Lokalizacja
Na południu Warszawy, w okolicy przystanku osobowego Warszawa Jeziorki, znajduje się estakada do wyładowywania wagonów samowyładowczych typu Fals, wraz z odpowiednią bocznicą. Obecnie estakada i bocznica wykorzystywane są przez firmę, której pełna nazwa brzmi "Warszawskie Zakłady Eksploatacji Kruszywa. Sp. z o.o. Zakład Jeziorki" (dawniej - przedsiębiorstwo państwowe "Przesypownia Kruszyw").
Opis bocznicy
Początek bocznicy wyznacza rozjazd nr 1 w torze dla ruchu pociągów towarowych, który prowadzi od stacji "Warszawa Okęcie" przez gminy Lesznowola, Piaseczno i Konstancin-Jeziorna aż do warszawskiej elektrociepłowni Siekierki.
Bocznica składa się z toru głównego nr 1, toru ładunkowego nr 2, toru obiegowego nr 3, torów wyciągowych nr 1a i nr 2a oraz znajdującego się na estakadzie toru wyładowczego nr 4. Bocznica wyposażona jest w ręczne kluczowe urządzenia zrk dla rozjazdów nr 1, 2a/2b i 3.
Obsługą bocznicy zajmował się posterunek bocznicowy "JZ Estakada". Obecnie posterunek jest nieczynny, a jego budynek służy jako wyszynk okolicznym pijaczkom oraz noclegownia dla bezdomnych.
Tor ładunkowy nr 2 ogrodzony był siatką i posiadał metalowe bramy wjazdowe z obu stron. Obecnie ogrodzenie (wraz ze słupkami) oraz bramy nie istnieją, ponieważ zostały zdemontowane przez tzw. zbieraczy złomu. Taki sam los spotkał przeciwwagi niektórych rozjazdów, całe wyposażenie posterunku bocznicowego oraz wszystkie skrzynki elektryczne.
Wyjazd z bocznicy zabezpieczał trójkomorowy semafor, który dziwnym trafem do dziś nie został jeszcze zdemolowany przez "złomiarzy".
Układ torowy
Układ torowy (bez skali, wykonany według rekonesansu w terenie) przedstawia poniższy rysunek. Niebieskim kolorem oznaczone są numery torów/rozjazdów dodane przeze mnie; czarnym kolorem numery oznaczone na przeciwwagach.
http://img521.imageshack.us/img521/5126/utejyk8.jpg1
Zdjęcia
http://img229.imageshack.us/img229/2420/ej1yl8.jpg
Estakada w pełnej krasie, widok od strony południowo-zachodniej.
http://img239.imageshack.us/img239/5016/ej2ke5.jpg
Wjazd na estakadę.
http://img239.imageshack.us/img239/7259/ej3hd8.jpg
Głowica południowa z widocznym rozjazdem nr 53. Estakada jest po prawej stronie (trochę ją widać wśród drzew).
http://img239.imageshack.us/img239/1553/ej4ey1.jpg
Głowica północna, rozjazd nr 3.
http://img509.imageshack.us/img509/7370/ej5aq6.jpg
Głowica północna z podwójnym rozjazdem angielskim nr 2. Po lewej stronie za drzewem widać budynek posterunku bocznicowego, a na wprost rozjazdu, wśród krzaków, słup semafora.
http://img509.imageshack.us/img509/4117/ej6oz7.jpg
Pomost inspekcyjny, znajdujący się w pobliżu budynku posterunku. Obecnie nie istnieje.
http://img212.imageshack.us/img212/7577/ej7lq4.jpg
Dwa lata temu w budynku posterunku znalazłem taki oto dokument.
Przyszłość
Przyszłość bocznicy nie jest pewna. Podobno na tym terenie ma powstać osiedle mieszkaniowe, jednakże przeprowadzone ostatnio smarowanie rozjazdów sugeruje, że bocznica będzie jeszcze wykorzystywana przynajmniej do zimy.
Autor zdjęć i opisu: Kylogram.
Na południu Warszawy, w okolicy przystanku osobowego Warszawa Jeziorki, znajduje się estakada do wyładowywania wagonów samowyładowczych typu Fals, wraz z odpowiednią bocznicą. Obecnie estakada i bocznica wykorzystywane są przez firmę, której pełna nazwa brzmi "Warszawskie Zakłady Eksploatacji Kruszywa. Sp. z o.o. Zakład Jeziorki" (dawniej - przedsiębiorstwo państwowe "Przesypownia Kruszyw").
Opis bocznicy
Początek bocznicy wyznacza rozjazd nr 1 w torze dla ruchu pociągów towarowych, który prowadzi od stacji "Warszawa Okęcie" przez gminy Lesznowola, Piaseczno i Konstancin-Jeziorna aż do warszawskiej elektrociepłowni Siekierki.
Bocznica składa się z toru głównego nr 1, toru ładunkowego nr 2, toru obiegowego nr 3, torów wyciągowych nr 1a i nr 2a oraz znajdującego się na estakadzie toru wyładowczego nr 4. Bocznica wyposażona jest w ręczne kluczowe urządzenia zrk dla rozjazdów nr 1, 2a/2b i 3.
Obsługą bocznicy zajmował się posterunek bocznicowy "JZ Estakada". Obecnie posterunek jest nieczynny, a jego budynek służy jako wyszynk okolicznym pijaczkom oraz noclegownia dla bezdomnych.
Tor ładunkowy nr 2 ogrodzony był siatką i posiadał metalowe bramy wjazdowe z obu stron. Obecnie ogrodzenie (wraz ze słupkami) oraz bramy nie istnieją, ponieważ zostały zdemontowane przez tzw. zbieraczy złomu. Taki sam los spotkał przeciwwagi niektórych rozjazdów, całe wyposażenie posterunku bocznicowego oraz wszystkie skrzynki elektryczne.
Wyjazd z bocznicy zabezpieczał trójkomorowy semafor, który dziwnym trafem do dziś nie został jeszcze zdemolowany przez "złomiarzy".
Układ torowy
Układ torowy (bez skali, wykonany według rekonesansu w terenie) przedstawia poniższy rysunek. Niebieskim kolorem oznaczone są numery torów/rozjazdów dodane przeze mnie; czarnym kolorem numery oznaczone na przeciwwagach.
http://img521.imageshack.us/img521/5126/utejyk8.jpg1
Zdjęcia
http://img229.imageshack.us/img229/2420/ej1yl8.jpg
Estakada w pełnej krasie, widok od strony południowo-zachodniej.
http://img239.imageshack.us/img239/5016/ej2ke5.jpg
Wjazd na estakadę.
http://img239.imageshack.us/img239/7259/ej3hd8.jpg
Głowica południowa z widocznym rozjazdem nr 53. Estakada jest po prawej stronie (trochę ją widać wśród drzew).
http://img239.imageshack.us/img239/1553/ej4ey1.jpg
Głowica północna, rozjazd nr 3.
http://img509.imageshack.us/img509/7370/ej5aq6.jpg
Głowica północna z podwójnym rozjazdem angielskim nr 2. Po lewej stronie za drzewem widać budynek posterunku bocznicowego, a na wprost rozjazdu, wśród krzaków, słup semafora.
http://img509.imageshack.us/img509/4117/ej6oz7.jpg
Pomost inspekcyjny, znajdujący się w pobliżu budynku posterunku. Obecnie nie istnieje.
http://img212.imageshack.us/img212/7577/ej7lq4.jpg
Dwa lata temu w budynku posterunku znalazłem taki oto dokument.
Przyszłość
Przyszłość bocznicy nie jest pewna. Podobno na tym terenie ma powstać osiedle mieszkaniowe, jednakże przeprowadzone ostatnio smarowanie rozjazdów sugeruje, że bocznica będzie jeszcze wykorzystywana przynajmniej do zimy.
Autor zdjęć i opisu: Kylogram.