• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
No ale klasa wagonu już chyba ma większe znaczenie - przynajmniej dla mnie.
Dla mnie też. Nie pisałem nic o klasach, a pisząc o wersjach i podtypach miałem na myśli, czy będzie to, dla przykładu starszy typ z gładkim dachem, czy nowszy, z ryflowanym, z dwoma czy z trzema stopniami itp. Ale chciałoby się mieć i takie, i takie.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
Czy naprawdę koszt wytworzenia w Polsce (czy gdzieś bliżej ale w pewniejszym miejscu) byłby na tyle wysoki, że "opłacało" się robić to aż w Chinach? Rozumiem, że tak, ale może to ktoś naświetlić o ile drożej kosztować mógłby taki wagon?
W programie który kiedyś oglądałem w telewizji podano, że gdyby całkowicie zrezygnować z produkcji u Chińczyków, cena danego produktu wzrosłaby o 30%. Są to dane sprzed kilku lat, nie wiem jak obecnie by to wyglądało.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
To jest mocne uogólnienie. Przyjmijmy, że jest to prawda dla pewnych produktów.
Ale... Wciąż piszecie że produkcja powinna być w Polsce, że nawet byście zapłacili więcej. Przyjmijmy, że ochoczo byście kupowali model wagonu nie za 300, tylko prawie 400 zł, a lokomotywy nie za 700 zł, tylko 900 czy więcej. OK.
Ale zrozumcie, że aby ta produkcja była możliwa, potrzeba fabryki, takiej jakich jest trochę w Chinach. Fabryki z maszynami, poddostawcami potrzebnych surowców i elementów, z doświadczeniem w produkcji tak szczegółowych modeli, oraz ludźmi potrafiącymi to robić. Tworzenie tego od podstaw jest raczej poza możliwościami naszych "producentów". Byłoby to trzeba zlecić jakiejś fabryce, tylko że żadna nie spełnia tych warunków, bo nikt się czymś takim nie zajmuje. Ciężki temat.

Na koniec jedno zdanie, tłumaczące wszystko. Jeśli można by produkować w Polsce, to by nie produkowano w Chinach, czyż nie? Wtedy by nie było problemów z chińczykami.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Mimo tych wszystkich perturbacji mam nadzieję, że skoro Robo jest właścicielem formy, licencji itd... to jednak wagony te w końcu kiedyś powstaną w kolejnych odsłonach (malowaniach), że po tych wszystkich procesach znajdzie się fabryka, która to zrobi zgodnie z Umową z Robo.
Popyt jest - jak pokazały dotychczasowe wypusty - np. Y-ka TLK od Robo (1 Klasy) nie można już w sklepach dostać, a na kolejne malowania czekają kolejni kolekcjonerzy z wycięgniętymi rękami.
Szkoda, że tak to wszystko ciężko idzie z tymi Chińczykami. Teraz to nawet jestem ciekaw o co dokładnie chodzi /ale jak nie wiadomo o co, to przyjeło się, że zwykle chodzi o kasę..../...
Troche się zawiodłem, bo naprawdę czekałem na te oliwkowe. Nic, liczę że pomimo tego całego procesu sądowego, o którym ktoś wyżej wspomniał, jakoś jednak się wykluje to, na co wielu czeka. W końcu te typowo polskie konstrukcje kolejowego taboru są jak wisienki na tortach naszych kolekcji.
Chwała Robo, chwała SM i chwała PIKO za nie. Szkoda tylko, że te dwie pierwsze firmy mają tak pod górkę, bo zarówno wagony ryflaki, te Y-eki od Robo czy siódemki 303E od SM to modele dawno wyczekiwane.
Myślę, że nie należy na wyroby tych firm patrzeć tylko i wyłącznie okiem krytyka by zestawiać je z wyrobami PIKO i wypatrywać które lepsze (bo wydaje mi się że tak się ostatnio tu przyjęło na forum - szczególnie jeśli chodzi o siódemki). Dla mnie wszystkie są fajne i potrzebne.
Trzymam kciuki za to by nadal powstawały i stały razem na jednej półce ciesząc nasze oczy i wzbogacając zbiory polskiego taboru kolejowego w skali H0.
 
Ostatnio edytowane:

JacekGG

Aktywny użytkownik
Reakcje
36 0 0
W programie który kiedyś oglądałem w telewizji podano, że gdyby całkowicie zrezygnować z produkcji u Chińczyków, cena danego produktu wzrosłaby o 30%. Są to dane sprzed kilku lat, nie wiem jak obecnie by to wyglądało.
Wszystko zależy od branży. Są firmy które nowe inwestycje robią w Polsce zamiast w Chinach, jak i przenoszące tu produkcję. (Nie wiem czy to powód do dumy. Byłby gdyby to były Polskie firmy, wiecie nasza technologia itp, itd)

Podejrzewam że u nas nie jest zorganizowany łańcuch dostaw / poddostawców i kooperantów.
Ale czy nie jest możliwe zrobienie go?
Pamiętam jak w latach 90-tych i raczej na ich początku mnóstwo było u nas drobnych zakładów w tym i takich produkujących z plastiku.
W samym podwarszawskim Raszynie gdzie mieszkam od urodzenia były firmy gdzie robiono różne przedmioty z użyciem wtryskarek i nie były to jakieś fabryki tylko zwykłe małe warsztaciki.

Taki model to mnóstwo drobnych przedmiotów, ale czy nie ma u nas małych manufaktur robiących piękne detale? Nawet na tym forum są.
Koszty robocizny. Też są ku temu pola do popisu i nie mówię tu o wyzysku. Są ulgi przy zatrudnianiu osób z grupą inwalidzką (tu niema ciężkiej fizycznej pracy,) są miejsca gdzie pracodawcy mają spore przywileje i zwolnienia podatkowe lub inne wsparcie od lokalnych samorządów.

Trzeba tylko to ułożyć. Może tylko, albo aż tylko.
Nie wiem czy taka zorganizowana działalność utrzymałaby się tylko z produkcji dla dwóch zleceniodawców z kraju, ale..... . Ci zachodni też wysyłają zamówienia do Chin i jak widać też mają mniejsze bądź większe problemy.

Brałem ostatnio udział w pewnym przedsięwzięciu biznesowym gdzie wiele osób mówiło - powodzenia, ale ciężko będzie.
Teraz w tej firmie co ciekawe zamówienia na podzespoły składa znana Europejska firma motoryzacyjna będąca własnością Chińskiej firmy. Jednak dało się.

Branży produkcji modeli kolejowych nie znam aż tak dobrze i nie posiadam danych do analizy SWOT. Ale w tych branżach o których mam pojęcie, znam kilka przykładów odnotowania sukcesu który w dużej mierze polegał na przełamaniu stereotypowego myślenia i wprowadzeniu fajnych innowacji.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.265 103 84
Taki model to mnóstwo drobnych przedmiotów, ale czy nie ma u nas małych manufaktur robiących piękne detale?
Mam takie zadanie dla Ciebie. Znajdz w naszym kochanym kraju firme, ktora zrobi Ci zebatke: modul=0,4 / z=12 / materiał=POM / szeroksosc moze byc 3,00mm w cenie 1-2zl. Jak chwile (moze byc tydzien) poszukasz to bedziesz wiedzial dlaczego tu nie mozna zrobic lokomotywy w skali 1/87.
 

arek62

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
Muszę wtrącić moje dwa grosze do tej dyskusji.
W Bydgoszczy są dwie firmy,które robią wypraski z tworzywa dla firmy Revell z Niemiec.
Jak wiecie modele do sklejania firmy Revell są jakościowo coraz lepsze a cenowo spokojnie konkurują z Chińczykami.
Jestem zdania,że jak Europejczyk chce to też potrafi.
Panu Robertowi życzę powodzenia:)
 
Reakcje
56 3 0
A firma ZTS Plastyk z Pruszkowa, robi też modele z wyprasek do sklejania. W prawdzie jakość jest słaba bo mają stare formy... Ale pewnie gdyby mieli nowe to jakość stała by na wysokim poziomie :)
Nie wiem jak wygląda jeżeli chodzi o możliwości takich firm, ale na tym się nie znam ;)
 

JacekGG

Aktywny użytkownik
Reakcje
36 0 0
Mam takie zadanie dla Ciebie. Znajdz w naszym kochanym kraju firme, ktora zrobi Ci zebatke: modul=0,4 / z=12 / materiał=POM / szeroksosc moze byc 3,00mm w cenie 1-2zl. Jak chwile (moze byc tydzien) poszukasz to bedziesz wiedzial dlaczego tu nie mozna zrobic lokomotywy w skali 1/87.
Szukał nie będę. Wcześniej napisałem też że nie znam dokładnie tego rynku, a potwierdza to przykład podany przez Ciebie.
Biorąc się za model to więcej by przykładów można podać.
Jednak zadając takie pytanie ewentualnemu producentowi należy podać ilość sztuk, a to już może mieć znaczenie.
Druga sprawa że nie wszystkie elementy muszą u nas być produkowane.

Podałem przykład ze swojego podwórka, gdzie też wiele rzeczy wymagało uporu.
Z doświadczenia wiem że jak się ma duże pojęcie (lub chęć je zdobyć) o czymś i upór plus na inwestycję to można dojść do celu, nie koniecznie jedną drogą.
 

avecez

Aktywny użytkownik
Reakcje
423 22 4

Podobne wątki