• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Wagony z kolekcji Klausa Heidt'a na PKP

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#1
Ostatnio edytowane:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#3
Jeśli to ma być kilka wagonów, to nie wiem co ja mam powiedzieć o mojej kolekcji która liczy na dzień dzisiejszy 14 szt taboru, 1 lokomotywa spalinowa manewrowa czyli Koff, oraz parowóz BR 64. Tak porównując te modele z wagonami jakie jeżdziły po polskich torach, to za bardzo nie przypominają mi taboru z lat powiedzmy 70, jaki zapamiętałem z czasów mej młodości. Ale pamięć bywa zawodna. Być może te zdjęcia nie oddają w pełni wyglądu tych wagonów jaki ja zapamiętałem. Gratuluję super kolekcji.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#5
Jeśli to ma być kilka wagonów, to nie wiem co ja mam powiedzieć o mojej kolekcji która liczy na dzień dzisiejszy 14 szt taboru, 1 lokomotywa spalinowa manewrowa czyli Koff, oraz parowóz BR 64. Tak porównując te modele z wagonami jakie jeżdziły po polskich torach, to za bardzo nie przypominają mi taboru z lat powiedzmy 70, jaki zapamiętałem z czasów mej młodości. Ale pamięć bywa zawodna. Być może te zdjęcia nie oddają w pełni wyglądu tych wagonów jaki ja zapamiętałem. Gratuluję super kolekcji.
To prawda, pamięć bywa zawodna, ale w przynajmniej w przypadku kilkunastu przedstawionych wyżej wagonów, pamięć z lat 70 nie wiele tu pomoże :).
Tylko kilka z nich zakończyło swoją służbę na PKP w latach 1976-77, inne zkończyły ją w latach 60 lub 50, jeszcze inne w latach 30...
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#6
Imponująca kolekcja. Choć wydaje mi sie ze nie wszystkie z tych wagonów można przekonwertować na PKP. Ta 4 osiowa szutrówka to z tego co wiem to konstrukcja powojenna. No chyba że się myle i pierwsze tego typu wagony powstały jeszcze w okresie miedzywojennym lub w czasie wojny. Bardzo podobne do siebie wagony tego typu po II wojnie wprowadziły do eksploatacji koleje DB i DR. Ale w końcu nie trzeba miec wszystkiego PKP jedyny problem to że te wagony nie były włączone do parku wagonów handlowych tylko gospodarczych i raczej nie opuszczały terytorium swojego kraju. Tez nieco mnie zastanawia ta platforma zagłębiona ale z racji ze jest to stara konstrukcja wagonu nie mozna wykluczyć istnienia takiego wagonu na PKP. Podobnie sie sprawa ma z wagonem krytym z budka ( 2 grupa zdjęc), który wyraźnie zdradza duze podobieństwo do wagonów szwajcarskich ewentualnie wirtemberskich. Fabryka wagonów w Rastatt produkowała wagony takze dla kolei szwajcarskich.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#7
Imponująca kolekcja. Choć wydaje mi sie ze nie wszystkie z tych wagonów można przekonwertować na PKP.
Niestety, w niektórych aukcjach trzeba było kupować równoczesnie 2, a nawet 3 różne wagony i w związku z tym, niektóre wagony zostały zakupione niejako z konieczności. Dotyczy to jednak najwyżej 2-3 wagonów spośród tych, które zostały zaprezentowane na powyższych zdjęciach.
Oczywiście, zaprezentowane powyżej wagony były eksploatowane na PKP w różnych okresach czasu, a poza tym wygląd niektórych z tych wagonów (przynajmniej jeśli chodzi o ich wyposażenie zewnętrzne), zmieniał się w istotny sposób na przestrzeni wielu lat ich eksploatacji.
Nie zmienia to jednak faktu, że praktycznie wszystkie z tych wagonów nadają się do przecechowania na modele wagonów PKP (oczywiście z różnych epok), zgodnie z ich pierwowzorami.
Ta 4 osiowa szutrówka to z tego co wiem to konstrukcja powojenna. No chyba że się myle i pierwsze tego typu wagony powstały jeszcze w okresie miedzywojennym lub w czasie wojny. Bardzo podobne do siebie wagony tego typu po II wojnie wprowadziły do eksploatacji koleje DB i DR (...)
Czteroosiowe szutrówki dokładnie tego typu, jak zprezentowany powyżej model, wyprodukowane zostały po raz pierwszy przez firmę Talbot z Aachen w roku 1939 i po wykonaniu 2 wagonów prototypowych, na przełomie 1939/40 roku wyprodukowano krótką serię tych wagonów (50 szt.).
W latach 1943/44 wyprodukowano jeszcze 250 niemal identycznych wagonów, już w nieco uproszczonym, "wojennym" wykonaniu.
Od wagonów pokrewnego typu, budowanych dla DB w roku 1953, wagony budowy wojennej różniły się przede wszystkim (na pierwszy rzyt oka) typem wózków.
Szutrówki tego typu znalazły się w posiadaniu PKP po roku 1945 i podobnie jak na kolejach niemieckich, były wagonami służbowymi.
Jeden z tych wagonów, należący przez wiele lat do DOM Poznań, zachował się nawet do naszych czasów i (o ile nic się nie zmieniło) można obejrzeć go w Jaworzynie Śląskiej.
Tez nieco mnie zastanawia ta platforma zagłębiona ale z racji ze jest to stara konstrukcja wagonu nie mozna wykluczyć istnienia takiego wagonu na PKP.
Mnie też zastanawiałaby ta platforma zagłębiona, gdyby nie fakt, że znany jest nawet numer PKP wagonu dokładnie tego samego typu.
PKP przejęły po roku 1945 trzy różne dwuosiowe wagony platformy (zagłębione) do przewozu ładunków ponadgabarytowych, z których jeden jest identyczny z prezentowanym wyżej modelem.
Dzięki "Załącznikowi nr 21" do Przepisów PKP Nr "R57", wydanych w roku 1952, znamy wygląd, wymiary, dane techniczne, a także serie i numery tych wagonów.
Podobnie się sprawa ma z wagonem krytym z budka ( 2 grupa zdjęc), który wyraźnie zdradza duze podobieństwo do wagonów szwajcarskich ewentualnie wirtemberskich. Fabryka wagonów w Rastatt produkowała wagony takze dla kolei szwajcarskich.
Bo to jest rzeczywiście wagon kryty pochodzenia wirtemberskiego, których na PKP (zarówno przed, jak i po II WŚ) znalazło się (wbrew pozorom) dość dużo. Co ciekawe, więcej chyba było na PKP wirtemberskich wagonów krytych o większej powierzchni ładunkowej (serii Kds), a może po prostu przetrwały dłużej i dzięki temu miałem okazję częściej spotykać ich pudła lub wagony T-G przebudowane właśnie z nich (np. w pociągach sieciowych)?
Na szczęście, natknąłem się kiedyś także na pudło wagonu dokładnie takiego samego typu, jak prezentowany wyżej model i da się odtworzyć jego oznaczenia PKP w sensowny sposób.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#8
To rzeczywiście z ta 4 osiowa szutrówka nie miałem racji co mnie i tak cieszy bo jest mozliwość przekonwertowania takiego modelu na PKP. Ciekawi mnie tylko jakiego typu wózki były w tych wagonach i czy były takie same w obu przedwojenno-wojennych seriach. Nigdy nie widziałem tego wagonu z Jaworzyny. W skali H0 modele z Roco i stare Fleischmanna chyba reprezentuja powojenne wagony DB (nie jestem pewien do końca co do Roco) na wózkach Minden Dorsfeld z wygladu podobnych do polskich 1XTa. Natomiast także cos podobnego wykonał Kleinbahn na wózkach starego typu.
Co do samych modeli to sa pieknie wykonane i tylko co do czesci biegowych a konkretnie łozysk osiowych miałbym pewne uwagi przynajmniej w niektórych modelach , które zwykle miały pokrywe przykrecana na 4 śruby. Tutaj widziałem ze wiekszość modeli ma czesci biegowe od firmy Buco i chyba reprezentują szwajcarski "styl". No i ta śrubka. Ciekawi mnie czy sa to modele wykonywane dla własnej kolekcji tego modelarza czy były tez wykonywane małoseryjnie na sprzedaż.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#9
To były modele wykonane przez Heidt'a na jego własny użytek (było o tym już pisane). Wykonywał wyłącznie kodele wagonów towarowych. Po jego śmierci rodzina chciała sprzedać całą kolekcję (ok. 500 szt) jednorazowo, ale nie było chętnego. I tak kolekcja poszła częściowo w ręce niektórych modelarzy/kolekcjonerów niemieckich (znajomych Heidt'a), a reszta, w dużej części w ręce handlarza, który wystawiał te modele na ebay.de stąd udało mi się trochę ich kupić (ok. 50 modeli, czyli 10% kolekcji).
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki