• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Warsztat - Adam66

OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
Minął roczek, albo dwa... :cool:
Mam nadzieję że u Was wszystko OK.
U mnie w zasadzie nic się nie zmieniło - Na warsztacie ciągle Fiaty, furmanki, figurki...;)
IMG_9289.JPG
IMG_9290.JPG


Wrócił na warsztat warszawski Ogóras MZK.
Pomyślałem że nie pokazać go w warsztatowym wątku to byłoby jakoś nie tak ;)
No więc bez zbędnych ceregieli (po tym jak udało mi się nie bez trudności zalogować na forum) wrzucam garść fotek stanu na dziś.

Karoserię rozbebeszyłem - zmieniłem ułożenie czterech słupków. Zeszlifowałem migacze i światła na dachu. Wyciąłem otwór na drzwi i na taśmę malarską wkleiłem wydruk. Zmasakrowałem oryginalną podłogę Brekiny i zrobiłem je praktycznie od nowa. Środek jest w zasadzie do malowania. Wszystkie elementy są przygotowane i czekają na ostateczne dopasowanie (ale to już po malowaniu). No więc jest nowa podłoga (polistyren) z dodaną listwą. Jest nowa pokrywa silnika, deska rozdzielcza, zegar, grill i inne drobiazgi. Jest też stanowisko konduktora, które wkleję przy tylnym wejściu. Fotele są w późniejszej wersji (dzielone kanapy i proste poręcze). Na jednej z fotek ustawiłem całość na szybko, by sprawdzić czy wszystko gra. Zrobienie wierniego elementu w skali nie zawsze się sprawdza, bo muszę się wpasować w nie do końca poprawne wnętrze (wiadomo grubsze ściany budy itp).

Na razie przy prototypie idzie to pomału, ale następne Ogórasy pójdą szybciej bo sporo elementów robię tak by mieć modele matki, albo móc zapuścić druk.
IMG_9259.JPG
IMG_9267.JPG
IMG_9268.JPG
IMG_9271.JPG
IMG_9273.JPG
IMG_9274.JPG
IMG_9266.JPG


Ostatnia fotka jest z oryginalnym migaczem, który kupiłem niedawno i z którego mam zamiar zrobić sobie lampkę w pracowni :)
IMG_9293.JPG
 

Tomek M.

Znany użytkownik
Reakcje
9.529 68 0
Witaj Adamie,
miło Cię znowu słyszeć/czytać i oglądać Twój warsztat.
Jesteś czwartym, z tego co mi wiadomo, znanym modelarzem który wziął ten model na bardziej zaawansowany warsztat, i pierwszym który robi mexa. Ale czy to 043 czy 272 Mex, kilka cech mają wspólnych, zarówno Sławek jak i Adam ze Zbyszkiem szlifowali dach i robili korektę "przetłoczeń" które powinny być bliżej klap dachowych, dokładne zdjęcie dachu z tego co widzę masz w laptopie ;)
Brekinę trzeba też poprawić w zakresie żaluzji wentylacyjnych oraz pozycji umiejscowienia zamków klap, które były otwierane od góry w dół,
to pewnie zrobiłeś, ale na wszelki wypadek masz fotkę;
Walbrzyski_Rynek_Hurtowy_S_A_dawna_zajezdnia_trolejbusowa_autobusowa_ul_Wysockiego_Piotra_Walb...jpg

Czytając uważnie Twój wpis odniosłem wrażenie że szykuje się jakaś mała seria tych ogórków:niepewny:, oby;)
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
Sławek jak i Adam ze Zbyszkiem szlifowali dach i robili korektę "przetłoczeń" które powinny być bliżej klap dachowych, dokładne zdjęcie dachu z tego co widzę masz w laptopie ;)
Ze mną jest tak, że mam pewną wadę - projekty są u mnie zawsze rozwojowe. Dlatego niektóre trwają długo bo wiecznie mam dylematy i rozkminy. Czasem wydaje się, że już nie będę nic poprawiał i raptem pruję coś i robię na nowo... No taka przypadłość. Słabo planuję sobie pracę w sensie ogólnym. Skupiam się na detalu a potem na następnym detalu... ja jednak jestem przede wszystkim mikromodelarzem i detal mnie najbardziej pociąga i fascynuje.

Szlif dachu mi się nie uśmiecha, z początku chciałem go "oszukać robiąc... większe klapy. Bo widzisz... ja myślę że i klapy Brekina zrobiła złe :podstepny: Nie opieram tego na pomiarach tylko na wzrokowym przeświadczeniu. Jestem wrażeniowcem - cokolwiek to znaczy;) Ja po prostu czuję, żę dach Brekiny jest za bardzo wysklepiony. Powinien być badziej płaski - klapy w realu są niemal płaskie (widać to na zdjęciu które zamieściłeś) i chyba dłuższe niż to jest w modelu. Jednym słowem w zasadzie wszystko trzeba by wywalić. No ale kiedy skończyć taki projekt jak jeszcze okna o pół milimetra za małe w stosunku do otworów w karoserii... A mam 55 lat i chciałbym skończyć ten model przed udaniem się do Krainy Wiecznego Modelowania :cool: Zamykając temat dachu - pewnie skończy się na tym, że będę musiał wleźć na prawdziwego Ogórka i ten dach obejrzeć na żywo :) Więc albo pojadę do Otrębusów albo odwiedzę zajezdnię na Włościańskiej. Najgorsze że mam lęk wysokości i pewnie bez pampersa się nie obejdzie:podstepny:

Jeśli idzie o boki to z pewnością będę zmieniał linie podziału i żaluzje. Tam w zasadzie nic nie jest jak trzeba.

Co do Ogórków to na pewno zrobię Skodę z wczesnym układem siedzeń i chromowanym grillem.
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.249 9 0
Ej Adaś, Adaś, zamiast wejść od zachrystii , powiedzieć cichutko "dzień dobry" wrzucić z tauzena na tacę i siąść spokojnie w kącie, to wyłamujesz kopniakiem główne drzwi, wpadasz z impetem do środka. walisz od razu w pysk i rozsiadasz się przed samiutkim ołtarzem. A nasze uczucia? Nadciśnienie? Prostata? Tak bez pardonu burzysz spokój wewnętrzny i wstrząsasz nami bez przygotowania ?! Ech żebym ja Cię tak nie lubił... :D
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
chociaż grill już jelczowsk
Bezapelacyjnie piękny model. Chyba go kupię, bo naprawdę niektóre elementy są ślicznie odwzorowane i bryła chyba najwierniej oddaje ducha oryginału. Jelczowski grill ale skodowski zegar... Autor widać nie mógł się zdecydować który model chce zrobić bardziej ;) Zmieniłbym oczywiście tylne światła, bo takie z białymi elementami widywałem jedynie w turystycznych Jelczach a nie miejskich. I dodałbym oczywiście światełka obrysowe (nie wiem czemu ich nie dali).
Właśnie w tym modelu widać że dach jest bardziej wypłaszczony. Ja pierwszy raz zwróciłem uwagę na ten dach jak zrobiłem pierwszą przymiarkę świetlika. Linie przecięcia się dwóch brył mi po prostu nie pasowały. Teraz właśnie siedzę i staram się dopasować świetlik do dachu Brekiny.

A teraz uwaga - jak się dobrze przyjrzysz... to na dachu nie ma linii wypukłych jak w Brekinie... tylko jest tam jakby blacha po całości z wklęsłymi podziałami. I tak to bym chciał odwzorowywać:) Tylko nie mam na razie najmniejszego pojęcia jak ugryżć równiutkie nalepienie cienkiego polistyrenu na wypukłą powierchnię:niepewny:
BTW - w poniższym Jelczu widać rączki na drzwiach, odwzorowane w modelu do którego link podesłałeś.
1655912549551.png
 
Ostatnio edytowane:

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.286 2 0
Adam, cieszę się, że znowu tu jesteś - masz rację co do niedoskonałości modelu-bazy, ja też je odkrywałem w miarę pracy nad modelem, ale w pewnym momencie stwierdziłem, że nie będę wszystkiego poprawiał, bo czekają inne modele, czas biegnie, a to co pokazałeś już wygląda bardzo dobrze. Podoba mi się ta deska rozdzielcza :)
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
Podoba mi się ta deska rozdzielcza
Dzięki Sławku - zrobiłem ją w 3D żeby oszczędzić sobie pracy przy następnych modelach.
Powyżej pisałem o trudności związanej z nalepieniem równo cienkiegopolistyrenu na wypukły dach. Przy użyciu ogólno dostępnych klejów zawsze dostają mi się pod spód bąbelki i przy szlifowaniu robią się dziury:( Przeszedłem drogę przez mękę z Fiatem a tu jest o wiele większa powierzchnia i trochę się boję. Może ty masz jakiś patent na to.

BTW - niedługo ma wpaść do mnie Rafał Starowicz. Dam mu ze dwie trzy deski to ci podrzuci do Krakowa. Może do jakiegoś Ogórka ci się przydadzą:)
 

Tomek M.

Znany użytkownik
Reakcje
9.529 68 0
(nie wiem czemu ich nie dali).
Nie dali Adamie bo zdecydowana większość rosyjskich i czechosłowackich skód ich nie miała, a jak się dobrze zanurzyć w otchłani internetu to i
u Ciebie by znalazł;
los-trabajadores-de-gran-altura-de-apartamentos-en-los-suburbios-de-varsovia-polonia-mxxbdh.jpg

Jeżeli kiedyś chciałbyś zrobić Ikarusa 260, to w Warszawie w 1982 zakupiono 17sztuk właśnie w takiej wersji jak zrobiła brekina, bez oświetlenia dachowego i z jednym otwieranym oknem.
U mnie możesz zobaczyć fotki porównawcze z innymi skalami;
http://forum.modelarstwo.info/threads/big-bus-truck.56309/
no i są "unboxingi" na YouTube.
 

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.286 2 0
Powyżej pisałem o trudności związanej z nalepieniem równo cienkiego polistyrenu na wypukły dach. Przy użyciu ogólno dostępnych klejów zawsze dostają mi się pod spód bąbelki i przy szlifowaniu robią się dziury:( Przeszedłem drogę przez mękę z Fiatem a tu jest o wiele większa powierzchnia i trochę się boję. Może ty masz jakiś patent na to.

BTW - niedługo ma wpaść do mnie Rafał Starowicz. Dam mu ze dwie trzy deski to ci podrzuci do Krakowa. Może do jakiegoś Ogórka ci się przydadzą:)
Z góry dziękuję, jeszcze jeden Jelcz czeka u mnie na konwersję, więc na pewno się przyda.
Co do kleju, naklejałem coś takiego na dach w Sanosie, użyłem kleju epoksydowego z tych wolno tężejących, Distalu chyba, bardzo cieniutka warstewka, po prostu zwilżona powierzchnia i ładnie się przykleiło...

Sanos 38.JPG
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
Popchnąłem wnętrze do przodu. W zasadzie większość elementów jest gotowa.

Wszystko zmontowane na sucho, ale pasuje i chyba jest wporzo.
Dodałem kalkę w miejscu gdzie była szafka z apteczką. Doszedł zegar, pokrętło (cholera wie do czego - chyba do chłodnicy), jedna osłona nawiewu (druga nie ma szansy się zmieścić. Jest nowa deska, pokrywa silnika, dźwignia zmiany biegów i oczywiście kiera.
IMG_9317.JPG


Swoją drogą to wnętrze Brekiny jest całkiem niezłe. Gdyby je starannie pomalować to mogło by nawet nieźle wyglądać.
IMG_9318.JPG


Fotele mają nieco przeskalowane nogi, bo zależało mi na solidnym mocowaniu. Układ siedzeń oczywiście wczesny jelczowski.
Kolor zrobiłem nieco jaśniejszy bo wiadomo że w środku będzie ciemno, a poza tym zależało mi na większym kontraście na tle ciemnej podłogi.
IMG_9310.JPG
IMG_9311.JPG
IMG_9312.JPG
IMG_9314.JPG
IMG_9316.JPG


Zrobiłem też kasowniki i lustro które zawiśnie na przednim środkowym słupku. Pozwalało widzieć kierowcy co się dzieje za jego plecami.
Próbowałem lustro pomalować Molotowem, ale skończyło się na lustrzanej folii samoprzylepnej, którą kiedyś podarował mi Piotr @Irokez46
Wyciąłem ją dziurkaczem i wygląda na żywo naprawdę obłędnie.
IMG_9319.JPG


No i na koniec - rzut oka na całość :)
Następny etap to będzie walka z dachem. Mam już wydrukowane pokrywy otworów dachowych, czekam na klej epoksydowy (za radą Sławka @SD ) no i zacznie się polka galopka ze świetlikiem.
IMG_9323.JPG
IMG_9324.JPG
IMG_9325.JPG
IOSO4142.JPG
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Adam - na ten panel przy kierowcy na pokrywie silnika aż się prosi jeszcze taki "notes" - okładki na wyrywane bilety - wiem robisz "warszawiaka" więc niekoniecznie tam były ? Na pewno były w PKS-ach a ja jeździłem takim podmiejskim do szkoły i wydaje mi się że też kierowca taki miał bo bylo kilka typów biletów. Jak zobaczyłem to miejsce to było pierwsze skojarzenie. No i szczypce do dziurkowania biletów jednorazowych w komplecie...
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
No i szczypce do dziurkowania biletów jednorazowych w komplecie...
Takie artefakty to rzeczywiści przy Ogórku PKSu. W Warszawie, siedzenie przy tylnych drzwiach to było miejsce gdzie siedział konduktor/ka. Wchodziło się zawsze tylnym wejściem, kupowało u konduktora bilet i przesuwało do przodu. Wysiadało się przednimi drzwiami (we wczesnych autobusach przy drzwiach były napisy WEJŚCIE i WYJŚCIE). Potem wprowadzono kasowniki i konduktorzy przestali być potrzebni. Ich stanowiska były puste, lub zamieniano je na zwykłe pojedyncze siedzenia. Wchodziło się wtedy dowolnymi drzwiami a sprawdzaniem biletów zajmowały się patrole "kanarów", którzy sprawdzali bilety wbijając do autobusu. Z początku mieli białe czapki, ale potem coraz częściej byli cywilami, którzy przy kontroli wyjmowali z kieszeni "blachę" i sprawdzali czy masz bilet.

W Warszawie zwykle na masce silnika leżała teczka, termos, gazeta (myślę o warszawskiej popołudniówce, czyli Expressie Wieczornym albo o Życiu Warszawy). Życie i Express to były ulubione gazety Warszawiaków. Trybunę kupowało się wyjątkowo w maju, bo były tam najlepsze relacje z Wyścigu Pokoju.
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
Pisałem, że u mnie w zasadzie najgorzej jest z planowaniem pracy. Często myślę, że już mam coś skończone a potem okazuje się że trzeba dodać albo poprawić jakiś element.

Wnętrza Ogóra ciąg dalszy - pomału to idzie, bo robię go w zasadzie po pracy - czyli zostaję godzinę dłużej w pracowni.
Doszły miękkie podłokietniki jakie miały podwójne siedzenia za kierowcą i otwór rewizyjny za pokrywą silnika. Umożliwiał dostęp do skrzyni biegów. Wcześniej przeoczyłem ten element. Wyciąłem cienkie listewki z polistyrenu 0,15mm i pomalowałem je srebrną Tamką. Dodałem też planszę za fotelem kierowcy z numerem linii i trasą. Rama to struna stalowa, a plansza to polistyren, którego nawet nie malowałem, tylko położyłem na niego kalki.
IMG_9379.JPG
IMG_9381.JPG
IMG_9376.JPG


Stanowisko konduktora dostało dwie poręcze.
IMG_9378.JPG


Wystrugałem też chłodnicę. Zrobię z niej odlew, bo przyda mi się zarówno do kolejnych Ogórków, jak i do Skody, którą też pomału kończę.
Wykorzystałem jakąś fakturowaną blaszkę Abera i kawałki polistyrenu.
IMG_9371.JPG


Wykonałem też drugą wersję grila. Zostawiłem swoją ramkę i dodałem trawionę kratkę Abera. Nie będę projektował blaszki, bo ostatnio mam bardzo złe doświadczenia ze zlecaniem trawienia. Po prostu uznałem, że wszystko robię przy pomocy własnego sprzętu albo tego co znajdę w szufladach.
IMG_9373.JPG


Po założeniu budy na podwozie całość wygląda tak:
IMG_9370.JPG
IMG_9369.JPG


Zrobiłem pierwszą poważniejszą przymiarkę do migaczy. Są absolutnie w skali, ale obawiam się, że będę musiał dokonać korekty, bo już widzę że ramki chromowane są bardzo słabo czytelne (i cholernie trudno je pomalować) a całe migacze są jakby trochę za małe. Chyba je odrobinę powiększę... no ale to później.
IMG_9374.JPG


I na koniec pierwsza przymiarka docelowego świetlika i nowa klapa na dach. Z klapy zrobię formę i będę odlewał ją z żywicy. Wyciągając ją z formy gdy jest jeszcze plastyczna będę mógł precyzyjnie i bez problemu dopasować krzywiznę do powierzchni dachu.
Chcę sobie stworzyć jak najwięcej elementów, by mieć gotowy zestaw waloryzacyjny, bo sporo osób deklaruje chęć zakupu takiej przeróbki.

Myślę że będzie dobrze :cool:
CDN
IMG_9372.JPG
 

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.731 15 0
Czy Ty wiesz Adamie że rozwalasz pewne standardy z tą konwersją? Jak ja bardzo starałem się upodobnić swoją Brekinę do modelu a Ty wszedłeś na całego i z buciorami podeptałeś moją wizję "ogórka" w tej skali. ;)

Brawo kolego! Zapowiada się super(y)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 6
W robocie 2
W robocie 7
W robocie 14
W robocie 33

Podobne wątki