• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Warsztat - Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Trochę analizowałem konfiguracje furmanek zanim zabrałem się do pracy. W sieci można znaleźć zdjęcia różnych układów. Ponieważ dysponowałem tylko jednym koniem, zdecydowałem się na dwa dyszle. Chociaż spotkałem też zestawienie jeden koń i pojedynczy środkowy dyszel. Dwa dyszle wybrałem ze względów praktycznych. Powstały one z drutu mosiężnego. Koń jest przewiercony i druciana poprzeczka przechodzącą przez konia za pomocą lutów łączy się dwoma dyszlami. Takie rozwiązanie zapewnia stabilność modelu i nie grozi oderwaniem się konia od wozu podczas przenoszenia, transportu itp. Wzorowałem się na zdjęciu z facebokowej grupy miłośników miasta Gorzowa Wlkp.
W moim modelu brakuje jeszcze czarnej tabliczki na jednej burcie. Po dochodzeniu dowiedziałem się, że na tabliczce widniało imię i nazwisko woźnicy oraz adres zamieszkania. Pozostaje jeszcze kwestia oświetlenia tyłu furmanki, ale zakładam, że ono musiało występować tylko po zmroku. Trzeba byłoby zagłębić się w stary kodeks ruchu drogowego :)

Gorzów kolo Katedry 1974_.jpg
 

lokfan

Znany użytkownik
Naruszył kolega prawa autorskie Spółdzielni imienia "Borów Tucholskich"! Proszę spodziewac sie inspekcji IRCHy, z solidnym mandatem albo wezwaniem na kolegium! No i jeszcze ten woźnica widac ze pijany w tąbkę! No jak tak towarzyszu można ! Nie po to partia i naród was kształciła, żebyście teraz, jak najgorsza kapitalistyczna wesz wysysali krew robotnika i chłopa oraz podrabiali najwyższej jakosci dzieła ich twórczych umysłów!!! :ROFL: Poza tym coś niepowtarzalnego, po prostu super :)(y)
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
W czasach gdy byłem jeszcze niesfornym pacholęciem, podczas pobytu na wsi,podczas wieczorno nocnych jazd, dziadek zawieszał z tyłu na tym wystającym kikutku lampę naftową.
 

Abarth

Znany użytkownik
Na początku myslalem ze to zdjęcie prawdziwego i szukam gdzie model :confused::ROFL: Nabrałes mnie (y) Wyszła mistrzowsko, robota na najwyzszym poziomie (y) Mam pytanko, czy masz jeszcze takie koła, chociaz jedno?
 

Flotoma

Znany użytkownik
Przyszła pora pokazać skończony wóz WZT-1. W zamierzeniu pojazd ma być zawsze ładunkiem na platformie kolejowej. Mimo tego został bezinwazyjnie zamocowany na wagonie za pomocą prezentowanych już kiedyś naciągów z gumek. Klocki drewniane przykleiłem do paska czarnego cienkiego kartonu, który od spodu został doklejony do gąsienicy klejem typu "taśma klejąca w płynie".
WZT1_1.jpg

WZT1_2.jpg

WZT1_3.jpg

WZT1_4.jpg



Mogę również pokazać kolejny skończony model. Kombajn zbożowy Massey-Ferguson MF-830 złożony z zestawu firmy Artitec. Nie dotarłem do informacji, czy ten model kombajnu mógł występować w Polsce. Na model Vistuli, czy późniejszego Bizona na razie nie mamy co liczyć. Z racji tego, że konstrukcje starszych kombajnów podobają mi się, postanowiłem, że zbuduję ten model. Konstrukcyjnie MF został podobnie zaprojektowany jak Vistula. W modelu został odwzorowany również mechanizm workownicy, podobny jaki występował w Vistuli. Sam zestaw był bardzo przyjemny do budowy. Elementy zostały dobrze przemyślane, instrukcja wzorowo opracowana.
MF_a.jpg


MF_b.jpg


MF_1.jpg


MF_2.jpg


MF_3.jpg

MF_4.jpg
 

xxx

Aktywny użytkownik
Ja tak może po czasie ale...
Jacek765 napisał(a):
Same rowery (chodzi mi o ich typ) to z tego co widzę to dość stara klasyczna konstrukcja jeszcze z przednim hamulcem dźwigniowym przy kierownicy. Takie rowery można umieścić praktycznie w sceneriach od epoki II do IV.
Dokładnie tak. Artitec nazywał je jako: "rowery niemieckie", także pasują do polskich klimatów jako zdobyczne po II WŚ.
Mam w piwnicy rower fabryki Kamińskiego sprzed 1939 i on ma taki sam hamulec na przednie koło. Tak, że absolutnie nie muszą być to rowery tylko niemieckie.
 

Flotoma

Znany użytkownik
Niezbyt dużo czasu minęło od momentu, kiedy zaprezentowałem model kombajnu Massey Ferguson 830 i pojawił się pierwszy ślad podobnej maszyny na ziemiach polskich. Kolega Piotr Chorąży przesłał mi ciekawe zdjęcie, które wykonał w 2007 roku w okolicach wsi Walichnowy (dawne sieradzkie) na terenie dawnego PGR-u. Obok kombajnu stały mocno wyeksploatowane ciężarówki Star 25 z widocznym na drzwiach oznakowaniem spółdzielni pracy w Łodzi oraz ZIL 157 z demobilu. Na samym kombajnie widniały również jakieś napisy, których jednak Piotr bardziej nie przeanalizował. Wszystko wskazywało wtedy, że zgromadzone pojazdy były związane z tamtejszym PGR-em. Sam kombajn ze zdjęcia po mojej analizie może być trochę młodszą konstrukcją w porównaniu do modelu Artiteca. Najprawdopodobniej jest to odmiana MF 30-1. Zdjęcie oryginału rzuca trochę nowego światła na możliwość występowania starszych kombajnów MF w Polsce w czasach PRL-u.

Może ktoś z Was skojarzy od jakiego auta może być zamocowany we własnym zakresie zbiornik paliwa zaraz za zbiornikiem na zboże? Byłby to trop na PRL-owskie "korzenie".

Podziękowania dla Piotra za możliwość publikacji zdjęcia! :)

MF_30_1_P_Chorazy_2007.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 6
W robocie 2
W robocie 7
W robocie 14
W robocie 33

Podobne wątki