• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Warsztat - Flotoma

OP
OP
F

Flotoma

Znany użytkownik
Trochę analizowałem konfiguracje furmanek zanim zabrałem się do pracy. W sieci można znaleźć zdjęcia różnych układów. Ponieważ dysponowałem tylko jednym koniem, zdecydowałem się na dwa dyszle. Chociaż spotkałem też zestawienie jeden koń i pojedynczy środkowy dyszel. Dwa dyszle wybrałem ze względów praktycznych. Powstały one z drutu mosiężnego. Koń jest przewiercony i druciana poprzeczka przechodzącą przez konia za pomocą lutów łączy się dwoma dyszlami. Takie rozwiązanie zapewnia stabilność modelu i nie grozi oderwaniem się konia od wozu podczas przenoszenia, transportu itp. Wzorowałem się na zdjęciu z facebokowej grupy miłośników miasta Gorzowa Wlkp.
W moim modelu brakuje jeszcze czarnej tabliczki na jednej burcie. Po dochodzeniu dowiedziałem się, że na tabliczce widniało imię i nazwisko woźnicy oraz adres zamieszkania. Pozostaje jeszcze kwestia oświetlenia tyłu furmanki, ale zakładam, że ono musiało występować tylko po zmroku. Trzeba byłoby zagłębić się w stary kodeks ruchu drogowego :)

Gorzów kolo Katedry 1974_.jpg
 

lokfan

Znany użytkownik
Naruszył kolega prawa autorskie Spółdzielni imienia "Borów Tucholskich"! Proszę spodziewac sie inspekcji IRCHy, z solidnym mandatem albo wezwaniem na kolegium! No i jeszcze ten woźnica widac ze pijany w tąbkę! No jak tak towarzyszu można ! Nie po to partia i naród was kształciła, żebyście teraz, jak najgorsza kapitalistyczna wesz wysysali krew robotnika i chłopa oraz podrabiali najwyższej jakosci dzieła ich twórczych umysłów!!! :ROFL: Poza tym coś niepowtarzalnego, po prostu super :)(y)
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
H0e
Ekspert
W czasach gdy byłem jeszcze niesfornym pacholęciem, podczas pobytu na wsi,podczas wieczorno nocnych jazd, dziadek zawieszał z tyłu na tym wystającym kikutku lampę naftową.
 

Abarth

Znany użytkownik
Na początku myslalem ze to zdjęcie prawdziwego i szukam gdzie model :confused::ROFL: Nabrałes mnie (y) Wyszła mistrzowsko, robota na najwyzszym poziomie (y) Mam pytanko, czy masz jeszcze takie koła, chociaz jedno?
 
OP
OP
F

Flotoma

Znany użytkownik
Przyszła pora pokazać skończony wóz WZT-1. W zamierzeniu pojazd ma być zawsze ładunkiem na platformie kolejowej. Mimo tego został bezinwazyjnie zamocowany na wagonie za pomocą prezentowanych już kiedyś naciągów z gumek. Klocki drewniane przykleiłem do paska czarnego cienkiego kartonu, który od spodu został doklejony do gąsienicy klejem typu "taśma klejąca w płynie".
WZT1_1.jpg

WZT1_2.jpg

WZT1_3.jpg

WZT1_4.jpg



Mogę również pokazać kolejny skończony model. Kombajn zbożowy Massey-Ferguson MF-830 złożony z zestawu firmy Artitec. Nie dotarłem do informacji, czy ten model kombajnu mógł występować w Polsce. Na model Vistuli, czy późniejszego Bizona na razie nie mamy co liczyć. Z racji tego, że konstrukcje starszych kombajnów podobają mi się, postanowiłem, że zbuduję ten model. Konstrukcyjnie MF został podobnie zaprojektowany jak Vistula. W modelu został odwzorowany również mechanizm workownicy, podobny jaki występował w Vistuli. Sam zestaw był bardzo przyjemny do budowy. Elementy zostały dobrze przemyślane, instrukcja wzorowo opracowana.
MF_a.jpg


MF_b.jpg


MF_1.jpg


MF_2.jpg


MF_3.jpg

MF_4.jpg
 

xxx

Aktywny użytkownik
Ja tak może po czasie ale...
Jacek765 napisał(a):
Same rowery (chodzi mi o ich typ) to z tego co widzę to dość stara klasyczna konstrukcja jeszcze z przednim hamulcem dźwigniowym przy kierownicy. Takie rowery można umieścić praktycznie w sceneriach od epoki II do IV.
Dokładnie tak. Artitec nazywał je jako: "rowery niemieckie", także pasują do polskich klimatów jako zdobyczne po II WŚ.
Mam w piwnicy rower fabryki Kamińskiego sprzed 1939 i on ma taki sam hamulec na przednie koło. Tak, że absolutnie nie muszą być to rowery tylko niemieckie.
 
OP
OP
F

Flotoma

Znany użytkownik
Niezbyt dużo czasu minęło od momentu, kiedy zaprezentowałem model kombajnu Massey Ferguson 830 i pojawił się pierwszy ślad podobnej maszyny na ziemiach polskich. Kolega Piotr Chorąży przesłał mi ciekawe zdjęcie, które wykonał w 2007 roku w okolicach wsi Walichnowy (dawne sieradzkie) na terenie dawnego PGR-u. Obok kombajnu stały mocno wyeksploatowane ciężarówki Star 25 z widocznym na drzwiach oznakowaniem spółdzielni pracy w Łodzi oraz ZIL 157 z demobilu. Na samym kombajnie widniały również jakieś napisy, których jednak Piotr bardziej nie przeanalizował. Wszystko wskazywało wtedy, że zgromadzone pojazdy były związane z tamtejszym PGR-em. Sam kombajn ze zdjęcia po mojej analizie może być trochę młodszą konstrukcją w porównaniu do modelu Artiteca. Najprawdopodobniej jest to odmiana MF 30-1. Zdjęcie oryginału rzuca trochę nowego światła na możliwość występowania starszych kombajnów MF w Polsce w czasach PRL-u.

Może ktoś z Was skojarzy od jakiego auta może być zamocowany we własnym zakresie zbiornik paliwa zaraz za zbiornikiem na zboże? Byłby to trop na PRL-owskie "korzenie".

Podziękowania dla Piotra za możliwość publikacji zdjęcia! :)

MF_30_1_P_Chorazy_2007.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 6
W robocie 2
W robocie 7
W robocie 14
W robocie 33

Podobne wątki