• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Warsztat - Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Próbowałem to wyfrezować i dawało radę, tyle że przy tej skali robiło się wklęsłe sfazowanie, które za bardzo "wyostrzało" ogólny rysunek felgi. Wybrałem opcję gładką. Może przed finalnym montażem matek, postaram się zrobić to delikatnie z ręki przy pomocy... hm... jeszcze nie wiem jak, ale coś wykombinuję. Potem już tylko wytłocznie napisu FIAT na feldze mi zostanie;)
 

piotr66

Znany użytkownik
Adam, twój PF 125 jest rewelacyjny! Dotychczasowe modele fiata były jedynie mniej lub bardziej podobne do oryginału a twój wygląda jak oryginał. Aż trudno uwierzyć, że powstał z Łady, widzę że musiałeś przedłużać wszystkie błotniki, Łada ma przecież krótsze, przednia ściana też ci świetnie wyszła. Czy przeszklenie odlewasz z żywicy czy jest tłoczone próżniowo z folii?
 

Adam66

Znany użytkownik
Podczas gdy kończę projektowanie zestawu naprawdę fajnych kalkomanii do "filmowych" samochodów w skali 1/87 (choć nie tylko filmowych), przyjechały do mnie niedawno zapprojektowane prototypowe blaszki do Fiata, Starów (które zacznę już niedługo) i malutkie napisy do skutera Osa, który też niebawem pokażę. Poza różnymi grilami przyjechały wywietrzniki, klamki i znaczki 125p. Jak mi się spasują z elementami frezowanymi i budą pomału zacznę domykać geometrię FIATa. Przy okazji domówiłem sobie kilka znaczków 126p na zaś, bo chodzi mi po głowie Maluch inżyniera Karwowskiego zwaloryzowany nie tylko kołami ale i małymi drobiazgami i oczywiście kalkomaniami z właściwymi numerami.
P1160616.JPG
P1160614.JPG
P1160615.JPG
 

Adam66

Znany użytkownik
Jak to wszystko pomontuję, sprawdzę czy jest ok, być może opracuję blaszkę waloryzacyjną jak będzie taka "wola ludu";). Jak zwrócisz uwagę znaczki 125p i 126p są w dwóch rozmiarach. Jeden poprawny wymiarowo, drugi lekko powiększony, bo nie wiedziałem czy da radę się wytrawić. Grile też są na razie "do sprawdzenia" i dlatego na razie trochę płytkie (blacha 0,1mm). Docelowe będą z grubszej blachy. Ważne że ich geometria uwzględnia już kąt pochylenia... no przynajmniej taką mam nadzieję:niepewny:
 

Adam66

Znany użytkownik
Poza blachami narysowałem sporo kalkomanii, bo jakoś drażnią mnie niektóre dostępne w sieci, gdzie czcionka nie przypomina oryginału, czy są po prostu robione od czapy, ze zniekształconymi logami firm. Przewertowałem sporo zdjęć w sieci i projektuję konkretne kalki pod konkretne samochody, w miarę możności sprawdzając adresy baz, gdzie stacjonowały i dobierając numery rejestracyjne. Akurat dla siebie projektuję głównie kalki samochodów z Mazowsza, ale jest bardzo dużo innych bardzo ciekawych malowań.

Podam dwa przykłady -
Wczesny Star (małe światła, dzielona przednia szyba) w barwach SPTHW z bazy przy ul. Grzybowskiej w Warszawie. Tablica rejestracyjna prawdopodobna, bo z tego ujęcia trochę słabo ją widać;)
star.jpg

A drugi to Star z Otwocka z ulicy Marszałkowskiej (z trudem odczytałem nazwę ulicy) w barwach miejscowej spółdzielni sadowniczej. Rejestracja trochę widoczna, ale nie na tyle by coś dojrzeć. W tamtym okresie rejestracje z Otwocka miały początkowe litery "TO"
stara.jpg


I moje kalki. Na rejestracjach uwzględniłem dwa różne kroje cyfry "3" spotykane na zdjęciach z tamtego okresu.
kalka.jpg


Druga sprawa, która mnie boli to na przykład niemożność kupienia kalek Łączności z późniejszym krojem pisma jaki zawsze pamiętałem (albo ja na takie kalkomanie nie trafiłem).
b919b5229285c47c9c6661ec015e196e.jpg

No to sobie taką Łączność też narysowałem w opcji z dłuższym paskiem, do końca kabiny (w razie czego do skrócenia na szerokość drzwi).
kalkb.jpg


Tu akurat dobrałem podobną czcionkę i trochę ją zmodyfikowałem (większość napisów przerysowuje ręcznie, bo nie po to siedzę nad modelem, żeby potem iść na kompromis przy kalkach). Taka robota zawsze się zwraca, bo realistyczne liternictwo dodaje klimatu.

A na koniec testowe kalki do wnętrza FIATów. Narysowałem je celowo upraszczając formę, by zwiększyć czytelność. Mam nadzieję, że będzie przez szyby coś widać:niepewny:
W wersji późniejszej gdy deski rozdzielcze były czarne, pewnie będzie z tym słabo, ale jasno szare ze schematycznie zaznaczonymi lampkami i przełącznikami, powinny być widoczne. Bardzo bym chciał, żeby tak było, bo to moja ulubiona wersja wnętrza.
kalkc.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
A na koniec testowe kalki do wnętrza FIATów. Narysowałem je celowo upraszczając formę, by zwiększyć czytelność. Mam nadzieję, że będzie przez szyby coś widać:niepewny:
Wydaje mi się, że nie będzie za bardzo widać, ale jak ktoś weźmie w rękę model, dobrze sobie oświetli wnętrze to deskę rozdzielczą we fragmentach może zobaczyć. Mam parę modeli firmy Spark i RedLine, i tam jest zrobione mnóstwo szczegółów wnętrza, ale jak stoją w gablotce to niewiele z tego widać. Dopiero jak się weźmie model w rękę, skieruje odpowiednio światło przez inną szybę, niż się patrzy na wnętrze to dopiero widać jak wykonano drobne elementy wyposażenia kabiny.
Pomysł bardzo ciekawy i na pewno doda smaczku modelowi.
 

Adam66

Znany użytkownik
W piątek wróciłem z Trójmiasta, gdzie przez trzy dni spotykałem się ze znajomymi modelarzami i klientami. Tradycyjnie odwiedziłem też Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku z "Sołdkiem".

Poza tym skorzystałem z gościnności Daniela "Terebesza" i zorganizowaliśmy sobie dwudniowy panel dyskusyjny na tematy modelarskie i nie tylko. Do dziś telepie mnie zazdrość, że można sobie pracować w tak fajnej lokalizacji i na tak dużej powierzchni roboczej.... No cóż, wróciłem na swoje śmiecie i zabrałem się za montaż blaszek do FIATa.
Trochę trwało zanim udało mi się spasować kąty zagięcia i osadzenia grila i spasowanie świateł. Większość blach zdaje się być OK. Wloty na masce będę musiał wpuścić wgłąb by licowały z jej powierzchnią i chyba jednak za duży jest znaczek "125p". Przy pionowej tablicy jest ok, ale przy podłużnej robi się tam trochę ciasno. Podobnie nie mogę dość do ładu z migaczami przednimi. Są zbyt krótkie i pójdą do ponownego frezowania. Za radą Daniela pocieniowałem też zderzaki.

Dziś wszystko pokleiłem na drobinki wikolu, ale niebawem całość zacznę już kleić finalnie.
P1160637.JPG
P1160638.JPG
P1160636.JPG
P1160635.JPG
P1160626.JPG


Napis na znaczku FIAT na przodzie samochodu jest czytelnie wytrawiony, tylko teraz jak go pomalować by nie stracił owej czytelności?

P1160632.JPG
 
Ostatnio edytowane:
Powstający model 125p jest REWELACYJNY!!! :love:
Chylę czoła Adamie przed Twoimi umiejętnościami i warsztatem modelarskim. Czy planujesz zrobienie jakiś gotowych miniatur na sprzedaż? Albo jakiś kitów?
Duży Fiacior z 1978 roku to był mój pierwszy w życiu zakupiony samochód za własne zarobione pieniądze, dlatego chciałbym mieć taka miniaturę. Zapisuję się w kolejce do zakupu, jakby co.
Mam jeszcze takie pytanie dot. zderzaków. Z tego co widać na modelu testowym, to przedni już jest z MR-a. W oryginale była na nim gumowa nakładka. Jak ją planujesz wykonać? Jako pasek trawionej blaszki? Albo pasek kalkomanii?
I to samo pytanie, ale dot. zderzaków z przed liftu. W jaki sposób planujesz odwzorować tzw. "kły"?
 

Maverick

Znany użytkownik
Adam wydaje mi się, że te zderzaki są nadal odrobinę za grube i na błotnikach widać to najwyrazniej. A jak jeszcze dojdzie na nich "lakier" to moze kiepsko wygladać bo on je pogrubi optycznie. Natomiast tylny pas wymaga dopieszczenia bo obecnie wyglada tak jakby był po kiepskiej naprawie garażowej u pana Henia. ;)
A tak poza tym wyglada fantastycznie.
 

Adam66

Znany użytkownik
Mam jeszcze takie pytanie dot. zderzaków. Z tego co widać na modelu testowym, to przedni już jest z MR-a. W oryginale była na nim gumowa nakładka. Jak ją planujesz wykonać? Jako pasek trawionej blaszki? Albo pasek kalkomanii?
I to samo pytanie, ale dot. zderzaków z przed liftu. W jaki sposób planujesz odwzorować tzw. "kły"?
Zderzaki są w robocie. Jak ogarnę ich grubość i kształt zabiorę się za robienie obu podwersji. W wersji MR75 raczej nie będę robił kalek, tylko nakleję cienki pasek polistyrenu (zimny pot mnie oblewa jak myślę o malowaniu tego elementu). Poza tym z tego co pamiętam zderzaki miały nieco inny profil. Te z kłami były bardziej obłe, te z gumami lekko spłaszczone i ścięte pionowo na końcach. A co do grubości... Prawdę mówiąc nie sądzę by moje zderzaki były dużo za grube. Raczej ich profil wymaga korekty (wyostrzenia).
oba1.jpg
oba2.jpg
oba6.jpg


Żeby zamknąć temat zderzaków, po prostu oleję plany, tylko pomierzę je w oryginale. Moim zdaniem i tak zawsze na modelu będą optycznie nieco grubsze bo ich tył dotyka do karoserii. W oryginale był tam dystans, a zderzaki po prostu "płytsze". Tego nie przeskoczę.

Natomiast tylny pas wymaga dopieszczenia bo obecnie wyglada tak jakby był po kiepskiej naprawie garażowej u pana Henia. ;)
A tak poza tym wyglada fantastycznie.
Wpis prawie jak z Trybuny Ludu - Tył jest zwalony, ale ogólnie jest fantastycznie... ;)
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Zderzaki w tym Fiacie są dobre. Jak je pomalujesz na srebrny kolor (mam tu na myśli chromowy) i dodasz pionowe elementy to ich wygląd będzie bardzo dobry. Rzeczywiście, w wersji ML były zderzaki o innym profilu, trochę węższym niż w starszych wersjach.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 6
W robocie 2
W robocie 7
W robocie 14
W robocie 33

Podobne wątki