• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Warsztat - Flotoma

OP
OP
F

Flotoma

Znany użytkownik
Ponieważ mam szczególną słabość do ciężarówek z zabudową wywrotki nie mogło w moich zbiorach zabraknąć pojazdu, z którym miałem styczność jeszcze jako mały chłopiec zaraz na początku lat 80-tych. Żółty kolor kabiny i wywrotki, bordowa rama i felgi były charakterystycznymi kolorami tego auta. Żadne inne ciężarówki znane mi wtedy z ulic nie były malowane w takich kolorach. Chyba dlatego zwróciłem uwagę na BERLIETA serii GBH. Około 1972 roku nasz ówczesny pierwszy sekretarz partii Edward Gierek nawiązał dobre kontakty z Francją. Ponoć dobrze znał język francuski. Francuzi w jakimś stopniu zawsze wykazywali sympatię do kierunków socjalistycznych no i panowie dogadali się. Jednym z efektów współpracy był zakup licencji na autobus BERLIET PR100, znany większości z nas jako JELCZ PR100, który zdominował transport publiczny w Polsce do niedawnych lat. Drugim efektem był zakup dużej ilości ciężarówek BERLIET GBH 260 z zabudową wywrotki francuskiej firmy BENNES MARREL. Z relacji kierowców można się dowiedzieć, że auta te bardzo wyróżniały się na tle socjalistycznych ciężarówek. Ich kariera w Transbudzie (bo głównie w tym przedsiębiorstwie jeździły w Polsce) skończyła się do około połowy lat 80-tych ubiegłego wieku. Stan wojenny i inne zawieruchy polityczne sprawiły, że brakowało dewiz na zakup części zamiennych. Z tego względu niesprawne ciężarówki kończyły żywot pod płotami baz samochodowych. Szkoda, bowiem firma BERLIET słynęła z budowy bardzo trwałych ciężarówek. Spora ilość używanych pojazdów trafiła do Afryki. Firma BERLIET przestała istnieć w 1974. W tym roku została sprzedana do RENAULT. Tym sposobem RENAULT z bagażem doświadczeń wtedy ponad 70 letniej firmy BERLIET mógł na poważnie zaistnieć w branży producentów ciężarówek. Geny BERLIETA jeżdżą obecnie w każdej ciężarówce RENAULT.
Do modelu przymierzałem się bardzo długi czas. W końcu podczas wyprawy na RAMMA w Sedan zeszłego roku skusiłem się na zakup kitu firmy SAI. W rzeczywistości odlewy do tego modelu produkuje czeska firma VV Model. Aby wykonać model ciężarówki odpowiadający oryginałowi z polskich ulic dokonałem wielu modyfikacji. Przede wszystkim stworzyłem inny typ zabudowy wywrotki z charakterystycznym rozwiązaniem podnośnika firmy BENNES MARREL. Model posiada układ skręcania kół po to, aby można było ustawiać je odpowiednio skręcone podczas prezentacji na makiecie. Budowa ciężarówki była dla mnie fajną przygodą związaną z poszukiwaniem materiałów. Zmusiłem się nawet do nauczenia niektórych nazw komponentów po francusku. Jako wzór posłużyło mi zdjęcie zamieszczone w Młodym Techniku z 1973 roku. Znalazło się ono również w książce „Samochody ciężarowe specjalne i autobusy” Zdzisława Podbielskiego, którą to wertowałem już jako kilkulatek :)
Pozostało pomalować model, ale na to przyjdzie jeszcze czas.

Berliet_5.jpg
Berliet_1.jpg
Berliet_2.jpg
Berliet_3.jpg
Berliet_4.jpg
Berliet_6.jpg

berliet-_gbh_transbud_polska_1973-664x406.jpg
 

Tomek M.

Znany użytkownik

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Świetna robota. Też pamiętam te samochody z dzieciństwa z lat 70 tych. Tutaj mnie zastanawia obecność rury do filtra powietrza której nie ma na zdjęciu oryginału. Czy były jakieś odmiany tej konstrukcji?
Może nie na temat ale z tego samego okresu kojarzę pojawienie się wywrotek firmy Mack które były wtedy malowane na kolor wiśniowy. Obok Berlietów byly chyba najbardziej imponującymi pojazdami tamtych czasów na polskich drogach.
 

ALA

Aktywny użytkownik

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Model wspaniały, jak zwykle u kolegi Flotomy. Do modelu nie śmiałbym zgłaszać uwag, ale dwa drobiazgi w opisie zasługują na doprecyzowanie.
Ponoć dobrze znał język francuski.
Nie "ponoć", a na pewno. To ogólnie znany fakt, Gierek spędził młodość najpierw we Francji, a później (łącznie z czasem II wojny światowej) w Belgii i mówił płynnie po francusku, słabiej po flamandzku. Stąd m.in. jego dobre kontakty z tymi krajami.
zakup licencji na autobus BERLIET PR100, znany większości z nas jako JELCZ PR100, który zdominował transport publiczny w Polsce do niedawnych lat.
Raczej mowa tu o wersji PR110, która była opracowana dla naszego kraju i produkowana tylko w Polsce.
 

ALA

Aktywny użytkownik
Charakterystyczne 'cos' to filtr powietrza.
Tak przypuszczałem, choć zastanawia mnie, czy to faktycznie u nas było potrzebne? Takie dodatkowe filtry zwykle montowano na sprzętach wysyłanych do Afryki, aby odfiltrować pył piaskowy. Czyżby trafiła do nas partia pojazdów, stanowiących taki "odrzut eksportowy" zamówień afrykańskich?
 
OP
OP
F

Flotoma

Znany użytkownik
Dzięki za miłe komentarze! :)
Udało mi się wywnioskować, że do Polski były importowane BERLIETY GBH z dwoma rodzajami wywrotek, obydwie z firmy BENNES MARREL: jednostronna (jak w moim modelu) oraz trójstronna:
https://kurierlubelski.pl/csk-w-lublinie-czekamy-na-wasze-wspomnienia-zdjecia/ga/9318518/zd/16780648.

Pierwsze wersje posiadały "snorkel" czyli charakterystyczny grzybek po lewej stronie lub nie było go. Późniejsze wersje jakie trafily do Polski miały już zasadniczo trójstronne wywrotki oraz otrzymały "lifting" w postaci innej atrapy chłodnicy, plastikowe klamki drzwi i inne plastikowe detale. W nich filtr powietrza powędrował nad prawy błotnik. W tych późniejszych nie było już felg typu "trilex".

Po analizie doszedłem do wniosku, że w modelu łatwiej będzie przebudować fabryczną zabudowę wywrotki występującą w pierwszej wersji GBH 12 na wariant jednostronny. No i mogłem wyżyć się twórczo przy wykonaniu charakterystycznego podnośnika BENNES MARREL, którego rysunek też był w książce Zdzisława Podbielskiego i irytował mnie podczas przeglądania książki ;-) Wersja trójstronna ma klasyczny siłownik z przegubem kulowym. Rurę z grzybkiem od filtra powietrza dodałem, bo takie warianty można też znaleźć w Internecie, a nie ma co ukrywać, że detal dodaje modelowi klimatu :)
Berliet_7.jpg
 
Cześć Tomek,

podpowiesz jaką techniką i z jakich materiałów wykonałeś klosze reflektorów do Kraza?

Modele jak zwykle poziom mistrzowski i inspiracja do działania!
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 6
W robocie 2
W robocie 7
W robocie 14
W robocie 33

Podobne wątki