 

Szwed1978

Znany użytkownik
#68
Zawsze miałem sie zapytać, jak to jest z tymi zapiaszczonymi torami na Helu, gdzie stały te wagony wczasowe. rozumiem że tego piasku nawiało przez lata. A na jakim podlożu kładziono te tory. Bo tłucznia tam jakoś nie widać !
Na półwyspie wszystko jest na piasku :D a jak nie jest na piasku to jest pod wodą:D

A na poważnie to tory na których stały wagony z wczasów wagonowych były na szybkiego robione pod te wagony. Część wagonów stoi na bocznicach które na Helu powstały.
A jak jeszcze w tamtym roku przyglądałem się robotom torowym wykonywanych w Kuźnicy to podbudowa torowiska było to pojecie względne ponieważ pod podkładami leżało do kilku do kilkunastu centymetrów tłucznia miejscami zdarzało się że tłucznia jest więcej. A bocznica w Kuźnicy była bez tłuczniowa, a tor przy peronie pierwszym (obecnie już zlikwidowany) pod podkładami leżał kamień płukany (otoczak).
 
#69
Na półwyspie wszystko jest na piasku :D a jak nie jest na piasku to jest pod wodą:D

A na poważnie to tory na których stały wagony z wczasów wagonowych były na szybkiego robione pod te wagony. Część wagonów stoi na bocznicach które na Helu powstały.
A jak jeszcze w tamtym roku przyglądałem się robotom torowym wykonywanych w Kuźnicy to podbudowa torowiska było to pojecie względne ponieważ pod podkładami leżało do kilku do kilkunastu centymetrów tłucznia miejscami zdarzało się że tłucznia jest więcej. A bocznica w Kuźnicy była bez tłuczniowa, a tor przy peronie pierwszym (obecnie już zlikwidowany) pod podkładami leżał kamień płukany (otoczak).
Tu warto bardziej uściślić wiadomości w temacie bocznic na których stały wczasy wagonowe. Pierwsze wczasy wagonowe stanęły na trójkącie do obracania parowozów. Pewnie pytanie o zasypane torowisko wydmą chodzi o ten trójkąt. Tor ten został zbudowany w latach 20 ubiegłego wieku i jak mogę domniemywać był pewnie użytkowany do lat 50. Dzisiaj poprzez przesuwająca się wydmę trudno nawet zgadywać jakie było podtorze. Po zapełnieniu jednego z ramion trójkąta wagonami kolej przyszła na następne ramie czyli tor 13. W ten tor była wpisana parowozownia dwustanowiskowa. Na tym torze przez wiele lat stał skład wagonów wczasowych KZA Zielonka. Po sezonie letnim był one zabierane z powrotem do tego zakładu i ponownie wracały w okresie letnim. Około roku 1982 lub 1983 zostały dla tych wagonów ułożone oddzielne torowisko na wydmie. Podobna sytuacja była z wagonami tak zwanymi „Krakowskimi” które pierwotnie stały na torze nr 31. Dla nich zbudowano torowisko jak dobrze pamiętam w 1985 roku. Po opuszczeniu toru 13 przez wagony KZA Zielonka na ich miejsce sukcesywnie dostawiano inne wagony, aż niemalże w pełni wypełniono dwa ramiona trójkąta do obracania parowozów. Po tym okresie pod koniec lat 80 zbudowano kilka oddzielnych torów postojowych dla kilku innych ośrodków wczasowych kolejowych. Na początku lat 90 po decyzji władz kolejowych o usunięciu wielu wagonów stojących na torach stacyjnych ówczesnej Północnej DOKP (w tym czasie usunięto wagony z Juraty,Jastarni,Kuźnicy,Władysławowa i kilku stacji z trójmiasta) cześć tych wagonów stanęła na torach stacyjnych nr 25,27 i 31 w Helu. W zeszłym roku wagony które stały na torach 25 i 27 zostały usunięte z powodu modernizacji tych bocznic.
Poniżej schemat torów stacyjnych wykonany przez pana Adriana Karwata dla lepszego rozeznania się w numeracji torowiska.
 

Załączniki

#71
Niestety na tej mapie nie jest on zaznaczony. Tor nr 13 jest jednym z ranieni tego trójkąta a drugim ramieniem jest zaznaczona na tym schemacie bocznica do portu wojennego.
 

jastarnik84

Aktywny użytkownik
#72
Wczasy wagonowe to nie tylko domena Polski. W 2011 roku kiedy płynąłem Odrą zaskoczył mnie widok rodem z Polski. W miejscowości Gross Neuedorf przepływaliśmy przy nieczynnej już „rzeczno-kolejowej” stacji przeładunkowej. Na terenie tej przeładowni zorganizowano tereny rekreacyjne z możliwością noclegu w wagonach kolejowych i nadbrzeżnych spichrzach.

Zobacz załącznik 273355 Zobacz załącznik 273356 Zobacz załącznik 273357 Zobacz załącznik 273358
Ciekawe jakie byłoby zainteresowanie gdyby coś takiego stanęło w Ustce bo z tego co wyjrzałem na maps.google to tylko tam są tory nieczynne i blisko nabrzeża jeżeli chodzi o małe porty czy też porty rybackie.
 
#73
Na Helu także bardzo blisko nabrzeża biegnie bocznica kolejowa. Kiedyś były to tereny portu wojennego a teraz teren który można kupić od Wojskowej Agencji Mienia.
 

jastarnik84

Aktywny użytkownik
#74
Na Helu także bardzo blisko nabrzeża biegnie bocznica kolejowa. Kiedyś były to tereny portu wojennego a teraz teren który można kupić od Wojskowej Agencji Mienia.
Zapomniałem o terenie wojskowym. Ale czy te co idą po samym nabrzeżu min. przez teren SARu nie są rozebrane? Dobra lokalizacja też była kiedyś we Władysławowie tam gdzie jest ten plac koło falochronu to była tam bocznica jak budowali ten falochron to kruszywo wagonami podobno dostarczano.
 
#75
Na terenie SAR-u są rozebrane(torowisko które było na terenie SAR-u obecnie jest ułożone w Muzeum Kolei Helskich) ale do ich terenu zachowało się w bardzo dobrym stanie.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
#76
Na początku lat 90 po decyzji władz kolejowych o usunięciu wielu wagonów stojących na torach stacyjnych ówczesnej Północnej DOKP (w tym czasie usunięto wagony z Juraty,Jastarni,Kuźnicy,Władysławowa i kilku stacji z trójmiasta) cześć tych wagonów stanęła na torach stacyjnych nr 25,27 i 31 w Helu
Czy wagony na fotografiach poniżej mogą pochodzić z Kuźnicy (ryflak) Władysławowa (ryflak stał przy nieistniejącej dyżurce dróżnika) i Pucka (pierwsza fotografia co to za wagon ?). Pamiętam te wagony jak stały na bocznicach w wymieniowych miejscowościach

P3300003.JPG


Aryflaki w
P3300002.JPG
 
#78
Jeśli wierzyć podpisom pod fotografiami,wczasy wagonowe nie były tylko domeną czasów socjalistycznych. W okresie dwudziestolecia międzywojennego mieli odrobinę gorsze wagony , ale za to nadrabiali fajnymi szlafrokami. :)
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 8
Prawdziwa kolej 8
Prawdziwa kolej 72

Podobne wątki