• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny HERIS - modele wagonów standardu Y - typu 110A/111A/112A/113A

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
Robo podniósł poprzeczkę tak wysoko, że nie zdziwiłbym się, gdyby Heris zrezygnował z tego projektu, zwłaszcza, że tempo pracy mają tak zabójcze ;)
 

czart

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Wizja konkurencji czyni cuda.☺
Może projekt przyśpieszy?
Zawsze dwa do wyboru to lepiej niż jeden.
Są dwa różne pod względem wykonania modele EU-07 i prawa rynku działają.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
Jeśli Heris celuje w inną kategorię cenową (poziom odwzorowania detali) niż Robo, to nabywców znajdzie.
Szczególnie że Robo zaczął od wagonu 1 klasy we współczesnym malowaniu: wydanie 2kl PKP z lat 70/80 także na rynek niemiecki (do zestawienia składów międzynarodowych) mogłoby zagrozić zbytowi Herisa.
 

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
180 0 1
Jeśli Heris celuje w inną kategorię cenową (poziom odwzorowania detali) niż Robo, to nabywców znajdzie.
Szczególnie że Robo zaczął od wagonu 1 klasy we współczesnym malowaniu: wydanie 2kl PKP z lat 70/80 także na rynek niemiecki (do zestawienia składów międzynarodowych) mogłoby zagrozić zbytowi Herisa.
Niekoniecznie, gdyż zainteresowani epoką IIIc dalej mają posuchę i cierpliwie czekają. Ostatnimi czasy nadzieja tylko w Herisie, gdyż jako jedynemu epoka III się łapie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
A czy Heris planuje w ogóle Y w III epoce? Te wagony pojawiły się pod sam koniec III epoki i nie było ich za dużo, a większości z nas kojarzą się przede wszystkim z epoką IV. Nie wiem, jak duże byłoby zainteresowanie modelami w III epoce, ja na pewno będę czekał na IV. Krzysztof Koj już to kiedyś opisywał:

W oznaczeniach PKP z epoki IIIc można wykonać jedynie 5 wagonów typu 111A, z serii informacynej wykonanej przez Pafawag w roku 1967.
Seryjne wagony tego typu, to już (najwcześniej) epoka IVa...
Innymi wagonami z polskiej "rodziny wagonów Y", których modele można wykonać w oznaczeniach z epoki IIIc są: 104A, 104Ab, 104Ac, 112Ad, 112Af, 101C.
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
A czy Heris planuje w ogóle Y w III epoce? Te wagony pojawiły się pod sam koniec III epoki i nie było ich za dużo, a większości z nas kojarzą się przede wszystkim z epoką IV. Nie wiem, jak duże byłoby zainteresowanie modelami w III epoce, ja na pewno będę czekał na IV. Krzysztof Koj już to kiedyś opisywał:
Moim skromnym zdaniem Heris opisując polskie Y jako epokę III zastosował normę NEM800 (epoki kolejowe w Europie), gdzie epoka III trwa zdaje się do 1970 roku,a nie tak jak w Polsce do 1968. Z tego co mi wiadomo to Heris ma wypuścić te Y w malowaniu fabrycznym, tak jak wyjechały z HCP, czyli w epoce IVa wg NEM825PL, ale III wg NEM800. Ot i całe wyjaśnienie rozbieżności.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Normy NEM są w tym zakresie trochę niejednoznaczne. Norma 800 (ogólna) i 806 D (Niemcy) definiują epokę III na lata 1949-1970, ale epoka IV zaczyna się już w 1965. Cytat z 806 D:
Epoche III 1949-1979, Periode b 1956-1970. Co ciekawe, dla Niemiec nie określono okresu IIIc.
Epoche IV 1965-1990, Periode a 1965-1970. Najważniejszym wyróznikiem epoki IV jest numeracja taboru wg zasad międzynarodowych (UIC): Neues Triebfahrzeug-Kennzeichnungssystem gemäß internationaler Vereinbarung.

Norma 825 PL dla Polski jest bardziej precyzyjna. Epoka III kończy się w 1968 i w tym samym roku zaczyna się epoka IV. I znowu, najważniejszym wyróżnikiem jest wprowadzenie numeracji UIC:
Epoche IV 1968-1989 Einführung der Nummerierung gemäß UIC.

Tak więc tłumaczenie kolegi luc1979 nie do końca mnie przekonuje. Jeżeli Heris ma wypuścić wagony z oznaczeniami UIC (jak prototypy pokazane w Dortmundzie), to jest to ewidentnie epoka IV, a firma dość nieuważnie przeczytała normę.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
Witam.
Wagony Herisa będą z datami z 1970 z lutego, marca lipca, sierpnia i ze stycznia 1971 roku ale już z numerami komputerowymi, bo z takimi wychodziły. Więc kto będzie chciał je dopisać do epoki III to de facto nie będzie zadowolony. Ale okrsy przejściowe zawsze budzą spekulacje.
Pozdrawiam
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
Normy NEM są w tym zakresie trochę niejednoznaczne. Norma 800 (ogólna) i 806 D (Niemcy) definiują epokę III na lata 1949-1970, ale epoka IV zaczyna się już w 1965. Cytat z 806 D:
Epoche III 1949-1979, Periode b 1956-1970. Co ciekawe, dla Niemiec nie określono okresu IIIc.
Epoche IV 1965-1990, Periode a 1965-1970. Najważniejszym wyróznikiem epoki IV jest numeracja taboru wg zasad międzynarodowych (UIC): Neues Triebfahrzeug-Kennzeichnungssystem gemäß internationaler Vereinbarung.

Norma 825 PL dla Polski jest bardziej precyzyjna. Epoka III kończy się w 1968 i w tym samym roku zaczyna się epoka IV. I znowu, najważniejszym wyróżnikiem jest wprowadzenie numeracji UIC:
Epoche IV 1968-1989 Einführung der Nummerierung gemäß UIC.

Tak więc tłumaczenie kolegi luc1979 nie do końca mnie przekonuje. Jeżeli Heris ma wypuścić wagony z oznaczeniami UIC (jak prototypy pokazane w Dortmundzie), to jest to ewidentnie epoka IV, a firma dość nieuważnie przeczytała normę.
Być może było tak, że nie zajrzeli do polskiej normy i patrząc na daty rewizji (1970) zaliczyli je do epoki III, bo tak w DE dzieli się epoki. Na marginesie - też się zdziwiłem, jak dowiedziałem się, że u nich nie ma epoki IIIc.
Zresztą tak jak powiedział Robert - przecież przełomy epok to czasy, kiedy w jednym składzie mogły jeździć wagony z numerami komputerowymi i wg. starej numeracji. Pewnie w przypadku wagonów osobowych mogło tak dziać się przez rok (bo zdaje się że wagony osobowe co rok przechodziły rewizje), ale w przypadku towarowych mogło to trwać dłużej. wszak jednego dnia na wszystkich wagonach nie wprowadzono naraz nowej numeracji.

Ja wagony Herisa kupię, choćby z tego powodu że póki co Robo nie zapowiedział się w tak wczesnej epoce (IVa), wspomniał o planowanych malowaniach w IVc i choć jego wypust też będzie obowiązkowy, herisowych Y nie odpuszczę, tym bardziej, że mam już do nich zacny ciągnik :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Ja sądzę, że nakładanie się epok III i IV w Niemczech (przez 5 lat!) wynika z tego, że tam bardzo długo jeździł równolegle tabor ze starymi oznaczeniami i z numerami UIC. Pisałem w innym wątku o znanym zdjęciu pociągu "Rheingold" zestawionego z wagonów kremowo-granatowych ze starymi numerami i kremowo-czerwonymi z numerami UIC (jest nawet taki zestaw Märklina!). Dla mnie wagon w starym oznaczeniu zalicza się do epoki III, a inny, nawet z identyczną datą rewizji, ale z numerem UIC jest już w epoce IV.

Ja też kupię modele Herisa z tych samych powodów, co kolega luc1979. Oby tylko wreszcie wyszły!
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
Ja sądzę, że nakładanie się epok III i IV w Niemczech (przez 5 lat!) wynika z tego, że tam bardzo długo jeździł równolegle tabor ze starymi oznaczeniami i z numerami UIC.
Ciekawe, dlaczego nie zrobili tak szybkiej akcji przejścia na nowe numery. W tym wątku Pan K.Koj pisał, że PL odbyło się to dosyć sprawnie, bo nawet w wagonach towarowych zmieniano numeracje podczas napraw okresowych.

@robertkroma - czy wiadomo jakie będą przydziały wagonów w epoce IVa? Słyszałem coś o Poznaniu, Szczecinie i Gdynii.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
Takie były zaproponowane. Co Heris zrobi zobaczymy. Wagony miały być na wrzesień, a kiedy wyjdą wie tylko Heris.
A co do Robo to wagony super, jednak inne typy niż Herisa bo z ryflowanym dachem. Są to wagony późniejszej budowy. Tak więc z bonanzą PIKO będzie już ładny wybór polskich wagonów. Owszem w każdym pewnie znajdą się uchybienia, a czy inny takich nie robią? To są modele przemysłowe. Zawsze modelarze mogą coś poprawić.
 

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
61 0 0
Robo podniósł poprzeczkę tak wysoko, że nie zdziwiłbym się, gdyby Heris zrezygnował z tego projektu, zwłaszcza, że tempo pracy mają tak zabójcze ;)
Właśnie z powodu, że Robo podniósł poprzeczkę cenową absurdalnie wysoko, Heris powinien stanowić bardziej rozsądną alternatywę z sensownym stosunkiem jakości do ceny.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
Niby racja, ale czy dadzą radę zejść niżej z ceną i jak się to odbije na jakości modeli?
Poza tym dotychczasowe modele Herisa raczej do najtańszych w swojej klasie się nie zaliczały.
 

Podobne wątki